Gå til innhold

Klar for å slutte med bleie på natta?

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 3,5 år har nylig, på eget initiativ, "sluttet" med bleie på natta. Sluttet med bleie på dagtid for 6 mnd siden.

Jeg har lenge tenkt at han ikke var klar for det, og at vi kunne begynne å tenke på det rundt fireårsdagen. Men plutselig var han selv veldig bestemt på at han ikke skulle bruke bleie på natta, det er det jo bare babyer som gjør sier han. ;)

Så nå har vi forsøkt i en periode (2-3 uker kanskje lengre). Vi tar han på toalettet flere ganger i løpet av kvelden og natten, men det blir likevel flere uhell, kanskje ikke hver eneste natt, men nesten.

Vi har altså kommet opp i en litt kinkig situasjon.. Jeg tenker at han ikke er klar for bleieslutt på natten, han sover veldig tungt og våkner nesten ikke av noenting og da heller ikke av at han må på do (våkner heller ikke av at han har tisset i sengen, så foreløpig vet han ikke om noen av uhellene sine).. Hva er verst av å måtte begynne med bleie på natten igjen, eller å få dårlige opplevelser med å tisse i sengen (selv om han kanskje ikke har fått det med seg?).

Noen som har vært i gjennom noe lignende? Noen gode råd eller tanker? Er det bare å ta seg sammen og forvente mye sengetøyvask fremover eller kan man ta på bleia igjen for en periode uten å skade egoet for mye?

Fortsetter under...

Hej.. vi har også slitt med det samme som dere gjør, men vi fant ut at det var ok å sette på bleie når han sov. Han ble litt sint da han våknet med bleie, men vi gjordet det i flere dager så ble han vant til det. Han ville ikke ha bleie på seg om natten, vi har en større sønn son er sengevæter ennå. Han bruker drynites bleier. Men et tips er å kjøpe tissekladd?? vi har TENA Bed Plus til begge to, da slipper vi unne vask av sengetøy så ofte:)

Jeg hadde samme problem da datteren min ikke ville ha på bleie på natten.

Vi prøvde i ca 4 uker og det var uhell hver bidige natt.

Jeg tok tilslutt på nattbleia igjen og forklarte at selv om hun ville slutte så var ikke kroppen hennes klar for det, og at vi kunne prøve igjen om noen måneder.

Etter et par mnd tok vi av bleia og vi har ikke hatt uhell siden det.

Mulig det var upedagogisk og ta på bleia igjen, men det var det som fungerte her hvertfall.

Vi prøvde oss også uten nattbleie rundt fireårsdagen, men på tross av at vi tok han på do endte det med tiss i senga hver natt, så vi forklarte bare at det var lurt å ha på natt-trusa (det heter for all del ikke bleie!) slik at han slapp å bli så våt, og det var greit. Det er visst et hormon eller noe de må utvikle før de greier å være tørre på natta, så man må bare vente til man ser at bleia stort sett er tørr om morgenen.

Jr her er nettopp fylt 4 år, tisser på seg innimellom om natta. Vi har kuttet ut bleie, bruker Kylie som er en inkontinens truse, når han tisser på seg så våkner han fort etter på å vekker oss. Så vi kan hjelpe han å bytte på seng. Vi bruker også kladder for å slippe unna å vaske så mye.  Trusene fåes kjøpt på Apotek1. http://www.ecomed.no/kylie-inkontinenstruser/

Anonymous poster hash: a6326...a8e

Annonse

Vår sluttet med bleie på dagtid ved to års alder. Det tok likevel over to år før vi kunne slutte på natta. Jeg sa til henne at enkelte barn sover så tungt at de ikke merker at de må på do og at det er helt greit å ha "fri" på natta. Det har vært helt akseptert her i gården.

Anonymous poster hash: 76003...684
  • 1 måned senere...

Jeg har et veldig unormalt barn tror jeg. Han sluttet med bleie på natta et halvt år før han ble tørr på dagtid.... Om natta er aldri uhell. Han våkner og står opp og tisser, på dagtid skjedde det for mye spennende og det var masse uhell selv etter at bleien var av. Han var nesten 3 og et halvt før nattbleien forsvant, og nesten 4 før dagbleien var historie.

Anonymous poster hash: 4c96d...6e7

Et lite triks vi har brukt: lemp ungen på do før dere legger dere. De merker det ikke - sover søtt, men å sitte på do gjør at de tisser i søvne.

Det var vi som sa fra at nok er nok på natta (hun var redd for å tisse på seg om natta) og innførte da dette. Hun sluttet med "våkenbleie" da hun var rett over 2 år. Hadde sovebleie så lenge hun sov på dagtid og sluttet ikke med nattbleie før hun var over 4 år.

Sovetid skal være "fri", mens det ikke er noe grunn til å vente med å slutte med dagbleie etter min mening. Det er bare i Norge og enkelte andre vestlige land at barna ikke er "klar" for å slutte med bleie før de nærmer seg skolealder. Og NEI det er ikke store forskjellen på gutter og jenter fysiologisk, men vi krever faktisk automatisk mer av jentene enn guttene fra første stund uansett hvor likestilte vi tror vi er.

Anonymous poster hash: 76003...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...