Gå til innhold

Dere som har migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer har dere ? Hvordan er forløpet ? Tar dere kvalmestillende ?

Jeg får oftere og oftere migrene, og syns det er helvete på jord mens det står på. Den første timen får jeg kraftig kvalme og spyr 8-10 ganger. Parallellt med dette får jeg diaré, så veksler på å ligge på dogulvet og å sitte på doen med bøtte. Mens hodet sprenges i stykker. Deretter ligger jeg i en døs i sengen det neste halve døgnet. I uken etter har jeg kraftig hodepine. Og ikke nok med at jeg tror jeg skal dø, så blir jeg rett kg slett DUM i flere uker etter anfallet!!

Jeg tenker sent, er flat i følelsene, føler meg sløv, og må veldig ofte lete etter ord. Dette pågår i flere uker etter anfallet.

Andre som har det sånn ?

Anonymous poster hash: 26b21...afd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder denne oppe litt:)

Skrevet

Jeg får aura først, i form av litt diffus flimring/tåkesyn som så utvikler seg til et klart område av flimrende trekanter. Kan få problemer med å lese, og med å snakke, kan føle meg helt merkelig. På det tidspunktet har jeg stort sett tatt hintet, og enten tatt medisin eller gått og lagt meg, eller begge deler :P 

Så får jeg hodepine, men jeg har sjelden veldig vondt, er mer en slags merkelig følelse som jeg ikke klarer å forklare - i tillegg til at hjernen ikke virker :P

Er ofte satt ut resten av dagen/dagen etterpå, men om det er fordi jeg tvinger meg selv til å sove (for mye) eller på grunn av anfallet, det vet jeg ikke. 

For din del høres det jo ut som du enten trenger (annen?) anfallsmedisin eller bør begynne på forebyggende?

Skrevet

Heldig du er som ikke får så inderlig vondt!;) jeg tar maxalt, og føler den virker etter en times tid. Men den er nok ikke optimal, for den tar ikke bort smertene helt. Om jeg sovner, er jeg reddet:)

Har ikke turt å prøve noe annet, for er livredd det ikke skal virke. Legen min sa jeg ikke kunne ta flere typer migrenemedisin etter hverandre:/

Skrevet

Noen av dere som tar kvalmestillende ? Jeg hørte med legekontoret mitt om jeg kunne få noe som smeltet på tungen, siden alt annet kommer ut igjen. Det ville de absolutt ikke gi meg. Hun sa faktisk at ikke det fantes andre løsninger, og ba meg ta en stikkpille eller svelge noe så fort kvalmen gav seg litt, hehe...

Jeg klarte ikke å nå inn til henne på at det er når det står på som verst at jeg trenger noe.

Var så heldig å få en resept på Zofran av en annen lege jeg var hos med guttungen. Han skrev det ut uten å nøle. Da jeg senere ringte mitt legekontor for å høre om man kunne kjøre bil etter å ha tatt Zofran, lagde både legesektreæren og fastlegen min et stort nummer av at jeg hadde fått tak i denne medisinen!

Legesektreæren sa at legen VELDIG gjerne ville vite hvor jeg hadde skaffet dette, og om jeg faktisk HADDE migrene??

Kan noen forklare meg hvorfor de lagde oppstyr av dette...?

Skrevet

Tar du forebyggende eller? Der finnes det mange medikamenter å utprøve :)

Og selv har jeg migrene fra helvete, og får Afipran (kvalmestillende) siden jeg blir dårlig av anfallsmedisinen som jeg bruker.

Synes du skal be legen din om å henvise deg til en nevrolog i stedet og få riktig medisin og hjelp :)

Skrevet

Tror det er et godt råd å få henvisning til nevrolog, skal be om det. Skjønner at mange leger kommer til kort når det gjelder migrene. Hvor ofte har du anfall ? Tar du Afipran som smeltetablett ?

Skrevet

Jeg ville skrevet en anfallsdagbok/kalender, og tatt med til legen. Gjerne få med nedsatt funksjon og annen hodepine også, og diare/oppkast. Hvis legen ikke har noen gode forslag, be om henvisning til nevrolog, siden det går ut over funksjonen din. 

Er vel kanskje ikke ideelt med stikkpiller heller? Afipran er brukt mot kvalme... Har du prøvd Aspirin eller Naproxen? Ikke så lett når magen din er på tulletur, men uken etterpå?

Skrevet

Takk for råd igjen:)

Den første timen, som er den aller verste, kan jeg ikke ta noe Oralt eller rektalt. Alt kommer opp eller ut igjen;) Jeg kunne absolutt trengt råd om hva jeg kan ta den påfølgende uken. Ibux og paracet er ikke noe særlig.

Det med nedsatt funksjonen er vilt, jeg blir dum som et naut, og fryktelig fortvilet over det:((

Skrevet

Tror det er et godt råd å få henvisning til nevrolog, skal be om det. Skjønner at mange leger kommer til kort når det gjelder migrene. Hvor ofte har du anfall ? Tar du Afipran som smeltetablett ?

Vanlig afipran tablett. Ikke noe smelting her. Har anfall inntil ca 14 dager i månden. Går på betablokkere som skal virke forbyggende, men i dårlige perioder så funker de ikke noe annet mot, enn at blodtrykket er lavt. OG det bør vi migrenepasienter ha, ble jeg fortalt av en nevrolog.

Skrevet

Takk for råd igjen:)

Den første timen, som er den aller verste, kan jeg ikke ta noe Oralt eller rektalt. Alt kommer opp eller ut igjen;) Jeg kunne absolutt trengt råd om hva jeg kan ta den påfølgende uken. Ibux og paracet er ikke noe særlig.

Det med nedsatt funksjonen er vilt, jeg blir dum som et naut, og fryktelig fortvilet over det:((

Hva med IMIGRAN injeksjon da? Prøvd dette? Blir kvalm av den, men hjelper med kvalmestillende i samme slengen :)

Skrevet

Jeg tar Prostafen (reisesyketablett) da jeg ikke tåler Afipran/Primperan, men må jo ta den før jeg blir illelvalm.

Kjenner meg igjen i diarreen og kaste opp. Tror rekorden min er nærmere 100 brekninger iløpet av et anfall.

Har du prøvd Inderal (betablokkere) som forebyggende? Det har ihvertfall hjulpet meg veldig.

Anonymous poster hash: fcbb0...716

Skrevet

For meg er til og med smeltetabletten Maxalt tøff å ta når det står på. For den har smak, og jeg er kvalm allerede.

Jeg har såkalt klassisk migrene, altså med aura(synsforstyrrelse i form av noe slags krystaller som ødelegger for synet mitt i ca 30 minutter før hodepinen kommer. Det glitrer veldig vakkert, men jeg vet da hva som er på vei, og det er ikke like fint).

Jeg får ikke så ofte hodepinen ved migreneanfall lenger. Men jeg får en mage som reagerer helt som den har lyst(spy eller diare, alt etter lysten) og en kropp som kjenner på influensagreier. Dette foregår under anfallet. Hodepinen holder seg nok borte siden jeg tar Maxalt mens jeg har synsforstyrrelsene, og altså da litt i forkant av hodepinen, som jo kommer rett etter synsforsstyrrelsene.

Vet mange kaller stresshodepine for migrene(selvdiagnoser, tenker jeg). Og da er det jo forståelig at fastlegen tror det bare er stresshodepine de fleste har, rett og slett fordi de er leger med generell kunnskap..... Du bør videresendes til spesialist. Det ble jeg. Jeg prøvde betablokkere som forebyggende, og lærte at der er to typer epilepsimedisiner man også kan bruke som forebyggende. Blant flere, da.

For meg virket ikke dette. Kun reduksjon i daglig stress, faste matrutiner og nok søvn er det som forebygger her i gården......

Anonymous poster hash: 0c99c...a6b
Skrevet

Du kan prøve Imigran nesespray? 

Uken etterpå tror jeg jeg ville prøvd med naproxen eller aspirin.

Skrevet

Tror det er et godt råd å få henvisning til nevrolog, skal be om det. Skjønner at mange leger kommer til kort når det gjelder migrene. Hvor ofte har du anfall ? Tar du Afipran som smeltetablett ?Anonymous poster hash: 26b21...afd

Vanlig afipran tablett. Ikke noe smelting her. Har anfall inntil ca 14 dager i månden. Går på betablokkere som skal virke forbyggende, men i dårlige perioder så funker de ikke noe annet mot, enn at blodtrykket er lavt. OG det bør vi migrenepasienter ha, ble jeg fortalt av en nevrolog.
14 dager i måneden ???! Stakkars deg! Da blir mitt månedlige ganske stusselig, hehe;)

Bør vi ha lavt blodtrykk, sier du ? Hjelp,jeg må snakke med en nevrolog:/

Skrevet

Jeg har Imigran spray også, men har ikke turt å ta den, for er så redd den ikke skal virke:/

Det med smaken på Maxalt er jeg enig i, den bidrar ikke akkurat positivt til formen, men er heldigvis bare mint:)

Jeg skal prøve ut Naprxen til dagene etterpå, det er en god ide.

Min migrene blir ganske sikkert utløst av spenningshodepine (kanskje i kombinasjon med lite vann og mye kaffi?), men jobben jeg har fremkaller disse spenningene.

Skrevet

Jeg tar Prostafen (reisesyketablett) da jeg ikke tåler Afipran/Primperan, men må jo ta den før jeg blir illelvalm.

Kjenner meg igjen i diarreen og kaste opp. Tror rekorden min er nærmere 100 brekninger iløpet av et anfall.

Har du prøvd Inderal (betablokkere) som forebyggende? Det har ihvertfall hjulpet meg veldig.Anonymous poster hash: fcbb0...716

Så du får også diaré, ja. Legen min hadde vanskelig for å tro meg da jeg sa dette til ham. Det hadde han aldri hørt om før;)

Skrevet

Høres ut som om du er godt innenfor grensa til henvisning til nevrolog, og prøvebehandling med forebyggende. Skriv dagbok (inkludert alle dagene du er utenfor!), inkludert medisinene du bruker og magesymptomene en måneds tid, bestill deg time til fastlegen og vis det frem. Forhåpentligvis får du både henvisning og prøvebehandling :)

Skrevet

Bank i bordet... vært rolig i noen uker nå, og takler null stress. Hadde et anfall på 2 dager i forrige uke, og lykkelig at det forsvant så fort :D

Migrene er jævlig uansett om det vare 1 dag eller om en har det 14 dager. Og ingen skjønner hvor pyton det er, om de ikke har dette selv.

Ang det med bt. Migrenepasienter er mer utsatt for å få hjerneslag, derav kjekt å holdet trykket nede :)

Skrevet

Høres ut som om du er godt innenfor grensa til henvisning til nevrolog, og prøvebehandling med forebyggende. Skriv dagbok (inkludert alle dagene du er utenfor!), inkludert medisinene du bruker og magesymptomene en måneds tid, bestill deg time til fastlegen og vis det frem. Forhåpentligvis får du både henvisning og prøvebehandling :)

Takk for oppmuntring, jeg skal være flink og gjøre det:)

Skrevet

Jeg har Imigran spray også, men har ikke turt å ta den, for er så redd den ikke skal virke:/

Det med smaken på Maxalt er jeg enig i, den bidrar ikke akkurat positivt til formen, men er heldigvis bare mint:)

Jeg skal prøve ut Naprxen til dagene etterpå, det er en god ide.

Min migrene blir ganske sikkert utløst av spenningshodepine (kanskje i kombinasjon med lite vann og mye kaffi?), men jobben jeg har fremkaller disse spenningene.

Haha, jeg har litt samme problemet :P (og jeg reagerer på lys... påsken med sol og snøglimt er et mareritt :P )

Fikk faktisk Vival av en legevaktslege en gang (hadde ille anfall og var tom for medisin, og fikk ikke sove...), "Så får du senket skuldrene litt! Sov godt! Ikke ta alle på en gang :P "

Ikke helt god praksis tror jeg ikke, og jeg bruker dem sjelden (aldri), men bare det å vite at jeg har dem på lur til den dagen jeg trenger det...! Fantastisk :)

Skrevet

Skrekk og gru, er vi mer utsatt for hjerneslag ?? Så uffent, det er ikke bra.

Migrene er grufullt, og jeg merker at de rundt meg ikke forstår omfanget. Jeg har et visst behov for å av og til snakke om det til noen, for anfallene er veldig dramatiske, tør nesten si traumatiserende, haha, men syns det er pinlig å snakke om det til andre. Innbiller meg at folk flest tror at det er bare en litt tung hodepine;)

Skrevet

Skrekk og gru, er vi mer utsatt for hjerneslag ?? Så uffent, det er ikke bra.

Migrene er grufullt, og jeg merker at de rundt meg ikke forstår omfanget. Jeg har et visst behov for å av og til snakke om det til noen, for anfallene er veldig dramatiske, tør nesten si traumatiserende, haha, men syns det er pinlig å snakke om det til andre. Innbiller meg at folk flest tror at det er bare en litt tung hodepine;)

GAAAD ja... Kjenner til det. Men ta gjerne kontakt  i innboks her altså :) Har flere triks på lager som har funket i hverdagen min nå :D

Skrevet

Kjenner til det! Nå omgås jeg mye helsefolk, og mamma har det samme, så får en del forståelse derfra ;)

Skrevet

Eg får aura først og da har eg ca 15 min til å finne smertestillende og få det i meg. Når eg gjer det slepp eg unna med ein plagsom hovedverk ein dag eller to. Om eg ikkje får i meg smertestillende kjappt nok så kjem hodepine fra h... da er det berre å legge seg i eit mørkt kaldt rom og vente... etter 4-10 timer kaste eg opp, og da er det verste over. Da er det den plagsomme hodeverken i 1-5 dager..

Før hadde eg dette 2-3 ganger i måneden. Men for 5 år siden starta eg med Abyl-e (av andre grunner). Etter det har det blitt vesentlig sjeldnare, meir to, tre ganger i året :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...