Gå til innhold

har hun taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos helsesøster på skolen med eldste fordi hun har endel utfordringer hjemme og på skolen. Tidligere utredet på bup.

Far og jeg bor ikke sammen, og samarbeider særs dårlig. Han mener jenta ikke har behov for hjelp, og nekter å bruke de hjelpemidlene vi har fått i forhold å kunne veilede barnet.

Helsesøster har jeg fått høre er kjent for mange rare meninger, og har vel gjort et og annet som ikke er helt ok.

Uansett. Hun hadde pratet med far, og plutselig skulle han ha meg med på familievernkontoret fordi han ville ha hovedomsorgen (vært i retten før, jeg vant)

Jeg forsøkte i den forbindelse å snakke med helsesøster om hva hun hadde sagt til han som gjorde at han plutselig skulle gå den veien, men hun mente at hun ikke kunne snakke med meg om det og henviste til taushetsplikten. Hun kunne heller ikke fortelle hva han hadde sagt om anstendigheten rundt barnet, og hva han følte.

Stemmer dette? Hos bup har jeg jo fått utskrift av journal og jeg har vel krav på å vite hva som blir diskutert omkring mitt barn? Eller?

Anonymous poster hash: 8a0f1...a96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har taushetsplikt og kan ikke fortelle hva hun og far har snakket om uten at far samtykker til dette.

Det går også andre veien, selvsagt, og hun kan ikke fortelle til far hva du og henne har snakket om, uten ditt samtykke.

Anonymous poster hash: 88b73...feb
Skrevet

Hun har taushetsplikt og kan ikke fortelle hva hun og far har snakket om uten at far samtykker til dette.

Det går også andre veien, selvsagt, og hun kan ikke fortelle til far hva du og henne har snakket om, uten ditt samtykke.

Ok. Jeg trenger ikke vite hva han har sagt om meg, men det hadde jo vært fint om jeg kunne vite hva han tenker rundt dette. Men har hun ikke lov, så har hun jo ikke lov.

Skrevet

Ok. Jeg trenger ikke vite hva han har sagt om meg, men det hadde jo vært fint om jeg kunne vite hva han tenker rundt dette. Men har hun ikke lov, så har hun jo ikke lov.

Hun kan selvsagt ikke si hva han tenker eller føler.

Det hun kan gi dere begge er en redegjørelse ang. barnet og barnets helse. Resten av det hun snakker om med deg og med far faller inn under taushetsplikten.

Skrevet

Hun kan selvsagt ikke si hva han tenker eller føler.

Det hun kan gi dere begge er en redegjørelse ang. barnet og barnets helse. Resten av det hun snakker om med deg og med far faller inn under taushetsplikten.

Neida.. men om hun feks er helt annerledes hos han, hvordan hun er der, hvordan hun reagerer på ting kontra hos meg, etc. I en perfekt verden burde jo selvsagt far og jeg snakke om det, men han nekter å ha noe med meg å gjøre.

Det er så fortvilende å måtte ta alle disse kampene alene og ikke vite hvordan det fortoner seg hos han. Men men. Takk for svar :-)

Skrevet

Neida.. men om hun feks er helt annerledes hos han, hvordan hun er der, hvordan hun reagerer på ting kontra hos meg, etc. I en perfekt verden burde jo selvsagt far og jeg snakke om det, men han nekter å ha noe med meg å gjøre.

Det er så fortvilende å måtte ta alle disse kampene alene og ikke vite hvordan det fortoner seg hos han. Men men. Takk for svar :-)

Da høres det lurt ut at dere møtes til foreldresamtale eller mekling på familievernkontoret slik at dere kan snakke sammen om disse tingene

Skrevet

Det hun kan prate om er som sagt barnet og barnets helse. Så det du kan spørre henne om er om hun mener det er noe å utsette på barnets nåværende situasjon eller om det er noe hun reagerer på når det gjelder barnets helse. Du kan også spørre henne om det finnes noe som hun oppfatter som så alvorlig at hun ville ha rådet andre til å frata deg omsorgen. Lurer hun på hvorfor du spør så si at du bare lurer. Eller om noen klarer å finne på en bedre unnskyldning for å spørre? :P

Anonymous poster hash: 36d51...0b7
Skrevet

Neida.. men om hun feks er helt annerledes hos han, hvordan hun er der, hvordan hun reagerer på ting kontra hos meg, etc. I en perfekt verden burde jo selvsagt far og jeg snakke om det, men han nekter å ha noe med meg å gjøre.Det er så fortvilende å måtte ta alle disse kampene alene og ikke vite hvordan det fortoner seg hos han. Men men. Takk for svar :-)Anonymous poster hash: 8a0f1...a96

Da høres det lurt ut at dere møtes til foreldresamtale eller mekling på familievernkontoret slik at dere kan snakke sammen om disse tingene Anonymous poster hash: 88b73...feb

Han dro meg jo til familievernkontoret for å få omsorgen. Forsøkte da å si at jeg ikke kan gi han den når vi ikke kommuniserer, og da sa han at han ikke vil snakke med meg eller ha noe med meg å gjøre. Så det er dødt løp, dessverre

Skrevet

Det hun kan prate om er som sagt barnet og barnets helse. Så det du kan spørre henne om er om hun mener det er noe å utsette på barnets nåværende situasjon eller om det er noe hun reagerer på når det gjelder barnets helse. Du kan også spørre henne om det finnes noe som hun oppfatter som så alvorlig at hun ville ha rådet andre til å frata deg omsorgen. Lurer hun på hvorfor du spør så si at du bare lurer. Eller om noen klarer å finne på en bedre unnskyldning for å spørre? :PAnonymous poster hash: 36d51...0b7

Jeg spurte henne om hun mente jeg ikke egnet meg som en omsorgsperson, hun svarte nei. Jeg spurte hva hun da hadde sagt som gjorde at han ønsket å gå denne veien nå, da det var ganske påfallende at det skjedde dagen etter han hadde snakket med henne, men da henviste hu til taushetsplikt.

Skrevet

Det hun kan prate om er som sagt barnet og barnets helse. Så det du kan spørre henne om er om hun mener det er noe å utsette på barnets nåværende situasjon eller om det er noe hun reagerer på når det gjelder barnets helse. Du kan også spørre henne om det finnes noe som hun oppfatter som så alvorlig at hun ville ha rådet andre til å frata deg omsorgen. Lurer hun på hvorfor du spør så si at du bare lurer. Eller om noen klarer å finne på en bedre unnskyldning for å spørre? :PAnonymous poster hash: 36d51...0b7

Jeg spurte henne om hun mente jeg ikke egnet meg som en omsorgsperson, hun svarte nei. Jeg spurte hva hun da hadde sagt som gjorde at han ønsket å gå denne veien nå, da det var ganske påfallende at det skjedde dagen etter han hadde snakket med henne, men da henviste hu til taushetsplikt.

Og sistnevnte dreier seg jo om han, henne og deg, ikke om barnet. Så det kan hun ikke svare på, det faller under taushetsplikten. Det du kan spørre henne om er i stedet om hun har noe å utsette på barnets situasjon, om hun mener det er noe galt i nåværende situasjon med barnet. Eller om det er noe som gjør at hun ville rådet andre til å ta fra deg foreldreansvaret for barnet.

Disse spørsmålene er ikke direkte om han eller annet enn generelle spørsmål, derfor kan hun svare på dette.

Det hun ikke kan svare på, derimot, er hvis du spør, "hva sa du til han i går som gjorde at han ønsker å ta fra meg foreldreansvaret?". Det faller under taushetsplikten. :)

Anonymous poster hash: 36d51...0b7

Skrevet

Jeg spurte henne om hun mente jeg ikke egnet meg som en omsorgsperson, hun svarte nei. Jeg spurte hva hun da hadde sagt som gjorde at han ønsket å gå denne veien nå, da det var ganske påfallende at det skjedde dagen etter han hadde snakket med henne, men da henviste hu til taushetsplikt.Anonymous poster hash: 8a0f1...a96
Og sistnevnte dreier seg jo om han, henne og deg, ikke om barnet. Så det kan hun ikke svare på, det faller under taushetsplikten. Det du kan spørre henne om er i stedet om hun har noe å utsette på barnets situasjon, om hun mener det er noe galt i nåværende situasjon med barnet. Eller om det er noe som gjør at hun ville rådet andre til å ta fra deg foreldreansvaret for barnet.Disse spørsmålene er ikke direkte om han eller annet enn generelle spørsmål, derfor kan hun svare på dette.Det hun ikke kan svare på, derimot, er hvis du spør, "hva sa du til han i går som gjorde at han ønsker å ta fra meg foreldreansvaret?". Det faller under taushetsplikten. :)Anonymous poster hash: 36d51...0b7

Ja, jo, ser den.er bare så innmari fortvila over hele situasjonen :/

Skrevet

Er så glad barna mine er blitt til ved hjelp av donor og slipper disser greiene hvor mor og far ikke snakker sammen.

Anonymous poster hash: 9102f...903
Skrevet

Er så glad barna mine er blitt til ved hjelp av donor og slipper disser greiene hvor mor og far ikke snakker sammen.

Anonymous poster hash: 9102f...903

Mye kan endre seg når man får barn, så ikke alltid like lett å forutse. Skulle jo selvsagt ønske det ikke var sånn, men jeg får ikke tvunget far til å være voksen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...