Gå til innhold

Handlet jeg feil? Brudd på taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig vært under undersøkelse av barnevernet. Her ble det innhentet informasjon fra helsesøster, lege og barnehage. (Saken ble henlagt idag, etter at de hadde fått inn all info)

Jeg har en tante som sitter i postmottaket på barnevernstjenesten. Hun har selvfølgelig taushetsplikt, og ikke lov til å lese gjennom papirer som kommer inn, eller se i arkiv. Hun har dog mulighet til begge deler.

Jeg var på besøk hos henne for tre uker siden, og da sa hun at hun hadde lest brevet fra helsesøster, og at det var utelukkende positivt... Reagerte veldig på det, da jeg finner det svært foruroligende at hun ikke bare leser taushetsbelagt informasjon, men også har så dårlig dømmekraft at hun forteller det til meg.. Hva om det hadde stått noe negativt der? Og har hun lest alt annet? :(

Saksbehandleren min i barnevernstjenesten sa hun kom til å journalføre alt, inkludert min legejournal. Den finner jeg det svært ubehagelig at min tante skal lese, så jeg fortalte da hva min tante hadde gjort og sagt angående brevet fra helsesøster. Saksbehandler ble illsint, og i samråd med leder har de besluttet å ta dette opp med den ansatte, min tante. Nå står jeg altså som den "skyldige".. Føler litt på en dårlig samvittighet. Burde jeg latt være å si noe? Burde jeg ringe min tante og beklage?

:(

Anonymous poster hash: d224c...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig sak. Men du skal ikke beklage for at din tante har brutt taushetsplikten sin. Hun mente det nok godt, men som du sier, hadde hun hold kjeft hadde ikke du gjort som du gjorde. 

Skrevet

Vanskelig sak MEN tanten din er den "dumme" skurken.

Jeg vil IKKE at slike mennesker skal jobbe i offentlige stillinger.

Anonymous poster hash: ac9e5...e8d

Skrevet

Du sitter IKKE som den skyldige, det er det tanten din som gjør! Utrolig uprofesjonelt av henne på alle vis! Hun vet utrolig godt at din sak skal hun holde seg langt unna.

Skrevet

Hvis noen skal beklage noe, så er det faktisk tanten din!

Hun mente sikkert godt, men hun har tydeligvis ikke forstått hva hennes stilling innebærer og hun har brutt loven ved å gå inn i dine sakspapirer. Det hun har gjort er straffbart. Det anses som svært alvorlig når noen tilegner seg taushetsbelagt informasjon som de ikke har rett til å ha innsyn i.

Din tante får seg trolig en alvorlig skrape av arbeidsgiver - i verste tilfelle kan hun få en sak mot seg.

Men det er kun hun selv som har bragt seg selv i denne situasjonen.

Egentlig er det bra at hun faktisk sa det til deg, for da kan hun lære at dette er noe hun absolutt under ingen omstendighet har lov til å gjøre.

Siden din tante har tilegnet seg informasjon om deg så kan man ikke utelukke at hun også tilegner seg informasjon om andre. Kanskje er det kun fordi du er i familie med henne - men dessto viktigere er det at også du kan stole på at taushetsplikten blir overholdt.

Du har all rett å reagere på dette. Du gjorde det eneste riktige ved å melde fra om dette!

Dette regnes som et alvorlig tillitsbrudd og lovbrudd, og det er en grunn for at personer får advarsler, blir straffet og/eller mister jobben pga slike saker..

Om du får noe problemer fra din tante, så bare hold deg rolig og si at også du har rett til at saken din blir behandlet konfidensielt, og at loven om taushetsplikt er der av en god grunn.

Om hun blir sint fordi hun får problemer, så bare si at du er lei for at hun får problemer, men at hun selv må ta ansvar for at hun har brutt loven.

Du gjorde det eneste rette!

Anonymous poster hash: c1564...2bb
Skrevet

Ja det er tanten din som har gjort en feil, men samtidig hadde jeg personlig ikke reagert hvis min tante hadde gjort noe slik. Kanskje det er bar din hun har lest og sa det for å berolige deg?

Nå har jeg et utrolig nært og godt forhold til min tante. Det kan gjøre meg litt blind i saken her.

Jeg hadde ikke gått videre med det.

Men hvis du kjenner det overtrampet, så er det forståelig. Det er ikke til å skyve under en stol at det er din tante som gjorde en feil. 

Anonymous poster hash: f023e...0f8
Skrevet

Ja det er tanten din som har gjort en feil, men samtidig hadde jeg personlig ikke reagert hvis min tante hadde gjort noe slik. Kanskje det er bar din hun har lest og sa det for å berolige deg?

Nå har jeg et utrolig nært og godt forhold til min tante. Det kan gjøre meg litt blind i saken her.

Jeg hadde ikke gått videre med det.

Men hvis du kjenner det overtrampet, så er det forståelig. Det er ikke til å skyve under en stol at det er din tante som gjorde en feil.

Anonymous poster hash: f023e...0f8

Hun gjorde ikke 'en feil', hun brøt loven rett og slett.

Anonymous poster hash: 51372...a0d

Skrevet

Dette synes jeg er kjempealvorlig, og det er på ingen måte du som skal unnskylde seg. Hun har brutt taushetsplikten sin, og du kunne faktisk ha politianmeldt henne! Jeg synes det er bra at du tok det opp med saksbehandler, og at hun/han tok det alvorlig. På større steder ville man ha ærklært kontoret inhabilt, dersom en tante jobber i postmottaket....

Anonymous poster hash: d725b...b11
Skrevet

Takk for mange gode svar.. Det beroliger meg litt, da jeg føler at det er ganske grovt å misbruke sin stilling til å lese personlige opplysninger om meg jeg selv ikke har kontroll over.

Og du som har et så nært forhold til din tante, har du virkelig ingen problemer med at hun skal lese om dine legebesøk fem år tilbake i tid..?? Jeg har et helt greit forhold til tanta mi, men jeg ønsker å bestemme selv hva jeg forteller henne av personlige opplysninger..

Gruer meg dog veldig til imorgen, da de skal ta det opp med henne..:/

HI

Anonymous poster hash: d224c...477

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...