Gå til innhold

Trenger sårt tips til rutiner baby 8uker!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er førstegangs og jenta mi er 8 uker. Hittil har vi spist og sovet når det passer og hun virker sulten. Men nå synes jeg det er litt 'rotete' og jeg tenker at det kan være lurt å begynne med noen faste rutiner og da kanskje for spesielt søvn? Hun sover greit om natten, får mat ca 2-3 ganger(men hun sovner altfor fort så føler hun ikke blir mett)

Blir veldig takknemlig for tips fra dere erfarne damer her inne!! :)

Anonymous poster hash: 5cea5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat 2-3 ganger om natten er ikke gale for en så liten baby.

Hun spiser sikkert det hun trenger på natten, hvis hun ikke spiser oftere enn det. Hun ligger jo stort sett i sengen og sover, så hun bruker ikke så mye energi på natten som hun gjør på dagen der hun er mer våken.

Vi begynte med en fast leggerutine rundt 2-3 mnd alder. Da var det samme klokkeslett hver kveld med pysj, melk, og nattasang før han ble lagt i sengen. Jeg synes han fikk litt mer døgnrytme etter det. 

Det var likevel varierende hvor lange daghvilene hans var, så det ble jo ikke noen fast rytme på når de var, men vi kunne gjette oss til når han kom til å bli trøtt igjen, utifra når han våknet...

Mat ble det først orden på etter at vi begynte med fast føde. Dagsøvnen er forstsatt litt rotete her (han er 8 mnd) Sover han lenge på første hvilen i 9-10 tiden, så holder det med en til hvil i 2-3 tiden... Sover han bare en liten 30-minutters på den første må han ha to hviler til i løpet av dagen... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på 3 mnd, og har hatt de samme "rutinene" fra ca 6 uker.

Pleier å tenke max 1 time våkentid i løpet av dagen, spesielt den første hvilen på morgenen bør komme etter max en time, ellers blir resten av dagen rotete og han blir lett overtrøtt. Nå spiser han bare en gang mellom hvilene, men tidligere måtte han ha litt påfyll før han skulle sove igjen.

Mot kvelden kan vi strekke oss til halvannen time våkentid, og før han legger seg er han våken rundt to timer. Han legger seg rundt kl 20, så derfor prøver vi å time siste hvilen, slik at han aldri sover lenger enn til 18. Om han våkner i 17 17.30 tiden legges han bare bittelitt tidligere på kvelden. Går på badet ca 30 min før han skal sove og bader(ikke hver kveld) steller og tar på pysjen. Så koser han litt i fanget vårt, før han får mat. Sovner enten i stua når han får mat, eller rett etter han blir lagt ned i senga.

Anonymous poster hash: f9a37...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset klarte vi ikke å få faste rutiner (på noe som helst) før han var ca 5 mnd. Ingen dag var lik, uansett hva jeg prøvde :P men når vi først fikk rutiner var det himmelsk! Herlig med litt forutsigbarhet etter 5 mnd med "kaos".

Jeg er nok derfor ikke den rette til å komme med råd :P men om jeg likevel skal prøve meg er mitt beste tips å skrive ned når hun søver,spiser osv i noen dager. Slik kan du se hvordan rutinene best passer akkurat din baby, og legge opp dagen etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) :) :)

Det varierer veldig hvor mye hun er våken på dagen men det er mye mer enn 1 time av gangen i hvertfall..

Da skal jeg forsøke å legge henne rundt 20 tiden og etter kveldsstellet :) Hun liker veldig godt å bade og jeg føler det gjør henne rolig.

Hvis barnet gråter etter at man har lagt de i senga, er det vel lurt å IKKE plukke de opp så lenge men vet at bleia er tørr osv ? Bare gi litt kjærtegn og forsøke å roe? Hittil har hun bare sovnet oppå meg i stua(bært henne sovende til sengs) og evt i senga sammen med meg ifm ammingen.. så spent på hvordan det blir mottatt i kveld om hun er våken når det er leggetid, he he ;)

Ser den nå at det er vel søvnrutinene som først kommer på plass og så kommer maten etter :) :)

Igjen, veldig takknemlig for svar :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer veldig hvor mye hun er våken på dagen men det er mye mer enn 1 time av gangen i hvertfall..

Da skal jeg forsøke å legge henne rundt 20 tiden og etter kveldsstellet :) Hun liker veldig godt å bade og jeg føler det gjør henne rolig.

Hvis barnet gråter etter at man har lagt de i senga, er det vel lurt å IKKE plukke de opp så lenge men vet at bleia er tørr osv ? Bare gi litt kjærtegn og forsøke å roe? Hittil har hun bare sovnet oppå meg i stua(bært henne sovende til sengs) og evt i senga sammen med meg ifm ammingen.. så spent på hvordan det blir mottatt i kveld om hun er våken når det er leggetid, he he ;)

Ser den nå at det er vel søvnrutinene som først kommer på plass og så kommer maten etter :) :)

HI Anonymous poster hash: 5cea5...3d1

Optimist, hehe. Du skal gå fra det som er normalt for disse små, sovne på mamma, til å bli dumpet i enga uten å bli tatt opp til et tidspunkt du har valgt...? Lykke til.......

Anonymous poster hash: dc800...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimist, hehe. Du skal gå fra det som er normalt for disse små, sovne på mamma, til å bli dumpet i enga uten å bli tatt opp til et tidspunkt du har valgt...? Lykke til.......Anonymous poster hash: dc800...982

Vel, et sted må jeg jo begynne med rutiner og hvis du gidder å lese ordentlig hva jeg har skrevet så står det 'forsøke' å legge henne kl 20.

Bedre å være optimist enn pessimist som deg i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg nok snart til - min erfaring er i hvert fall at i perioden mellom seks og ti-tolv uker faller mye av rytmen på plass. Vår gutt ble i samme periode trøttere og trøttere om kvelden, så vi begynte å legge ham tidligere og tidligere, og innen han var ti uker, var kl 19 blitt fast leggetid. Samme erfaring med storesøster.

Kveldsrutinene for minstemann her er ganske enkle foreløpig: kveldsstell, amming og godnatt-sang og i seng (med smokken hvis han ikke er sovnet ved puppen). Når han blir litt større vil vi utvide rutinen litt med å lese bøker før kveldsstellet.

Småen vår er riktignok veldig enkel å legge, storesøster var en helt annen historie...

Nattrutiner styrer nok barnet helst selv, men med begge mine kom vi ganske raskt inn i nokså faste klokkeslett.

Gutten vår er fire mnd. nå og har to nattmåltider, ca kl 2 og 5.

Hos oss er to timer våkentid mellom hver lur på dagtid passelig, det har vi styrt etter lenge -dvs. at vi legger ham i vogn litt før to timer er gått. Han sover tre dupper per dag (hvis han har sovet lenge ved begge de to første duppene og våknet sent etter den andre, er det ofte vanskelig å få ham til å ta en tredje dupp, men en liten hvilestund i vognen blir det likevel).

Det viktigste er å følge med på signalene for når barnet er trøtt. Da lærer du også raskt hvor lang våkentid hun tåler.

Ellers er rytmen vår mat-aktivitet-bleieskift-søvn (med tilpasninger ved behov). Jeg er en stor tilhenger av rutiner. Det du kan være aller mest sikker på, er imidlertid at du føler at når rutiner/rytme er godt etablert, er det allerede snart på tide å endre dem... :)

Hvorvidt du vil klare å roe henne i sengen når hun gråter, tror jeg avhenger av barnet, hva barnet er vant til og hvor mye gråt du synes er greit. Jeg har syntes det har vært vanskelig å ikke ta mine opp for å trøste når de har vært så små. Kan anbefale den såkalte 'opp-ned-metoden/'pick up-put down', dvs. ta opp for å trøste og legge ned igjen med en gang barnet har roet seg. Du finner mye info om denne metoden hvis du googler den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimist, hehe. Du skal gå fra det som er normalt for disse små, sovne på mamma, til å bli dumpet i enga uten å bli tatt opp til et tidspunkt du har valgt...? Lykke til.......Anonymous poster hash: dc800...982

Vel, et sted må jeg jo begynne med rutiner og hvis du gidder å lese ordentlig hva jeg har skrevet så står det 'forsøke' å legge henne kl 20.

Bedre å være optimist enn pessimist som deg i hvertfall!

Det er bare fint å være optimist!!

Jeg synes det høres ut som en fin plan. Så lenge du klarer å trøste henne i sengen er det ikke noe poeng å plukke henne opp i alle fall. Så kan du jo ta det derfra... Hvis hun bare gråter og ikke noe annet funker så er det vel bare å ta henne opp og roe henne ned.. Så kan du legge henne ned igjen da.. Så vil det kanskje gå seg til og hun vil gråte mindre etter hvert... Tiden vil vise det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...