Gå til innhold

Hva er et normalt matbudsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 2 voksne, et skolebarn og en baby som fullammes. Hvor mye burde vi bruke på mat?

Budsjettet vårt er egentlig 5000, men vi bruker mer hver mnd. Igår gikk vi igjennom de siste 6 mnd....snittet lå på 10.000 i mnd!!! Den laveste mnd var 8500 (da var vi pp ferie hos familie og hadde gratis mat en uke) den høyeste 12500.

Det er helt latterlig og jeg ante ikke at det var så mye.

Vi handler en hovedhandling i uka, skriver ukesmeny og jeg trodde vi var flinke.

Men ser at det er mange ekstrahandlinger i uka på 150-300kr, da man egentlig bare hadde glemt en melk e.l.

Er jo ikke rart vi ender i minus hver mnd....

Hvor mye bruker dere?

Og hva kan vi gjøre for å klare å holde oss til budsjettet og ikke skulle handle eb liten ting og komme ut med en hel pose.

Vi skriver handlelapp en dag i uka

Dette er flaut så signerer anonym

Anonymous poster hash: 9ee99...493

Skrevet

jeg bruker to- tre tusen på mat en voksen og et skoldbarn.

Anonymous poster hash: fddd1...6f2

Skrevet

Vi er to voksne og 1 barn samt en katt - ja tar henne med i husholdningen da penger til mat går fra de pengene.

Vi bruker maks 6000 kr i måneden. Kjøper kattemat på dyrebutikk annen hver måned. Kjøper da 4 kg til 479. Inni de 6000 kr er også toalettartikler, tannkrem, shampoo osv.

Vi handler stort sett på Rema 1000. Noe på Kiwi og av og til litt på Spar.

Handler det vi vil. Vi kjøper brus og chips/ sjokolade til helgene. Hadde vi kutta ut det kunne vi nok spart 1000 kr, men vi velger å ha dette.

Handler en dag i uka, supplerer med melk og brød. Vet ca hvor mye vi bruker og handler inn det, så det er ikke alltid jeg må innom butikk i løpet av uka.

Vi spiser variert meny, fisk, kjøtt og vegetar. Handler det vi vil, men går likevel aldri over fastsatt ukesbudsjett, 1500 i uka.

Skriver handleliste for 1 - 2 uker etter å ha gått gjennom skuffer og skap for å se hva vi har. Handler hvis der er tilbud - for eksempel oksesteik på 2 kg til 90 kr for den gikk ut på dato om noen dager. Puttes i fryseren og vips - 2 - 3 middager for under 100 kr.

Har basisvarer alltid i skapet - ris, couscous, tomatpure, krydder og oljer, mel, sukker osv. Da er det alltid lett å lage noe.

Leser tilbudsaviser og handler der det er tilbud hvis det passer. Kjører elbil, så behøver ikke tenke bompenger og kan handler hvor jeg vil.

Mine tips

Skrevet

Vi er to voksne og to skolebarn. I snitt har vi brukt 1650,- pr uke det siste året + ekstrahandlinger til selskaper. Det inkluderer snop, brus, såper, bind og alt annet man normalt kjøper i matbutikker. I tillegg betaler mannen litt for lunch på jobben.

Hva er det dere kjøper når dere egentlig bare skulle ha en liter melk som kommer på 300,-?

Anonymous poster hash: 42303...e91
Skrevet

To voksne og tre barn, budsjettet er på 6700 kr, men som regel ender vi noen hundre over det. Vi spiser lite ferdigmat. Mannen er flink til å se i tilbudskataloger og handle når det er tilbud. Han vet også hvor de forskjellige tingene koster minst, og det sparer vi nok inn en del på. Vi spiser en del kjøtt og fisk, bønner og erter, mye grønnsaker.

Gjest Julia1984
Skrevet

Vi er to voksne og 3 barn (1-6 år).

Vi bruker 8000 ca i måneden. Vi er bevisste, kjøper mye frukt og grønt, fisk, magert kjøtt, kyllingfileer og lager det aller meste av maten fra bunnen av.

Sunn mat koster mest...dessverre!

Skrevet

2 voksne, 1 barn. Bruker 3500-5000 i mnd i butikken, det inkluderer mat, hygiene, kos osv. Storhandler når det er tilbud, i Sverige og medlemsbutikk. Samt at mannen jakter. Har alltid basisvarer og noe hermetikk i skapet da vi bor en mil unna butikk. Så slipper vi impulskjøp. Skriver alltid liste og ukesmeny, og bruker av det vi har i fryser :-) Håper å bli enda flinkere og kunne spare mer men jeg jobber på tilkalling og aldri samtidig med mannen.

Skrevet

Takk for svar

Aner egentlig ikke hva vi ender opp med når vi egentlig kun skal ha en melk. Vi kaster ikke mat så alt blir spist opp. Men vi drikker mye juice, spiser mye frukt og grønnsaker...så blir en del påfyll av sånt iløpet av uka. Lager all mat fra bunnen, så hvis vi feks skal ha spaghetti så bruker vi jo 20 store tomater til sausen.

Har faktisk vurdert å innføre kontanter til matkjøp, sånn at vi ikke bruker mer enn planen vår.

1500 i uka burde være mer enn nok

HI

Anonymous poster hash: 9ee99...493

Skrevet

2 voksne, 1 barn. Bruker 3500-5000 i mnd i butikken, det inkluderer mat, hygiene, kos osv. Storhandler når det er tilbud, i Sverige og medlemsbutikk. Samt at mannen jakter. Har alltid basisvarer og noe hermetikk i skapet da vi bor en mil unna butikk. Så slipper vi impulskjøp. Skriver alltid liste og ukesmeny, og bruker av det vi har i fryser :-) Håper å bli enda flinkere og kunne spare mer men jeg jobber på tilkalling og aldri samtidig med mannen.

Det var lite. Vi sparer ikke på matbudsjettet, vi kjøper kvalitet og sunn mat. Det koster penger.

Anonymous poster hash: aba6b...005

Skrevet (endret)

Det var lite. Vi sparer ikke på matbudsjettet, vi kjøper kvalitet og sunn mat. Det koster penger.

Anonymous poster hash: aba6b...005

Når man handler på f.eks medlemsbutikk får man kvalitet til halv pris, og kjøttet man jakter selv er nesten gratis og i tillegg ikke tilsatt noe. Så vil ikke påstå vi spiser så veldig usunt fordi vi klarer å holde det billig :-) 

Endret av jostine
Skrevet

Hadde samme "aha-opplevense" som deg for ca 1 år siden. Vi hadde ukeshandling + flere småturer som gjerne ble noen hundre per gang. Det vi gjorde var at vi ble strenge på å bare handle en gang i uka. Det som skjer når man "bare skal ha melk" er jo at man kommer på ørten andre ting man "trenger" eller har lyst på. Man tåler fint å være uten melk en dag, eller supplere brød med knekkebrød. Eller en dag uten frukt, juice eller hva det måtte være. Har aldri sultet som barn, men husker godt at visse ting var det bare "tomt for" et par dager. Som voksen ble terskelen litt for lav til å bare stikke på butikken:) Kanskje kan dere også redusere forbruket av for eksempel juice og andre "unødvendige" ting.

Anonymous poster hash: 50cc6...c18
Skrevet

planlegg, sjekk prisene når du handler ( gulerøtter i boks koster dobbelt av i pose, som igjen er 5-10 kr dyrerer  enn billigmerket igjen feks) Sjekk også kassalappen hver gang (du finner raskt noen overraskelser!)

planlegg ALL mat for en uke, ikke bare middager. 

Jeg anbefaler å handle to ganger i uken, dette fordi det krever litt mindre planlegginger, og fordi det gjør det lettere å holde oversikt over hvor mye mat dere bruker (da kan du justere underveis dersom ting ikke går helt som planlagt). 

For ekstra intr går det ann å sjekke feks tilbudsavisen til obs hver søndag før du planlegger og ukeshandler på mandag og evt fredag. (når man i tillegg handler på fredagen får du oversikt over hvor mye du bruker på helgekos ( sikkert mye mer enn du aner!) Jeg synes også det er lettere å "begrense" seg da også hvis f eks jeg har som mål å bruke 1000 kr i uka så vet jeg hva jeg har "igjen" på ukesbudsjettet..

Kutt opp brød og grønnsaker og frys det ned, slik at du slipper å kaste mat og grønt. Jeg opplever også at vi spiser mer grønt nå etter som det er ferdig kuttet og posjonert tar det 5 min å lage. 

oppvaskmaskin-, vaskemaskinsåpe og rengjøringsprodukter handler jeg på Felleskjøpet, der får du store kvanter billig ;)

vi er 2 voksne og 2 barn (7 og 4år) + katter

Anonymous poster hash: b0289...2e3
Skrevet

planlegg, sjekk prisene når du handler ( gulerøtter i boks koster dobbelt av i pose, som igjen er 5-10 kr dyrerer  enn billigmerket igjen feks) Sjekk også kassalappen hver gang (du finner raskt noen overraskelser!)

planlegg ALL mat for en uke, ikke bare middager. 

Jeg anbefaler å handle to ganger i uken, dette fordi det krever litt mindre planlegginger, og fordi det gjør det lettere å holde oversikt over hvor mye mat dere bruker (da kan du justere underveis dersom ting ikke går helt som planlagt). 

For ekstra intr går det ann å sjekke feks tilbudsavisen til obs hver søndag før du planlegger og ukeshandler på mandag og evt fredag. (når man i tillegg handler på fredagen får du oversikt over hvor mye du bruker på helgekos ( sikkert mye mer enn du aner!) Jeg synes også det er lettere å "begrense" seg da også hvis f eks jeg har som mål å bruke 1000 kr i uka så vet jeg hva jeg har "igjen" på ukesbudsjettet..

Kutt opp brød og grønnsaker og frys det ned, slik at du slipper å kaste mat og grønt. Jeg opplever også at vi spiser mer grønt nå etter som det er ferdig kuttet og posjonert tar det 5 min å lage. 

oppvaskmaskin-, vaskemaskinsåpe og rengjøringsprodukter handler jeg på Felleskjøpet, der får du store kvanter billig ;)

vi er 2 voksne og 2 barn (7 og 4år) + katter

bruker 4000 på ALT av husholdningsartikler og kattemat i mnd

Skrevet

Jeg er mer opptatt av kvalitet og sunnhet enn pris. Kjøper mye økologisk, og nesten ikke noe halvfabrikata.

To voksne, to bhg barn og en baby.

Bruker i overkant av 2000 pr uke.

Anonymous poster hash: 125a4...ac7

Skrevet

Vi er to voksne og tre barn (12, 3 og 1). Inkludert alt av hygiene bruker vi ca 7000 kr. Trodde vi skulle bruke 6000 kr, men det viste seg å bli for lite. Går enormt mye yoghurt og melk, av alle ting!

Anonymous poster hash: e4761...c19

Skrevet

Snittet er 2600 i uka på to voksne og to barn ca. Har jeg lest en eller annen plass, husker ikke om det var ssb eller annen plass. Vi er fem og bruker ca 11000. Handler jo litt om kvaliteten man kjøper også, samt om man spiser mye frukt og grønt, og om man kjøper økologiske matvarer etc, eventuelt allergivennlige produkter.

Skrevet

1500 kr på 2 voksene, barnetrygden bruker vi kun til mat til vår lille, bleier og mat

Skrevet

2 voksne, en toåring i bleier og et flaskebarn i bleier. Bruker mellom 750 og 1100 i uka, alt ettersom hva vi trenger.. :)

Anonymous poster hash: 546ca...c24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...