Gå til innhold

Tenåring med store søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 16 år gamle datter sliter utrolig mye med søvnen. De fleste nettene sover hun 3-5 timer, noe som er altfor lite.

Vi har prøvd å ta bort mobil og data om natten, naturmedisin som skal hjelpe mot søvn, hun er fysisk aktiv og sover veldig sjelden lenger enn til max kl 11 i helgene. 

I ukedagene står hun opp på eget initiativ kl 6.30 og legger seg uten at vi gir beskjed om kveldene. Mistenker at hun er for mye online etter leggetid, men som sagt har vi prøvd å kutte det helt ut også, uten at det gjorde noen forskjell.

Nå skal jeg bestille legetime, men i påvente av den lurer jeg på om det er noen som kjenner til problemet og som har noen gode råd å komme med?

Vi vil selvsagt unngå sovemedisin så lenge som absolutt mulig, men om ikke annet hjelper så må hun jo få den hjelpen skolemedisinen kan tilby. Hun går på videregående skole og har en travel hverdag med lekser, trening og venner - da trenger hun søvn for å fungere.

Anonymous poster hash: 4e560...4b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som hun trenger en skikkelig påprakk av hvor viktig søvn er. Høre fra andre enn dere hva for lite søvn gjør med kroppen hennes. Sjekke og utelukkest det ikke er noe med kroppen som gjør dette også.

Vi sleit med det her også, men det endret seg fort da de hadde en erneringsfysiolig på baletten der hun går. Hun fortalte om hvor viktig det var med mat og søvn. Hun som pratet la ikke noe under en stol og jenta her ble litt skremt. Det var det som måtte til, selv om vi har sagt akkurat det samme, så hjalp det at andre sa dette.

Anonymous poster hash: 68b15...241

Skrevet

Virker som hun trenger en skikkelig påprakk av hvor viktig søvn er. Høre fra andre enn dere hva for lite søvn gjør med kroppen hennes. Sjekke og utelukkest det ikke er noe med kroppen som gjør dette også.

Vi sleit med det her også, men det endret seg fort da de hadde en erneringsfysiolig på baletten der hun går. Hun fortalte om hvor viktig det var med mat og søvn. Hun som pratet la ikke noe under en stol og jenta her ble litt skremt. Det var det som måtte til, selv om vi har sagt akkurat det samme, så hjalp det at andre sa dette.

Anonymous poster hash: 68b15...241

Men det er jo ikke av vond vilje hun ikke sover! Hun er en sunn idrettsjente som er opptatt av kosthold og trening og som virkelig gjør en innsats for å klare å sove, så jeg føler ikke at det er mer å hente på den biten.

Hun legger seg til fornuftig tid og står opp til fornuftig (til tenåring å være) tid...

hi

Skrevet

Hva sier hun selv om problemet?

Du skriver både at dere har tatt bort mobil/data om natten og at dere mistenker at hun er aktiv på dataen om natten. Har dere prøvd å ta bort alt elektronisk stimuli over tid? (Mener natten da, selvsagt!)

Ellers anbefales det at man står opp til samme tid, også i helger, dersom man har problemer med søvnen.

Anonymous poster hash: 49e50...1df

Skrevet

Hva sier hun selv om problemet?

Du skriver både at dere har tatt bort mobil/data om natten og at dere mistenker at hun er aktiv på dataen om natten. Har dere prøvd å ta bort alt elektronisk stimuli over tid? (Mener natten da, selvsagt!)

Ellers anbefales det at man står opp til samme tid, også i helger, dersom man har problemer med søvnen.

Anonymous poster hash: 49e50...1df

Vi har tatt det bort i lange perioder, men siden søvnen ikke ble bedre av det har det nok sklidd litt ut i det siste. Hun mener selv at eneste måten hun klarer å sovne på er å se på film til hun sovner, noe jeg ikke tror er bra. Men hun er såpass stor og fornuftig at jeg tar meningene hennes på alvor. Hun ser selv på dette som et stort problem og klarer ikke forklare grunnen til at hun har så store problemer.

Vi led et fryktelig tap for noen år siden da vi mistet vår nyfødte baby og problemene startet nok da. Hun har gått til samtaler hos helsestasjonen for barn og unge uten at det heller fikk innvirkning på problemet. 

Det med å stå opp tidlig i helgene ligger nok veldig langt inne hos en tenåring som naturlig nok ønsker å sove frempå etter en travel uke. Tidsrommet fra 5-10 er vel kanskje det eneste hvor hun føler at hun noen ganger får den dype søvnen.

hi

Skrevet

Dytter litt

Skrevet

Jeg hadde samme problem da jeg var på den alderen. Gikk til legen og fikk avdekket at jeg hadde veldig høyt stoffskifte (men hadde ingen andre symptomer). Etter at jeg fikk medisiner fikk jeg sove igjen på natta :-)

Skrevet

Drikker hun cola og te på dagtid?

Er du helt sikker på at hun ikke tar frem data eller mobil når hun er alene i sengen?

Det kan forhindres ved å stenge ned hele internettet når dere legger dere.

Anonymous poster hash: 67097...c59
Skrevet

Takk for gode svar.

Jeg har bestilt legetime og skal ta opp det med høyt stoffskifte. Takk for tips.

Hun drikker nok litt Pepsi, men ikke hver dag og ikke store mengder.

Jeg skriver jo at det med data og mobil nok har sklidd litt ut etter at det er prøvd i en lang periode uten resultat (og jeg er helt sikker på at de ikke var i bruk, de låg i en annen etasje).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...