Gå til innhold

Burde jeg kontakte føden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er muligens et dumt spørsmål, men er førstegangsgravid og derfor usikker på mye.

Men tingen er at både i går og i dag har jeg kjent veldig lite liv i magen i forhold til hvordan det pleier å være. Jeg er nå 30+1 og pleier vanligvis å kjenne mye liv mange ganger om dagen, spesielt om kvelden og etter at jeg har spist. Men nå i helga har det altså vært veldig tafatt.

Både i dag og i går har jeg kjent noe liv, men det er lite og sparkene/bevegelsene er vesentlig svakere enn de pleier å være. De siste ukene har jeg kunnet se utenpå magen når barnet beveger seg/sparker, men det har jeg ikke kunnet se verken i går eller i dag.

Nå har jeg nettopp spist en halv pakke kjeks og drukket iskaldt vann. Det ble noe liv i magen, men igjen veldig puslete i forhold til hvordan barnet pleier å reagere på sukker. 

Burde jeg kontakte sykehuset hvor jeg har fødeplass? Eller er det legevakten man kontakter i et slikt tilfelle?

Er det kanskje litt overdramatisk å kontakte helsevesenet i og med at jeg "bare" kjenner mindre/svakere liv? Barnet er jo tydeligvis i live...

Håper noen kan komme med noen råd.

Anonymous poster hash: 167be...c9a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring føden og spør om råd, det kan jo hende ungen bare har snudd seg, men det kan være greit å sjekke opp.

Fotballfrua skrev jo om en lignende opplevelse for en tid tilbake, hun fikk komme inn til ultralyd og det viste seg at ungen hadde snudd seg med ryggen ut mot hennes mage og sparket da rett i morkaka som lå mot ryggen til mammaen og hun kjente ikke sparkene så godt lenger. Men det er greit å få sjekket det, ikke godt å gå med sånn angst.

Anonymous poster hash: 881a1...660
Skrevet

Man skal alltid kontakte føden når det er endringer i bevegelsesmønsteret til babyen.

Når det er sagt er sjansen for at det er noe galt veldig liten, men det er viktig både for babyen og for din egen trygghet at du får det sjekket.

Ring i dag du, så slipper du å bekymre deg mer.

Skrevet

Ring føden, legevakten har ikke samme kompetanse. Skal alltid ringe ved endringer i hvor mye liv du kjenner.

Skrevet

Jeg hadde ringt hadde jeg vært deg. Det er lurt å sjekke ut!

Skrevet

Ring direkte til føden, ikke innom legevakta ;-)

Hadde en slik opplevelse i uke 32, og følte meg litt dum, for hun rørte seg, men ikke like mye som før. De tok i mot meg med åpne armer, og jeg pustet lettet ut.

Anonymous poster hash: 4a442...1cc

Skrevet

Det er akkurat dette de ønsker at man ringer for. Ikke vær redd for å være til bry. Det er du ikke. :)

Skrevet

Takker for tilbakemeldinger.

Har snakket med føden, og de ville ha meg inn til kontroll, så drar dit nå. Mest sannsynlig er vel alt bra, men det skal bli godt å få det sjekket.

Jeg kan holde dere oppdatert hvis det er interessant. 

HI

Skrevet

Ja oppdater oss når du er trygt hjemme igjen. :)

Skrevet

Da er jeg ferdig på kontrollen. Tok hjerte- og aktivitetsregistrering, og det virket helt normalt. Under undersøkelsen ble babyen plutselig veldig aktiv, så det var fint. Jordmor mente kanskje at babyen hadde snudd seg i en stilling som gjorde at jeg ikke kunne kjenne sparkene så godt.

HI

Skrevet

Da er jeg ferdig på kontrollen. Tok hjerte- og aktivitetsregistrering, og det virket helt normalt. Under undersøkelsen ble babyen plutselig veldig aktiv, så det var fint. Jordmor mente kanskje at babyen hadde snudd seg i en stilling som gjorde at jeg ikke kunne kjenne sparkene så godt.

HI

Åh, så bra! :)

Og så flott at du tok det på alvor og fikk sjekket det- alltid bedre med en sjekk for mye enn med en for lite. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...