Gå til innhold

kan man la en 5 åring være alene hjemme i 10-15 min? mens man le

Anbefalte innlegg

Skrevet

leverer minsten i bhg? 3-4 min å kjøre..personlig synes jeg ikke det! Han er "moden", men jeg tenker ikke på hva han gjør, men hva som kan skje. samboer er av en annen oppfatning-at det ikke sku være noe problem. hva synes du?

Anonymous poster hash: e6d49...9df

Skrevet

Absolutt ikke aktuelt, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 0d830...933

Skrevet

I 99 % av tilfellene hadde det nok gått bra, men hadde man tilgitt seg selv hvis det ikke hadde gjort det? Neppe!

Anonymous poster hash: 0d830...933

Skrevet

Mine hadde klart det helt utmerket, men de er smarte,da.

Anonymous poster hash: 64e79...f77

Skrevet

Min 5-åring er noen ganger alene hjemme når jeg løper over på butikken. Butikken er 30min unna, og jeg ser huset fra inngangen til butikken. Bruker kanskje 10min på en handletur.

Det kommer nok an på barnet. Mitt er rolig og ganske selvstendig. Han kunne feks aldri begynt å lage mat på komfyren eller lignende. Han bare leker :)

Anonymous poster hash: 958dc...fc4

Skrevet

Ikke 30min! 30 meter! :P

Anonymous poster hash: 958dc...fc4

Skrevet

leverer minsten i bhg? 3-4 min å kjøre..personlig synes jeg ikke det! Han er "moden", men jeg tenker ikke på hva han gjør, men hva som kan skje. samboer er av en annen oppfatning-at det ikke sku være noe problem. hva synes du?

Tenk om du kræsjer, mye kan skje på de 3-4 minuttene med kjøring.

Anonymous poster hash: 9bde3...f95

Skrevet

Det har jeg gjort flere ganger. Han har vært syk, lillesøster frisk. Borte ca 10-15 minutter og leverer i bhg mens han sitter og ser på film. Har ingen problemer med det. Hvis han blir redd så er pensjonistnabokona hjemme (og tre andre i rekka vi bor i)

Anonymous poster hash: cfe7f...890
Skrevet

Kommer helt an på ungen. Min var alene hjemme i et kvarter innimellom da hun var fem. Satt helt i ro og så på tv.

Anonymous poster hash: 6c8d1...1eb

Skrevet

Tenk om du kræsjer, mye kan skje på de 3-4 minuttene med kjøring.

Tenk om du faller på badet og slår hodet i badekaret. De fleste ulykker skjer i hjemmet.

Anonymous poster hash: 23a92...84b

Skrevet

Jeg har 3-4 min å kjøre til skolen for å levere eldstemann. Men såklart min 5 åring er med..

Slitsomt for han innimellom men han er altfor liten til å være alene.

Noe kan skje han, og noe kan skje meg. Da sitter han her alene..

Skrevet

Når jeg begynte i 1 klasse gikk jeg hjem hver dag, og var alene til mamma kom fra jobb. Og jeg var 5. Kommer nok ann på ungen, men jeg kunne gjort det, og har gjort det med begge mine.

Anonymous poster hash: e78a3...fce

Skrevet

Hadde jeg visst at jeg kræsja så hadde jeg IHVERTFALL lagt ungen bli igjen hjemme, så det var dårlig begrunnelse!!

Anonymous poster hash: caaee...392

Skrevet

Jeg tenker at alder ikke har noe å si. 
Når min gutt har lært seg hva han ikke skal gjøre hjemme (og gjøre i "nødstilfeller"), og hvordan man skal varsle om noe skulle skje (evt. hatt noen å gå til/ringe til om han synes jeg ble for lenge borte), da skal han få være alene. 

Han er fem år nå, men jeg er ikke helt trygg på han enda, men han nærmer seg=) 

Anonymous poster hash: 6af81...8c9
Skrevet

Hadde jeg visst at jeg kræsja så hadde jeg IHVERTFALL lagt ungen bli igjen hjemme, så det var dårlig begrunnelse!!

Anonymous poster hash: caaee...392

Penget er jo om du kræsjer, kanskje du slås bevistløs og ingen vet at barnet ditt er alene hjemme

Skrevet

Jeg prøvde meg 1 gang med min sønn på 4 1/2 år for noen uker siden. Jeg hadde glemt noe på butikken og vi hadde kommet hjem og han hadde kledd av seg. Så jeg sa at jeg måtte på butikken igjen, men han kunne sitte å se på tv mens jeg var borte Han sa at det kunne han. Da jeg kom hjem 10 min etter så hadde han gått opp til tante, gråtende fordi han ikke viste hvor det ble av meg, de 10 minuttene ble leeenge for ham. Så jeg blir aldri å gjøre det igjen, ALDRI! Vær så snill å ikke forlat barna deres slik, hva som helst kan skje, ta dere det ekstra bryet og ta dem med, selv om de må kle på seg igjen, osv : )

Anonymous poster hash: bbb1f...bf2
Skrevet

Det kommer vel an på barnet og på hvordan man bor. Vi har mange naboer rett i nærheten som barna kjenner godt og som man kan komme til uten å gå på bilvei, så jeg synes ikke det er noe problem om de er litt alene hjemme i den alderen hvis de er trygge på situasjonen selv.

Anonymous poster hash: 9e635...8c6

Skrevet (endret)

Ja, det syns jeg definitivt er helt greit! Men jeg har merket at jeg er litt annerledes enn andre når det gjelder dette. Jeg tenker sjeldent så veldig mye over "hva hvis", for alle mulige slags tragedier kan skje når som helst, og jeg syns det er et unødig bekymmer. 

Da datteren min begynte i første klasse var hun hjemme alene (med bror visstnok) både før og etter skolen i over en times tid. Det er klart hun måtte få være litt alene som femåring også, ellers hadde hun aldri vært klar for det ansvaret og vært selvstendig nok for det. 

Endret av Mandala
Skrevet

Spurte samme spm her for et par mnd siden og de fleste var positive. Min er 5,5 og han har ikke vært alene enda, men om han blir syk og jeg skal levere lillebror i bhg skal han få slippe å være med om han ikke vil. Han har ytret ønske om det ved et par anledninger men har tatt han med. Min er moden for alderen han og. Lillebror på snart 4,5 år hadde ikke fått være alene, han er en litt annen type, mye mer oppfinnsom:)

Anonymous poster hash: a0ca7...fd5
Skrevet

Eldste min hadde helt sikkert syns det var stor stas å være alene i ti min på den alderen. Nr to er fem nå og han kunne jeg aldri gått i fra. Han er livredd for alt mulig og hadde ikke vært komfortabel med være alene hjemme.

Men tror ikke jeg hadde latt 5-åringen være alene nei.

Anonymous poster hash: 87058...b96

Skrevet

Her vi bor (utlandet), er det forventet at 4-åringene skal gå på den lokale kindergarten på egenhånd, og foreldrene får tilsnakk om de eskorterer til skolen utover de første dagene/ukene etter skolestart. Ikke er det lov å kjøre til skolen heller, man skal gå eller bruke sparkesykkel.

Poden går på privatskolen og blir kjørt, men å se på barn på samme alder som klarer å forholde seg til trafikken i en storby som vår har gitt meg et nytt syn på hva han klarer hvis jeg gir han riktig veiledning på forhånd.

Anonymous poster hash: 46591...4a2

Skrevet

Jeg har latt min 5,5-åring være hjemme alene i 15 min et par (3?) ganger i forbindelse med

avlevering av lillebror i barnehagen.

Jeg har da ringt til min mor -evt andre som jeg vet er hjemme og som bor max 5 min unna-

og gitt beskjed om at jeg drar ut.

'Om jeg ikke er hjemme innen 30 min, så har noe skjedd og da må du komme hit,

for datteren min er hjemme alene. Hun har tlf og ringer også deg hvis det oppstår noe '.

Samtidig har jeg latt telefonen ligge hjemme slik at datteren har kunnet kontakte

den jeg har opprettet kontakt med. Den ligger da først på anropsloggen og datteren min klarer

fint å navigere dit og ringe på telefonen.

Når jeg så er kommet hjem igjen etter ca 15 min, så kontakter jeg 'kontaktpersonen' og gir beskjed

om at jeg er hjemme igjen. Dette har gått bra og datteren min har aldri uttrykt uro eller stress

-heller bare en veldig mestringsfølelse- når hun har vært hjemme denne stunden.

'Ååå.. jeg merket ikke at du var borte engang jeg' kommer det fra henne der hun sitter og leker,

ser TV eller annet..

Hun etterlyser å få være hjemme alene i litt lengre perioder, men der setter jeg foten ned.

Dette er ei trygg jente som oppleves som ganske moden og fornuftig for alderen. Det er slettes

ingen garantier for at jeg kommer til å gjøre det samme når lillebror er 5, snart 6. Han er en litt

annen type.. Jeg tenker at det må være en vurderingssak i hvert tilfelle + at det er lov å legge

til rette slik at i alle fall noen vet at barnet er hjemme alene den korte stunden. Nettopp for å

unngå at barnet sitter alene i mange timer dersom noe skulle oppstå..

Anonymous poster hash: 750ca...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...