Gå til innhold

Hva er det første som slår dere når voksne leier bolig og ikke eier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uetablerte med liten vilje til å skaffe seg sitt eget. Har de barn i tillegg, er det ekstra ille.

Anonymous poster hash: c6a50...3f0

Ekstra ille...!?

Ha ha, hjelpes for en overflatisk og kunnskapsløs kommentar ;).

Foreldre som leier kan være ressurssterke på mange områder, være intelligente og ha mye kjærlighet å gi sine barn. Men mangle rikdom i form av egenkapital eller en godt lønnet jobb som gir dem lånemuligheter i banken. Ofte gjelder dette aleneforsørgere, som ofte maksimalt kan låne 2,3 ganger sin egen inntekt med forsørgeransvar for ett eller to barn.

Anonymous poster hash: 22d53...741

Skrevet

Det første jeg tenker er ikke fast jobb...

Her i distriktet er det nemlig veldig vanskelig å få faste stillinger med høy stillingsprosent. I tillegg legges bedrift etter bedrift ned.

Har vært arbeidsaktive 100% hele tiden både mannen min og jeg. Jeg hadde fast i 3 år så gikk jobben konkurs, for et år siden fikk jeg fast jobb igjen og endelig nå fikk mannen det også.

Ut på husjakt nå, men forhaster oss ikke. Leier et småbruk billig så her har vi det fint :-)

Skrevet

Som det sto i Aftenposten nylig så kostet en bolig i snitt 3 ganger inntekten for 12 år siden, mens man nå må ut med 8 ganger sin egen inntekt for det samme. Dvs. at du for 12 år siden hadde råd til dette lånet, mens banken nå vil si "Beklager, men vi kan ikke låne deg 8 ganger din egen inntekt..".

Dere fleste av dere som har kjøpt for mer enn 8- 9 år siden, hadde ikke hatt sjans til å komme dere inn på boligmarkedet i dag uten den økningen i verdi dere har hatt på nåværende bolig.

Det jeg mangler av økonomiske ressurser i nåværende øyeblikk veies nok greit opp ved å ha et noenlunde oppdatert kunnskapsnivå å videreføre til mine barn ;).

Anonymous poster hash: 22d53...741
Skrevet

Jeg tenker at det er helt uinteressant for meg å tenke noe om.. Folk får gjøre det som passer dem best. Det er tross alt ikke sånn at alle som leier gråter seg i søvn natt etter natt fordi de drømmer om å eie.

Skrevet

MÅ ikke, men det ekstremt uøkonomisk å leie....

Tro meg, er det noe man vet når man er nødt til å leie, så er det at det ikke er økonomisk....

Tror du folk som leier er en gjeng uten økonomisk innsikt?

Slike kommentarer som du kommer med der er så nedlatende!

Hvis man ikke har egenkapital i dag, eller personer som kan hjelpe deg, så er det svært vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Jeg bor i en leilighet som er helt normal prisklasse for her jeg bor, faktisk i nedre prissjiktet. Hadde jeg delt den med en samboer så kunne vi begge fint bodd her - og spart halve leia hver. Om vi da hadde hatt null i egenkapital i utgangspunktet så hadde det ikke trengt å gå mer en 2-3 år før vi hadde hatt egenkapital. Siden jeg er alene så har jeg ikke denne muligheten.

Slik det er i dag har jeg faktisk ikke noe å spare i måneden. Kunne fint betalt på et lån med den leien jeg har i dag, men lån får jeg ikke. Ergo må jeg forbli leietaker.

Og nei, det er ikke det at jeg har sløst eller er uøkonomisk som gjør at jeg ikke har egenkapital. For min del så var det mine foreldre som stjal mine penger, foreldelsesfristen var utgått da jeg fant ut av det da jeg ble gammel nok. Legetabber som har ført til mangeårig sykdom to ganger har ført meg videre ut i et økonomisk uføre, tross god utdanning.

At det er uøkonomisk å leie - selvfølgelig er det det slik markedet er i dag! I hvert fall hvis man bor på større steder eller. Hvis man ikke har spesielle grunner til at man ikke ønsker å eie, så er det ikke mange som leier i dag for morsomhets skyld...

Den dagen mine foreldre dør vil jeg få tilbake det som egentlig er mine penger, via arv. Såsant de ikke velger å gi bort eiendommene sine før de dør da. De skulle egentlig ikke forundre meg.

Så det er mange grunner til at man ikke eier...

Anonymous poster hash: 2ae0a...75d

Skrevet

Det har jeg helt ærlig aldri tenkt over. Folk får gjøre det som passer deres familie best, ingen tar skade av å leie. 

Anonymous poster hash: 38a2f...d9b
Skrevet

Jeg tenker de sløser bort penger på ting de ikke trenger. Har de barn, bør de ta ansvar å få noe eget, slik at de sparer så barna har noe å arve. Der virker uetablerte, og reflekterer lite over viktige ting i livet.

Anonymous poster hash: cf741...9e9

Og de viktige tingene innebærer selvfølgelig å eie noe. Godt du har prioriteringene på plass :)

Skrevet

Du kan selvfølgelig være et godt menneske selv om du leier.

Og man kan være et godt menneske selv om man generaliserer over en lav sko, og trekker hårreisende slutninger på syltynt grunnlag.

Anonymous poster hash: eaed3...dc4

Skrevet

Du kan selvfølgelig være et godt menneske selv om du leier.

Og man kan være et godt menneske selv om man generaliserer over en lav sko, og trekker hårreisende slutninger på syltynt grunnlag.

Anonymous poster hash: eaed3...dc4

Du kan ja, men du må jo ikke være det ;-) Du bare vil være vanskelig du eller?

Poenget er jo det at en drittsekk er en drittsekk om du leier eller eier - det samme om du er en helgen..eller bare helt vanlig :-P selv om vi ikke har samme prioriteringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...