Gå til innhold

Har jeg vært mye borte fra jobb siden januar?

Anbefalte innlegg

Har ikke hatt noe sykemelding eller egenmelding på 2,5 år. Byttet rundt på vakter ved syke barn stort sett, kun ene barnet mitt som blir syk innimellom. Går alltid på jobb selv om jeg ikke er i form. Har nå hatt 4 uker med forkjølelse, lungebetennelse og bihulebetennelse på rappen, sliten nå ja, men jobber fordi om. Har svært høy terskel for å bli hjemme. Men skjønner at det ikke er representativt for resten av befolkningen. 

Hadde du jobbet for meg hadde jeg syntes fraværet var noe høyt, men avhenger såklart av hvorfor man er borte fra jobb. Er det to og tre dager med sår hals, forkjølelse, litt feber ect, så tenker jeg nok mitt, men har man skikkelig sykdom, skader seg ect så tenker jeg ikke noe over det. Vi har hatt et par ansatte som nesten lette etter årsaker til å ta sykedag, merkelig nok, helt fin dagen før, så feber og sår hals i 2 dager, så merkelig nok helt fin igjen når man kommer på jobb. Da tenker jeg LAV arbeidsmoral:/

Anonymous poster hash: e6b29...d86

Fortsetter under...

I forhold til mitt sykefravær var dette mye, men så er vi i dette huset så og si aldri syke heller da.

Det hender barna klager på litt vondter på morgenen, men da får de beskjed om å prøve å gå på skolen, også får de heller ringe meg om de ikke klarer hele dagen. Bare en veeeldig sjelden gang har jeg mått hente dem.

Selv kan jeg ikke huske å ha vært hjemme med egen sykdom, og har heller aldri i mitt 40 årige liv gått på en penecilinkur. ( vet ikke engang hvordan det staves :-) )

Jeg ser jo på jobben at det er de samme som har høyt fravær, og de samme som kommer på jobb uansett.

Anonymous poster hash: 7742a...2c8

I forhold til her i huset så er det utrolig høyt, har hatt under 2 mnd sykefravær pga barn siste 18 år (de var innlagt på sykehus)

Er selvstendig næringsdrivende så har jobbet frem til fødsel og tilbake på jobb så snart vi kom hjem fra sykehuset.

Hjemmekontor første 3 mnd og har gjerne med meg barna på jobb, vi har lekerom på jobb samt ett rom hvor barna kan ta en hvil

(Har au pair som hjelper til om morgenene og på kveldstid)

Nå har de som jobber for meg god arbeidsmoral og mulighet til å ha hjemmekontor ved behov, barnerommene er greie å ha ved planleggingsdager og skoleferier (da har jeg to fantastiske damer som ser til de barna som er med far/mor på jobb)

Anonymous poster hash: c5350...fc3

I forhold til meg er det mye. Verken jeg eller barna blir syke (har tre). Eldste var borte noen timer fra skolen for første gang nå nettopp (3.klasse) fordi hun brakk fingeren og måtte få gips. Mannen har vært syk 2-3 dager i år. Han har kjørt seg litt vel hardt i det siste.

Anonymous poster hash: b96e0...fa7

Huff, jeg synes ikke du har så mye, men jeg er direkte flau over eget sykefravær etter at jeg begynte i ny jobb for halvannet år siden. Vi har flyttet til nytt sted og der virker som om datteren min får "alt" av sykdom her. Hun var sjelden syk i sin gamle barnehage.

I tillegg fikk jeg influensa i fjor høst, så mykoplasma lungebetennelse og har vært gravid to ganger. Den første graviditeten var jeg kjempesjuk med hyperemesis og var sykemeldt i tre uker, pluss noen egenmeldingsdager før det. Endte i MA.

Denne graviditeten har jeg faktisk "bare" brukt to egenmeldingsdager. Er i uke 20.

Så tilsammen 10 egenmeldingsdager og 5 sykt barn-dager. Så langt i 2013.

Anonymous poster hash: 85865...6f5

Annonse

Om det er noen trøst har jeg brukt 14 sykt barn dager og 22 sykedager på meg selv. I tillegg var jeg sykmeldt 1 uke i januar + 13 dager i juli :) 

Så jeg synes det var lite. 

Anonymous poster hash: 5490e...ad4

Huff, jeg synes ikke du har så mye, men jeg er direkte flau over eget sykefravær etter at jeg begynte i ny jobb for halvannet år siden. Vi har flyttet til nytt sted og der virker som om datteren min får "alt" av sykdom her. Hun var sjelden syk i sin gamle barnehage.

I tillegg fikk jeg influensa i fjor høst, så mykoplasma lungebetennelse og har vært gravid to ganger. Den første graviditeten var jeg kjempesjuk med hyperemesis og var sykemeldt i tre uker, pluss noen egenmeldingsdager før det. Endte i MA.

Denne graviditeten har jeg faktisk "bare" brukt to egenmeldingsdager. Er i uke 20.

Så tilsammen 10 egenmeldingsdager og 5 sykt barn-dager. Så langt i 2013.

Anonymous poster hash: 85865...6f5

Hvis datteren din er mye mer syk i den nye barnehagen i forhold til den gamle, ville jeg tatt det opp med de. Kanskje de bør bli bedre på hygiene?

Her merket vi i hvert fall stor forskjell på sykefraværet etter at barnehagen fikk større fokus på håndvask, fikk berøringsfrie kraner o.l.

Anonymous poster hash: 95f50...780

Hi her. Jeg er veldig nysgjerrig på hva som gjør at dere syns jeg har høyt sykefravær? Er det de to egenmeldingsdagene? Eller de seks syktbarndagene? Eller er det de to tidligere årene med ni egenmeldingsdager? 

Anonymous poster hash: 6d330...3b2

Hi her. Jeg er veldig nysgjerrig på hva som gjør at dere syns jeg har høyt sykefravær? Er det de to egenmeldingsdagene? Eller de seks syktbarndagene? Eller er det de to tidligere årene med ni egenmeldingsdager?

Sykemelding og sykt-barn-dagene.

Sykemelding og sykt-barn-dagene.

Men sykemeldingene er jo ikke akkurat noe man kan gjøre noe med føler jeg. Da har jeg vært så syk at jeg har absolutt ikke kunnet ta en paracet og kommet meg på jobb. 

I forhold til mitt sykefravær var dette mye, men så er vi i dette huset så og si aldri syke heller da.

Det hender barna klager på litt vondter på morgenen, men da får de beskjed om å prøve å gå på skolen, også får de heller ringe meg om de ikke klarer hele dagen. Bare en veeeldig sjelden gang har jeg mått hente dem.

Selv kan jeg ikke huske å ha vært hjemme med egen sykdom, og har heller aldri i mitt 40 årige liv gått på en penecilinkur. ( vet ikke engang hvordan det staves :-) )

Jeg ser jo på jobben at det er de samme som har høyt fravær, og de samme som kommer på jobb uansett.

Anonymous poster hash: 7742a...2c8

Høy arbeidsmoral, men lav foreldremoral. Jippi.

Anonymous poster hash: f6679...b31

Annonse

Sykemelding og sykt-barn-dagene.Anonymous poster hash: b96e0...fa7

Men sykemeldingene er jo ikke akkurat noe man kan gjøre noe med føler jeg. Da har jeg vært så syk at jeg har absolutt ikke kunnet ta en paracet og kommet meg på jobb.  Anonymous poster hash: 6d330...3b2

Ingen sykedager er noe man kan gjøre noe med, er man syk så er man syk, enten det brukes egenmelding, sykemelding eller sykt barn-dager. At det er brukt sykmelding, betyr ikke at ikke sykefraværet kan regnes som høyt.

Jeg synes du har vært en del borte, men mange er mer syke enn det. Det er jo uansett ikke noe man kan noe for, så det er liten vits å diskutere om det er mye eller lite. Jeg snakker ikke om skulkere her altså.

Har selv brukt en egenmeldingsdag og to sykemeldingsdafer hittil i år, en sykt barn-dag. Synes det er ganske lite, men så har jeg vært heldig.

Anonymous poster hash: 785ff...e1a

Ingen sykedager er noe man kan gjøre noe med, er man syk så er man syk, enten det brukes egenmelding, sykemelding eller sykt barn-dager. 

Anonymous poster hash: 785ff...e1a

Egentlig sant, men mange her mener jo at man skal komme seg på jobb selv når man er syk. Og det hadde jeg hatt større sjanse for å klare de to egenmeldingsdagene, men null sjanse for å klare i sykemeldingsperiodene. Nei, heldigvis jobber jeg i kommunen der det ikke går ut over en enkelt næringsdrivende person/ gründer ;) 

Jeg syns ikke du har for mye fravær, men som det blir sakt så kan det variere fra år til år.

Jeg personlig ble sendt hjem av sjefen etter lunsj en dag i fjor (gamle jobben). Også har jeg blitt sendt hjem etter lunsj en dag i oktober i år, også hadde jeg en sykedag mandag denne uken. Årene før dette har jeg vært syk kanskje en til to dager, men da alltid når jeg har ferie eller det er helg, så det har ikke gått utover ander enn meg. :) Saboeren har en kronisk sykdom som gjør at han noen ganger er syk i lengre perioder og andre korte, det kan være en dag eller en uke, til sånn det var i våres på 3 mnd, han har også hatt en runde på 1,5 mnd nå i høst. Han hater å være hjemme å ikke orke/klare å gå på jobb. Pga hans koroniske sykdom har han en ordning med NAV og jobben der NAV dekker alle sykedager så jobben ikke blir belastet. ( Ja jeg veit de får tapt arbeidskraft, men de slipper å betale for noen som ikke jobber. ;) )

Ja, det er mye fravær. Men jeg vet ikke om min mening er representativ. Jobber i et miljø med meget høyt utdannede folk og denne yrkesgruppen har statistisk sett omtrent lavest sykefravær i landet.

Anonymous poster hash: ef1f4...d57

Hva jobber denne yrkesgruppen med da? Neppe tunge løft, syke barn/voksne eller bhg/skole...

Anonymous poster hash: d50c3...3de

Sweedish (norwegian) working women paradox....

Sverige og Norge blir år etter år kåret til det beste landet å bli mor i. I Sverige og Norge jobber kvinner minst av alle i-land, i gjennomsnitt 30 timer/uke. I Sverige og Norge har kvinner noe av det høyeste sykefraværet i verden...

Hva er galt?

Anonymous poster hash: 2893f...8d1

NEI, du har ikke vært spesielt mye borte.

Jeg får fnatt av alle damene her inne som sier at "litt forkjølelse og småvondter" ikke er grunn til å være borte fra jobben. Jo, det kan de absolutt være, og det finnes ikke noe mer irriterende enn de som sleper seg på jobb og sitter og hoster og nyser med martyrmine hele dagen og smitter oss andre. Hater det! De færreste er så uunværlige som de innbiller seg, bli nå for Guds skyld hjemme når dere er syke og ikke plag oss andre på jobben med snørr og hosting og innbilt glorie. 

Anonymous poster hash: c58d0...d1d

Det kommer jo litt an på hva slags jobb man har også, da! Det er ikke alle jobber hvor man kan stenge seg inne på kontoret sitt og sitte og nyse og hoste ned i tastaturet.

En sørpe forkjøla tannlege eller sykepleier vil jeg helst slippe å møte. I jobber hvor man hele tida omgås folk, er det faktisk ganske hensynsløst å gå der og spre alle basillene sine.

Jeg er heldigvis nesten ikke syk selv (bank i bordet!), men man må bare akseptere at ikke alle har like god helse til enhver tid. Og, noen har selvsagt ikke verdens beste motivasjon eller arbeidsmoral, så de tar seg kanskje en 'tredagers' uten å blunke, men jeg tror de fleste går på jobb hvis de kan.

Jeg har vært borte ti dager det siste året pga egen sykdom (med egenmelding). Og jeg har høy arbeidsmoral, arbeider så godt at min sjef måtte be meg ta det med ro thihi på forrige medarbeidersamtale. Men er jeg syk, så er jeg hjemme. Hvor effektiv ville jeg vært jobb om jeg gikk når jeg var syk?

Du har ikke mye fravær. Jeg lurer på hva dere som sier det er mye jobber med. Jeg har selv syv dager hvor tre av de er sykemelding. Der jeg jobber er det lite, en av de med minst. Vi har sykdom hver eneste uke, noen uker daglig. Vi er døgnbemannet da dette er i helsesektoren. Vi har godt arbeidsmiljø, men langt over landsgjennomsnittet i prosent. Den var godt over ti, nærmere femten i andre kvartal i år.

Min oppfatning av mye fravær er når man har brukt de fleste egenmeldingsdagene eller er sykemeldt jevnlig.

Anonymous poster hash: beb20...18a

Seks dager med sykt barn. To dager med egenmelding. En periode med sykemelding i to uker og en sykemelding over tre dager.  Når folk spør her inne hvor mye fravær andre har hatt, har de som regel hatt null eller èn dag på et år. Er det vanlig? Eller er det normalt med det fraværet jeg har hatt til nå? Anonymous poster hash: 6d330...3b2

Hei

Jeg leder en enhet med litt over 50 personer. Ditt korttidsfravær er høyt når du skriver at du normalt benytter rundt 9 egenmeldingsdager i året. Sykt barn dager er vel noenlunde normalt for de med flere barn i barnehagealder.

Anonymous poster hash: f8e7c...be3

Jeg har 5 sykt barn dager.. Har fire barn. Synes ikke det er så galt. Men har nettopp fått vannkopper i hus, så da blir det nok noen fraværsdager til før året er omme. Mannen har ingen.. Men han er alltid i Nordsjøen når ungene blir sjuke. Typisk!

Anonymous poster hash: 42712...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...