Sommerfeeling Skrevet 22. november 2013 #1 Skrevet 22. november 2013 Jeg har nå fått vite at sønnen min er allergisk mot hvete. Jeg tror ikke legen var noen ekspert på dette, ordren var klar. Jeg må lese på nett, eller bestille time hos Volvat. Så nå sitter jeg her da. Hva kan han spise? Han har ikke Cøliaki, men gluten? Jeg sitter nå med inntrykk av at alle spesialprodukter er glutenfri. Kan han spise det? Kan han spise speltmel av hvete? Er det noe annet jeg bør vite? Og på toppen av det hele har han også melkeallergi. :-( Der føler jeg heldigvis at jeg ikke er helt uvitende. Hjelp...
Sommerfeeling Skrevet 22. november 2013 Forfatter #2 Skrevet 22. november 2013 Også lurer jeg på. Kan symptomer komme og gå? Kan gutten ha en dårlig periode i noen måneder? Også han en tilsynelatende symptomfri periode på noen måneder? Selv om han spiser hvete jevnlig?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #3 Skrevet 22. november 2013 Når han er allergisk mot hvete, kan han vel ikke ha hvetestivelse / spor av hvete heller da? De fleste med cøliaki kan nemlig ha det. Min datter har cøliaki da, så jeg har mest peiling på den varianten. Men det finnes mange grupper på facebook ang dette, f.eks norsk cøliakiforening, cøliaki m.fl. Meld deg inn i disse og spør der. Da får du nok svar. Lykke til! Anonymous poster hash: 919fa...e38
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #4 Skrevet 22. november 2013 Jeg har også hveteallergi (du kan søke om grunnstønad fra nav for å dekke de ekstra utgiftene pga spesialprodukter). Jeg spiser glutenfritt mel, men jeg spiser alle andre kornsorter siden jeg ikke har glutenallergi (cøliaki). Jeg spiser derfor vanlig knekkebrød, det er mange på markedet uten hvete, mange er laget av f.eks rug. Jeg spiser havregryn, havre, rug og bygg. Jeg kan faktisk spise litt hvete, tåler en middag med fullkornspasta f.eks, så lenge jeg begrenser inntaket og ikke har spist noe annet med hvete i den dagen. Jeg merker heller ingenting om jeg får servert en saus som er jevnet med mel f.eks. http://nhi.no/forside/hveteintoleranse-men-ikke-coliaki-39514.html Anonymous poster hash: c9ee5...1e5
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #5 Skrevet 22. november 2013 Sjekk naaf sine nettsider,- hovedfagsoppgave om hveteallergi. Skrevet av noen studenter på HiST for noen år tilbake. Der står det endel stoff:) Anonymous poster hash: 431be...2f2
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #6 Skrevet 22. november 2013 Har glutenintollerans. Jeg tåler litt spelt. Ellers så er det faktisk kommer masse fine produkter for allergikere. De har som regel egne hyller i litt større butikker. De er også godt merket så dra til nærmeste meny og slå deg løs. Google oppskrifter for gluten melkeallergi og du får treff på masse sider. Anonymous poster hash: 2381e...c34
Sommerfeeling Skrevet 22. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2013 Ok, så hvis jeg har forstått det riktig. Hveteallergi er ikke det samme som glutenallergi. Jeg skal se nærmere på den linken, nå har jeg noe å lese på i kveld. Takk. .
ny vestfold Skrevet 22. november 2013 #8 Skrevet 22. november 2013 Han kan ikke spise mat som inneholder hvetemel El hvetestivelse. Bruk glutenfrie pasta produkter, og grove meltyper som rug, skal du bruke lyst mel som til pannekaker, vaffler el boller må du bruke glutenfritt fint mel, du må også bruke glutenfri havregryn. Han trenger nødvendig vis ikke ha noen plager, men plager kan være:utslett, magevondt, luft i magen, oppblåst mage, diaré, nedsatt matlyst, kvalme.. Og om gutten ikke har særlige plager nå, så hold han likevel helt borte fra hvete, for om han forsetter kan allergien utvikle seg og det kan også utvikle andre allergier. En i min familie hadde hveteallergi begynte som barn og utviklet seg i tenårene, og til slutt fikk hun akutt magevondt og diaré om hun tok en brød bit i munn.hun sluttet nesten å spise forde hun ble jo syk, hun var voksen da de fant ut av allergien, og da hadde hun utviklet en mer alvorlig grad av hvete allergi(ble likestilling som cøliaki), og2 andre alvorlige mat allergier i tillegg.
Gjest meg&mini Skrevet 22. november 2013 #9 Skrevet 22. november 2013 Også lurer jeg på. Kan symptomer komme og gå? Kan gutten ha en dårlig periode i noen måneder? Også han en tilsynelatende symptomfri periode på noen måneder? Selv om han spiser hvete jevnlig? Jeg hadde det sånn! Nå har ikke jeg hveteallergi da, men glutenallergi (cølliaki)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå