Nellybelly Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Hei jenter! Kort oppsummert så har vi hatt en sa for 7(!!!) år siden, og har siden da prøvd og prøvd på både naturlig, og med hjelp av pergotime og krem som skal hjelpe sædcellene å svømme opp til egget. Men det har ikke gått. Har hatt noen få positive tester, men har nok vært kjemisk graviditeter.(Jeg er 36 år, ingen barn fra før. Han er 43, ingen barn fra før) Jeg har vært gjennom 2 utredninger, og en lap, og de finner ingenting galt med meg. Har regelmessige sykluser og eggløsninger, men hadde en gang litt forhøyet prolaktin. Mannen min har nedsatt sædkvalitet, der det er få sædceller ifht normalen, og noen defekte. Men der er friske også. Pga noe så rart som sprøyteskrekk for hans del så har prosessen med assistert befruktning lagt på is i 2 år (!) Men nå har han altså gjort det! Vi er i systemet ved st. Olavs, og er nå blitt innkallet til forsamtale. Problemet nå er at vi bor så langt unna Trondheim. Jeg trodde vi kunne slippe forsamtaler? og i det minste få ha samtalen per telefon?? Men nei, de vil at vi skal komme dit. Det er nå vanskelig pga jobben til mannen. Så her er mine spørsmål? 1. Har dere måttet møtt opp til forsamtale?? Har lest om flere som sier de ikke har vært i forsamtaler i det hele tatt. 2. Hvordan er det med ultralyd før uttak/innsett? Gjør dere det på lokale sykehus? De mente at jeg måtte komme DIT for dette også, evt til sykehuset i Ålesund som er det eneste i landet de samarbeider med. Trodde alle sykehus hadde kompetente gynokologer som kunne ta ul... Det skal jammen ikke være enkelt... Og jeg har 4 (!) telefonnummer til st.Olavs som jeg ringer for å snakke med folk, og får ikke noe gode svar osv. Så nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Jeg har fått utsatt samtaletimen til etter jul, siden desember er umulig for oss uansett. Hadde det vært mulig med telefonsamtale kunne vi tatt den I DAG! Håper noen av dere kan dele erfaringer eller komme med tips/råd til oss. Vi har gått oss inn i et mørkt rom som vi ikke kommer ut av. Prosessen er hemmelig for andre, så vi har ingen å spør. Så tilbakemelding og erfaringer fra dere ville hjulpet myyyyye! På forhånd takk, og takk for det finnes slike forum!
*Cilie - prøver igjen* Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 alle må til forsamtale, men UL kan taes hvor du nå enn måtte ønske, for de fakser over resultatet, så den er grei, men du må nok finne en måte at dere kan komme dere på forsamtalen ja. hadde selv i Haugesund og bor ikke i nærheten av der, så dro dit for forsamtalen, uttak og innsett og UL her hvor vi bor
Nellybelly Skrevet 24. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2013 Hei Cilie Takk for svar jeg fikk beskjed om at ul MÅ tas der oppe, for andre sykehus ikke hadde kompetansen (?) og om jeg skal ta det et annet sted måtte det være i Ålesund. Synes det var litt merkelig... Men håper du har rett. Når det gjelder forsamtaler, så synes jeg det er rart at noen slipper dette? De skriver at de gikk til utredning på sitt lokale sykehus, og tok alle prøver div der. (som vi har gjort) Så fikk de brev fra st.Olavs at de skulle ringe inn første mens, og hente ut medisiner med vedlagt resept... Håpet det var slik det skulle fungere. Og at noen har hatt telefonsamtale pga avstand, hvorfor han noen fått det? Mange spørsmål og tanker før en slik prosess. Vil jo gjerne komme i gang så snart som mulig. Men opplever hele tiden hinder som stopper oss... Teite hinder, men de er likevel hinder...
Ringo79 Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Hei. Jeg får min beh ved st.olavs. Startet opp for ca 3 år siden der. Bor også langt unna og må reise en time med fly dit. Vi hadde ingen forsamtale. Gynekologen min søkte oss dit og skrev grundig hva og hvorfor. Jeg fikk etter et par mnd brev om noen blodprøver de gjerne ville ha. Snakket etterhvert med en sykepl ved st.olavs og fikk vite litt om hva som nå skulle skje... Når vi skal på uthenting så er det først ul ca ei uke etter at første sprøyte er satt. Medisinen bestilles ved at du ringer klinikken i god tid, så kommer sprøytene (som er kjølevarer) som ekspress over natt og leveres på døra di . Ultralyden foregår ved klinikken. Jeg drar da nedover til den timen, og så blir jeg der til egg er satt inn. Jeg har vært heldig på alle mine tre uttak, så på ul ser alt fint ut. El.sprøyte settes samme kveld...si alt det var en mandag... Onsdag hentes egg ut. Fredag settes de inn. Så drar jeg hjem . Ved fryseforsøk kan ul ta hos gynekolog her hjemme. Han bare sjekker slimhinne og sånn. Fakser så resultatet til st.olavs. De ringer meg dagen etter og jeg får dato for innsett. Har enig gode erfaringer med st.olavs. I forhold til tlf.nr så bruk følgende: 72 57 47 23. Forhold deg til tlf.tidene som opplyses om på tlf.svar. Da møter du en sykepl . Snakk med dem og forklar problemet for dem. Jeg har hatt tlf.time med lege også.... Masse lykke til ...håper dette ble forståelig
Anonym bruker Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 Kan du dra alene på forsamtalen? Hvis mannen din ikke kan være med? Jeg har fått lov til det på privat klinikk heldigvis. Har fått mannen til å underskrive dokumenter og tok det med + hadde han på tilgjengelig på skype/telefonen underveis hvis det var noe han trengte å svare på. Vet ikke om jeg fikk lov fordi jeg hadde vært igjennom så mange ivf fra før av da... kan jo være det. Men dere har jo begge vært igjennom utredningen, så kanskje de kan være fleksible. Lykke til, og ikke gi opp. Anonymous poster hash: 858d2...0b3
Nellybelly Skrevet 27. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2013 Kjære Ringo79 og "Anonym bruker" Tusen takk for god informasjon og svar! Dette var til stor hjelp for meg i min tenkeboks!Så, Ringo, du hadde ikke forsamtale... Det er jo slik at vi også har minst 6 timer å kjøre til Trondheim, evt ta fly. Så det blir litt unødvendig langt for en samtale. (Som bør kunne gå an å ta per telefon i såfall)Vi har tatt alle prøver og undersøkelser vi også, og alt av resultat og journaler har de der oppe, så skulle tro at de ikke trengte "se oss live" før vi fikk begynne behandlingen. Klart vi skal reise opp der for første ul, uthenting og innsett etc. Men det blir jo litt opp og frem i tid og kan planlegges ifht jobb etc, men så står vi fast her da til januar, iallefall... Pga den samtalen. Jeg har sendt en e-post til dem nå for et par dager siden også, men har ikke fått svar. Jeg har ringt og snakket med 2 forskjellige sykepleiere om dette tidligere. Hun ene (veldig hyggelig dame) undersøkte mulighetene for telefonsamtale, ringte opp igjen og sa da at vi måtte komme opp der. Hun andre sa at ALLE måtte komme opp der... Hmmm...Men det stemmer da ikke i det hele tatt. Kunne ønske de kunne fortelle hvorfor akkurat vi må komme opp der(?)Takk for telefonnummeret. Dette er ett av de 4 nr jeg har, og dit ringte jeg for å avtale en evt ny time (fikk nr derifra tidligere) og ble satt over igjen til noen andre. Men det er sikkert de på dette nr som kan forklare mer om akkurat vår case da Får vel prøve å ringe igjen hvis jeg ikke får svar. Jeg kan møte på samtale alene, men tror de vil snakke med begge. Synd at ting skal floke seg sånn nå i startfasen. Man mister litt pågangsmot av sånt. Vel, får vel bare vente tålmodig på e-post. Har dere erfaring med e-postkommunikasjon med dem?
Ringo79 Skrevet 27. november 2013 #7 Skrevet 27. november 2013 Åh så håpløst da... Kan jo hende de har gjort litt om på ting og blitt strengere... Husker det sto i infoskrivet at alle skulle til forsamtale. Men i pratet bare på tlf. Hadde ikke samboeren min med på dette. Han må jo uansett signere papirer og møte opp der nede med bilde som de skal ha i journal (det må kvinnen også). Håper dette kan ordne seg for dere.. Men husk at de har stengt i jula, så de har det nok hektisk akkurat nå. Spørs om dere får time nå a uansett... Men håper uansett at det går fort slik at dere kan få planlagt beh.start snart
Ønskersegtre:) Skrevet 27. november 2013 #8 Skrevet 27. november 2013 Skjønner at det er slitsomt å reise så langt for en samtale. Vi bor også 6 t fra klinikken, men har kun vært der for samtale og innsett.. Resten ordnes på hjemstedet, ultralyd, blodprøver etc. Tenk heller på det slik, at den første samtalen gjør deg litt kjent med stedet, legen, sykepleierne osv. Selv om det var langt, så følte jeg at det var litt trygt å ha vært det før forsøk ble satt i gang:) Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå