Gå til innhold

hva er en alenemor for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en som har barna sine alene hele tiden, uten at de har samvær med sin far?

En som har barna mer enn 50%?

En som har barna 50%?

En som ikke bor sammen med faren til noen av barna?

Anonymous poster hash: 5d399...d21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei som har barna hele tiden og at barna ikke har noe far.

Anonymous poster hash: b06bc...b06
Skrevet

Jeg har barna 60%, men føler meg faktisk mer som en deltidsmor... Savner barna ofte når de er borte, men fint med fri også.

Har også mye familie rundt som kan hjelpe, utenom en flink pappa til barna, men jeg er vel egentlig en alenemor på papiret siden jeg mottar ovegangstønad ++

Anonymous poster hash: bff80...8ac
Skrevet

Det spørsmålet har jeg også lurt på. Jeg vil si man er alene med ungen(e) dersom faren ikke har ungen(e) mer enn vanlig samvær, dvs annenhver helg og gjerne en ettermiddag i uken.

Eller er det andre definisjoner nå til dags..?

Anonymous poster hash: 76cc8...6bc

Skrevet

Alenemor er en kvinne som enten har barnet/a helt alene, eller evt at barnet/a er hos far noen helger. Ergo er det få alenemødre. 

Anonymous poster hash: 1a69e...0b6
Skrevet

Er 100% alenemor, og faren bor i utlandet. Har ingen familie som stiller opp, så det er hardt, ja..

Anonymous poster hash: 66c00...c27

Skrevet

Ifølge NAV er du alenemamma / alenepappa dersom du har 60% eller mer av omsorgen. Da har du hovedomsorgen og er alene om denne.

Jeg er alenemamma, som i helt alene, og har barnet 100% året rundt. Jeg er kanskje en alenealenemamma ;)

Anonymous poster hash: daac9...8f1
Skrevet

Ifølge NAV er du alenemamma / alenepappa dersom du har 60% eller mer av omsorgen. Da har du hovedomsorgen og er alene om denne.

Jeg er alenemamma, som i helt alene, og har barnet 100% året rundt. Jeg er kanskje en alenealenemamma ;)

Da er vel jeg en "alenealenemama" å da. Er 100% alene med barnet.

Anonymous poster hash: b2e06...c98

Skrevet

Når mor har daglig omsorg er hun alene mamma.

Skrevet

jeg kaller meg alenemamma,men faren har barnet annenhver helg.

Skrevet

Er man fremdeles alenemamma når man bor med ny mann som ikke er far til barna?

Anonymous poster hash: 201a7...cca

Skrevet

Jeg bruker Navs definisjon på aleneforelder. Man er enslig forsørger for barnet selvom barnet er 40% hos den andre forelderen. Også vil jeg ikke kalle en aleneforelder med ny samboer for aleneforelder mer. 

Skrevet

Ikke i mine øyne nei!

Skrevet

Selvsagt ikke. 

Skrevet

Selvsagt ikke. 

Hvorfor er det selvsagt? Jeg har ny mann og felles barn med ny mann. Barn fra før har ikke noe far, dvs juridisk og praktisk sett er jeg alenemor for barn som jeg har fra før. Kun jeg alene kan ta alle juridiske beslutninger som gjelder barna som pass, religion, skole/barnehage, helse, penger osv. Og jeg har det juridiske og økonomiske ansvaret for disse barna. Min nye samboer har for eksempel ingen forsørgelsesplikt overfor mine "private" barn. Han har heller ingen plikt til å følge dem opp på skole, aktiviteter, hos lege/tannlege/helsesøster og så videre.

Anonymous poster hash: 20cbe...8da

Skrevet

Før jeg ble alenemor på ordentlig, så følte jeg meg som en alenemor med hushjelp. :P Dvs. mannen bidro med husarbeidet, men det var alt. Deltok ikke på noen som helst måte med barnet, ble ikke med når jeg dro noe sted med barnet (besøk, aktiviteter osv). Og jeg måtte skaffe barnevakt hvis jeg skulle noe (ja, selv om han var faren). Kan ikke si jeg merker store forskjellen nå egentlig. Så man trenger ikke være alene for å være alenemor i praksis.

Men den juridiske definisjonen er selvfølgelig noe annet. ;)

Anonymous poster hash: e7d1b...ded
Skrevet

Jeg er alene, barnet er hos faren annenhver helg(eget valg med lite samvær fra hans side). Jeg mener jeg er alenemamma fordi:

- jeg er den som følger opp barnet i det daglige, bf tar en tur på kino, badeland eller annen moro de få dagene han ser barnet.

- Jeg er den som må tilpasse jobb for at hverdagen skal gå op

-  det er jeg som må skaffe barnevakt om jeg skal på foreldremøter, eller andre ting utenom i hverdagen

- er den som går på foreldremøter og som følger til lege og tannlege

- det er jeg som kjøper inn alt av nødvendig klær og utstyr, sender med dette når barnet skal til faren

- jeg er den som drar hjem til familien til venner av barnet mitt for å at barnet skal ha en fin dag og har andres unger på besøk

- er den som må bo i en leilighet/et hus som er godt for barnet å være i, barnefar kan velge å bo på en billig hybel om han ønsker det pga det er 4 netter i mnd han har barnet 

- jeg må styre øknomien alene, men er også den som også får støtte fra Nav (utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn) får ikke barnebidrag av far, men det er av den grunn at jeg ikke orker å krangle om penger

- er den som kommer til å følge opp barnet med lekser, fritidsaktiviteter, kjøring hit og dit, osv når den tid kommer

- det er jeg som må vaske leilighet, klær, lage mat, vaske opp, handle, planlegge, leke, legge, pusse tenner, osv

- SIST MEN IKKE MINST, DET ER JEG SOM FÅR ET FANTASTISK  FORHOLD TIL MITT BARN, OG TIL TROSS FOR ALT MAN GJØR, SÅ HADDE JEG GJORT DET 100 GANGER IGJEN OM JEG FIKK VALGET. ALL JOBBEN GJØR JEG MED GLEDE :)

Håper selvfølgelig at jeg en dag møter en fantastisk mann som vil ha oss begge,at vi er to om økonomien, husarbeid, kjøring, leksehjelp, osv, og da vil jeg ikke regne meg selv som alenemor lenger.

Anonymous poster hash: a5d85...7ed
Skrevet

Ifølge NAV så er til og med jeg alenemor på det begrepet, har samboer, men han er jo stort sett borte i jobb så ungene ser ikke stort til han (Er borte i jobb 5 dager i uka, hjemme 2), og jeg enda mindre, eneste som vitner om at jeg har en samboer, er at økonomien hans dekker oss alle.

For meg er alenemor de som faktisk står alene med alt, som ikke har en far til barnet som stiller opp.

Anonymous poster hash: cece1...cb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...