Gå til innhold

Kjøper du jakke til deg selv, som koster 8000 kr? Eller holder det med en jakke til 399 kr?

Anbefalte innlegg

Kjøper jakker til max +/- 500 kr. Mannen har en jakke til 1700 og den SVEI i lommeboka. Hadde vondt når jeg gikk ut av butikken, hehe. Syns 8000 er helt hårreisende! Jeg kunne maks brukt 2000 på  yttertøy, og da noe av god kvalitet som hadde holdt mange år. Kjøpte selv ny jakke i år til 599 siden kåpen jeg hadde fra HM var blitt ihjelbrukt.

Anonymous poster hash: 94737...5df

Fortsetter under...

Kjøper ikke jakker hvert år. I år ble det en dunjakke til 2500kr på salg. Og det er mer enn dyrt nok. Hadde jeg funnet like varm jakke til 499 hadde jeg blitt kjempeglad

Har alltid hatt billige jakker (type under 500 kr). I år kjøpte en Kari Traa-parkas på en Outlet (fikk da jakke med ordinærpris 3999 ,- til 1499 ,-) og merker STOR forskjell. For første gang noensinne fryser jeg ikke.

Anonymous poster hash: 92305...825

Kjøper det billigste jeg kan finne som også har god kvalitet. I 2008 fikk jeg en The North Face jakke fra mannen min. Så dyr at jeg fremdeles er litt i sjokk. Men fint nok... Jeg har den fremdeles, og den ser ut som ny. Kunne aldri ha kjøpt den selv, men bruker den jo når jeg har den. Av svigermor har jeg også arvet en ny jakke i noe goretex, lær og reinskinn. Designertull til prisen av minst fem års klesbudsjett. Bare idioti å kjøpe noe så dyrt, selv om den er helt nydelig og jeg nok bruker den livet ut.

Men når man kjøper en så dyr jakke som holder nærmest livet ut, så er jo det god økonomi? Jeg tviler på at en jakke til 500 kr holder både når det gjelder kvalitet og snitt?

Jeg kjøper ytterklær for at de skal holde lenge og tenker lite på mote når jeg velger. På den måten får jeg kvalitet og på sikt er jeg sikker på at det svarer seg økonomisk også. Det er sjelden man gjør et bomkjøp til 5000 kr liksom :P da tenker man nøye gjennom saken før man drar kortet.

Det er ihvertfall min filosofi og min forklaring/unnskyldning når mannen rynker på pannen over nykjøpet :D

Har en peak parkas som kosta 5500 her, men betalte 4000 i sveriige. Hatt den i 3-4 år og kommer ikke til å bli stygg på lenge. Så føler det forsvarer mitt kjøp. Til neste år ønsker jeg meg dunkåpe til 2000-3000. Føler man må såpass opp i pris for kvalitet og utseende.

Anonymous poster hash: 48220...8ba

Annonse

En god mellomting. Fikk av mannen til Bursdag , kosta vel ca 2500 kr. Fryser lett og er ute med ungene hver dag så må ha noe varmt nok. Har billigere alternativer og men de er ikke på langt nær varme nok for en skikkelig kald dag. Og ja jeg har nok klær innerst og gjerne ull så jeg fryser ikke i de andre fordi jeg ikke er vinterkledd innerst :)

Jeg har en bergansjakke og en phenixjakke, som begge er kjøpt på salg. Kostet vel ca 2000-2500 kr da kanskje. Dette er gode varme vinterjakker, og jeg kommer ikke til å kjøpe nye jakker de neste årene.

En jakke til 8000 er så totalt uaktuelt at jeg bare rister på hodet. Kjøper gjerne billige jakker, men ordentlig varme vinterjakker koster ofte litt mer enn et par hundrelapper. 

Den ssite jakken jeg kjøpte hadde ksotet 4999, men jeg kjøpte den for 750. Sånn er det med det meste av mitt tøy. En  sort dunjakke, er en sort dunjakke, selv om det er "fjorårsmodell". De nye som kom var så og si AKKURAT likedann, endringen var vel at glidelåen kunne åpnes nedenfra og opp i tillegg til "vanlig"..Men det har jeg kun dårlig erfaring med, ryker mye fortere..

I mitt "uteklær"skap, har jeg klær som fort har ksotet mellom 2000 og 6000 pr plagg, jeg har ALDRI betalt over 1000 for noe av det...Jeg har joggesko til 1500 kr, som ejg betalte 499 for. Fjorårsmodell, og jeg er DAME str 41, så ofte sko igjen i min størrelse...

Man kan kjøper dyrt, billig på tilbud, men man kan ikke være "siste skrik", man må tenke langsiktig og "klassisk", slik at det ser "dagsaktuelt" ut i flere år..Så blir ikke knallfarger på slpintutstyret, men i grått og sort som "alltid" går igjen osv...

Anonymous poster hash: 2924f...7ea

Kjøper det billigste jeg kan finne som også har god kvalitet. I 2008 fikk jeg en The North Face jakke fra mannen min. Så dyr at jeg fremdeles er litt i sjokk. Men fint nok... Jeg har den fremdeles, og den ser ut som ny. Kunne aldri ha kjøpt den selv, men bruker den jo når jeg har den. Av svigermor har jeg også arvet en ny jakke i noe goretex, lær og reinskinn. Designertull til prisen av minst fem års klesbudsjett. Bare idioti å kjøpe noe så dyrt, selv om den er helt nydelig og jeg nok bruker den livet ut.

Men når man kjøper en så dyr jakke som holder nærmest livet ut, så er jo det god økonomi? Jeg tviler på at en jakke til 500 kr holder både når det gjelder kvalitet og snitt?

Jeg kjøper ytterklær for at de skal holde lenge og tenker lite på mote når jeg velger. På den måten får jeg kvalitet og på sikt er jeg sikker på at det svarer seg økonomisk også. Det er sjelden man gjør et bomkjøp til 5000 kr liksom :P da tenker man nøye gjennom saken før man drar kortet.

Det er ihvertfall min filosofi og min forklaring/unnskyldning når mannen rynker på pannen over nykjøpet :D

Joda, men den sistnevnte fra svigermor er en pyntete jakke, ikke noe jeg holder meg varm i. Slettes ikke noe man bruker på lokalbutikken, eller levering i bhg. Den første er helt grei, og jeg er glad den har vart lenge. Som gave var den jo fantastisk. Men prisen var for høy til at jeg kunne ha forsvart det for meg selv. Har uansett tidligere hatt jakke til 400 som varte et tiår, så jeg velger helst billig og god kvalitet over dyr og god kvalitet. :)

Kjøpte nå en dunparkas til 2000,- og det følte jeg var litt i overkant å bruke på meg selv. Ikke var den så varm som jeg hadde håpet heller:( kanskje må man opp i pris for å få noe som virkelig varmer ?

Men nei, hadde aldri kjøpt en jakke til 8000,- med dagens økonomi.

Anonymous poster hash: 4f876...820

Jeg har mange jakker i skapet, og foretrekker en mellomting når det kommer til pris.

En lang beige dunjakke fra Jean Paul til 4000? Var gave

En kort CG som jeg bruker kun på minus 10 dager, ikke akkurat noe jeg ville kjøpt selv. 6000 kr? Var en gave.

En ullkåpe i grått, 1000 kr og en annen ullkåpe også i grått- 700.

En sort bergans jakke, brukes mest til aktiviteter, i slalombakken Osv 3000.

En blå parkasjakke, kjøpt på salg på xxl til1599. Ny i år.

Nekter å fryse, og vi bor faktisk i et veldig kaldt land. Kvalitet er viktig!

Anonymous poster hash: 30bce...a08

Annonse

Kjøpte nå en dunparkas til 2000,- og det følte jeg var litt i overkant å bruke på meg selv. Ikke var den så varm som jeg hadde håpet heller:( kanskje må man opp i pris for å få noe som virkelig varmer ?

Kan jeg få spør hvilket merke det var? Jeg skal kjøpe meg dunkåpe/parkas og da kan det være greit å høre andres erfaring. Jeg trenger en varm jakke/kåpe.

Kan jeg få spør hvilket merke det var? Jeg skal kjøpe meg dunkåpe/parkas og da kan det være greit å høre andres erfaring. Jeg trenger en varm jakke/kåpe.

Det var ikke meg du spurte, men jeg har akkurat kjøpt denne og jeg elsker den :)

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Kåpe/Parka/Skall/Vattert/Lava-Down-Lady-Parka-Navy-M--144180-p0000350540

Den er supervarm og veldig behagelig å ha på seg :)

Den dyreste jakka jeg eier koster 9000, men denne fikk jeg i gave fra hele familien. Alle spleiset 1000 kr, mens mannen min og pappa betalte mitt ekstra. Er student, og har vært det i mange år. Har aldri eid en god og varm jakke :-)

Anonymous poster hash: 660a3...020

Har aldri betalt mer enn 200,- for en jakke til meg selv, alltid på tilbud, med unntak av gå-bort-kåpa mi til 700,-, kjøpt i 2005. Jeg handler aldri til full pris, jeg har mistet evnen, siden det alltid er salg. 

Men har et par fabelaktige kåper som jeg arvet fra en tante for noen år tilbake. De kostet nærmere 30.000 for omlag 40 år siden. Jeg tør knapt bruke dem, men gjør det når anledningen byr seg. Den sorte og vakreste har jeg brukt i et par begravelser. :)

Anonymous poster hash: 2312c...a73
Gjest UndrendeUllteppe

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over denne "kvaliteten" så mange drar frem i slike diskusjoner...HVA er det dere utsetter dere for i hverdagen som er så røft at en jakke til noen hundrelapper ikke tåler det? At et barn som kryper på bakken, klatrer i trær, aker på rumpa og sitter på bakken lenge, trenger klær av god kvalitet kan jeg lett forstå. Men at voksne som har på seg en jakke for å gå inn og ut av hus og bil, trenger så high tech-klær at de egentlig er designet for ekspedisjoner i arktiske strøk og koster nærmere 10 000, synes jeg er merkelig. Jeg kommer fra Nord-Norge, og har aldri eid en jakke som var dyrere enn 2000 kr. Likevel har jeg aldri frøset på grunn av jakka. Kanskje fordi jeg ikke har kledd meg ellers etter været, men jakka har holdt godt den...folk som er mye i fjellet, og står mye på ski osv, trenger kanskje litt mer avansert enn mine høyst normale vinterjakker. Men hvordan er det dere behandler klærne deres, ettersom dere trenger så innmari høy kvalitet, at jakka egentlig er laget for helt andre klimatiske forhold enn her i Norge? For det er faktisk ikke så tøft her som vi ofte skal ha det til...de aller fleste plasser. Folk som bor i Junkerdalen og har minus 40 osv, er en helt annen sak.

Og at denne kvaliteten til mange tusen er grunnen til at dere kan bruke jakkene i 4-5 år, er heller ikke nødvendigvis sant. Jeg har billigere jakker, som har holdt like lenge, som ser like lite slitt ut.

Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe dyre jakker, om man ønsker og har råd. Men å gjemme seg bak "bedre kvalitet" er så dumt i mine øyne. Jeg sier ikke at alle jakker til 500 er av bra kvalitet, man må jo vite hva man skal kjøpe/se etter.

Og ja, jeg vet at en tykk dunjakke er kjekt fordi man nesten kan gå ut i bare t-skjorta under, samboeren min har en forkjærlighet for disse dyre jakkene. Men for min del ville en slik tykk jakke bli alt for varm inne på f.eks. Et kjøpesenter, samtidig som jeg ville frøset i bare armer. Så en jakke som krever en normal genser eller til og med en liten strikkejakke under, er bra for meg!

Dunjakka mi betale jeg 2000 for, halv pris. Er dyreste jeg har, men hadde jeg hatt mye penger til overs så kunne jeg lett brukte både 10 og 15 000 på en jakke dersom jeg virkelig likte den. Men jeg foretrekker å handle på salg :)

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over denne "kvaliteten" så mange drar frem i slike diskusjoner...HVA er det dere utsetter dere for i hverdagen som er så røft at en jakke til noen hundrelapper ikke tåler det? At et barn som kryper på bakken, klatrer i trær, aker på rumpa og sitter på bakken lenge, trenger klær av god kvalitet kan jeg lett forstå. Men at voksne som har på seg en jakke for å gå inn og ut av hus og bil, trenger så high tech-klær at de egentlig er designet for ekspedisjoner i arktiske strøk og koster nærmere 10 000, synes jeg er merkelig. Jeg kommer fra Nord-Norge, og har aldri eid en jakke som var dyrere enn 2000 kr. Likevel har jeg aldri frøset på grunn av jakka. Kanskje fordi jeg ikke har kledd meg ellers etter været, men jakka har holdt godt den...folk som er mye i fjellet, og står mye på ski osv, trenger kanskje litt mer avansert enn mine høyst normale vinterjakker. Men hvordan er det dere behandler klærne deres, ettersom dere trenger så innmari høy kvalitet, at jakka egentlig er laget for helt andre klimatiske forhold enn her i Norge? For det er faktisk ikke så tøft her som vi ofte skal ha det til...de aller fleste plasser. Folk som bor i Junkerdalen og har minus 40 osv, er en helt annen sak.

Og at denne kvaliteten til mange tusen er grunnen til at dere kan bruke jakkene i 4-5 år, er heller ikke nødvendigvis sant. Jeg har billigere jakker, som har holdt like lenge, som ser like lite slitt ut.

Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe dyre jakker, om man ønsker og har råd. Men å gjemme seg bak "bedre kvalitet" er så dumt i mine øyne. Jeg sier ikke at alle jakker til 500 er av bra kvalitet, man må jo vite hva man skal kjøpe/se etter.

Og ja, jeg vet at en tykk dunjakke er kjekt fordi man nesten kan gå ut i bare t-skjorta under, samboeren min har en forkjærlighet for disse dyre jakkene. Men for min del ville en slik tykk jakke bli alt for varm inne på f.eks. Et kjøpesenter, samtidig som jeg ville frøset i bare armer. Så en jakke som krever en normal genser eller til og med en liten strikkejakke under, er bra for meg!

Jeg trenger ikke en jakke til 8000, men her jeg bor er det mye vær! Det finnes knapt noe som er så kaldt som minus 5 og stiv kuling i rått kystklima.....brrrrrrr..... Da har jeg smertelig erfart at "dunjakker" fra HM til 500 kr absolutt ikke holder denne kroppen varm!

Vi er også mye mer ute enn bare turer til og fra bilen, og siden jeg hater stive klær må jeg ha en jakke som det holder å ha en ulltrøye under (når jeg skal bevege meg, altså, ikke når jeg skal på butikken), og det koster dessverre mer enn noen hundrelapper. 

Når det gjelder stil og design er jo også de dyre jakkene litt mer tidløse enn de typisk moteklærne som man finner på HM, Cubus osv. Så jeg syns ikke at fokus på kvalitet og design er så tåpelig jeg :P vi bor tross alt i et av verdens nordligste land hvor vi har vinter halve året.

Gjest meg&mini

Jakken som jeg har siklet på i mange år koster over 13000. Hadde jeg hatt samvittighet til det, hadde jeg kjøpt den;)

Jeg har mange billige jakker til under 1000 kr. De kjøpte jeg pga de var fine.

Den varmeste jakken jeg eier koster ca 10000 kr.

Finner jeg en jakke som er varm og god og samtidig VELDIG fin, betaler jeg gjerne noen tusenlapper for den (maks 5000 kr).

Min erfaring er at de billige til 400-1000 kr, blir stygge etter en stund og ødelagte, mens den til 10000 holder seg år etter år etter år.

Mamma kjøpte en boblekåpe på hm for 2-300 kroner for maaange år siden. Den var burgunder og gikk helt bed til anklene, ikke særlig pen:p men kjøpt for at hun ikke skulle fryse når hun luftet hundene morgen og kveld på vinteren.

Hun ble så glad i den (tross utseende:p) at hun brukte den i 14 år før den var sliten! Og de var Likegreit, hun trengte en oppdatering.

Synes det er litt komisk:)

Selv bruker jeg kallene mine i flere år før jeg føler jeg trenger ny.

Nå har jeg arvet etter mamma, som har arvet etter min rike søster:p fin, og den eneste som får plass til gravidmagen.

Anonymous poster hash: 6747d...5d5

Jeg kjøpte jakke til meg selv i fjor til 8000,- den holder fint i år også. Kjøpte meg ullskjerf til 2800,- i år. Barna fikk nye jakker til 7000,- og 8000,- :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...