Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 Praktiseres det ved din skole, har du erfaring med dette? Er det positivt? Negativt? Om du ikke er kjent med fenomenet hadde du vært positiv eller negativ til å være vert for eget barn og tre andre barn et par timer på ettermiddagen. De har begynt med det i datters klasse, og jeg skal snart i ilden. Vet ikke helt hva jeg tenker om dette. Har vært avholdt en, og barna likte seg, så det er vel ikke så mye å kvi seg til. Anonymous poster hash: 5c430...820
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #2 Skrevet 21. november 2013 Vennegruppe fungerer greit i 1 og andre klasse men på høyere klassetrinn fungerer det ikke så bra, barna har da etablert sine venner og vennegrupper som skolens frøken satte sammen funket ikke, ble bare et pliktløp, dette er min erfaring. glad det er over her. Anonymous poster hash: eafc8...193
Mandala Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Jeg skal innrømme at jeg ikke er veldig glad i slike ting som "prakkes på" oss foreldre. Både fordi vi bor lite og trangt og jeg ser for meg at de fem barna som skal hit fort kan kjede seg når de må sitte helt oppå meg (og det blir intenst for meg). For det andre føler jeg ikke at jeg har energi til noe sånt. Og det siste er at barnet mitt ikke har så mye utbytte av slike ting. Han blir tvert imot ufattelig sliten av det.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #4 Skrevet 21. november 2013 Det kan nok styrke samholdet i klassen. Outsideren får lettere innpass på denne måten. Dog, jeg har ikke erfaring med dette selv. Anonymous poster hash: 9934c...034
MammantilNurket Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 Jeg har bare erfaring med det i den forstand at jeg jobber i skolen, men mitt inntrykk er udelt positivt Konseptet er svensk og grunntanken er at det er "vanskelig" å mobbe noen du har vært hjemme hos. Vennegruppene deles inn på tvers av kjønn og etablerte konstelasjoner. Mitt inntrykk er at det er lurt å legge listen litt lavt med hensyn til aktiviteter. Så vidt jeg vet lager de gjerne mat, spiller spill, har frilek ute, går på skøyter og liknende Flott tiltak!
Tired mama Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Vi har veldig god erfaring med det! Utrolige hyggelig. Barnet vårt går i 2. klasse, og på skolen vår er det normalt å ha dette opp til 4. klasse. Veldig sosialt, og alltid gøy å bli bedre kjent med andre mennesker! :-)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #7 Skrevet 21. november 2013 Som sagt fikk vi hjem et fornøyd barn, så det er positivt inntrykk jeg har sålangt, bare at JEG gruer meg litt, tenker det blir så styrete. Hun har veldig lyst å både gå og å holde, så det blir nok bra. Får ta ut litt fleksitid og ordne til juleverksted. Anonymous poster hash: 5c430...820
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 Har bare god erfaring med det. Datteren min begynte på skolen i høst og vi er i en vennegruppe på 7. De som har hatt det før har gjort litt forskjellige ting, grillet pølser i skogen og lekt ute og inne, så man jo satse på å være ute mesteparten av tiden. Vi satser også på at de voksne tar seg tid til en kaffekopp og en kakebit ved henting. Vår tur i neste uke, vi henter barna på skolen og så skal ha juleverksted hjemmehos oss :-) Tror det blir gøy, barnagleder seg i hvert fall! Anonymous poster hash: f8caf...e8d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #9 Skrevet 21. november 2013 Syv unger er jo rimelig heftig da? Men da blir det vel ikke så ofte? Fint at folk tenker det kommer godt utav det, og at det ikke bare er styrete for oss. Anonymous poster hash: 5c430...820
Tired mama Skrevet 21. november 2013 #10 Skrevet 21. november 2013 Syv unger er jo rimelig heftig da? Men da blir det vel ikke så ofte? Fint at folk tenker det kommer godt utav det, og at det ikke bare er styrete for oss. Anonymous poster hash: 5c430...820 I vår klasse er det grupper på 4 og 5 barn. Alle i en gruppe skal ha et treff hjemme hos seg i løpet av skoleåret. Altså, vi er i en gruppe på 4. Så det blir to treff før jul og to etter. Den som har vennetreffet tar med seg hele gruppen fra skolen og hjem til seg. Spiser middag, leker og annet man har lyst til. Og ca kl 18/18.30 kommer foreldre og søsken for en kaffe og kakebit.
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. november 2013 #11 Skrevet 21. november 2013 De har vennegrupper på skolen til jenta mi og hun har vært på vennegruppe i dag. Vi har ikke hatt gruppa hos oss ennå, men jeg synes dette er et positivt tiltak hvor barna og foreldrene blir kjent. Jenta de var hos i dag f.eks kommer fra et annet land, de har bodd noen år i Norge, men ikke lenge her i området så hun kjente ikke de andre fra barnehage alder og hadde gledet seg masse til å ha vennegruppe. Barna har lekt og kost seg både i dag og forrige gang og jeg synes dette virker å fungere bra.
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. november 2013 #12 Skrevet 21. november 2013 Her er de 5 barn på gruppa. 7 hørres mye ut.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #13 Skrevet 21. november 2013 Her er de 5 i gruppen og har det en gang per mnd. Synes det er utelukkende positivt, selv om jeg aldeles ikke gleder meg til de kommer her :-p Vi har blitt enige om "kjøreregler" for hva barna kan/ kan ikke gjøre, slik at de i bunn og grunn skal aktivisere seg selv når de er samlet. Ingen tv/it-duppedingser under samlingene, og det skal ikke være slik at vi voksne skal "ordne" noe spesielt. Akkurat det er veldig greit. Så varer det ca 2 timer. Anonymous poster hash: 4ba25...61f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #14 Skrevet 21. november 2013 Anbefales hovedsaklig for at barna skal vite at vi foreldre har kontakt med hverandre. Det gjør det lettere for barna å gå på besøk til nye venner i ettertid.Sier ikke at det nødvendigvis alltid er supert med vennegrupper men som lærer er det noe jeg sterkt anbefaler i 1.klasse (ikke videre).Ville ikke gjort noe stort ut av det. Server evt litt juice/frukt og la barna få leke fritt. Da er det lettere for barna å skape relasjoner med hverandre. Merker du at barna er sjenerte/leker "dårlig" ville jeg tatt frem et spill og spilt sammen med barna. Det er mye du som mamma/pappa kan lære av å observere barna i nye samspill.Kos deg! Det blir helt sikkert toppers:) Anonymous poster hash: cdf7f...679
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå