Gå til innhold

førstegangs og som et spørsmålstegn ;p

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Fikk den 20 nov positiv test :) sluttet på p.piller 8 september, fikk pillemensen 13-16 september. Har siden da ikke sett den.. Tok en EL test den 7 nov, som var positiv.. var til osteopat den 19 nov og han kjente på eggstokkene mine og sa at jeg burde ta en test ;p og jaggu fikk jeg ikke gravid 1-2 på den :D

Så har dere råd å komme med til en førstegangsgravid?

Hva burde man unngå og hva er bra?

Og hvordan funker denne tellingen? Siden det sto 1-2, vil jeg være ca 4 uker på vei nå?

Hvordan kan jeg finne ut av det siden jeg ikke har hadd menstruasjon?

Hilsen ei som føler seg litt dum :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

El-testen den 7. november kan ha vært positiv både hvis du hadde eggløsning da, og om du allerede var gravid! Så du kan fint ha blitt gravid før 7.11.

Du kan være så langt som 10 uker på vei dersom du hadde eggløsning et par uker etter siste mens 13.9. Ofte er første eggløsning litt forsinket, så kanskje du er et par uker mindre enn det - kanskje du kan få en henvisning til gyn. for å finne ut av det?

Skrevet

Ettersom den var positiv 7. november, ville eg ha rekna frå det. det var uke 2, og to veker etterpå;21. nov. er veke 4. Det er meir sannsynleg, ettersom cb viser1-2, altså ein til 2 veker sidan befruktning. Rekner med du er 4 +1 no over midnatt, evt. 4, dersom eggl testen også slo ut den 8 (utan at du veit det) 

Eg meiner du ikkje kan vera 10 veker på vei pga indikasjon på hcg på cb. Viss du er heldig går legen din med på å henvisa til tidlig ultralyd ettersom du kan sei at du ikkje er sikker på kor langt du er på vei. alternativt kan du bestilla privat om du ønsker. då ville eg ha venta 3 veker, slik at du er i veke 7. Då skal du sjå hjerta på ultralyd.

Gratulerer og lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Har allerede bestilt time til gyn, gjorde det før jeg viste at jeg var gravid. Så skal dit på mandagen :) men får jo ikke se hjertet da? Men håper man kan se om det ikke er graviditet utenfor livmora?

og har legetime den 18 desember, ville ha en time før jul. Fant ut at jeg da ville være 7+6 ves befruktningen skjedde den 7 nov:)

Får man se hjertet hos legen? Eller burde man dra til jordmor?

Legetimen den 18. Des vil bli sett som første svangerskapskontroll. Kan jeg uansett bestille legetime/jordmor eller gyn time til rundt uke 12?

Kjenner jeg er litt redd før at det skal gå galt de 12 første ukene :/

Skrevet

Hjerta får du sjå hos den som har apparat. Du kan rekna med å sjå hjerta frå veke 6+0. det byrjer å slå 22 dager etter befruktning i veke 5, altså, men det kan vera vanskeleg å fanga opp fordi det er så lite. dei anbefaler å avventa første ultralyd til veke 7-8, slik at ein ikkje blir unødig bekymra dersom ein ikkje ser det ein skal- og det berre fordi det er så tidlig.

På mandag kan legen sjå ein "forhøyning " i det minste. dvs legen kan sjå om det er ein graviditet i livmor, men så vidt det er, du vil ikkje sjå noko særllig. masse masse  lykke til! :)

Skrevet

Nei, regna ikke med å få se så masse, men vil bare ha det bekreftet, slik at det kanskje synker inn at jeg faktisk er gravid :) tviler litt før at jeg er mer enn 4 uker på vei. Skal til legen den 18 des, er da 8 uker på vei.

Har ikke så mange symptomer. Er ofte trøtt og sulten og kjenner at det på en måte jobbes nede i magen av og til (litt vanskelig å forklar):)

Håper spiren sitter på plass og holder seg der :D er små redd før at det ikke er som det skal siden jeg ikke har mange symptomer. Men så har man ikke vært i denne situasjonen tidligere så har ikke nå å sammenligne med, men leser jo på nettet om alle som har så mange symptomer ;p

Hadde gått innfor å vente på tr og "innsett" at det går ikke fort å bli gravid selv om man ønsker det ^^ og jaggu 1 1/2 uke etterpå får jeg beskjed om at jeg burde ta en test.. satt bare å så rart på osteopaten ;p

Skrevet

Med første hadde Jeg overhode ingen symptomer før magen begynte å komme. Kan tro jeg gikk å var bekymret! Nå er jeg ca. 8uker på vei og lengter tilbake til forrige gang!

Skrevet

Ja vil tru du var bekymret da.. Har litt den følelsen nå, og veldig spent på morgendagen.. Har sott sammen med samboeren og lest og han mener jeg havner mer under 6-10 ukene, så får se hva hun finner ut i morgen :)

Høres ikke koselig ut å vær skikkelig plaget :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...