Gå til innhold

Dere som har søsken som ikke har barn ennå, får de en gave fra hele familien eller kjøper dere flere gaver til dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk (før når jeg var alene) en gave fra min søster m/familie, mann og tre barn har hun. Det var som regel en gave til rundt kr 200.- Men jeg måtte kjøpe 4 el 5 gaver (kom litt ann på om jeg kunne kjøpe noe felles til min søster og mannen hennes. Kunne jo ikke kjøpe felles gave til barna eller til alle sammen. Det var jo umulig å finne 4-5 gaver i samme prisklasse som de ga til meg. De hadde mye bedre råd enn meg med to lønninger. Hadde jo satt pris på ihvertfall en liten ting fra tantebarna. Så blir ikke det helt feil når en enslig må kjøpe mange gaver mens hele familien slipper unna med å kjøpe bare en?

Anonymous poster hash: b2848...344
Skrevet

Min søster har ingen barn. Fra oss får hun som regel en gave fra meg og min mann, så kjøper ungene en gave + at de som regel lager noe selv i tillegg. Samboeren hennes får også en gave av meg og mannen og en av ungene :)

Anonymous poster hash: 42639...f62
Skrevet

I vår familie gir vi etter evne, og forventer ikke nødvendigvis like mye igjen som det vi gir. Når vi fikk barn ga vi dessuten klar beskjed om at folk ikke trengte å kjøpe til oss voksne men heller prioritere barna. Uenig med deg at det ikke går å kjøpe felles gave til alle da... Finnes for eksempel spill som passer til mange aldersgrupper:)

Anonymous poster hash: cf0a7...145
Skrevet

Jeg kjøper bare en gave til søsknene mine fra hele familien... Vil de spare penger får de heller skjære ned på summen de gir til meg og samboeren min... De er tross alt onkel til barna mine da... Jeg kommer jo til å kjøpe gaver til deres barn også når det tid kommer - så over tid vil jo dette her gå opp i opp..

Skrevet

Jeg fikk en gave fra søsknene mine de årene jeg var barnløs. Kjøpte selvfølgelig gave til dem og til barna deres. Har aldri tenkt at det er noe urettferdig eller at det skulle vært annerledes!

Anonymous poster hash: 64118...afd

Skrevet

Jeg har fire søsken, to av dem er barnløse. Jeg kjøper en litt dyrere gave til de som ikke har barn, de kjøper tross alt gave til alle mine barn og er dessuten en kjemperessurs i livet til barna mine både som barnevakt og "helt", de fortjener litt ekstra.

Anonymous poster hash: 471c8...ef0
Skrevet

Min bror får gave fra hele familien og han kjøper til barna, men ingenting til oss voksne. Søsteren min har barn og der kjøper vi til barna, og de kjøper til våre barn. Vi voksne gir ikke gave til hverandre. Vi gir fine bursdagsgaver da.

Anonymous poster hash: e2198...59f

Skrevet

Vi gir en gave fra hele familien til mine søsken som ikke har barn. Som en sier, så vil det vel jevne seg ut etter hvert når de får barn. Jeg synes det blir for dumt å kjøpe 4 gaver til en person (eller 4 ganger så dyr gave) fordi vi har 2 barn.

De velger jo selv å gi gave til både oss og barna (vi har sagt de kan kutte ut gave til oss), og hvor mye de bruker på gaven. Vi kan bare velge hva VI gir, så får andre velge selv hva DE gir. Målet er ikke å bytte penger for vår del i allefall.

Anonymous poster hash: ca70f...5e1
Skrevet

Jeg og mannen for stort sett en gave hver av familie, søskene mine og hans, samt at barnet vårt får egen gave selvfølgelig. vi er de eneste med barn på både min og hans side, så her blir det en gave til hver fra oss hver av de, evt fler om det er flere små gaver. 

Nå er vi på vei med nr 2 og søsteren min er på vei med nr 1. Så etter våre barn er kommet til verden så skal vi begynne å bare kjøpe til barna og heller gi hverandre et kort med et par flaxlodd i for tankens skyld.

Jeg føler at jula ikke har med hvor mange gaver man får eller gir men tanken man sender videre. Det er en tid hvor man skal vise familie og venner at man bryr seg og er glade i dem og da spiller det liten rolle hva som ligger under treet.

Anonymous poster hash: 90498...c69
Skrevet

Jeg har en bror som er enslig, kjøper litt dyrere gave til han. Syns det er rett og rimelig, vi er 5 og får alle generøse gaver fra han.

Anonymous poster hash: 4b91d...3a6

Skrevet

Alle får en gave. Det jevner seg jo ut da alle får barn.

Dummeste jeg vet er da folk blir enige om å kutte ut gaver da det blir for mange gaver å kjøpe!

Kan ta meg selv som eksempel: Jeg har 2 barn, og de er i tenårene, har to brødre som har to mindre barn selv og en søster uten barn. Selvsagt blir det flere og flere å kjøpe gave til, men jeg har hørt om flere som slutter å kjøpe gaver da det blir så mange barn. Det er jo skikkelig urettferdig! Det ville jo ført til at mine søsken hadde kjøpt gaver til mine barn i 17 år, mens jeg da ikke skulle kjøpt noe til mine søskens barn fordi vi da var blitt så mange!

Litt inviklet å forklare, men sikkert noen som forsto hva jeg mente nå.  :laugh:

Anonymous poster hash: 25cd6...b5a
Skrevet

Vi kjøper en gave fra familien til mannens søsken uten barn. Har blitt enig med de som har barn at vi bare kjøper til barna til hverandre.

Skrevet

Mannens søster har ikke barn og kjøper gave til våre to etter sin inntekt og ikke gave til oss.

Vi kjøper en gave til henne fra oss alle.

Anonymous poster hash: a0e9b...f72
Skrevet

jeg gir bare en fra meg, samboeren og sønnen. Ikke en fra meg og samboeren og en fra sønnen min. (Eller, kanskje en tegning i ramme til hver da... Ramme så ikke tegninga går i søpla!)

Jeg ser heller ikke noen nødvendighet i at barna MÅ få vær sin gave heller egentlig. Hva med en film på deling? Og noe godteri kanskje til å kose seg med når de ser den? 

Skrevet

Min søster og hennes mann er fremdeles barnløse, men en dag vil jo de få barn. Da får jo deres barn av oss. Når de gir til mine barn er det jo ikke til meg de gir, men til sine tantebarn. En dag blir jo mine voksne og de slutter å gi de gaver, mens jeg da gir til deres barn. Så det går jo opp i opp.

Anonymous poster hash: 106be...55a

Skrevet

Her gir vi ungene gaver, ikke foreldrene. Barnløse får gave inntil de får egne barn.

Anonymous poster hash: 84ea3...593

Skrevet

Før jeg fikk barn selv , og nå også pleide jeg å få en gave fra min søster ( med mann) og en gave fra hvert av barna fra de var gamle nok til å lage noe selv. Økonomisk gikk jeg selvfølgelig underskudd på det, men det var ikke derfor jeg kjøpte gaver. På den andre siden blir det kanskje motsatt når hennes barn blir voksne og mine fortsatt små.

Anonymous poster hash: cc999...a24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...