Gå til innhold

Gode tips til en fersk hundeeier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal få oss valp snart og jeg suger til meg alt av informasjon jeg kan finne. Men så tenkte jeg å spørre her om dere ville dele deres erfaring med å ha en ny valp i hus? Hva er det viktig for oss å tenke på? Sov valpen sammen med dere de første nettene?

Anonymous poster hash: c60dd...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en stor dose tålmodighet, masse kjærlighet og samtidig en "fast hånd" i oppdragelsen :-)

Da vår hund var valp sov hun av og til i senga vår, men mest på gulvet. Det gjør hun forsåvidt ennå ;)

Lær valpen tidligst mulig å gå pent i bånd, ikke å hoppe opp på folk og å bli. Det var det viktigste i følge treneren på valpekurset vi gikk på (vi hadde ikke vært flink nok på å lære henne å "ikke gjøre noe").

Så får du bare se frem til en herlig slitsom tid! :)

Anonymous poster hash: ad41e...108

Skrevet

Takk for tips! Det tar jeg med meg videre:)

Skrevet

Husk på at valpen er som en baby, og nettopp har blitt tatt fra både mammaen sin og søsknene sine. Dermed fortjener den den tryggheten og nærheten og kjærligheten den trenger. 

Ikke stress så mye med oppdragelse og en "fast hånd" og alt det der sånn helt i starten, det kan du konsentrere deg om når valpen har blitt trygg.

Selv har jeg tatt en madrass og lagt meg på gulvet sammen med valpen den første tiden, for så å flytte tilbake til sengen etterhvert. Men mine hunder har alltid fått lov til å sove på rommet med oss.

Ta den ut etter måltid og etter den har drukket mye, samt hver gang den våkner. 

Ikke bli sint i utrengsmål, en valp er som et barn, og må rettledes. Som regel er det vår feil når de ikke gjør som vi ønsker. Du kommer mye lenger med kjærlighet, mye ros og positivt fokus- da skaper du tillit og respekt, og hunden vil ønske å gjøre det du vil den skal gjøre fordi den er glad i deg og stoler på deg.

Skrevet

Takk for tipsene Lillagorilla:) Her blir det masse kjærlighet og omsorg å finne<3

Skrevet

les på valpeforum på Canis.no, der vil du finne mye informasjon og tips som du kan få bruk for etterhvert :)

Anonymous poster hash: e0f1c...e6a
Skrevet

Masse kos og disiplin <3

Fikk vite på rutineundersøkelsen i dag av hunden min at hun har bilyd på hjertet :(

Nyt hvert sekund <3

Anonymous poster hash: d4e04...5d7

Skrevet

Valpetid er fantastisk :-) som de over her sier og i tillegg ros masse når hunden tisser eller bæsjer ute ;-) og overse når den gjør det inne.. de blir fort stueren da :-) det ble min hvertfall. Og du lærer deg kjapt å se tegnene når de må på do :-) masse lykke til :-) elsker å ha hund

Skrevet

Det er mange meninger om oppdragelse. Man kan gjerne bli mer forvirret av alle forskjellige svarene man får.

Jeg hadde valpen min i bur om nettene fra første dag, men lå på madrass rett ved siden av i noen dager. 

Jeg lærte han også veldig tidlig hva "nei" betyr. Det syns jeg har vært veldig nyttig. :)

Skrevet

Appropo do. Gå alltid ut med hunden rett etter den har spist,våknet eller lekt. Jeg var veldig nøye på det. Han ble husren etter en uke. :) Lykke til! :)

Skrevet

Gode tips du har fått. :) Husk også på å miljøtrene hunden og sosialisere den. :) Lykke til! :)

Skrevet

Som de andre sier, vær nøye med å gå ut på do! Husker jeg syntes det var helt pyton å springe ut flere ganger på natten, men det var verdt det! Hunden var stueren innen en uke, og har aldri hatt et uhell inne siden

:)

Ikke lek for mye med ball når den er liten, i den betydning at valpen jakter ballen. Det er mange hunder som blir helt besatt på baller pga dette, noe som kan by på problemer når dere går tur forbi barn som leker med ball, fotballkamp osv..

Ellers er rådet å belønne positiv adferd, og å gi masse omsorg og kjærlighet <3 Heldige dere som snart får hund! :)

Anonymous poster hash: a2ace...0f9

Skrevet

Ta den for all del med på ALT dere skal, så den blir sosial.  Alt som skjer den første tiden er helt grunnleggende for resten av hundens liv.
Spør folk med hund dere møter på avstand om de får hilse, det finnes voksne hunder som angriper valper. Ikke ta det som en selvfølge at valpen får hilse på alle.
Ta mye på hunden, se på tenner, lat som du klipper klør selv om det kanskje ikke er nødvendig å klippe, slik at den blir vant til det.
Gå på valpekurs. Anbefaler alle dette!

Kunne sikkert sagt en hel haug med andre ting, men du kan jo heller komme med spesifikke spørsmål om det er noe du lurer på.

Skrevet

Les "på talefot med hunden". Liten lettlest bok som kommer til å åpne øynene dine for hunde"språk"-da skjønner du raskere hva hunden signaliserer til deg med kroppsspråket sitt :). Gull mellom to permer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...