Gjest Kransekakestanga Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 (endret) Kom over tråden hvor noen spør om hvor mange kalendre barna får i adventstiden og regnet jo med at det var en "tulle-tråd", men da jeg leser den ser jeg jo at det nå er normalt å gi tre. Jeg har to store barn (alle hadde bare en kalender da),og venter nå nr. 3 og jeg kjenner at jeg blir litt uvel av dette materialistiske jaget! Gruer meg til hun skal begynne i barnehagen, da er det vel normalt å få 3-4 kalendre og at de som ikke får det nærmest blir erta! Hva får dere ut av å øse materialistiske ting over ungene deres egentlig? Bedre samvittighet? Dette gjelder selvsagt ikke bare julekalendere, det gjelder det aller meste for tiden, kleshysteriet har jo tatt helt av! Da jeg var liten fikk vi kalender med bilde i, og syntes det var stas! Hvor skal det ende? Hva blir det neste? Hvorfor gjør dere det? Blir ungene sure om de ikke får det? Eller tror dere at dere er bedre mødre da dere overøser ungene med "ting"? Med mine to første hadde jeg ikke slike tanker i det heletatt, de er nå 19 og 13. Nå er det helt annerledes og jeg liker det ikke! Må man absolutt overgå hverandre på å skjemme bort barna? Hva slags barn skaper det? Æsj..... syntes det er trist, jeg! Endret 25. november 2013 av Kransekakestanga
Gjest Bjørketreet Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Jeg tror mange gjør det nettopp fordi de har råd til det, og synes det er koselig, og gøy. Og at det er bare jul en gang i året... Det ville vært verre hvis ungene fikk alt de pekte på, så de er jo ikke bortskjemte... Men. Jeg selv er helt enig i at det materalistiske tar veldig overhånd! Jeg vil jo helst selv kunne gi en vanlig sjokolade-kalender til mine barn uten at de skal føle seg som noen ''fattigluser'' blandt de andre barna, som kommer på skolen/barnehagen med nye småting hver dag. Når jeg var liten (er nå 25) fikk jeg sjokolade-kalender, og husker at flere andre fikk pakkekalendere. Jeg var kjempe misunnelig, for jeg elsket jo pakker Men jeg var jo ikke den eneste som fikk sjokolade-kalender. Det var bare de få heldige som fikk små pakker hver dag... Så jeg var jo ikke utafor på noen måte. Men nå virker det helt annerledes, synes jeg... Men det kan jo være at mine barn får pakkekalendere de også, jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å gjøre det. Men det vil være veldig enkelt isåfall. Og mer enn 1? Det ser jeg ikke vitsen i en gang, hehe På julaften venter det jo som regel nok av pakker!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Jeg opplever det helt annerledes enn HI. Da jeg var barn på 70-tallet hadde folk mindre penger enn i dag, men jeg opplevde materialisten som mye være. Her jeg bor var det både da og nå stort sett relativt velstående mennesker som bodde, men den gangen hadde jeg inntrykk av at hvor mye du kunne kjøpe var det eneste som betydde noe for statusen. I dag har alle mer enn nok og det virker som det er større aksept for å legge vekt på andre ting for å få høy status. Penger er stort sett ikke den begrensende faktoren lengre. I dag er tid, det å dyrke kunst og det å vise at man skiller seg ut vel så viktig for å klatre på den sosiale rangstigen. Anonymous poster hash: 1be97...e21
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Nuvel, nå generaliserer du fælt her. Mine får 3 kalendere pakkekalender, sjokoladekalender og NRK-kalender), men vi er veldig lite materialistiske. Her går det utelukkende i billige klær og leker får de kun til jul og bursdag. Vi kjøper møbler brukt og eier ingen fancy ting. Men i julen gjør vi ekstra stas på det meste. Anonymous poster hash: 99889...122
Gjest Kransekakestanga Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Det er jo ikke slik at jeg ikke har råd til å kjøpe fire kalendre til datteren min da hun kommer, men jeg ser bare ikke poenget i det! Hva gir det barnet? Bortsett fra flere ting, da. Vi har sikkert en ganske gjennomsnittlig inntekt i familien (ca. 1 mill. i året), så vi er verken rike eller fattige, men å bare kjøpe fordi vi kan ser jeg ikke poenget med. Jeg skjønner ikke hva det gir dere annet enn barn som lærer at materialistiske verdier er det som er verdt noe. Det vi bruker penger på er heller opplevelser. Ingen reiser jorda rundt, men turer hvor vi kan kose oss sammen, det være seg i en storby, på fjellet eller noe annet. Gir ikke det noe mer enn bare ting? Mer samhold og tid, tenker jeg, da, men det er kanskje ikke det som betyr noe lenger?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Nuvel, nå generaliserer du fælt her. Mine får 3 kalendere pakkekalender, sjokoladekalender og NRK-kalender), men vi er veldig lite materialistiske. Her går det utelukkende i billige klær og leker får de kun til jul og bursdag. Vi kjøper møbler brukt og eier ingen fancy ting. Men i julen gjør vi ekstra stas på det meste. Anonymous poster hash: 99889...122 Så jula for dere er masse kalendere? Jeg leste også den andre tråden og trodde at alle fikk en kalender, sånn som før. Jeg er bare glad jeg er ferdig med småbarnstiden og glad unga mine ble store mens vi voksne fortsatt hadde andre verdier enn ting. Tror mange kjøper seg ut av dårlig samvittighet, og de skjønner ikke hva det gjør med unga før unga ender opp som fotballfrue og denne Rannveig dama, materialisme, materialisme, materialisme Anonymous poster hash: e3565...95f
Mandala Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Barna mine får tre kalendere. Sjokoladekalender av meg, Lego av tante og onkel, og en til av besteforeldrene. De bryr seg ikke om hvor mange eller hva slags kalendere andre får. Jeg føler ikke at barna mine er opptatt av å overgå andre materielt. De er tvert imot veldig fornøyd med det vi har, enda de fleste vennene har mange ganger større hus og flere spennende leker.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 Nuvel, nå generaliserer du fælt her. Mine får 3 kalendere pakkekalender, sjokoladekalender og NRK-kalender), men vi er veldig lite materialistiske. Her går det utelukkende i billige klær og leker får de kun til jul og bursdag. Vi kjøper møbler brukt og eier ingen fancy ting. Men i julen gjør vi ekstra stas på det meste. Anonymous poster hash: 99889...122 Så jula for dere er masse kalendere? Jeg leste også den andre tråden og trodde at alle fikk en kalender, sånn som før. Jeg er bare glad jeg er ferdig med småbarnstiden og glad unga mine ble store mens vi voksne fortsatt hadde andre verdier enn ting. Tror mange kjøper seg ut av dårlig samvittighet, og de skjønner ikke hva det gjør med unga før unga ender opp som fotballfrue og denne Rannveig dama, materialisme, materialisme, materialisme Anonymous poster hash: e3565...95f Yes! Jula for oss er tre kalendere. Alle er obligatoriske. Pakkekalenderen mest for mor (elsker å planlegge den, utforme den og henge den opp natt til 01.des) sjokoladekalenderen mest for barna (magisk med sjokolade hver dag), NRK-kalenderen obligatorisk fordi å samle familien til julekalenderen på barne-tv er et daglig høydepunkt i desember. sjokoladekalenderen koster 10 kr og pakkekalenderen har billig og nyttig innhold. Dette handler kun om tradisjoner og ikke fokus på materielle goder. Anonymous poster hash: 99889...122
Elsker livet Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Egentlig så skammer jeg meg litt for jeg vet jeg er materialistisk. Men jeg skammer meg ikke så mye at jeg gjør noe med det. Jeg gjør det ikke for å kjøpe meg bedre samvittighet, ikke bevisst i alle fall. Har god samvitighet overfor barna uten tingene. Jeg gir dem mye tid og oppmerksomhet. Jeg har ikke behov for å overgå noen, jeg er ikke med i noen konkurranse. Jeg vet ikke hva venner og kjente gjør når det gjelder kalendere til sine barn.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 FEI FOR DERES EGEN JÆVLA DØR! PROBLEMET ER FOLK SOM TROR DE MÅ GJØRE DET NABOEN GJØR OG IKKE KLARER Å GJØRE DET DE MENER ER RETT OG SLUTTE Å GRAVE NESA SI OPPI RÆVVA TIL ANDRE ! HERREGUD ! Anonymous poster hash: 814c2...359
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #11 Skrevet 25. november 2013 FEI FOR DERES EGEN JÆVLA DØR! PROBLEMET ER FOLK SOM TROR DE MÅ GJØRE DET NABOEN GJØR OG IKKE KLARER Å GJØRE DET DE MENER ER RETT OG SLUTTE Å GRAVE NESA SI OPPI RÆVVA TIL ANDRE ! HERREGUD ! Anonymous poster hash: 814c2...359 Nei, problemet er folk som ødelegger livet til barna sine i "god tro". Folk som tror at penger og ting = kjærlighet og omsorg. Og slutt å skrik så jævlig! Anonymous poster hash: e3565...95f
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #12 Skrevet 25. november 2013 FEI FOR DERES EGEN JÆVLA DØR! PROBLEMET ER FOLK SOM TROR DE MÅ GJØRE DET NABOEN GJØR OG IKKE KLARER Å GJØRE DET DE MENER ER RETT OG SLUTTE Å GRAVE NESA SI OPPI RÆVVA TIL ANDRE ! HERREGUD ! Anonymous poster hash: 814c2...359 Nei, problemet er folk som ødelegger livet til barna sine i "god tro". Folk som tror at penger og ting = kjærlighet og omsorg.Og slutt å skrik så jævlig! Anonymous poster hash: e3565...95f Lær deg å passe på deg selv du, frøken Anonymous poster hash: 814c2...359
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #13 Skrevet 25. november 2013 Nuvel, nå generaliserer du fælt her. Mine får 3 kalendere pakkekalender, sjokoladekalender og NRK-kalender), men vi er veldig lite materialistiske. Her går det utelukkende i billige klær og leker får de kun til jul og bursdag. Vi kjøper møbler brukt og eier ingen fancy ting. Men i julen gjør vi ekstra stas på det meste. Anonymous poster hash: 99889...122 Så jula for dere er masse kalendere? Jeg leste også den andre tråden og trodde at alle fikk en kalender, sånn som før. Jeg er bare glad jeg er ferdig med småbarnstiden og glad unga mine ble store mens vi voksne fortsatt hadde andre verdier enn ting. Tror mange kjøper seg ut av dårlig samvittighet, og de skjønner ikke hva det gjør med unga før unga ender opp som fotballfrue og denne Rannveig dama, materialisme, materialisme, materialisme Anonymous poster hash: e3565...95f kanskje mangelen på noe som gjorde at Fotballfrue og Rannveig ble sånn? Tåpelig å si uansett, for det er tydeligvis DU som er generasjonen/foreldre til disse to jentene ! SÅ alt var ikke bedre før, det handler om hva hver enkelt familie velger å gjøre. Sutt å bland deg Anonymous poster hash: 814c2...359
Cat.68 Skrevet 25. november 2013 #14 Skrevet 25. november 2013 Så du mener at alle som har mer en 1 kalender til barna sine er materialstiske og kjøper seg god samvittighet? Jeg aner ikke hva du forestiller deg at disse kalendrene inneholder men trur tankene dine er en smule urealistiske. Jeg broderte en stor pakkekalender, Det er et solid stykke håndarbeid jeg er stolt av å hengevopp,og jeg føler meg ikke materialistisk som fyller denne med småting som penner, viskelær, spenner, hårstrekk osv. Sjokoladekalenderen kostet 25 kr, og her samles familjen rund barnetv og åpner tilhørende kalender sammen. Jeg ser ikke hvordan dette gjør meg materialistisk, barna bortskjemte og hvordan jeg kjøper meg samvittighet av dette. Og jeg skjønner ikke ditt behov for å prøve å høyne deg selv gjennom å tråkke på de som velger annerledes en deg.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #15 Skrevet 25. november 2013 Jeg gir tre kalendere, hva er galt med det?? Anonymous poster hash: 04ad2...b20
Gjest Frøken Regine Skrevet 25. november 2013 #16 Skrevet 25. november 2013 En kalender til hver er akkurat passe og nok i massevis
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #17 Skrevet 25. november 2013 Tre pakkekalendere er jo helt sykt!! 72 gaver FØR julaften i det hele tatt er i gang?? Ikke rart at så mange unger er blaserte nå til dags! Her ville jeg helst sett at guttungene hadde en sånn liten sjokoladekalender fra butikken, men dessverre så har svigermor kommet rekende med pakkekalendere. Jaja, får bare bøye meg i støvet. Heldigvis har hun bare fylt dem med superbillig nips. Men syns det er voldsomt mye bruk og kast mentalitet. Anonymous poster hash: 4d0c0...655
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #18 Skrevet 25. november 2013 hvem har sagt 3 pakkekealendere da ? #17 ?? Anonymous poster hash: 814c2...359
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #19 Skrevet 25. november 2013 Tre pakkekalendere er jo helt sykt!! 72 gaver FØR julaften i det hele tatt er i gang?? Ikke rart at så mange unger er blaserte nå til dags! Her ville jeg helst sett at guttungene hadde en sånn liten sjokoladekalender fra butikken, men dessverre så har svigermor kommet rekende med pakkekalendere. Jaja, får bare bøye meg i støvet. Heldigvis har hun bare fylt dem med superbillig nips. Men syns det er voldsomt mye bruk og kast mentalitet. Anonymous poster hash: 4d0c0...655 Hvem er det som gir tre pakkekalendere? Anonymous poster hash: 04ad2...b20
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #20 Skrevet 25. november 2013 AB 18 + 19: Sjekk AB #40 i kalendertråden. Anonymous poster hash: 4d0c0...655
Cat.68 Skrevet 25. november 2013 #21 Skrevet 25. november 2013 Tre pakkekalendere er jo helt sykt!! 72 gaver FØR julaften i det hele tatt er i gang?? Ikke rart at så mange unger er blaserte nå til dags! Her ville jeg helst sett at guttungene hadde en sånn liten sjokoladekalender fra butikken, men dessverre så har svigermor kommet rekende med pakkekalendere. Jaja, får bare bøye meg i støvet. Heldigvis har hun bare fylt dem med superbillig nips. Men syns det er voldsomt mye bruk og kast mentalitet. Anonymous poster hash: 4d0c0...655 Kaller du en sjokolade på maks 2 cm, og et bilde for gave? 1 pakkekalender en sjokoladekalender og en bildekalender gir ikke 72 gaver. Kjære vene.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #22 Skrevet 25. november 2013 AB 18 + 19: Sjekk AB #40 i kalendertråden. Anonymous poster hash: 4d0c0...655 Har sett nå... Men samme det da, hvis de vil gi barna sine det, så ok. Folk er forskjellig. Anonymous poster hash: 04ad2...b20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå