Gå til innhold

Når slutte å koke vann til flaske for baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når slutta du å koke vannet som du blandet mme ut i? Jeg gjør det enda, og min sønn er 6 mnd. Men lurer på om det er nødvendig fortsatt? Vann fra springen er jo rent nok kanskje?

Skrevet

Sluttet nettopp. Nå er han 8 mnd. Føler jeg kunne slutta før :)

Skrevet

Jeg kokte opp vann, og tilsatte kaldt springvann fra 5 månedersalder. 

Anonymous poster hash: 8656d...38a
Skrevet

Min har fått grøt fra 4 mnd. Fikk kaldt vann fra springen ved siden av da. Sikkert mange som gjør som deg, men vannet vi har i springen i Norge er helt trygt, også for babyer!

Anonymous poster hash: ddbc5...4ef

Skrevet

Jeg bor i utlandet, så bruker vann fra dispenser. Men det bør vel iallefall være rent?

Skrevet

Slutta med det rundt 6 mnd.

Nå drikker han kaldt vann fra springen og mikrovarmet vann fra springen i grøt og mme.

Anonymous poster hash: 2f106...c22

Skrevet

Det spørs om du får vann fra et offentlig godkjent vannverk eller har privat brønn. Vi har hatt privat vannkilde så jeg har kokt frem til ett års alder da jeg har vært usikker på kvalitet og ser vannet får myrvann farge når det er mye nedbør. Har vi vært på besøk hos noen so. Har fra vannverk har jeg gitt fra spring.

Du kan lese mere her http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/kan_spedbarn_0-1_aar_gis_drikkevann_direkte_fra_springen

Skrevet

I mme skal vel alltid vann kokes for å være på den sikre siden. Til grøt og drikkevann kan man varme friskt, kaldt vann fra springen ved 6 mnd (noen sier før, men like greit å være på den sikre siden).

Anonymous poster hash: 33c84...856
Skrevet

Det står jo på MME-pakken at vannet skal være kokt! Må alltid kokes sa helsesøster til meg..

Anonymous poster hash: 95198...94f
Skrevet

I mme skal vel alltid vann kokes for å være på den sikre siden. Til grøt og drikkevann kan man varme friskt, kaldt vann fra springen ved 6 mnd (noen sier før, men like greit å være på den sikre siden).

For å være på den sikre siden? Blir kaldvannet fult av bakterier når du blander det med mme? Jeg serverer jo akkurat det samme kalde springvannet til feks middag. Skjønner ikke forskjellen jeg.

Skrevet

Helsemyndighetene anbefaler å alltid koke flaskevann: 

• Ikke bruk lunkent vann rett fra springen når du tilbereder morsmelkerstatningen! Det varme vannet kan være forurenset med kjemiske stoffer eller bakterier fra varmtvannsberederen og vannledningene.
  • Bruk friskt, kaldt vann som har rent en stund, kok det opp og avkjøl til angitt temperatur før pulveret has i.

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Amming-og-morsmelkerstatning/Morsmelkerstatning.aspx

Skrevet

Vi sluttet å koke drikkevannet etter 6 mnd kontrollen, fikk beskjed om at vi bare skulle la vannet renne en stund fra springen først. Men vi koker alt vann til tilberedning av morsmelkerstatning og kommer til å gjøre det helt til vi bytter til kumelk ved 12 mnd alder.

Skrevet

Ja, vann som skal drikkes trenger ikke å kokes etter 6 mnd, men vann til MME er jo noe annet!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var greit å slutte den dagen han puttet alt mulig i munnen, så rundt 5mnd alder

Anonymous poster hash: 8345f...1c9

Skrevet

For å være på den sikre siden? Blir kaldvannet fult av bakterier når du blander det med mme? Jeg serverer jo akkurat det samme kalde springvannet til feks middag. Skjønner ikke forskjellen jeg.

Her er det også det totale antallet bakterier som gjelder. MME kan inneholde en andel bakterier og vannet inneholder noe. For å minimere totalt antall bakterier og eventuell vekst skal vannet kokes. Dette er også grunnen til at flaskene og smokkene skal kokes. 

Skrevet

Når barnet begynner å drikke springvann, spise fast føde og å putte alt mulig i munnen, så har vi slutta å koke vannet. Dette er som regel rundt 5-6mnd alder. Vi har da også slutta å sterilisere smokker og flasker, vi vasker dem bare i maskin på 65-70 grader.

Anonymous poster hash: 28e11...a2c
Skrevet

Men her snakker vi jo om vannet som morsmelkerstatningen skal blandes i. Det er jo noe helt annet!

Skrevet

Men her snakker vi jo om vannet som morsmelkerstatningen skal blandes i. Det er jo noe helt annet!

Eh, nei det er ikke det. Om ungen holder flaska med mme i en hånd og bare vann i en annen og drikker av begge blir det jo akkurat det samme.

Unødvendig å koke vannet etter fire måneder.

Anonymous poster hash: febac...92e

Skrevet

Grunnen til at du skal koke og avkjøle vann til grøt /mme er fordi du aldri skal bruke lunket vann fra springen. Man serverer jo grøt/mme lunkent! Og grunnen til at det ikke skal være glodvarmt når du blander ut er for ikke å ødelegge næringsstoffene. Tror 6 mnd er ok å begynne å gi springvann. Google it, jeg husker ikke.

Anonymous poster hash: 34fe6...169

Skrevet

Så det er altså kjempeviktig å koke vannet til mme først til en baby på 8 mnd, men heeelt greit at ungen krabber rundt på gulvet og får skit på fingrene for så å putte de i munnen, spise på alt han kommer over - eksempelvis nøkler, sleiver, tøfler, hundeleker, bordkanter, gulvteppe, fjernkontroll osv?

Når vannet i springen er greit å servere som drikke og i grøten så kan jeg ikke si jeg ser problemet.

Men nå er jeg så gæærn at jeg ikke koker flaskene lenger heller da så...

Skrevet

Grunnen til at du skal koke og avkjøle vann til grøt /mme er fordi du aldri skal bruke lunket vann fra springen. Man serverer jo grøt/mme lunkent! Og grunnen til at det ikke skal være glodvarmt når du blander ut er for ikke å ødelegge næringsstoffene. Tror 6 mnd er ok å begynne å gi springvann. Google it, jeg husker ikke.

Men man må ikke koke opp vannet først. Mange vannkokere kan varme opp vannet til så så mange grader og slå seg av da. Man må ikke bruke lunkent vsnn fra springen for å få lunkent vann!

Vår vannkoker stilles bare inn på gradene og vips er det akkurat passe til mme.

Anonymous poster hash: febac...92e

Gjest Kransekakestanga
Skrevet

Så det er altså kjempeviktig å koke vannet til mme først til en baby på 8 mnd, men heeelt greit at ungen krabber rundt på gulvet og får skit på fingrene for så å putte de i munnen, spise på alt han kommer over - eksempelvis nøkler, sleiver, tøfler, hundeleker, bordkanter, gulvteppe, fjernkontroll osv?

Når vannet i springen er greit å servere som drikke og i grøten så kan jeg ikke si jeg ser problemet.

Men nå er jeg så gæærn at jeg ikke koker flaskene lenger heller da så...

Helt unødvendig! Bare noen som ikke skjønner at man kan få lunkent vann uten å tappe det rett fra springen :-)
Skrevet

Hva hvis jeg tar kaldt vann fra springen og varmer det til ca 40 grader i flaskevarmeren da????...

Da har jeg ikke brukt lunket vann fra springen, men heller ikke kokt vannet... 

Skrevet

Hva hvis jeg tar kaldt vann fra springen og varmer det til ca 40 grader i flaskevarmeren da????...

Da har jeg ikke brukt lunket vann fra springen, men heller ikke kokt vannet...

Det er det JEG gjør og har gjort på de eldre også.

Lar vannet renne og er iskaldt, varmer det opp i mikro.

Ingen som har daua enda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...