Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 La merke til at minsta på 1,5 år klødde i noen dager. Mistenkte lus, men fant ikke noe hverken med tørr/våt kamming. Så begynte jeg å klø! Og sjekket med tørt hår.. På det hvite arket falt det ned noe som kunne ligne på enkle (store?) luseegg, men ingenting beveget seg. Kanskje 3-4 stk etter å ha kammet lenge. Farget håret for en uke siden, og sliter med tørr og irritert hodebunn til vanlig, men pleier å bli ekstra ille når jeg farger håret. Men det jeg event fant sitter ikke limt til håret. Snart dratt av meg halve håret uten å finne noe som ligger i perler på håret, og ingenting sitter fast. Ligger løst ca 1-3 cm fra hodebunnen. Tok lusekur likevel, da jeg har fullstendig noja for slikt!! (Blitt minimalt med søvn siste dagene kan man si). Nå er det på dag 3 etter kuren og jeg klør!! Men er helt rød ved hårfestet, så tenker det kan være pga den sterke kuren... Har ikke sett levende lus! Kun noe som kunne minne om et og annet egg (?). Kammer håret ca 5 ganger om dagen, men ikke noe å finne. I går hadde jeg vått hår, og lot mannen gå igjennom nøye, og fant absolutt ingenting. Men nå er håret tørt og finner igjen litt hvite små prikker her og der (løst alt sammen). De to døtrene mine klør ikke lenger, og det vises ingenting i hodet deres. Sjekket sønnen min i dag, men han bruker mye voks så flasser litt innimellom. Fikk heller ikke av noe med nøye bruk av lusekam. Satt heller ikke på perler i hans hår. Et flak/egg løst noen få steder. ER det likevel sjangs for luseegg eller er dette flass/irritert hodebunn?!? Holdt på med kammen i 4 dager og er enda superusikker! Svigerinna mi sa at er det lus er man ikke i tvil! Men jeg er jo i supertvil!!! Sååå sliten av denne skrekken..... Takknemlig for alle svar! Anonymous poster hash: 9ea72...e6f
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Har dere lus er det ingen tvil!!! Du kan nok bare slappe av:-) Anonymous poster hash: 6dec3...c9d
Holly❄️ Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Skal sies at sønnen min IKKE klør, det er det kun jeg som gjør ! Og skulle jeg ha blitt smittet, må det være fra barna, har ikke hodekontakt med andre mennesker enn de (mannen har pinnkort hår, så han vil jo ikke få lus!) Så det jeg event fant er bare flass? Klarer ikke slå meg til ro... :-S Mannen min syns jeg er hysterisk som bruker kammen 5 ganger om dagen...
It's all about me Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Egg faller ikke av ved kamming. De sitter godt fast til hårstråene. Lusene kan du tydelig se at har ben og rører på seg. Er du i tvil er det ikke lus. På ungene ser jeg lusene lettest ved å bruke hendene og bla meg igjennom håret. Kammen bruker jeg bare under luskuren. Er det lus vet du det når du ser det. Du har nok ikke lus nå, bare en fullstendig ødelegt hodebunn.
Holly❄️ Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 Har googlet meg ihjel pluss forhørt meg på apoteket, og da sies det at eggene fjernes med kam. Og at eggene MÅ bort! Så når du sier at eggene ikke fjernes med kam, hva mener du? :-)
sug lut Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Hvis du ikke finner levende lus (og tro meg, når du ser ei lus veit du det - på meg falt ei lus faktisk ut og ned på boka jeg satt og leste og stabbet bortover, det var som en skrekkfilm) og "eggene" du ser er helt løse, er du helt sikkert lusefri og har bare flass og irritert hodebunn.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Kjære deg, slapp av! Jeg tror heller ikke du har lus, men om du har lus er det da ikke verdens undergang. De er ikke så vanskelige å bli kvitt, men man SKAL IKKE bruke lusekur før man VET at man har lus, ellers bidrar du til å gjøre lusene resistente! Så la hodet ditt få litt fred, både inni og utenpå Anonymous poster hash: 9defc...1f6
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 Hvis du ikke finner levende lus (og tro meg, når du ser ei lus veit du det - på meg falt ei lus faktisk ut og ned på boka jeg satt og leste og stabbet bortover, det var som en skrekkfilm) og "eggene" du ser er helt løse, er du helt sikkert lusefri og har bare flass og irritert hodebunn. Haha, herregud da, Sug Lut, hva er det du gjør mot den stakkars kvinnen?? Og så "skrekkfilm" av alle ting..! Valium neste..? Anonymous poster hash: 9defc...1f6
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Har akkurat hatt lus her. Man ser ikke nødvendigvis at man har lus , ikke engang legen min klarte å se det , han måtte tilkalle en luseekspert som tilfeldigvis jobbet der også. MEN , jeg tror ikke dere har lus nei ! Ikke sånn som du forklarer ting ! Ved tørrkamming fant vi ca 10 store lus i håret til 10 åringen. Tørrkammet aldri 2 åringen , og fant bare egg etter første lusekur. Tørrkammet aldri meg selv fordi da hadde jeg dødd hvis jeg så noe levende , men etter første lusekur kammet jeg ut sikkert 50 døde smålus.!!!! Helt for jævlig ! Har ikke funnet noe levende etter våre første kurer , har kammet alle 2 ganger hver dag for å få vekk alt av egg så fort som mulig , fordi da går det jo fortere å bli kvitt møkka. Eggene må bort ja , fordi de klekker etter ca 9 dager og blir til smålus, hvis de parrer seg så legger de egg med nye smålus. Kurene dreper ikke alle egg , derfor skal man kamme godt ut , og ta flere kurer , samt kamme for å sjekke etter babylus lenge etterpå. Men slapp av , du flasser tror jeg. Sjekk ungene regelmessig nå fremover bare. Bare se etter alt av møkk i hodebunnen , ta det ut å studer det, så du er sikker på at det ikke er lus. Egg kan man jo se men det kan være veldig vanskelig. Men er det noe som ligner en vanndråpe som sitter fast på hårstrået så er det nok egg. KJØP lupe eller forstørrelsesglass ! Mitt beste råd ! Anonymous poster hash: 8c625...4bf
Holly❄️ Skrevet 24. november 2013 #10 Skrevet 24. november 2013 Takk for mange svar ingenting sitter fast i hårstrå, er kun enkelte løse små greier som sitter litt i håret... Bare et og et forskjellige steder, altså ikke flere på samme sted heller. Håper det ikke er lus!! Blir helt uvel av tanken... Skal sjekke videre de neste dagene, og se godt etter. Og kommer til å ta grundig sjekk en gang i uka resten av livet fra nå av!!!! :-)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #11 Skrevet 24. november 2013 Om jeg er i tvil så må alle, både store og små vaske håret med eddik og grønnsåpe. (Det tar knekken på evt lus) Anonymous poster hash: 03af0...c64
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #12 Skrevet 24. november 2013 Om jeg er i tvil så må alle, både store og små vaske håret med eddik og grønnsåpe. (Det tar knekken på evt lus) Anonymous poster hash: 03af0...c64 Nei eddik og grønnsåpe tar ikke livet av alle lus og egg. Ikke bra å legge ut slikt , da folk kan tro deg , å gjøre ditt forslag å tror de er kvitt lus. Dette er bare kjerringråd! Man må ta ordentlig lusekurer. Men man kan selvfølgelig vaske med dette fordi man er redd for lus, det skader ingen. Ikke engang når man bleker hele håret dør lus å egg! Og bleking er veldig sterke saker. Anonymous poster hash: 8c625...4bf
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #13 Skrevet 24. november 2013 Hatt lus på ungene her en gang og var overhodet ikke i tvil. Kammet tørt hør og dunket kammen mot et hvitt papir etter hvert drag, og det som landet på papiret kunne man helt tydelig se at var levende små insekter altså. Det du trenger er en pleiende og beroligende kur for hodebunnen din, og sjampo for sensitiv hodebunn! Tror neppe at du har lus, og du, man skal ikke ta lusekur om man ikke er sikker på å ha det, det er sånt hysteri som gjør lusene motstandsdyktige og motstandsdyktige lus vil vi ikke ha! Anonymous poster hash: 3c340...ec1
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #14 Skrevet 24. november 2013 Takk for mange svar ingenting sitter fast i hårstrå, er kun enkelte løse små greier som sitter litt i håret... Bare et og et forskjellige steder, altså ikke flere på samme sted heller. Håper det ikke er lus!! Blir helt uvel av tanken... Skal sjekke videre de neste dagene, og se godt etter. Og kommer til å ta grundig sjekk en gang i uka resten av livet fra nå av!!!! :-) JA ALLE burde sjekke grundig en gang i uken som man gjorde før i tiden. Hadde alle gjort det hadde ikke lus vært et så stort problem på skoler å barnehager. Anonymous poster hash: 8c625...4bf
Rivjernet Skrevet 24. november 2013 #15 Skrevet 24. november 2013 Hvis du ikke finner levende lus (og tro meg, når du ser ei lus veit du det - på meg falt ei lus faktisk ut og ned på boka jeg satt og leste og stabbet bortover, det var som en skrekkfilm) og "eggene" du ser er helt løse, er du helt sikkert lusefri og har bare flass og irritert hodebunn. Det samme skjedde med sønnen min! (Grøss!!)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #16 Skrevet 24. november 2013 Om jeg er i tvil så må alle, både store og små vaske håret med eddik og grønnsåpe.(Det tar knekken på evt lus)Anonymous poster hash: 03af0...c64 Nei eddik og grønnsåpe tar ikke livet av alle lus og egg.Ikke bra å legge ut slikt , da folk kan tro deg , å gjøre ditt forslag å tror de er kvitt lus.Dette er bare kjerringråd! Man må ta ordentlig lusekurer.Men man kan selvfølgelig vaske med dette fordi man er redd for lus, det skader ingen. Ikke engang når man bleker hele håret dør lus å egg!Og bleking er veldig sterke saker. Anonymous poster hash: 8c625...4bf Merkelig da at ingen av mine har hatt lus. Og ja det har gått mye lus i skole og bh oppigjennom årene. Anonymous poster hash: 03af0...c64
Anonym bruker Skrevet 24. november 2013 #17 Skrevet 24. november 2013 Om jeg er i tvil så må alle, både store og små vaske håret med eddik og grønnsåpe.(Det tar knekken på evt lus)Anonymous poster hash: 03af0...c64 Nei eddik og grønnsåpe tar ikke livet av alle lus og egg.Ikke bra å legge ut slikt , da folk kan tro deg , å gjøre ditt forslag å tror de er kvitt lus.Dette er bare kjerringråd! Man må ta ordentlig lusekurer.Men man kan selvfølgelig vaske med dette fordi man er redd for lus, det skader ingen. Ikke engang når man bleker hele håret dør lus å egg!Og bleking er veldig sterke saker. Anonymous poster hash: 8c625...4bf Merkelig da at ingen av mine har hatt lus. Og ja det har gått mye lus i skole og bh oppigjennom årene. Anonymous poster hash: 03af0...c64 Det er ikke så merkelig... Har hatt to gutter (med halvlangt hår) som har hatt MYE lus gående i sine bhg og klasser opp gjennom årene. Flere ganger har "småhysteriske" mammaer ringt meg fordi de har oppdaget lus samme kveld som ungene deres har vært på besøk hos oss. Jeg har da fått lettere panikk og kammet og studert men aldri funnet et egg eller en lus. Her i våres (før lusesesongen hadde startet for fullt) hadde vi nevøene våre på helgebesøk. Etter 3-4 uker fikk jeg beskjed av broren min at de hadde funnet lus på begge guttene sine Samtidig hadde jeg og minstejenta på 5 år begynt å klø mye i hodebunnen. Dette var intens kløe, og noe helt annet enn irritert hodebunn kløe. Det var lus ja, og etter masse kamming, en skikkelig lusekur hos meg og datteren min, ventet vi 8 dager. Da dukket det opp nyklekkede lus igjen (ugh) og vi måtte, som det anbefales da kuren ikke dreper alle egg, ta en ny kur. Grønnsåpe og eddik kan virke mot bladlus men IKKE mot hodelus. Bladlus er egentlig ikke en lusesort, og har ingenting med hodelus å gjøre. Men grønnsåpe kan være fint å bruke når man kammer håret for lus, da de kan løsne letere Anonymous poster hash: 00d96...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå