hit og dit Skrevet 24. november 2013 #26 Skrevet 24. november 2013 Som en som leier selv (og det til og med i 30 årene med barn) så tenker jeg ikke så mye over andre sine valg. Jeg ser jo at flere her hvor vi bor er veletablerte med hus tidlig i 20 årene og jeg forventer ikke at de forstår våre valg, like lite som jeg forstår deres. Jeg er klar for å eie noe nå, men jeg vil ikke eie hva som helst, alderen har gjort meg kresen. Så nå har vi et hus vi leier billig på landet, og har mulighet til å spare godt. Da venter vi med kjøp til det kommer noe på markedet som vi har lyst på. Jeg bygger ikke hus på en undersolt tomt, med utsikt til sykehjem og gravplass bare for å få eie. Jeg skal bli boende i denne skolekretsen, så da leier vi for nå. Eneste gjelden vi har er studielån og et billån, og NAV støtten strekker seg til barnetrygden. Barnas arv og fremtid er sikret for lenge siden
O`Neill Skrevet 24. november 2013 #27 Skrevet 24. november 2013 Det første som slår meg er at de da leier...thats it..kunne ikke bryd meg mindre om folk eier eller leier boligen de bor i.. Ikke mer.. For en dømmende og overfladisk verden vi lever i....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #28 Skrevet 24. november 2013 Hæ? Visste ikke at det var flaut å leie.... Da er i allefall jeg veldig dum, prioriterer dårlig, er et fælt menneske og ekkel med mine barn som ikke får arve noe. Anonymous poster hash: 1bce7...ba3
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #29 Skrevet 24. november 2013 Uetablerte med liten vilje til å skaffe seg sitt eget. Har de barn i tillegg, er det ekstra ille. Anonymous poster hash: c6a50...3f0 Utrolig tåpelig å si. Man har skaffet seg selv og familien tak over hodet. Det er en merkelig norsk greie at det eneste saliggjørende her i verden er å eie egen bolig. Anonymous poster hash: d2ddd...eed
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #30 Skrevet 24. november 2013 For et sykt merkelig spørsmål! Jeg tenker ikke noe om mennesker om de leier eller eier. Selv leier vi billig med tanke på sparing. Vi kjøper ikke fordi vi ikke vet hvor. Anonymous poster hash: 8a25c...f9c
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #31 Skrevet 24. november 2013 Jeg har grei økonomi og jeg gjør gode prioriteringer. Nå. Jeg gjorde det ikke da jeg var yngre og har derfor ikke egenkapital. Jeg har råd til å eie, men får ikke lån. Synes det er rart om jeg blir sett ned på av den grunn. Anser meg selv for å være et godt menneske også forøvrig. Anonymous poster hash: 6b32a...f30
Gjest Julia1984 Skrevet 24. november 2013 #32 Skrevet 24. november 2013 Jeg leier, har barn, og kjenner mange som leier. Vi har ingen rik familie, og har ikke hatt noen mulighet til å kjøpe i dagens syke boligmarked. Hvis folk tenker noe negativt om oss da, så de om det. Er bare i Norge man "MÅ" eie bolig. Anonymous poster hash: 5d8e2...d60 MÅ ikke, men det ekstremt uøkonomisk å leie....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #33 Skrevet 24. november 2013 Jeg tenker at de kanskje har andre prioriteringer i livet enn å måtte eie en bolig med alt som følger av lav fleksibilitet, vedlikhold osv. Kanskje en bra løsning for mange om man ikke har tenkt å bo på samme plass for evig, skifter jobb iblant osv? Derimot tenker jeg at folk i 20-årene som kommer fra bygda, bor i eget hus på bygda og ser ned på folk som ikke eier bolig, rett og slett ikke har peiling. Det samme gjelder folk som har fått tilskudd av foreldre eller har arvet boligen sin. Å kjøpe bare en to-roms i Oslo kan fort koste 3-4 mill. Det er IKKE det samme som å skryte på seg hvor flink man er når man fikk huset sitt for en mill ute i gokk. Og nei, ikke alle er interessert i å bo utenfor lands lov å rett for å få råd til å kjøpe noe, mange har det like greit med å leie i sentrale strøk. Anonymous poster hash: bb2e2...6a3
Gjest deterbaremeg:):) Skrevet 24. november 2013 #34 Skrevet 24. november 2013 Er det noe jeg bør ta stilling til og tenke over? Er det et viktig, eksistensiellt spørsmål? Si fra, så skal jeg evt vurdere å tenke over det...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #35 Skrevet 24. november 2013 Jeg leier, har barn, og kjenner mange som leier. Vi har ingen rik familie, og har ikke hatt noen mulighet til å kjøpe i dagens syke boligmarked. Hvis folk tenker noe negativt om oss da, så de om det. Er bare i Norge man "MÅ" eie bolig. Anonymous poster hash: 5d8e2...d60 Ingen av oss har rike familier heller, men vi eier enebolig likevel. Har helt vanlige jobber, to barn og er i slutten av tyveårene.Anonymous poster hash: 493cd...9a7 Men dere bor kanskje ikke i Oslo? Her jeg bor koster et lite rekkehus fea 60-tallet over 7 millioner. Anonymous poster hash: fc823...eb7
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #36 Skrevet 24. november 2013 Jeg leier, har barn, og kjenner mange som leier. Vi har ingen rik familie, og har ikke hatt noen mulighet til å kjøpe i dagens syke boligmarked. Hvis folk tenker noe negativt om oss da, så de om det. Er bare i Norge man "MÅ" eie bolig. Anonymous poster hash: 5d8e2...d60 MÅ ikke, men det ekstremt uøkonomisk å leie.... Det er faktisk ikke alltid sant... http://www.na24.no/m/?articleId=3273230 Anonymous poster hash: d2ddd...eed
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #37 Skrevet 24. november 2013 Mine foreldre leier. De gidder bare ikke å ha det styret med å eie (vedlikehold osv på enebolig/rekkehus ol), og synes leilighetene i området de bor i, er for dyre i forhold til kvadratmeter. Anonymous poster hash: a3fd0...054
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #38 Skrevet 24. november 2013 Jeg kjenner ett voksent par i 50 årene som leier leilighet.. Den er på 170kvm, og ligger mitt i Bergen sentrum, de leier den for 12000 i mnd ( de har leid den til samme pris i mange år).. Jeg og min samboer er i midten av 20 årene, eier ett rekkehus på 120kvm, veldig sentralt i en bydel i Bergen, betaler 16000 i mnd i lån og fellesutgifter.. Jeg tenker egentlig at de er noen heldiggriser! Bor sentralt og relativt billig mens de kan spare til egenkapital :-) Anonymous poster hash: cae52...51d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #39 Skrevet 24. november 2013 Ufør Anonymous poster hash: 61d7c...a78
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #40 Skrevet 24. november 2013 At de har dårlig økonomisk sans (hvis de da ikke leier fordi det er en overgangsperiode e.l., men leier på permanent basis) Anonymous poster hash: ddcce...c11
smurfis Skrevet 24. november 2013 #41 Skrevet 24. november 2013 Jeg tenker at det må føles litt fritt og herlig jeg da:-) Slippe å tenke på alt som må fikses, ikke være låst fast på en måte. Befriende rett og slett!
Gjest Emea Skrevet 24. november 2013 #42 Skrevet 24. november 2013 (endret) Pendler? I et yrke som krever flytting? En må faktisk bo en stund før det skal lønne seg å kjøpe. Nettopp flyttet? På jakt etter drømmeboligen? Et ønske om å slippe vedlikehold? Muligheten til å kunne flyttet til noe bedre/annet på kort varsel? Finnes mange grunner til at en velger å leie eller å kjøpe. Som med alt annet her i livet bør en være forsiktig med å plassere andre i bås. Endret 24. november 2013 av Emea
skjotta Skrevet 24. november 2013 #43 Skrevet 24. november 2013 Jeg leier, har barn, og kjenner mange som leier. Vi har ingen rik familie, og har ikke hatt noen mulighet til å kjøpe i dagens syke boligmarked. Hvis folk tenker noe negativt om oss da, så de om det. Er bare i Norge man "MÅ" eie bolig. Anonymous poster hash: 5d8e2...d60 MÅ ikke, men det ekstremt uøkonomisk å leie.... Er det egentlig det? Vi har huslån. Hver måned betaler vi en sum i renter til bankens odel og eie som vi fint kunne leid noe for. Som noen her oppe nevnte så er det meget mulig at boligmarkedet sprekker noe, og at verdistigningen i boligen ikke vil være noe særlig. Man risikerer faktisk å få sine oppsparte midler fastlåst i ett hus ingen vil kjøpe... Om jeg betaler x antall tusen til en huseier eller til banken i form av rente er vel ett fett? Dersom man leier smart og sparer en god sum hver måned så tror jeg nesten det er mer økonomisk å leie. I hvertfall frem til vi ser hvor boligmarkedet har tenkt seg....
Mandala Skrevet 24. november 2013 #44 Skrevet 24. november 2013 Jeg tenker i grunn ikke noe om akkurat det at folk leier. Og det er stort sett her i Norge vi er så opptatt av å eie. Skal ikke lenger enn til Sverige før det er helt normalt å leie.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #45 Skrevet 24. november 2013 Folk har nok sine grunner:) Her er Forsvaret grunnen, mye flytting og veldig(!) rimelig å leie, så vi sparer godt til vi om noen år er ferdig med pliktår og kan etablere oss på hjemstedet vårt. Litt leit å se hvor mye dømming av andre det er her inne.. "Alt" er jo feil for tiden. Anonymous poster hash: 45f5a...8f7
DaenerysStorm Skrevet 24. november 2013 #46 Skrevet 24. november 2013 Dere som ser så ned på folk som leier: Er det forskjell på single og familier? Jeg syns ikke det er tragisk uansett, og skjønner veldig godt at alenemødre ikke kan kjøpe! Verste er jo at de fleste betaler like mye i husleie som et lån ville kostet og jeg mener det burde hatt noe å si for om man kunne fått lån eller ikke De 15 % de fleste må ha er bare sykt!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #47 Skrevet 24. november 2013 Jeg leier, har barn, og kjenner mange som leier. Vi har ingen rik familie, og har ikke hatt noen mulighet til å kjøpe i dagens syke boligmarked. Hvis folk tenker noe negativt om oss da, så de om det. Er bare i Norge man "MÅ" eie bolig. Anonymous poster hash: 5d8e2...d60 MÅ ikke, men det ekstremt uøkonomisk å leie.... Er faktisk ikke så utrolig lønnsomt å eie som enkelte later til å tro. Anonymous poster hash: 5a5d9...b57
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #48 Skrevet 24. november 2013 Jeg leier, har barn, og kjenner mange som leier. Vi har ingen rik familie, og har ikke hatt noen mulighet til å kjøpe i dagens syke boligmarked. Hvis folk tenker noe negativt om oss da, så de om det. Er bare i Norge man "MÅ" eie bolig. Anonymous poster hash: 5d8e2...d60 MÅ ikke, men det ekstremt uøkonomisk å leie.... Er faktisk ikke så utrolig lønnsomt å eie som enkelte later til å tro. Anonymous poster hash: 5a5d9...b57 Nei, spesielt ikke å kjøpe når markedet er på topp (ja, vi er fortsatt nær toppen) og måtte selge når boblen sprekker fordi man har mistet jobben og ikke klarer å betjene lånet til høy rente. Folk som leier er bekymringsfri på en helt annen måte, og det kan jeg godt forstå man velger :-) Anonymous poster hash: bb2e2...6a3
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #49 Skrevet 24. november 2013 Vi selv er leieboere, av en så enkel grunn at vi ikke blir enige om bosted, han bli bo langt ut på landet, hvor man MÅ ha bil for å kunne bo, mens jeg vil bo mer sentralt, så førerkortet ikke er et must, siden jeg liker å kunne gå til/fra butikken om jeg føler for det, orker ikke kjøre bil hver eneste gang man må ut på noe, så inntil vi blir enige, så er vi leieboere. Har ingen gjeld, og har årsinntekt på ca 700 000 i året sammenlagt, noe som vil øke med 200 000 innen neste år er omme. Anonymous poster hash: 6e077...9f1
Mamsemums Skrevet 24. november 2013 #50 Skrevet 24. november 2013 Det er så slitsomt å være nødt til å mene/tenke så mye om så mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå