Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 Jeg har en jente på 2år. Hun er høyt og lavt. Elsker å tulle og le. Hun er veldig klengete etter meg, og jeg prøver å gi henne min fulle oppmerksomhet, men av og til er det vanskelig. Som feks når jeg lager middag. Da blir hun veldig grinete og sutrete- skal helst bli bært. Flere ganger daglig gjør hun noe hun ikke "får lov til". Heller ut vannglasset sitt, tømmer middagen på gulvet, hopper i sofaen, dytter søsteren, ruller ut toalettpapiret osv osv. Hun har ikke noe særlig språk ennå, men god forståelse. MEN når hun gjør noe galt, og jeg sier at det ikke er greit og prøver å forklare virker det som hun ikke forstår, ikke hører etter eller kobler litt ut på en måte. Hun kan også reagere med å le og gjøre det igjen. Det har hendt at jeg har blitt så sint til slutt at jeg har kjeftet høylytt, men det blir jo bare verre da.. Vet at det ikke er måten å gjøre det på, men noen ganger blir jeg så frustrert. Da bare hermer hun etter meg og ler.. Noen gode tips og råd? Jeg vet ikke hva jeg gjør galt.. Jeg tror hun vet at det hun gjør er galt. Hvordan bør jeg reagere i slike situasjoner? Nå høres jeg ut som en utrolig dårlig mor:/.. Anonymous poster hash: 1f527...796
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Små barn som ler når de blir tatt i å gjøre noe galt er ganske så normalt. Latteren kommer av at barnet blir usikker og ikke helt skjønner. Det er en slags forsvarsmekanisme, det er verken mangel på empati eller det at barnet er slemt så gjør at latteren kommer. Barn i den alderen tester grenser. De tester, tester, tester og tester. Det er nesten til å få krupp av Det som gjelder er å avlede og å være konsekvent. Feks. ved middagslaging så kan det hjelpe at hun får være med på middagslagingen (det hjelp her i huset - både på sutring OG på det å faktisk spise middag. å spise middag man selv har lagd er mye morsommere enn å tulle og tøyse). Det kan også tenkes at barnet er sliten og sulten etter barnehagen. Da kan det hjelpe (det gjøres også her i huset) med en liten episode av noe barnet liker på dvd og en halv banan. Du gjør ikke noe galt. Det er barnet ditt som følger normal utvikling, men det er tungt og tøft innimellom. Mitt råd er: Finn noen lure triks som kan hjelpe. De trenger ikke alltid være så korrekte eller pedagogisk gode bestanding. Sett barnet i aktivitet for å få ut energi og la henne slappe av når hun sutrer og er sliten. Øv deg i å lese barnet ditt - "hva er det hun vil nå?" Anonymous poster hash: 122db...899
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Avlede og inkludere hjalp her også. I tillegg begynte vi med time out når barna var 2 år, og det hjalp veldig. Nå har ikke barna mine mine helt ut vann og middag og slikt, men de har måttet sitte i time out hvis de har slått eller bitt. Anonymous poster hash: 11e99...d18
Jallow B Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Har du prøvd å inkludere henne i det du gjør? At hun f.eks kan få "hjelpe til" med middag, smøre brødskiver, lete frem det man trenger, vasking osv. Jentungen her gjorde mye av det samme, og da hun fikk litt deltagelse på det vi voksne gjorde, roet det seg nogenlunde. Forsøkte alltid å forklare hvorfor det ikke var lov å gjøre sånn og sånn, selv om man i noen tilfeller kan miste alt av tålmodighet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå