Gå til innhold

Overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs gravid, og veldig ukomfortable med forandringene som skjer i kroppen. er til vanlig veldig bevisst på kroppen og hvordan jeg ser ut, så vet ikke hvordan jeg skal takle forandringene..

Problemet mitt utenom kroppen er at det blir snakket mye om meg på jobb. De som snakker vet ikke at jeg vet om det, og de måler meg opp og ned med blikket og "overvåkning" (sjekker kalenderen min, går omveier for å kunne gå forbi kontoret mitt).

Jeg syns dette er utrolig slitsomt, og blir rett og slett syk og misstrives på jobb. Jeg prøver å ignorere oppførselen dems, men nå har dette pågått i snart 3 mnd og jeg vil ikke gå på jobb mer..

Overreagerer jeg på oppførselen dems?

Anonymous poster hash: 0457d...618

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva snakker det om om deg da? Og vet de at du er gravid?

Skrevet

Hva er det de sier om deg da?

Skrevet

De vet ikke at jeg er gravid.. De kommer med kommentarer som at jeg har lagt på meg mye (jeg har gått opp 2kg), spør alle andre enn meg om jeg er gravid.. De tør rett og slett ikke spørre meg, noe jeg ikke forstår når de kan spørre andre. (Som heller ikke vet at jeg er det.)

Skrevet

Jeg skjønner det godt, men det er nok en del av pakka når man er gravid. Folk er interesserte, og av en eller annen grunn er en gravid kvinnes kropp litt allemannseie. Jeg husker godt første gang jeg var gravid og nettopp fortalt det rundt 3.mnd, så sier en kollega plutselig når vi står med en kaffekopp: "Du har ikke lagt på deg noe særlig ennå, eller?" Og det var første tegnet på at folk legger merke til det. Men jeg tror det er sånn at folk, særlig damer alltid legger merke til andre kvinners kropp. Vi måler oss mot hverandre bevisst eller ubevisst. Når man er gravid så er det liksom lov å kommentere det og.

Mitt råd er å prøve å heve deg over det. Drit litt i det, det er nytt for deg, men det er nok litt tilvenning. De mener det ikke vondt. Men det er også lov å sette grenser. Når folk begynner å skal ta deg på magen, så er det lov å trekke seg unna og si at du ikke er helt komfortabel med fremmede folks hender på magen. En gang det kunne passe, så er det jo mulig å si til noen på jobben at du ikke egentlig setter pris på at folk kommenterer kroppen din, det er jo din kropp. Da skal du se de tenker seg litt om.

Lykke til! Og husk - det er helt naturlige endringer i kroppen din, sånn har det vært for kvinner i tusenvis av år. :-)

Skrevet

I min verden er det enkle ofte det beste. Hvorfor ikke bare fortelle at du er gravid, så slipper du spekulasjoner, hvisking og tisking?

Anonymous poster hash: c853a...ab7

Skrevet

De vet ikke på jobb at jeg er gravid, og jeg har ikke mage eller noe annet som kan tyde på at jeg er det..

Skrevet

kan du ikke bare si at du er gravid da? De kommer jo til å få vite etterhvert uansett?

Det er sikkert noen som har sett det på deg (mange kan se det på ansiktsformen) og så er de nysgjerrige men tør ikke spørre (man skal være fryktelig forsiktig med å spørre folk om de er gravide).

Anonymous poster hash: 6f176...7a1
Skrevet

Jeg vil ikke si noe, fordi jeg føler at de ikke har noe med det. Og fordi jeg ikke er klar for å si noe enda.

Skrevet

Jeg vil ikke si noe, fordi jeg føler at de ikke har noe med det. Og fordi jeg ikke er klar for å si noe enda.Anonymous poster hash: 0457d...618

Ok, jeg ser den..

Men du har jo ikke akkurat mange valg. Enten finne deg i det, eller gjøre noe med det. Det blir litt hva man gjør det til..

Men gratulerer med babyen i magen :)

Anonymous poster hash: c853a...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...