sug lut Skrevet 22. november 2013 #1 Skrevet 22. november 2013 Altså, hvis du kjøper deg en blanding av hvilke som helst TO av disse rasene: Setter Border Collie Alaskan Malamute Siberian Husky Ville det falt deg inn at ikke dette ble en energisk hund? Trodde du at du kjøpte en sofapotet? En stressa setter som i praksis er ei snute på fire bein som kan løpe i fjorten timer på fjellet, en border collie med MAX OPPMERKSOMHET HELE TIDEN OG KAN VI GJØRE NOE NÅ???? og to trekkhunder som bare trekker og trekker og trekker. Har ikke folk minimumsevne til å tenke før de skaffer seg hund? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45360607&searchQuery=
Gjest Kira Skrevet 22. november 2013 #2 Skrevet 22. november 2013 Tydeligvis ikke! Dette er bare nok et eksempel på idioter som velger hund etter utseendet i stedet for rasen sine egenskaper. Jeg blir trist av å lese slike annonser.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 22. november 2013 #3 Skrevet 22. november 2013 Ah, sånn som dette gjør meg forbanna. Og ikke bare det, men deppa også. Stakkars fine vovver... Samma idiotulla som de som plutselig bytter ut bikkja si straks de kommer i puberteten. Argh!
Gjest Kira Skrevet 22. november 2013 #4 Skrevet 22. november 2013 Det er utrolig hvor mange unger som får allergi når bikkja er i 1-årsalderen!
sug lut Skrevet 22. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2013 Fine Max. Skulle gjerne tatt ham, jeg.
Gjest Kira Skrevet 22. november 2013 #6 Skrevet 22. november 2013 Jeg skulle også gjerne tatt han, men mannen har lagt ned veto mot flere hunder. Forrige gang "glemte" jeg å informere han om hund nr 2 på forhånd Men dårlig kombo med to hunder nå, ettersom den vi har sliter sånn med HD. Håper han kommer til noen som kan bruke han litt mer.
sug lut Skrevet 22. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2013 Jeg skulle også gjerne tatt han, men mannen har lagt ned veto mot flere hunder. Forrige gang "glemte" jeg å informere han om hund nr 2 på forhånd Men dårlig kombo med to hunder nå, ettersom den vi har sliter sånn med HD. Håper han kommer til noen som kan bruke han litt mer. Fnis, alle kan da glemme litt innimellom?
Gjest Kira Skrevet 22. november 2013 #8 Skrevet 22. november 2013 Ikke sant Dessuten har jeg lært at det er bedre å spørre om tilgivelse enn tillatelse!
Ziva Skrevet 23. november 2013 #9 Skrevet 23. november 2013 Nydelige Max, men uansett hvor mye jeg glor så ser jeg ikke snev av hverken husky eller malamutt. En blanding av border og setter krever sin kvinne (eller mann). Jeg ser kun en skjønn gutt som er blanding av setter og border, og som trener noen som kan sette grenser og gi ham den utfordringen han trenger. Jeg elsker finn.no sine gisbortsider men dyresidene får jeg bare vonde følelser av. Jeg fant min Iris der i 2001 og takker skjebnen for det. Fine stille, rolige Iris som trengte et hjem der hun ikke fikk juling bare kjærlighet, gode ord og mosjon.
Ziva Skrevet 23. november 2013 #10 Skrevet 23. november 2013 Og enkelte mennesker skulle aldri fått lov til å ha dyr! Bare slenge de fra seg som en ødelagt leke når det passer dem.
sug lut Skrevet 23. november 2013 Forfatter #11 Skrevet 23. november 2013 Den dagen jeg kan så skal jeg ha meg omplasseringsvofs. Men hallo, uansett hvilken hund du kjøper så har du tre-fire turer og minst et par timers jobb pr dag. Og de har kjøpt STOR hund, ikke vrengt lovott (som jeg skal ha når jeg blir gammel og benskjør). Jeg blir så provosert.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. november 2013 #12 Skrevet 23. november 2013 Men for svarte faen da.. Her er en til; http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45355443&searchQuery=berner+sennen "For å si det rett ut; så er det jeg som skriver her, som begynner å bli ganske lei av å ha hund" Riiiver meg i håret!!
sug lut Skrevet 23. november 2013 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2013 (endret) Men for svarte faen da.. Her er en til; http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45355443&searchQuery=berner+sennen "For å si det rett ut; så er det jeg som skriver her, som begynner å bli ganske lei av å ha hund" Riiiver meg i håret!! ER DET MULIG DA?? Alle er lei av å ha hund når det regner vannrett og er søkkmørkt og 2 grader klokka seks om morgenen i november. Men du kvitter deg ikke med bikkja fordi du er lei! Det sier det meste om deg som menneske, og ingenting av det er pent. Endret 23. november 2013 av sug lut
Ziva Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Men for svarte faen da.. Her er en til; http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45355443&searchQuery=berner+sennen "For å si det rett ut; så er det jeg som skriver her, som begynner å bli ganske lei av å ha hund" Riiiver meg i håret!! ER DET MULIG DA?? Alle er lei av å ha hund når det regner vannrett og er søkkmørkt og 2 grader klokka seks om morgenen i november. Men du kvitter deg ikke med bikkja fordi du er lei! Det sier det meste om deg som menneske, og ingenting av det er pent. Hvis man er så lei bikkja så selger man den vel ikke? Da ønsker du at den kommer i et hjem hvor man har kjærlighet og kanskje ikke 6000.- for å befri deg fra din idioti! Kjenner jeg blir hissig på morgenen. Ingen som elsker å gå ut kl 04.00 i pissvær fordi bikkja har diare eller må pisse. Berner sennen er en rase som jeg mener å huske har en gjennomsnittslevetid på 6,5 år (mulig at den har forandret seg litt). Så jeg lurer litt på om de prøver å lure seg unna dyrlegeregninger og lignende når den tiden kommer, samt tjene en slant i tillegg.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Stakkars lille frøkna.. Denne går som en farsott på Facebook blant mine berner-venner, for vi er flere som lurer på hvilken oppdretter denne kommer fra. Fast "regel" fra de seriøse oppdretterne er nemlig at all omplassering/retur skal gå via dem. Og miljøet er lite, så alle kjenner alle. Får virkelig håpe det er noen som forbarmer seg over denne fine jenta... Skulle gjprt det selv, men til forskjell fra endel andre innser jeg min begrensning. Jeg mener man bør kunne ta seg av de hundene man har skikkelig, og akkurat nå har vi ikke kapasitet til flere enn han vi har. Han er også en gammel mann, så han fortjener min fulle oppmerksomhet i sine siste år. Men hadde jeg vært hundeløs skulle hun gjerne fått kommet hit. Dustefolk, ass!
Ziva Skrevet 23. november 2013 #16 Skrevet 23. november 2013 Stakkars lille frøkna.. Denne går som en farsott på Facebook blant mine berner-venner, for vi er flere som lurer på hvilken oppdretter denne kommer fra. Fast "regel" fra de seriøse oppdretterne er nemlig at all omplassering/retur skal gå via dem. Og miljøet er lite, så alle kjenner alle. Får virkelig håpe det er noen som forbarmer seg over denne fine jenta... Skulle gjprt det selv, men til forskjell fra endel andre innser jeg min begrensning. Jeg mener man bør kunne ta seg av de hundene man har skikkelig, og akkurat nå har vi ikke kapasitet til flere enn han vi har. Han er også en gammel mann, så han fortjener min fulle oppmerksomhet i sine siste år. Men hadde jeg vært hundeløs skulle hun gjerne fått kommet hit. Dustefolk, ass! Kan ikke noen sende en mail og spørre om kennelnavnet? Høres ut som hun er fra et eller annet C-kull. Berner Sennen er en herlig rase men passer ikke helt hos oss. Gubben hadde fått dilla. Husker når jeg fant Iris, oppdretteren gikk i fistel da jeg ringte henne og spurte om sykdomshistorie hos søsken. Hun hentet henne asap hos daværende eier og kom på hjemmebesøk hos oss for å se om vi kvalifiserte til å ha henne. Hun fikk seks fine år hos oss før hun tok farvel mett av dage og fornøyd. Er det så mange Berner Sennen oppdrettere at man ikke klarer å lokalisere rette oppdrett. Hva med å ringe rundt til de som ligger i nærheten av nåværende eiere.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. november 2013 #17 Skrevet 23. november 2013 Det er nettopp det, vi kjenner de fleste oppdretterne rundt om. Men så har du de useriøse da, og de som flyr under radaren. De er jo ikke så nøye på slikt de.. Jeg vil tro at det er noen som kjenner igjen hunden etterhvert som dette spres på fb, håper bare den da kommer fra et seriøst oppdrett som er sitt ansvar bevisst..
Musemorbr / Skrevet 23. november 2013 #18 Skrevet 23. november 2013 Nei nå fikk jeg vondt i meg. Skulle så gjerne ønske jeg kunne bl det trygge, varme fanget å hvile hodet i, uten å noen gang måtte bekymre seg for flytting igjen. Men jeg kjenner mine begrensninger, så dermed har vi katt.
Light of my life Skrevet 23. november 2013 #19 Skrevet 23. november 2013 Uff, jeg blir så trist av slik lesing Har dessverre en trist historie selv. For noen år siden forbarmet vi oss over en skjebne som var annonsert over flere mndr på finn: 1 år gammel hann-hund, eierne hadde aldri hatt hund før og hadde ei 2 datter som hunden var ment som lekekamerat til..... Vel, når han kom i puberteten var det tydeligvis ikke så gøy med hund lenger, og han ble stående bundet fast alene i hagen i en 6 mndrs periode. Null sosialisering eller trening mao. Det de ikke fortalte oss, og som vi oppdaget etterhvert, var at datteren antagelig ikke hadde vært så snill med han så han var livredd barn. Han var redd for mange andre ting også og vi brukte mye tid på å få han trygg på tur, i bil, på trikken, og med barn, osv. Etter ca 3 år og mye arbeid var han en fortsatt nervøs liten sjel, men han fungerte sånn ca ok i hverdagen. Dessverre når vår lille tulle ble født låste det seg helt for han, han ble et nervevrak igjen, og det endte med at han bet henne Vi ble tilslutt nødt til å ta den utrolig triste og tunge avgjørelsen å avlive han. Ufattelig trist, men etter samråd med vår veterinær kom vi fram til at det var den eneste løsningen. Han hadde ikke taklet å bli omplassert en gang til, og når han først hadde bitt et barn ville ansvaret være meget stort å bære for evnt nye eiere. Vet ikke helt hvorfor jeg delte alt dette, men er vel et lite hjertesukk fra meg om at det å skaffe seg et dyr (hund, katt, hamster eller gullfisk) er et enormt ansvar som ikke bør tas lett. En hund kan bli 15 år og vil kreve mye tid, kjærlighet, og pleie når den er syk og på sine eldre dager. All honnør til dere som vil ta til dere omplasseringsdyr! Jeg må dessverre si at etter vår erfaring kommer nok ikke vi til å gjøre det igjen. Det var en så hjerteskjærende opplevelse. Vi velger isteden å støtte to forskjellige dyrevernorganisasjoner både finansielt hver mnd, og ved frivillig arbeid for saken.
Ugl@ ruger... Skrevet 23. november 2013 #20 Skrevet 23. november 2013 Håper han får et godt nytt hjem. Man bør velge en hund som passer inn med aktiviteten i familien, og ikke minst ha tid til den! Jeg forstår ikke hva travle folk skal med hund overhode. Har selv en Yorkshire terrier, men har all verdens tid til ham også. Han krever ikke all verdens lange turer, men hvis det feks er for dårlig vær til å gå tur så må vi aktivisere ham inne så han ikke kjeder seg, for da finner han fort på mye tull og ugang.
Fru vims Skrevet 23. november 2013 #21 Skrevet 23. november 2013 Stakkars fine hunden.... Håper den kommer til et godt hjem.
ellen-propellen Skrevet 24. november 2013 #22 Skrevet 24. november 2013 Jeg håper hundefolk og nkk sammen med staten kan ta til fornuft og lovforby kryssavel på hund, slik det er gjort med hest.
sug lut Skrevet 24. november 2013 Forfatter #23 Skrevet 24. november 2013 Jeg håper hundefolk og nkk sammen med staten kan ta til fornuft og lovforby kryssavel på hund, slik det er gjort med hest. Er det faktisk forbudt på hest? Nå er vel sjansen for tjuvparring mindre for hest også, men det er utrolig mange "rase ukjent" og "ponnyblanding" i omløp på rideskoler.
ellen-propellen Skrevet 24. november 2013 #24 Skrevet 24. november 2013 Jorda, det er forbudt. Tyvparringer skjer,men hest er egentlig rasebeskyttet. Men, som alt annet ulovlig, noen må anmelde Det skjer dessverre for sjeldent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå