Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Hatt synsforstyrrelser, ser stjerner og mistet sidesynet. Har hatt det 5 ganger siste 7 åra. Når det skjer kan det skje om igjen i løpet av en uke eller to. Så blir det borte i lang tid. Har også mye hodepine, og er som regel alltid sliten. Våkner aldri uthvilt, uansett hvor mye jeg sover. Jobber 100% og er ofte veldig ødelagt i kroppen etter jobb. Pleier å fleipe med at jeg er ung i gammel kropp! Har hatt 6-7 tilfeller over siste ti årene hvor jeg/vi har trodd at jeg har prolaps! Ble hentet i ambulanse 2 ganger siden ryggen låste seg og jeg fikk ikke beveget seg. Men MR viser ingen prolaps. Siste halvåret har jeg blitt litt glemsk og ukonsentrert! Kan til tider si ord feil, eller ikke komme på ordene jeg skulle ha sagt.. Dette har jeg ikke hatt problemer med før! På MR av hodet fant de beskjedne funn, hva nå enn det betyr... Så skal sjekke igjen om ca 4 mnd for å se om det er forandringer. Høres dette ut som ms? Har tre barn, mann og fulltidsjobb. Vil jeg kunne jobbe like mye selv med ms? Veldig glad for alle svar :-) Kan dere fortelle hvordan dere fant ut at dere hadde ms, hvilke plager dere har og har fått? Anonymous poster hash: d71ad...bca
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 Jeg har ikke ms, men har jobbet med en del ms-pasienter. Min erfaring er at ms kan utarte seg svært forskjellig fra person til person. Noen fungerer tilnærmet normalt så lenge de gjør små tilpasninger, noen har heller ikke særlig forverring gjennom livet. Andre blir verre og verre og trenger mye hjelp for selv de minste ting. Og så finnes det mange som får en mellomting til disse ytterpunktene. Det er viktig at du prioriterer å trene og holde deg mest mulig i form. Før ble ms-pasienter dessverre anbefalt å "spare" på kreftene sine. Nå vet man at det tvert imot er svært viktig å holde seg mest mulig i form! Anbefaler deg å lese litt selv om høyfett-lavkarbo-kosthold og ms. Det er begynt å komme forskning fra USA med tilfeller hvor man har stoppet forverring av ms, og i en del tilfeller faktisk også har reversert ms med et nøye tilrettelagt kosthold. Og å reversere ms har vært sett på som komplett umulig tidligere. Du finner en del om du googler. Om det ikke allerede er sjekket så be om at kobbernivåene dine blir sjekket. Kobbermangel kan i ekstreme tilfeller utarte seg på samme måte som ms, at myelinskjeden rundt nervene blir ødelagt. En langtkommen kobbermangel kan også ses på MR, ganske likt ms. Kobbermangel er sjeldent, i hvert fall i så ille tilfeller at det gir en "funksjonell ms", men det er verdt å utelate. Men hvis du er under utredning så regner jeg med at de tester det meste. Men sjekk om de har testet deg for deg. Kobbermangel kan gi svekkelser av muskulatur, synsproblematikk, hukommelses-/konsentrasjonsproblemer, fatigue og mye mer. Som sagt er det ikke veldig vanlig, men greit å utelukke. Når det kommer til ryggen din som låste seg, så anbefaler jeg deg å få undersøkt ryggen din av en god kiropraktor. Låsninger i ryggen eller bekkenet kan gjøre at det låser seg slik at man ikke greier å bevege seg - men låsninger vil ikke vises på bilder! En kiropraktor kan forebygge slike låsninger, spesielt om du er flink å trene stabilietet i tillegg. Det er også viktig å tøye alle store muskelgrupper slik at du opprettholder bevegelighet. Går du med låsninger i rygg/bekken/nakke kan det også gi hodepine. Så verdt å sjekke ut det også. Anonymous poster hash: e6b27...aec
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Noe av det kan passe med migrene (anfall, hodepine). Hvor lenge har anfallene dine vart? Hvis de varer under 24 timer passer det dårlig med MS, men nå har jo du funnet noe på MR. Tingen er at man finner gjerne småting på MR, som man ikke helt vet hva betyr (og som ofte ikke har noe å si, heller ) Låsninger i ryggen er vel heller ikke typisk MS. Har du tatt spinalvæskeprøve? (Nål inn i ryggen). Har du fått beskjed om at det er MS de mistenker? Anonymous poster hash: 1b171...a0b
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Så da ligner ikke dette på ms? Er iallefall det de skal sjekke på neste mr.. Men jeg vet jo ikke hvordan dette fungerer :-) Hi Anonymous poster hash: d71ad...bca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå