Bustetroll Skrevet 25. november 2013 #26 Skrevet 25. november 2013 Umoralsk vet jeg ikke, men det kommer vel ann på hva du legger i begrepet "moral"? Du vil sette valper på ei tispe med en "feil" fordi det ville vært så morsomt. Du har ingen plan med oppdretten, ingen annen mening enn å produsere noen søte små valper dere kan leke med og ta bilder av før de så må bli noen andres problem fordi dere jo ikke kan ha dem selv. Forskning viser også at ett valpekull kan øke faren for kreft i melkekjertler og livmor... Egoistisk er det minste jeg vil kalle det. Det er jo omvendt.. Det ER anbefalt og få et kull valper på tispene, for å MINSKE faren for kreft i livmor..Ja, det er det jeg alltid har trodd. Det gjelder jo for mennesker også. Tenkte derfor at jeg gjerne ville se denne forskningen hun snakker om beskrevet noe sted. HI Anonymous poster hash: 16d84...0a4 Leste litt nå, og mange sier det bare er en myte. Jeg fikk høre det fra en dyrlege, det har andre også, men flere som mener at det ikke stemmer, så her velger man vel bare selv hva man vil tro på. Men den motsatte versjonen er nok bare tull i alle fall.. Hehehe. Ved sterilisering fjernes livmor og eggstokker. Vanskelig å få kreft i noe som ikke er der ;-) eneste grunnen til å ikke sterilisere er avl, så..... Det er også ulovlig å sterilisere tisper i Norge, uten at det er helsemessige årsaker til det
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #27 Skrevet 25. november 2013 Umoralsk vet jeg ikke, men det kommer vel ann på hva du legger i begrepet "moral"? Du vil sette valper på ei tispe med en "feil" fordi det ville vært så morsomt. Du har ingen plan med oppdretten, ingen annen mening enn å produsere noen søte små valper dere kan leke med og ta bilder av før de så må bli noen andres problem fordi dere jo ikke kan ha dem selv. Forskning viser også at ett valpekull kan øke faren for kreft i melkekjertler og livmor... Egoistisk er det minste jeg vil kalle det. Det er da mange som ikke profesjonelle oppdrettere som lar tispene sine få et kull valper. Det er på en måte egoistisk, men hvis ingen lider av det, men alle involverte (tispa, vi, valpene og de nye eierne) får glede av det, er det jo ikke BARE det.Lurer på om du har link til den forskningen angående kreft og vapekull. Jeg har altid trodd det var omvendt, så litt dokumentasjon på at jeg tar feil hadde vært supert. HI Anonymous poster hash: 16d84...0a4 Jeg har også hørt det motsatte og lest forskning på det, så vil gjerne se forskningen som motbeviser dette. Hvis det stemmer, blir jeg glad, for min hund kommer ikke til å få valpekull (dessverre, skulle gjerne ha ført arven videre). Hva slags raser er hunden din blanding av, hi? Anonymous poster hash: 7a689...4e8 Hun er blanding av Shih Tzu (mor) og Bichon havanais (far). Hun er en drømmehund! Hun bodde sammen med mor og mormor, så vi kjenner helsetilstand et godt sytkke bakover der, og alle er friske med godt gemytt. Faren er en "kjernekar" ;-) og har stamtavle, så jeg tror ikke det noen uhumskheter i slekta på noen av sidene. Anonymous poster hash: 16d84...0a4 Og så vil du blande denne blandingshunden med enda en blandingshund, eller? Hva blir det til slutt, da? Jeg sier nei, nei, nei! Det finnes da allerede sikkert mange nok sånne små rare sofaputer med bein! Dette er sånt som bikkja her i huset anser som middagsmat. Anonymous poster hash: d9c0d...a1d Fordelen med denne hunden er at hun har arvet de beste egenskapene fra hver av de to rasene. Og i motsetning til din tydeligvis tidvis aggressive hund, er hun trygg og vennlig mot alle, også andre hunder, uansett rase og størrelse. Det er også en egenskap man bør avle frem. ;-) HI Anonymous poster hash: 16d84...0a4 Min hund er overhode ikke aggressiv over for andre hunder, men den liker ikke små rotter. Sjekk hva Olaf Tufte sa om små "hunder", han sier nøyaktig det samme som jeg mener. Anonymous poster hash: d9c0d...a1d Hva Olaf TUFTE mener om små hunder er jeg faktisk ikke så opptatt av (og jeg aner ikke hva han mener men han kaller dme vel rotte han også, sånn som du så fordomsfullt gjør). Jeg har selv også alltid likt store hunder best, men nå ble det til at jeg var nødt til å ha en liten hund denne gangen. Og jeg må si at mine fordommer mot små hunder har blitt avkreftet alle som én. Hun er like mye hund som en større hund, og overraskende smart. Trygg, blid, vennlig mot alle slags dyr og mennesker, morsom, kan lære seg omtrent hva som helst, kan gå skikkelige turer, osv. Det er ikke noe ved henne som gjør henne til mindre hund enn de store, renrasede hundene jeg har hatt tidligere (og å kalle dem rotter blir bare for dumt). Og hvis hunden din er aggressiv mot små hunder, har den et agressjonsproblem - det er mulig det er din holdning til dem som smitter over? Anonymous poster hash: 16d84...0a4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #28 Skrevet 25. november 2013 Jeg har allerede sagt meningen min om planlagt avl på blandingshunder, så det skal jeg ikke gjenta, men har du tenkt over økonomien i dette? Et valpekull koster mye penger hvis man er en ansvarlig oppdretter. Valpene skal ha ormekur, helseattest hos dyrlege, valpemat, tispa skal ha spesialmat under svangerskap og etter fødsel. Valpene bør chippes før de selges, i tillegg må du regne med utgifter til dyrlege hvis tispa blir dårlig før , under og etter fødsel. I tillegg bør foreldredyrene sjekkes for sykdommer før parring, slik at man ikke risikerer å selge en valp med arvelige sykdommer/defekter. Og så har du risikoen for keisersnitt. Keisersnitt hos min dyrlege koster fra 10000 kroner, og det er på dagtid. Keisersnitt på helg kommer fort på 20000 kroner og over. Her må du regne egenandel for inngrepet, og sjekke om forsikringen i det hele tatt dekker. En valp kan bli syk. Det koster penger. Jeg husker en av valpene til min mor brakk beinet. Det kostet hele valpens salgssum i veterinærutgifter. Har man forsikret valpene, dekkes det meste, men med egenandel. Uten forsikring må man dekke alt selv. Skal man drive ansvarlig avl, bør man ha penger stående på konto til å dekke minimum et keisersnitt på helg, samt noen tusen for eventuelle skader/sykdommer hos valpene, i tillegg til kostnadene med for og dyrlege. Som du forstår er det ikke bare bare å drive avl. Min mor drev avl i mange år, og det var utrolig mye som skjedde og som man ikke kunne planlegge, feks at fødselen stoppet, valpen/e ble født syke, valpen/e ble skadet, tispa fikk jurbetennelse osv osv. Tenk deg om. Har du økonomi, tid og ønsker du å risikere tispas helse pga at hun har et fantastisk gemytt og vil bli en fantastisk mor?? Det er ikke nøye gjennomtenkt, nei, og det kan hende jeg aldri kommer til å gjøre det (kanskje mest pga den "skavanken" hun har). Ønsker absolutt ikke å risikere tispas helse heller, hvis det er slik at det er en stor helserisiko for tisper å få valper. Men økomien til det har jeg ihvertfall, så akkurat det er ikke noe problem. Vil heller ikke gjøre det før jeg har tid nok også. HI Anonymous poster hash: 16d84...0a4
Silverfox Skrevet 25. november 2013 #29 Skrevet 25. november 2013 Jeg importerte en puddeltispe fra Sverige som planen var å bruke i avl. Hun ble gentestet for øyesykdom og funnet fri, alt så supert ut. I Sverige røntger de ikke mellompuddel for HD, mest sannsynlig fordi de er såpass lette (tispa mi veier 5 kilo). Da jeg på den tiden drev med agility var det også viktig å sjekke hofter. Det viser seg at hun har D-hofter, og 2 av hennes 4 andre søsken er røntget og viser seg å ha C-hofter... Jeg fikk beskjed om at hun mest sannsynlig ikke ville bli plaget pga HD, men for meg var det uansett uaktuelt å bruke henne i avl. Man viderefører ikke feil/sykdom, uansett om man ikke vet om det er arvelig. Det har også vist seg at hun absolutt plages av å ha D-hofter, og hun går nå på glukosamin for andre vinteren på rad. Jeg er i utgangspunktet i mot blandingsavl (selv om jeg forstår ønsket ditt, HI, har kjent på det selv mange ganger med flere av tispene mine), og ekstra i mot er jeg hvis det er snakk om "å, det hadde vært så gøy!"-avl. Noe annet er det om man har en mening og en plan med det man avler på (labradoodle som et tilskudd til førerhund/servicehundstammen nevnes som et eksempel). Man skal ikke ta lett på å produsere hunder (eller katter!) etter min mening. Jeg har stor respekt for de som utdanner seg, undersøker linjer, importerer for å få inn nytt blod, ja, legger ned masse tid og penger i hunderasens beste. Og som nevnt tidligere: skal det gjøres ordentlig, så koster det! Enda mer med en blandingshund som du må legge ut samme beløp på, men som du ikke kan selge for like mye. Jeg kjenner jeg blir litt matt av å lese deg skrive at hun hadde blitt en fantastisk mor, hun hadde elsket å bli mor osv.. Det er jo et instinkt de aller fleste dyr har, selv om noen er bedre på det enn andre. Hunden din er en HUND, og fortjener å ikke bli menneskeliggjort.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #30 Skrevet 25. november 2013 Jeg importerte en puddeltispe fra Sverige som planen var å bruke i avl. Hun ble gentestet for øyesykdom og funnet fri, alt så supert ut. I Sverige røntger de ikke mellompuddel for HD, mest sannsynlig fordi de er såpass lette (tispa mi veier 5 kilo). Da jeg på den tiden drev med agility var det også viktig å sjekke hofter. Det viser seg at hun har D-hofter, og 2 av hennes 4 andre søsken er røntget og viser seg å ha C-hofter... Jeg fikk beskjed om at hun mest sannsynlig ikke ville bli plaget pga HD, men for meg var det uansett uaktuelt å bruke henne i avl. Man viderefører ikke feil/sykdom, uansett om man ikke vet om det er arvelig. Det har også vist seg at hun absolutt plages av å ha D-hofter, og hun går nå på glukosamin for andre vinteren på rad. Jeg er i utgangspunktet i mot blandingsavl (selv om jeg forstår ønsket ditt, HI, har kjent på det selv mange ganger med flere av tispene mine), og ekstra i mot er jeg hvis det er snakk om "å, det hadde vært så gøy!"-avl. Noe annet er det om man har en mening og en plan med det man avler på (labradoodle som et tilskudd til førerhund/servicehundstammen nevnes som et eksempel). Man skal ikke ta lett på å produsere hunder (eller katter!) etter min mening. Jeg har stor respekt for de som utdanner seg, undersøker linjer, importerer for å få inn nytt blod, ja, legger ned masse tid og penger i hunderasens beste. Og som nevnt tidligere: skal det gjøres ordentlig, så koster det! Enda mer med en blandingshund som du må legge ut samme beløp på, men som du ikke kan selge for like mye. Jeg kjenner jeg blir litt matt av å lese deg skrive at hun hadde blitt en fantastisk mor, hun hadde elsket å bli mor osv.. Det er jo et instinkt de aller fleste dyr har, selv om noen er bedre på det enn andre. Hunden din er en HUND, og fortjener å ikke bli menneskeliggjort. Ja, du har gode godt poeng og argumenterer godt for dem. Føler meg også delvis truffet m.h.t. menneskeliggjøring av hunden - det syns jeg ellers ikke noe om selv heller, og jeg ser at jeg gjør noe av det samme her ved å snakke om "god mor" osv. Dette kritiske svaret er vel det som mest får meg til å tenke om igjen angående å la tispen få valper. Men takk for svar til alle dere andre også - det er supert med alle slags tilbakemeldinger, negative som positive. HI Anonymous poster hash: 16d84...0a4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #31 Skrevet 25. november 2013 Det er i allefall veldig uansvarlig. Vet du for sikkert at disse valpenes slekstre er fritt for sykdom og lidelser, og kan dette dokumenteres? Har du i tillegg satt deg inn i hvilke egenskaper de forskjellige rasene som er i din hund, samt valpenes far har mtp instinkter og bruksområder? En miks av feks gjeterrase og jaktrase vil i 99% av tilfellene ende katastrofe! Og denne gamle myten om at blandingshunder er generelt friskere, feil! De er like syke som alle andre, dem blir bare sjeldent sjekket (finnes mange skjulte sykdommer). Et kjapt søk på finn avslører at det er stort sett mikser som omplasseres, nettopp fordi mikser ofte er billige og ender opp som impulskjøp. Har personlig hatt tre blandingshunder, hund 1avlivd ved to årsalder da var hd'n så kraftig at hun knapt kunne gå. Hund 2 snill som dagen var lang, angrep plutselig en fremmed uten forvarsel ved 5 årsalder. Hund 3, døde av kreft ved sju års alder. Så dette med at mikser er så friske og snille, ren sprøyt! Individ er individ uavhengig om det er miks eller rase. Anonymous poster hash: c1ffb...aa7
Silverfox Skrevet 25. november 2013 #32 Skrevet 25. november 2013 Ja, du har gode godt poeng og argumenterer godt for dem. Føler meg også delvis truffet m.h.t. menneskeliggjøring av hunden - det syns jeg ellers ikke noe om selv heller, og jeg ser at jeg gjør noe av det samme her ved å snakke om "god mor" osv. Dette kritiske svaret er vel det som mest får meg til å tenke om igjen angående å la tispen få valper. Men takk for svar til alle dere andre også - det er supert med alle slags tilbakemeldinger, negative som positive. HI Anonymous poster hash: 16d84...0a4 En tanke er å finne en rase du virkelig kan tenke deg å jobbe med, og da tenke litt "kynisk": Er det en frisk rase? Klarer den å føde uten hjelp (keisersnitt osv)? Hvordan er avlsmaterialet i Norge? Hva kan JEG tilføre rasen? Hvordan er etterspørselen? Osv osv.
skjotta Skrevet 25. november 2013 #33 Skrevet 25. november 2013 http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/steriliseringkastrering-av-hund.html Feil igjen ;-) hvorfor kan ikke folk google før de er så smartass? ;-) Umoralsk vet jeg ikke, men det kommer vel ann på hva du legger i begrepet "moral"? Du vil sette valper på ei tispe med en "feil" fordi det ville vært så morsomt. Du har ingen plan med oppdretten, ingen annen mening enn å produsere noen søte små valper dere kan leke med og ta bilder av før de så må bli noen andres problem fordi dere jo ikke kan ha dem selv. Forskning viser også at ett valpekull kan øke faren for kreft i melkekjertler og livmor... Egoistisk er det minste jeg vil kalle det. Det er jo omvendt.. Det ER anbefalt og få et kull valper på tispene, for å MINSKE faren for kreft i livmor..Ja, det er det jeg alltid har trodd. Det gjelder jo for mennesker også. Tenkte derfor at jeg gjerne ville se denne forskningen hun snakker om beskrevet noe sted. HI Anonymous poster hash: 16d84...0a4 Leste litt nå, og mange sier det bare er en myte. Jeg fikk høre det fra en dyrlege, det har andre også, men flere som mener at det ikke stemmer, så her velger man vel bare selv hva man vil tro på. Men den motsatte versjonen er nok bare tull i alle fall.. Hehehe. Ved sterilisering fjernes livmor og eggstokker. Vanskelig å få kreft i noe som ikke er der ;-) eneste grunnen til å ikke sterilisere er avl, så..... Det er også ulovlig å sterilisere tisper i Norge, uten at det er helsemessige årsaker til det
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #34 Skrevet 25. november 2013 HI! Jeg må bare spørre deg. Synes du hunden din er mest lik moren eller faren sin utseendemessig og gemyttmessig? Anonymous poster hash: 2903c...e95
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #35 Skrevet 26. november 2013 HI! Jeg må bare spørre deg. Synes du hunden din er mest lik moren eller faren sin utseendemessig og gemyttmessig? Anonymous poster hash: 2903c...e95 Den er kanskje mest lik faren sin utseendemessig. Den har morens kose- laid-backhets- og vennlighetsgen og farens kvikkhets-, lærenemhets- og lekenhetsgen. Her er litt info om "rasen": The Havashu is a mix between a purebred Havanese and a purebred Shih Tzu dogs. They are called hybrid dogs due to their origination from two different pure breeds. The Havashu dogs are small in size, standing not more than 12 inches and weighing around 8 to 14 pounds. They are social, loving, cheerful, intelligent and loyal dogs. They are good with children and make good family pets. The Havashu dogs are sweet, affectionate, loving and social dogs that are very good with children. These dogs are playful and cheerful. They love to get attention of their owners and want to be with them most of the time. These dogs are intelligent and responsive. They will respond well to consistent training. They are very good with other pets and dogs in the house. The Havashu dogs are very alert and attentive. They are very good watch dogs as they will signal an alarm when a stranger comes near the house or up on sensing something out of the ordinary. They are very good dogs to have as family pets and watchdogs. HI :-) Anonymous poster hash: 16d84...0a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå