Gå til innhold

Morgenstund er tull i grunn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
I går og i dag viste mannen min seg fra sin snilleste side. Så snill som han er, fortalte han meg faktisk i går kveld om sine endringer av planer for denne dagen, om beregnet oppstandelsestid og hvilken tid han var ventet hos øvrige møtedeltakere. Jeg sovnet i går kveld med rolig puls i takknemlighet og trygghet om at i morgen ( i dag) var vi to til å stelle, mate, smøre matpakker, gre hår, finne frem klær og kle på, pakke sekk som hang til tørk etter melkesøl, skrive melding til lærer, lete etter ny papirperm siden den gamle var blitt tilsølt av melk, tørke babylua som var vasket fri for sjokolademelk/eventuelt finne en ny i bagene med vinterklær som er funnet frem, men ikke ennå pakket ut og sortert og som tar opp all plass i gangen, sette på en kortvask så mine egne klær rekker å bli vasket og tørket før mitt eget møte om to timer... ja, osv, for flere av dere kjenner sikkert til disse forunderlige morgenrutinene som kan oppstå.

Men så kom morgenen, minsten våknet som vanlig tidlig og ville til pappa, og ville absolutt ikke bli stelt av mamma så lenge pappa var i hus. Og eldste krøp ut av sengen min og slo på barne-tv. Jeg lente meg salig tilbake i tom seng og varm dyne og hadde absolutt ingen tanke på konsekvensene.

Og så har vi denne snille karen min da, som sto opp og stelte og matet, mens jeg sov, og han lot meg sove, snill som han er.

Men takken for denne snillheten får han få et annet sted, … når han deretter vekker meg 5 minutter før vi er nødt ut døra for å rekke skolen!

Jeg måtte da i ørska, med gammel sminke under øynene og tissetrengt som faen, rekke resten av den øvrige lista på disse få minuttene. Det endte med delvis panikkanfall og noen banneord, og noen få tårer, men de måtte jeg spare, for jeg holdt også på å tørke ut innvendig. Jeg er en slik en som må drikke masse om morgenen, trenger ikke så mye frokost heldigvis. Men tid, derimot, det trenger jeg!

Så et siste hyl fra fruen: "Hvilken kar med respekt for seg selv og familien sin vekker kjerringa 5 minutter før hun skal være ute av huset med seg selv og to små unger?" Svaret hans var: "At du sovna er da ikke min skyld!"

Men sist jeg sjekket så het det noe slik som at: "Den som sover, synder ikke..." Ergo, den som ikke vekket er en idiot!

Han skjønte det heldigvis til slutt selv, og siden han allerede sto der med bilen oppvarmet på tomgang, ferdig skrapa, så heiv han ungene inn og tok dem med seg, og ofret prinsippet sitt med å komme tidsnok til møter han selv har tatt initiativ til.

Jeg sa med dempet og kontrollert kjerringhysterisk gråtkvalt stemme til eldste mens jeg sendte henne ut døra med skolesakene i en pose: "Du har verdens snilleste pappa, men innimellom så gjør han bare så innmari mye dumt." Og eldste så meg inn i øynene og sa: "Ja, mamma, jeg vet det. Innimellom, så er han bare skikkelig urfjern!"

Det kaller jeg et skikkelig mor og datter-øyeblikk. Vakkert! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det en som blir 6 år i dag, så å sove lenge var det ingen som håpet på. Og ingen som fikk... Bursdagsbarnet hadde på forhånd bebudet at det kunne han måtte på do noen ganger før vi kom med kake og pakker på senga. Og han kjenner seg selv godt. Tror han var "på do" seks eller sju ganger mellom 05.30 og 06.45...

Vi slapp altså å forsove oss!

Skrevet

Siden jeg bare avler sønner, kommer jeg ikke til å få oppleve et slikt vakkert mor og datter-øyeblikk. Men håper likevel at jeg og guttene mine kan rotte oss litt sammen mot håpløse fatter'n av og til. Når han fortjener det.

Mannen din virker litt som min: snill og grei og med de beste intensjoner, men av og til kunne man tenkt et par steg lenger inn i fremtiden.  

Skrevet

Hos oss er det en som blir 6 år i dag, så å sove lenge var det ingen som håpet på. Og ingen som fikk... Bursdagsbarnet hadde på forhånd bebudet at det kunne han måtte på do noen ganger før vi kom med kake og pakker på senga. Og han kjenner seg selv godt. Tror han var "på do" seks eller sju ganger mellom 05.30 og 06.45...

6-års bursdagen er jo kanskje den viktigste bursdagen for et barn, så skjønner viktigheten med doflying så familien holder seg årvåkne og på tåhev. Håper bursdagsbarnet får en skikkelig fin dag! :D

Skrevet

6-års bursdagen er jo kanskje den viktigste bursdagen for et barn.

Da har du ikke prøvd 46-årsbursdagen. For på bursdagen er man barn uansett, faktisk.

Skrevet

6-års bursdagen er jo kanskje den viktigste bursdagen for et barn.

Da har du ikke prøvd 46-årsbursdagen. For på bursdagen er man barn uansett, faktisk.

Nåja, det kan hende. Personlig har jeg fortrengt mine siste 10 bursdager, og har i alle fall tenkt til å fortrenge den neste. Konsentrerer meg nå kun om barnebursdager, det får holde. Vi får se hvordan det blir om jeg runder 66. Mulig det blir litt ungdommelig feiring da. :o  Men hipp hurra for alle som feirer 46-årsbursdager så det høres over til naboamtene! :D

Skrevet

6-års bursdagen er jo kanskje den viktigste bursdagen for et barn, så skjønner viktigheten med doflying så familien holder seg årvåkne og på tåhev. Håper bursdagsbarnet får en skikkelig fin dag! :D

Min erfaring så langt er at alle bursdagene er den den viktigste bursdagen. Kanskje ikke de første to, og for min del heller ikke de etter passerte 20, men resten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...