Påfuglbarn Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Gah! Baby er nå fire uker og vi får ikke til amminga. Noen ganger går det supert, plutselig får vi ikke bra sugetak uansett hvor mye vi styrer. Skjønner ikke hva jeg gjør feil!! Har lest samtlige artikler på ammehjelpen, sett videoene på repeat, vært på ammepoliklinikk og søkt hjelp hos helsesøster. Kan det jo i teorien, men i praksis virker det som det er 50/50 om det går bra eller ikke.. Er så lei! Vil jo få det til, pumper og gir i flaske noen ganger for å få avlastning når brystvortene begynner å bli såre, kobler av og prøver igjen når sugetaket kjennes feil ut.. Er bare så utrolig lei av å aldri vite om det blir en positiv ammeopplevelse eller smertefullt og fælt. Har lyst til å nyte babytiden, ikke bare grue meg til neste amming! *Dagens utblåsning*
Gjest Helle_Høygir Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Har du prøvd tvilling posisjon? Jeg måtte amme slik i mange uker fordi det var eneste måten det gikk på. Og de har sjekket om tungebåndet ikke er for stramt? Her drev lillebror å smalt tunga opp i ganen hver han han var sulten. Vi ba om råd og det var "bare" å lirke puppen inn (yeah right) eller "bare" presse tunga ned så ville han skjønne det selv.. Vi lirket, men det funker ikke å måtte være 2 voksne for å gi en unge mat i lengden og vi presset, men den tunga kom uansett den. Skjønner godt frustrasjonen - det er noe herk.
Påfuglbarn Skrevet 25. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2013 Tungebåndet er fint, vårt største problem er at babyen ikke åpner munnen ordentlig. Begynner å sutte med en gang brystvorta er i nærheten, får ikke nok bryst i munnen. Kobler av og prøver gang på gang men noen ganger går det bare ikke, babyen blir mer og mer sinna og jeg blir frustrert, sint og lei meg. En del av meg har lyst til å kapitulere, kjøpe mme og forsøke å nyte babyen i stedet for å stresse med amminga. Men så er det jo så himla lettvint med amming når det funker! Bare så utrolig dumt at jeg hater babyen min litt hver gang han ikke vil ta puppen ordentlig..
amandine Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Kan du klare å få det til sånn at utdrivningsrefleksen er i gang før han får tak? Dvs du kan selv massere litt på brystvortene før du begynner å amme, for eksempel, eller evt kanskje få hjelp av Syntocinon nesespray en kort periode. Det vil gjøre starten litt mindre kavete for barnet ditt om det slipper å suge så hardt for å få melken i gang.. Min erfaring er at de kaver litt frem til melken faktisk kommer, og spesielt i starten før du på en måte har fått etablert skikkelige rutiner. Har du ammehjelp i nærheten av deg kan det hende du kunne få en til å komme hjem til deg og hjelpe til? Det kan være ganske så bumpy road å komme i gang, men får du det først til er det lett som bare det. Lykke til!
Påfuglbarn Skrevet 25. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2013 Har rikelig med melk og jeg sørger for at melka renner før jeg legger han til. Tror kanskje ammestillingen blir feil, han kaver seg bare unna og når jeg først får han på kjennes det ut som han "river" i puppen.. Brystvorta er noen ganger litt skrå når vi er ferdig med ammingen, men smertene og formen på brystvorta samvarieret ikke virker det som.. Og både hos hs og ammepoli klarte vi det lekende lett. Er mest utmattende at jeg aldri vet om vi skal få til ammingen eller ikke, og jo lengre det har gått bra jo større er fallhøyden når det plutselig ikke går lengre. Vil jo så innmari få det til, men er veldig usikker på når det lønner seg å kaste inn håndkleet. Går jo utover tankene og følelsene jeg har for babyen min. Vet jo at det er vanlig med startvansker, men når går vanskene og prøvingen på bekostning av babyen min? Føler meg jo som verdens verste mamma når det står på som verst...
amandine Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Vet du, jeg tenker egentlig slappe av og senke skuldrene. Det ordner seg? Ungen legger på seg og det kommer til å falle på plass av seg selv. Sikker!
1. gang:) og engang til:) Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Jeg har hatt det likt med to av mine. Når du har brystet mot babyene munn og han begynner å gape kan du forsøke å presse brystet ned i underkjeven hans. En liten trøst er at det har gått seg til med begge etter noen uker når munnen deres blir større. Lykke til!
Gjest Helle_Høygir Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 Min drev også med kaving, men jeg fikk på et vis holdt ham bedre på plass i tvilling posisjon - har du testet? Skjønner godt du blir forvilt - det er ikke noe særlig når det er slik.
sug lut Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Husker at trikset her var å stappe så mye pupp inn at ungen egt burde blitt kvælt. Da gikk det bra.
Påfuglbarn Skrevet 25. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2013 Tvillingstilling funker på ene puppen! Stapper puppen inn når mini brøler, funker til å få i han noe men vi blir jo ikke flinkere ved å gjøre det sånn.. Øvelse gjør mester, får bare fortsette.. Skulle bare ønske det gikk bedre, raskere! Og en liten forbanning over alle "her gikk ammingen strålende fra første stund, eeeelsket babytiden".
1. gang:) og engang til:) Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Har du forresten prøvd bioligical nurturing? Her er en link hvis du skulle være interessert:) http://ammehjelpen.no/artikkel/178/biological-nurturing-naturlig-amming
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Gaaah, du har min dypeste medfølelse.. Får flashback til førstemann, hun greide aldri ta puppen, var prematur og sugesvak pga sterk gulsott. Prøvde og prøvde, til ingen nytte, og endte opp med å fullpumpe i stedet. Det dag i dag får jeg helt spader bare ved synet av den helsikes pumpa... Takk gud for at det gikk strålende med andremann, han satt som en sugekopp fra første sekund. Vil bare sende deg noen gode og forståelsesfulle tanker, og ønske deg lykke til- forhåpentlig er det slik at øvelse gjør mester!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Unger overlever helt fint på flaske også. Det er lov å kaste inn håndkledet når man føler for det. Og man får faktisk overraskende lite kjeft for å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå