Gå til innhold

Rhesus negativ blodprøver

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er rhesus negativ og må derfor ta blodprøver i uke 32 og 36... 

Skulle ta blodprøver hos jordmoren i uke 32 og så kom det ingenting første gang hun stakk, så prøvde hun å stikke en gang til og det kom forsatt ingenting. Så hentet hun en annen jordmor så skulle få prøve å stikke for TREDJE gang, men da kjente jeg at jeg ble helt dårlig, kaldsvettet, såg uklart og ble helt omtåket og blek, så da droppet de det og de måtte hjelpe meg inn på et kontor slik jeg fikk ligge på benken der.. 

Så fikk henvisning til å ta det med fastlegen, men der fikk jeg vite at de tar bare blodprøver før 1330 og det går ikke med tanke på jobb..

Er det veldig farlig å hoppe over den eller og bare ta den i uke 36? Vil bare vite hvor galt det er å hoppe over en av de, så kan det så klart ordnest at jeg får tid før 1330. Har også veldig angst for blodprøver nå etter den opplevelsen der, som om jeg ikke hadde det fra før..

Anonymous poster hash: 3217e...301
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144098962-rhesus-negativ-blodpr%C3%B8ver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta begge to. jeg må også det. jeg skal ikke fortelle deg hvorfor det er så viktig, men jeg prøvde også å slippe unna, men fikk da beskjed om at det var viktig for å avdekke om man dannet antistoffer mot babyens blod eller noe. synes du skal ta deg tid til å ta prøvene! og samtidig kan du jo spørre legen om hvorfor det er så viktig. jeg vet jeg har hørt det en gang for jeg har tatt i alle mine 4 svangerskap, men jeg husker ikke eksakt hvordan det var!

Du må ta begge to. jeg må også det. jeg skal ikke fortelle deg hvorfor det er så viktig, men jeg prøvde også å slippe unna, men fikk da beskjed om at det var viktig for å avdekke om man dannet antistoffer mot babyens blod eller noe. synes du skal ta deg tid til å ta prøvene! og samtidig kan du jo spørre legen om hvorfor det er så viktig. jeg vet jeg har hørt det en gang for jeg har tatt i alle mine 4 svangerskap, men jeg husker ikke eksakt hvordan det var!

Ja, jeg får dra på mandag før 1330! MEN problemet er at det har drøyet seg nå så lenge at jeg har komt til uke 35..  Men jordmoren forklarte meg liksom aldri hvor viktig det var. Og det er første svangerskapet så har ikke vært borti det før. Men jeg får vel bare ta en i uke 35 og i 36 da?

Usikker jeg altså. men du får ringe å spørre på mandag :) det er jo uansett ikke noe å gjøre noe med når du har drøyd så lenge tenker jeg da =)

Nei, er vel ikke det:) Irriterende at jordmoren ikke fikk til å stikke i uke 32, så hadde jeg vært ferdig med det! 

Annonse

Usikker jeg altså. men du får ringe å spørre på mandag :) det er jo uansett ikke noe å gjøre noe med når du har drøyd så lenge tenker jeg da =)

Nei, er vel ikke det:) Irriterende at jordmoren ikke fikk til å stikke i uke 32, så hadde jeg vært ferdig med det! 

Viktigheten med å ta denne bl.prøven i uke 32 og 36 er fordi hvis man skulle danne antistoffer mot barnet, så kan dette være farlig, for barnet Om man danner for mye antistoffer må man sette i gang fødsel for at barnet ikke skal bli sykt. Det er ikke så ofte dette skjer lenger siden man får en sprøyte for hvert positive barn man får, men det hender jo at man kan ha hatt en spontanabort man ikke vet om som man ikke har fått sprøyte mot, og da kan man danne antistoffer ved neste svangerskap. Lykke til med blodprøve.

Anonymous poster hash: 22836...2bf

Ja, det var merkelig. kanskje du har årer som er vanskelig å få øye på. har aldri vært noe problem hos meg. heldigvis for jeg er drit redd sprøyter :P

Hehe ja det er jeg også så det gjorde det ikke akkurat noe bedre dette..

Det har aldri vært noe problem før heller , så var bare kjemperart! Så hun sa at det kunne være pga vann i kroppen, men har ikke merket så mye til vann i kroppen heller og når jeg tok glukosebelastningstesten så var det ingen problem å stikke.. Så da satser jeg på at de på en lab som gjør det der hver dag kan det bedre:)

Hmm... Titter innom fra 1. Tri. Ta testen du, om det har skjedd noe så får du i hvertfall svar en uke tidligere. Ellers er risikoen svært liten i første svangersksp, spesielt om du ikke har hatt graviditeter tidligere. Jeg fikk utsatt til uke 33 grunnet utenlandsreise sist.

Kort om rhesus: rhesus er en gruppe stoffer som sitter på overflaten av røde blodceller. Vi som er rhesus negative har ikke slike stoffer. Hvis vi blir gravide med et rhesus positivt barn og noen av barnets blodceller kommer over i vårt blod vil immunforsvaret ikke kunne gjenkjenne disse stoffene og vil dermed starte å produsere antistoffer mot disse. Antistoffer vi lager kan gå over til barnet og ødelegge barnets røde blodceller slik at det blir blodfattig. Nå er det slik at vi har stort sett separate blodkretsløp og det er gjerne ved fødsel at lekkasjen av røde blodceller fra barnet blir stort nok til en skikkelig immunreaksjon fra mor. Derfor får vi en sprøyte etter fødselen hvis barnet er rhesus positiv som destruerer alle de blodceller slik at ikke kroppen lager huskeceller som kan føre til gjenkjennelse av rhesusstoffer på et tidligere tidspunkt ved eventuelle senere graviditeter.

Herregud nå er jeg sjokkert. Jeg har denne blodtypen og jm har IKKE satt opp en ekstra blodprøve i verken uke 32 eller 36. Jeg har tatt både kirugisk og medisinsk abort tidligere (spontanabort, ikke frivillig) og legene har aldri sjekket blodtypen min eller gitt meg noen sprøyte etterpå. Hvorfor har de ikke brydd seg med dette når det helt tydelig er nødvendig!!!?? Hjelpes...

Hvor langt er du på vei nå da? Ta det opp med legen på mandag! Tror det stort sett går greit ved aborter, men risikoen er ørlite høyere enn om du aldri hadde vært gravid. Det er stort sett fødsler som gir skikkelig trøbbel senere. Men jammen godt du fant ut av det nå - jeg måtte minne de på at jeg var rhesus negativ under fødselen... Sukk, mange potensielle fallgruver i helsevesenet. Men når det er sagt så ville du nok merket mindre spark etc om barnet i magen led av alvorlig anemi. Alt er nok bra, selv om slike glipper ikke burde skje i 2013! Lykke til :)

Hvor langt er du på vei nå da? Ta det opp med legen på mandag! Tror det stort sett går greit ved aborter, men risikoen er ørlite høyere enn om du aldri hadde vært gravid. Det er stort sett fødsler som gir skikkelig trøbbel senere. Men jammen godt du fant ut av det nå - jeg måtte minne de på at jeg var rhesus negativ under fødselen... Sukk, mange potensielle fallgruver i helsevesenet. Men når det er sagt så ville du nok merket mindre spark etc om barnet i magen led av alvorlig anemi. Alt er nok bra, selv om slike glipper ikke burde skje i 2013! Lykke til :)

Jeg er 31+0 uker på vei, så da må jeg få bestilt den blodprøven til neste uke. Sløve folk ass! Her må man passe på seg selv ja.

• 3 uker senere...

Annonse

Jordmoren jeg var hos sa ingenting om det.. fant ut av det senere, så jeg har fått bestilt legetime og skal få tatt den på onsdag, er 38+5 da men det får bare være.. føler jeg må ta den uansett, bare ikke sikkert svaret kommer før fødselsen starter da...
er ikke det slik at man må ha med blodprøvesvarene til sykehuset? 

Herregud å slappe leger/JM kan være altså! Det går jo sikkert fint altså, men om det ikke skulle gjøre det så er nok den du har hatt oppfølging hos ansvarlig for glippen. Det er tross alt nasjonale retningslinjer og det er derfor man testes i begynnelsen av hvert svangerskap bl.a. - oppgitt-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...