Gå til innhold

En dramatisk dag - og ett spørsmål

Anbefalte innlegg

I dag var jeg sikker på at jeg mistet lille knøtt. Satt på jobben, kjente noe rart "der nede", reiste meg - og det fosset "noe" ut av meg. Slik opplevde jeg det i hvert fall. Tok på flekkene på buksa og så at det var ...blod.. Så skjer dette meg, tenkte jeg, helt sikker på at fosteret var på vei ut. 

Dro fra jobben i en viss fart, imens jeg ringte mannen, som ba meg ringe 113. Etter en samtale med en søt og forståelsesfull dame på 113, skulle jeg dra til fødepoliklinisk på sykehuset. Ikke et bra tegn, altså... 

Vel framme, med soaked bukse (...), ble jeg henvist inn til undersøkelse. Legen gav meg dystre prognoser... :( Jeg hadde allerede gitt opp, faktisk, så det gikk ikke så inn på meg. 

Men - så, via utvendig og innvendig UL, så hun et sprellende foster med hjertelyd og nok fostervann! :D Hun sjekket meget grundig, fikk også besøk av en overlege som sa at alt så normalt og friskt ut. Lettelse!! 

Stor bekymring for den store blødningen fortsatt, selvfølgelig. Det viste seg at morkaken har gnisset mot livmorhalsen, har skapt irritasjon - og dermed blødning. Jeg visste at sånt var en mulighet, men ikke at det kunne komme såpass mye blod. Men - i følge legen viser denne diagnosen at det ikke var en forvarsel på senere spontarbort, heldigvis. Så, nå er jeg sykemeldt for å roe helt ned... 

Masse følelser i dag, altså - og alt endte godt! (og - takk for at du leste helt hit og at jeg fikk dele dette med deg :)

Og så til spørsmålet: 

Jeg har vært veldig usikker på terminen min denne gangen, og legen målte i dag babyen til 12+1. Jeg spurte om det var alderen på fosteret, legen bekreftet det.  

- Da betyr det at jeg er 14+1, ikke sant? En regner vel ukene fra dato for siste menstruasjon? Hmmm.... :)

Fortsetter under...

Oi, jeg hadde dauet av nerver i spenn. Men herregud for en lettelse over at alt var bra :)

Hvis legen sier at barnet er 12+1, er du 14+1, ja!

Ja, det var helt fantastisk! :) Fra sorg over å ha mistet til stor lettelse :) 

Jeg har blødd flere ganger i dette svangerskapet og har fått den samme "diagnosen" som deg. Har blødd veldig mye en gang og nesten som vanlig mens et par ganger og hatt mange småblødninger. Den største blødningen var når jeg 10 uker og noen dager. Er nå 16+4 og har ikke blødd på 2,5 uker :). Har vært på 6 ultralyder og legene (privat gynekolog og sykehuset) har sagt at de målt fostret til 8+1', 10+ 4 osv og de har då ment at jeg er 8+1 og 10+4.

Endret av *junijente*

Annonse

Jeg har blødd flere ganger i dette svangerskapet og har fått den samme "diagnosen" som deg. Har blødd veldig mye en gang og nesten som vanlig mens et par ganger og hatt mange småblødninger. Den største blødningen var når jeg 10 uker og noen dager. Er nå 16+4 og har ikke blødd på 2,5 uker :). Har vært på 6 ultralyder og legene (privat gynekolog og sykehuset) har sagt at de målt fostret til 8+1', 10+ 4 osv og de har då ment at jeg er 8+1 og 10+4.

Huff, jeg håper jeg slipper å blø så mye... Det stresser meg litt. Men - legen på sykehuset understrekte jo tydelig at slike blødninger ikke har sammenheng med SA. Likevel blir en litt stressa... 

Men - 6 UL, er det etter blødninger, eller er du kommet i et system jeg ikke er i? Jeg har for så vidt åpen billett tilbake til sykehuset, hvis det skulle komme flere blødninger - men det var ikke snakk om videre oppfølging.. Hmmm

Så bra :)

Jeg har aldri opplevd at legen/jordmor/gynekolog har sagt alderen på selve fosteret, men at ukene er de ukene som man faktisk er på vei. Men det kan jo være din lege har gjort det annerledes. Da ville jeg hvertfall ringt og spurt, for ellers blir det bare synsing her inne fra ;)

De 6 ul har 4 ganger vært pga blødninger og 2 av gangene pga duotest (første gang jeg var på duotest var morkaken i veien ved invendig ul samtidig som babyen låg for lavt nede i bekkenet for utvendig). Har ikke fått noen spesiell oppfølging bortsett fra at jeg ringer og får akuttime når jeg har hatt blødning. Er nå delvis sykemeldt, jobber kun dagtid og ska vare veldig forsiktig med trening (ska kun gå turer). Neste ultralyd er oul i desember og har ikke avtalt noen kontroller hos gynekologen. Det har vært veldig slitsomt med alle blødningene og bekymringene. Hadde i tillegg en MA i uke 11 i juni som ikke gjort bekymringene noe mindre. Jeg har hatt god hjelp av samtaler hos jordmor då hun har hatt bedre tid enn fastlegen og gynekologen.

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Godt å høre at alt var bra i magen! :) man kan jo få hjerteinfarkt av mindre!

jeg har heller aldri vært borti at gynoen har snakket om antall uker fosteret er, men om hvor langt jeg er på vei.  Han sier at han måler det til å være x antall uker, og snakker da om fullgåtte uker+ dager for meg :) Jeg ville nok også tatt en telefon og spurt sånn for ordens skyld, så slipper du å lure! :)

Jeg har mange, mange ul bak meg pga x antall MA/SA, sykdom i de to fullgåtte svangerskap og på vei med tredje nå; men har aldri, aldri opplevd at hverken lege i spesialisering, gynekolog eller jordmor kun har sagt fosterets alder og ikke totale uker på vei. Det er ikke vanlig rutine, og normal praksis er å alltid gå ut fra mors uker. Så når de har sagt at fosteret tilsvarer 12+1, er det nok dere sammen, ergo din 12+1 :) Fosteret skal være ca 6 cm da og sees tydelig & godt ved utvendig ul! Hurra for at alt gikk bra :D

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...