Gå til innhold

Hva overrasket deg mest med å bli mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var mest overrasket over hvor lite søvn man får den første tida, og hvor altoppslukende mammarollen er..:) Og ikke minst, at det går an å elske et annet menneske så høyt. Høyere enn seg selv:) 

Anonymous poster hash: 58b51...c6d

Fortsetter under...

Skrevet

at jeg mistet familie og venner. :'(

Anonymous poster hash: 1728a...9a3

Skrevet

Huff, mistet? Da har du dårlige venner og familie:( 

Anonymous poster hash: 58b51...c6d
Skrevet

Jeg ble mest overrasket over hvor greit jeg synes det var å sette babyen først. Og hvor godt jeg trives som mor. Trodde jeg skulle ønske/trenge mer alenetid. Ellers var jeg overrasket over hvor ofte nyfødte bæsjer:p

Anonymous poster hash: e3cec...14a

Skrevet

jah jeg har ikke vokst opp med det beste rundt meg. men til gjengjeld så har jeg funnet meg selv og fått egne meniger og fårr verdier og minner etter barnet kom til. jeg ble et fritt menneske. <3 å med morsrollen så vil jeg aldri være ensom :-)

Anonymous poster hash: 1728a...9a3

Gjest MaJo0812
Skrevet

Den voldsomme kjærligheten man kan få seg til å føle for det lille nurket :) og at man kan få tårer i øynene bare av å se den lille kroppen sitte og være blid og le av ett eller annet, så sjarmerende at et lite menneske er så vanvittig og fullstendig avhengig av deg og du er hans eller hennes største helt, trygghet og favoritt :-)

Annonse

Skrevet

Hvor lite egentid man får, og hvordan man elsker et annet menneske så intenst og setter det over alt annet. At man lever i ei slags boble hvor barna kommer først til enhver tid, og både å kjenne på gleden over å bo i denne bobla, samt lengselen etter å få større og mer selvstendige barn.

Anonymous poster hash: a7aa1...acb
Skrevet

Jeg ble ikke særlig overrasket. Men det som overrasket meg var at det gikk fint å gjøre det aller meste selv om en har en baby. Man trenger ikke sitte limt til sofaen hele døgnet. Dusje, lage middag, gjøre innkjøp, vaske hus o.l. gikk helt fint selv da jeg hadde en liten og en kolikkbaby. Å ha baby med kolikk var ingen dans på roser, men det var ingen overraskelse hvor tøft det var.

Skrevet

Hvor høyt det går an å elske et annet lite menneske, og hvor _fysisk_ den kjærligheten føles. Hvordan man faktisk ender opp forelsket i sitt eget barn og hvor vanskelig det faktisk er å gi slipp på dem, å være borte fra dem, å overlate dem til andre. 

Og hvor redd, hysterisk og bekymret det går an å være uten å få fullstendig hjerteinfarkt.

Skrevet

Hvordan man faktisk klarer å stå opp annenhver time på natten i lang tid og samtidig fungere noenlunde ellers. Og at jeg fortsatt følte meg som meg etterpå - vet ikke hva jeg hadde regnet med egentlig, men trodde mye mer skulle forandre seg. Og så klart hvor altoppslukende en sånn fin liten baby er :-) Og at kjærligheten bare vokser og vokser og vokser <3

Anonymous poster hash: a7f58...611
Skrevet

At så mye av småbarnstilværelsen handlet om å få ungen til å sove!

Og så var det et sjokk å finne ut at jeg plutselig ikke engang kunne gå på do når jeg ville, en annens behov måtte ALLTID dekkes først og hele tiden.

Skrevet

At jeg plutselig fikk så liten tid til meg selv.Bare det å ta en dusj når man vil og en kaffekopp. Men når det gjelder søvn så var jeg overasket over hvor mye søvn jeg faktisk fikk på natten.:) Noe som forsåvidt forandret seg når de første tennene kom og tiden etter det. :P

Anonymous poster hash: 06ee8...6d4
Skrevet

Jeg følte meg innestengt i eget hjem. Var umulig å "bare" springe på butikken og handle ect... Men alt er vel en vanesak! Nå 3 år senere er det faktisk vanskelig å tro selv hvor innestengt jeg følte meg.

Fødselsdepresjon kom også som en stor overraskelse. Hadde hørt om det, men trodde aldri det skulle skje meg.

Anonymous poster hash: bf49d...c47

Annonse

Skrevet

Hvor utrolig opptatt jeg ble av søvn. Skjønte meg ikke på venner med barn som stresset så mye med at barnet skulle sove. Jeg tenkte at barnet sover vel når det er trøtt. Naiv som jeg var:) Også overrasket det meg hvor bekymret, redd, urolig, sliten jeg kunne bli av gråt. Det gjorde fysisk vondt å høre lille gråte.

Skrevet

Hvor høyt det gikk an å elske et annet menneske. Og hvor redd og bekymret man blir. Det første året var jeg livredd for krybbedød også fikk jeg sykt flyskrekk.

Skrevet

At man kunne bli sååå sliten, men samtidig være så stolt, rørt og forelska på samme tid. Å bli mamma er det beste som har skjedd meg, og jeg lurer daglig på hva i all verden jeg gjorde før.. nyter å være mor, og føler meg utrolig heldig som har familien min :-)

Skrevet

Forresten; det som overrasker meg er at jeg nå takler gråting veldig dårlig. Blir utrolig irritabel og uvel, har vel fått min dose. Skulle jeg bli gravid igjen og få en med kolikk skal jeg skaffe meg øreklokker med radio. 

Skrevet

Med nummer 1 ble jeg overrasket over hvor mye en baby kunne gråte og hvor sinnsykt slitsomt det var. (kolikkbaby) Med nummer 2 ble jeg overrasket over hvor mye en baby kunne sove og hvor deilig det var å få en rolig baby.

Skrevet

Forresten; det som overrasker meg er at jeg nå takler gråting veldig dårlig. Blir utrolig irritabel og uvel, har vel fått min dose. Skulle jeg bli gravid igjen og få en med kolikk skal jeg skaffe meg øreklokker med radio.

Hørselsvern er et must når man har kolikkunge. Har en gammel video av mannen som går frem og tilbake i stuen med ungen i bæresele og han selv med hørselvern ca kl 03 på natten :)

Skrevet (endret)

At en baby kunne sove så mye. Første var våken max 4timer i døgnet de første 3mnd. Og jeg kjedet vettet av meg da jeg hadde forberedt meg på litt mer babyjobb enn det:)

Ellers tok jeg det meste som det kom, var en veldig enkel unge så lite overraskelser her gitt.

Må legge til at den største overraskelsen var følelsen av at ungen alltid hadde vært der, og den følelsen kom idet hun kom ut. Det var rart. Og det å kjenne på så sterke følelser jeg virkelig ikke kunne forestille meg før fødsel, selv om man tror man vet. En god overraskelse:)

Endret av Bananen
Skrevet

Hørselsvern er et must når man har kolikkunge. Har en gammel video av mannen som går frem og tilbake i stuen med ungen i bæresele og han selv med hørselvern ca kl 03 på natten :)

Burde nok fått meg det, men der og da føltes det litt stygt gjort overfor babyen. Men ser nå i ettertid at det hadde gjort tilværelsen bedre for meg, og babyen hadde ikke merket til og fra allikevel.

Skrevet

Jeg ble overrasket over alle barseltårene, og også over fødselsdepresjonen som var så vond at jeg nesten ville dø.

Anonymous poster hash: 6ba66...a2c

Skrevet

- At babyen bare sov noen få timer tilsammen i løpet av et døgn

- At den skulle skrike mesteparten av den våkne tiden

- At skulle være så utrolig smerteullt og vanskelig.

Gjest meg&mini
Skrevet

- At det gikk an å elske noen så høyt

- At det var lettere med en baby enn det jeg trodde.

Skrevet

Alt overrasket meg! Hadde null erfaring i baby-tida. lenge siden jeg hadde noen baby i nærheten. men jeg også er overrasket hvordan alt faller på plass og jeg er nå mer fornøyd enn da jeg kunne gå på do alene og være der så lenge jeg ville.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...