Gå til innhold

Dessert uten mel, egg eller melk..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får besøk av ei som har en del matallergi. Middag er grei skuring, men kommer ikke på noen dessert jeg kan lage som ikke inneholder noen av disse ingrediensene. Ut over fruktsalat, som jeg har tenkt litt på.

TIPS???

Anonymous poster hash: a77b6...3b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

- og altså, melk er altså alle former for meieriprodukter, også smør og fløte osv... HI

Skrevet

Vrien den der.

Fruktsalat med nøtter og is-strøssel. Piske krem av soya fløte. (Har melkeallergi og bruker soya masse) noen får også mye slim av soya best å sjekke det kanskje.

Ellers har du jo laktosefri og glutenfrie produkter. Lag pannekake med frisk frukt og krem.

Skrevet

Vrien den der.

Fruktsalat med nøtter og is-strøssel. Piske krem av soya fløte. (Har melkeallergi og bruker soya masse) noen får også mye slim av soya best å sjekke det kanskje.

Ellers har du jo laktosefri og glutenfrie produkter. Lag pannekake med frisk frukt og krem.

Du får også noe som heter egge erstatter til pannekakerøra.

Har selv laktoseallergi og gluten egge intoleranse.

Skrevet

Sobre.

Kan lages fra de enkleste til med veldig avanserte ingredienser.

Anonymous poster hash: 6d2fa...641

Skrevet

Pannekaker, laget med glutenfritt mel og rismelk, med friske bær og soyafløte på toppen hørtes nydelig ut!!

Anonymous poster hash: 6d6bf...a95
Skrevet

Du får kjøpt nydelig (ish) vaniljesaus av havre feks ( om det er hvete hun ikke tåler ). Da kan du lage gele eller fruktsalat til? Du kan også lage en apple crumble med vaniljesaus. Da kan dulage crumble av havregryn feks og margarin og sukker..

Skrevet

Takk. Nå fikk JEG lyst på kveldssnacks....

😏

Skrevet

Sorbet, mangosorbet eller bringebærsorbet f.eks.

Rabarbrasuppe, bærsuppe

Gelé, litt fancy f.eks. med bær i porsjonsskåler og gelé som er stivnet over

Anonymous poster hash: fa9d9...e3a

Skrevet

Takk for mange svar! Mange gode ideer her. Pannekaker er det flere som foreslår, men det må vel uansett være egg i dem selv om man erstatter melk med rismelk og bruker glutenfritt mel? 

Sorbet høres ut som det mest nærliggende alternativet så langt, det er digg!

(Og der sjekket jeg innholdsfortegnelsen på sorbetene hos Diplom-is og Hennig Olsen, de inneholder jo melk alle sammen, søren! Hadde jeg hatt iskremmaskin skulle jeg smelt sammen en her hjemme.) Vi får se om det kanskje blir fruktsalat likevel da. 

Eller så kan jeg posjere pærer med kanel og ingefær, evt. forslag til andre frukter som er gode å posjere? (A la dette: http://www.renmat.no/renmat/page.aspx?docid=13211)?

Skrevet

Jeg ble servert oppskåret appelsin med rosiner på av en diabetiker. I en skål altså :-)

Anonymous poster hash: 72274...e0b

Skrevet

Gele med bær i og slik spesial- vaniljesaus. Enkelt i allefall...

Skrevet

En banan (moden) en avokado (moden) 1,5 spiseskje kakao i blenderen. Sett i kjøleskap og dekorer med "flådde" appelsinbåter. Ble overrasket over hvor godt det vat. Evt tilsett litt ekstra valgfri søtning.

Skrevet

Fruktgrøt, eller fruktsupper er godt og uten de tingene du nevnte. 

Skrevet

De har eggerstatning på butikken.. heter "no eggs". Havremelk er et godt alternativ til melk, den setter ikke smak på maten.. Det finnes også ferdig vaniljesaus laget på havre, som smaker godt..

Anonymous poster hash: 3e407...8a4
Skrevet

Se linken kommer bare til forsiden, men litt ned der ligger en oppskrift på "supersunn sjokolademousse"

Anonymous poster hash: 4ec66...311

Gjest vinterbrud
Skrevet

Angående havremelk,så bør du sjekke om hun tåler havre.

Skrevet

Hvis du har en foodprosessor kan du kjøre frosne bær, litt melis og litt soyafløte til en nydelig sorbet.

Skrevet

Rødvinskokte pårer er kjempegodt!

Anonymous poster hash: fa9d9...e3a

Skrevet

Allergikokken.no

Og bare kryss av hvilke allergier det gjelder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...