Gå til innhold

Hva gjør man med en femåring som føler at verden er mot ham?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 5,5 år som er sint nesten hele tiden. Han overreagerer på alle "nei" han får og roper og skriker og kommer med skjellsord. Vi er konsekvente så det er ikke det at han får viljen sin om han skriker. Dette er veldi slitsomt! I dag er de andre i familien et annet sted så da skulle femåringen og jeg kose oss alene. Det endte meg skrik og skrål fordi han ikke fikk lov til en liten ting. Sånn er det med ALT! Om han vil ha dessert og vi ikke har dessert blir han kjempesint osv. Da det ofte virket som om det kom i sammenheng med at han var sulten fikk vi sjekket blodsukkeret hans men det er fint. Noen med gode råd? Jeg er helt fortvilt i dag for det er jo opprivende.

Anonymous poster hash: 342f2...383

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt skrik og skrål er vel normalt. Men om det er som du sier skrik for ALLE nei vil jeg si han har et adferdsproblem.

En venninne hadde en sønn som tok all motstand som personlig fornærmelse og svarte alltid, dere er mye mer glad i søster enn meg.

Han var riktig nok noe eldre. Han har nå fått diagnosen asberger. De har visst veldig problemer med å ta til seg irettesettelse og har generelt problemer med å forstå slike ting.

Mener ikke å skremme deg opp men om du synes sønnen din er ekstrem på dette ville jeg søkt hjelp.

Lykke til.

Anonymous poster hash: d1887...674

Skrevet

"Mener ikke skremme deg opp". Hehe. Han har ikke noe som ligner på autisme, dét er jeg sikker på. Han er sår på en eller annen måte men som regel er han en engel når man er alene med ham. Men ikke i dag.

Jeg er ikke interessert i at noen her gir ham en "diagnose" men håper noen har noen teknikker som har hjulpet dere i slike perioder med deres barn.

Skrevet

Har han vært sånn i en periode eller hele livet? For om det er en periode så er det i grunn bare å holde ut som gjelder.

Har han vært sånn hele livet er han kanskje en ektra sår, men sta person? Kanskke dere kan snakke litt sammen om nettopp dette med å få svaret nei? Demostrer situasjoner hvor han sier nei, uten at dere får samme reaksjon som han? Øve på å få svaret nei?

Får litt mark av folk som skal kaste diagnoser så fort det kommer et problem. En diagnose skal ikke være noe man får fordi man er sår, sta eller trassig.

Skrevet

Det kan også være et "fjernt" problem som ligger i bakhode å plager han... en hendelse som har skjedd som han forbinder med at ting går imot han, og han da blir trass og sint når han ikke får det som han vil! min lillebror slet litt med det samme i rundt samme alder... det kunne være en situasjon som han syns var urettferdig også klarte han ikke å forklare det med ord hva han følte så han ble heller sint...

Kanskje du kan prøve å "grave" litt og når dere er alene så kanskje det er noe som plager han men som dere ikke har tenkt på i det hele tatt :)

Skrevet

Han var en enkel unge frem til han ble ca fire. Og hver gang jeg prøver å fiske etter hvorfor han reagerer og hvorfor han reagerer så voldsomt så får jeg bare frem ting som er "ubetydelige". Det er nok ikke ubetydelig for ham men det er altså ikke noe "stort" som skjer. Hjemme er det ofte fordi han har en storebror som styrer veldig og en lillebror som helt klart foretrekker størstebror. Vi prøver så godt vi kan for at han skal føle seg elsket men når man for eksempel sier at han er en flink, snill og smart gutt så svarer han ting som "jeg er dum". Jeg forstår ikke hvorfor og nå begynner jeg å bli skikkelig bekymret. I barnehagen sier de at han reagerer helt normalt på tilsnakk osv. Og han har gode kamerater og er generelt godt likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...