Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #51 Skrevet 21. november 2013 Nei, det hadde jeg aldri gjordt...Jeg er sånn som blir litt flau over å ha dyre klær på sønnen min. Mamma og pappa bor i nærheten av det outletet på vestby, så når jeg er hjemme handler jeg masse der. Nå i høst var det 70 % på alt av troll, så jeg kjøpte en del. Følte jeg måtte forklare i barnehagen hvorfor han hadde troll ull, troll votter, dress osv for jeg synes rett og slett det var flaut at de skulle tro at jeg hadde brukt tusenvis av kroner på barnehagetøy. Så vist jeg hadde mått sendt han avgårde i en jakke til 5000 kr hadde jeg død av skam. Anonymous poster hash: 895eb...70e
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #52 Skrevet 21. november 2013 Nei, hadde ikke handlet slike klær selv om jeg hadde hatt råd til det. Synes rett og slett det blir litt "tacky", litt sånn "Keeping up with the Kardashians" at man på død og liv må vise frem hvor god råd man har. Det er jo ikke fordi barna liker det og det finnes andre klær med tilsvarende kvalitet som ikke er fullt så prangende. Videre tror jeg det kan hindre barna fra å utfolde seg 100% fysisk hvis de hele tiden må være redde for å skitne til eller ødelegge klærne sine. Er også enig med de over her som setter spørsmålstegn ver hva slags signaler man sender barna sine hvis man legger så stor vekt på slike overlfladiske ting. Anonymous poster hash: f1192...719
Cat_Woman Skrevet 21. november 2013 #53 Skrevet 21. november 2013 Nei! Aldri i verden, og ikke hvis jeg hadde hatt veldig god råd heller. Jeg har egentlig ganske dårlig råd da, men prøver å prioritere ordentlige klær til sønnen min - da fokuserer jeg på kvalitet og ikke merke!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #54 Skrevet 21. november 2013 Ser ikke helt problemet, mine barn har fått nye dun jakker til vinteren de kostet 8000,- pr stk. Minste fikk to stk for hun trenger oftere å vaske bakkene sine og de kostet bare 4000,- pr stk. Ellers har de fått luer som er kjempe søte, kostet 1199-1399,- pr stk. De har vel 7-8 stk tilsammen. På bena har de for det meste uggs, de har fått to par hver som koster 2000-2500,- pr par. Det er alle deilige varme vinterprodukter,, vet det kan kjøpes billigere men vi kjøper det vi liker:) Anonymous poster hash: d7d1d...7e7
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #55 Skrevet 21. november 2013 Jeg kan garantere at barna mine ikke har den minste peiling på prisen på klærne de er kledd i. De får leke og utfolde seg som de ønsker. Blir klærne ødelagt, skjer det. Kjøper jo klær som forbruksvare, og de er dyre fordi jeg har svært god råd. Anonymous poster hash: 4ca47...749
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #56 Skrevet 21. november 2013 Hadde jeg aldri gjort, selv om jeg hadde hatt råd. Bor i Bærum, og det er populært at Oslo-ungdommer drar inn med banen langs Bærum og raner ungdommene her for mobiler, jakker etc. Setter ikke barna mine i fare på den måten. Dessuten er det helt sykt med tanke på alle de ute i verden som ikke har råd til et par sko en gang... Anonymous poster hash: 089fe...74e
Elsker livet Skrevet 21. november 2013 #57 Skrevet 21. november 2013 Jeg kunne det, men prøver å holde meg til billigere klær enn det. Hadde før kjøpt en jakke til 5000 enn et skjerf til 1600.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #58 Skrevet 21. november 2013 Alle som svarer her går jo ut fra at barn i dette tilfellet er småbarn som vokser ut av klærne før neste sesong. Nå har jeg aldri kjøpt jakker til 6.000 kr, men min og mannens vinterjakke kostet nok en tusenlapp mindre ca pr stykk. Den blir jo brukt i mange år, er av god kvalitet, varm og vanntett. I tillegg har jeg dunjakke fra bergans, til noen tusenlapper. Barna har jakker fra bl.annet bergans, mini a ture osv. De koster fra rundt tusenlappen. Vi verdsetter kvalitet på ytterklær, og kjøper ut fra hva det. Det er like viktig med gode uteklær, selv om de vokser ut av de raskere. Jeg er også opptatt av hvordan ting ser ut. Det er f.eks enormt stor forskjell på en fargerik skogstad allværsjakke og en mini a ture jakke. Når barna blir tenåringer ser jeg ikke bort fra at man kjøper mer "populistiske" merker. Husker dere ikke selv hvor inderlig heldig man var om man eide en levisbukse i vår tid? Eller buffalo og miss sixty, for de som er litt yngre? I forhold til lønningene på den tiden, så var levisbuksene nesten like dyre som en jakke til 4-5000 er for oss i dag. Anonymous poster hash: c8ff3...4b6
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #59 Skrevet 21. november 2013 Det er så klart helt opp til hver enkelt, men personlig syntes jeg dette er helt vilt Om jeg hadde vunnet 100mill, hadde jeg ikke gjort det altså! Men det er meg hva med deg? Nei, kalles SLØSING. Direkte kvalmt å kle små barn i merkeklær, unødvendig også. Hadde heller kjøpt inn en helsikes ny svær garderobe fra h & m om jeg vant i Lotto Anonymous poster hash: 3d81d...b7d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #60 Skrevet 21. november 2013 Nei det kunne jeg ikke gjort. Barn vokser fort ut av klærne sine, og det er en dårlig investering å betale så mye for klær de snart vokser ut av. Greit at man kjøper ett og annet kvalitetsplagg eller et design man virkelig liker (og det er god design og kvalitet på HM også!!), men utstrakt bruk av merkevarer syntes jeg vitner om lav selvtillit, siden man prøver å kjøpe seg kredibilitet. Jeg ville derfor vært flau over å kle barna mine i dyre merkeklær fordi det for meg signaliserer sløsing og lav selvtillit. Anonymous poster hash: 50a8d...ee3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #61 Skrevet 21. november 2013 Når jeg var tenåring, for hundre år siden, var det også pop med merkeklær. Husker jeg hadde en Milletjakke til 2000. Og en Paul&shark genser som faktisk kostet nesten 700 kroner. Og dette var utrolig mye penger tidlig på åttitallet. Blir jo litt anderledes med tenåringer som virkelig ønsker seg dette. Kanskje litt unødvendig å skape et kjøpepress for yngre barn. For det er jo det det er, vi ser at andre som vi kan sammenligne oss med kjøper disse kostbare klærne til sine barn, og hiver oss med. Anonymous poster hash: 4133d...23a
sug lut Skrevet 21. november 2013 #62 Skrevet 21. november 2013 Til den som er utvokst, kanskje, dersom det var noe jeg visste ville bli brukt i årevis. Ikke til den som vokser ennå, eller om det var et typisk moteplagg.
Influences Skrevet 21. november 2013 #63 Skrevet 21. november 2013 Nei! Men først og fremst fordi jeg ikke hadde hatt råd til det. Hadde jeg vært rik, hadde det vært en annen sak. syns det er sløseri uansett hvor mye penger man har da!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #65 Skrevet 21. november 2013 Folk får bruke pengene sine på det de vil. Jeg gjør det, gjør ikke du? Jeg bruker gladelig mye penger på barna for at de skal ha det godt og varmt. Jobber i barnehage og litt i en sportsbutikk, og har mye erfaring med klær. Det er forskjell på f.eks klær fra europris og f.eks bergans. Man får det man betaler for. Men vi har også økonomi til det også, det er ikke alle som har. Vi kjøper kvalitet, siden det holder mye lenger! Ha en flott kveld Anonymous poster hash: c4ee5...fe0
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #66 Skrevet 21. november 2013 Hadde aldri funnet på å kjøpe en jakke til 5000,- nei. Men ungene mine har ikke klær fra kjedebutikkene. Jeg kjøper alltid av god kvalitet. Finner ikke så mye jeg liker på kjedene og de har mye dårlig kvalitet og blir fort stygt i vask. Jeg kjøper mye fra skandinaviske merker. Har ingen problemer med å bruke 1500 på en vinterdress og en god 1000 lapp på vinterjakke. Ungene vokser så klart fort, men mye av klærne fra litt mellomklasse merker er laget for å vare, størrelsene holder lenge og tøyet holder seg utrolig fint i vask og kan arves eller videreselges om man ønsker det. Bruker faktisk totalt mindre penger på klær nå enn hva jeg gjorde for noen år siden før jeg oppdaget alle disse gode merkene. Danskene er spesielt flinke på design og kvalitet uten at det koster skjorta. Ungene har fine og komfortable klær og ingen glorete merker utenom et par gant skjorter som er sååååå fine i passformen og fargene:) Bruker de masse! Anonymous poster hash: 93e7f...512
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #67 Skrevet 22. november 2013 Nei, aldri i verden! Ikke engang om vi hadde råd til det. Og det har vi vel strengt tatt, har lave faste utgifter. Ikke til meg selv heller, tror jeg. Fordi: -Det er sløsing! Plaggene er ikke verdt det i kvalitet eller funksjonalitet. Dette viser tester ofte, selv om slike merkevare-damer elsker å bruke argumentet om at "jeg betaler gjerne mer for at barna skal være varme" -Man er et dårlig forbilde for barna sine ved å bruke pengene så ufornuftig. -Har man virkelig så mye penger burde man heller satt dem på sparekonto til barna, de trenger pengene når de blir eldre og skal etablere seg. Penger sløst bort på dyre klær er penger stjålet fra ditt barns fremtid! -Barn i voksealderen rekker ofte ikke å slite ut klær av normalt god kvalitet likevel. -Jeg tror dyre merkeklær vil hemme barnas fysiske utfoldelse. I hvert fall vil det ubevisst gjøre foreldrene unødvendig stressa og strenge. - Samme hvor "tidløse" merkeklær er vil de snart se utdaterte ut, og det er grenser for hvor mange søsken som gidder å arve plaggene. -Det er flaut! Man signaliserer at man er overfladisk, lett å påvirke av reklame og TV, ufornuftig, umoden, wanna-be-popstar... Anonymous poster hash: 45a35...22f
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #68 Skrevet 22. november 2013 Folk får bruke pengene sine på det de vil. Jeg gjør det, gjør ikke du? Jeg bruker gladelig mye penger på barna for at de skal ha det godt og varmt. Jobber i barnehage og litt i en sportsbutikk, og har mye erfaring med klær. Det er forskjell på f.eks klær fra europris og f.eks bergans. Man får det man betaler for. Men vi har også økonomi til det også, det er ikke alle som har. Vi kjøper kvalitet, siden det holder mye lenger! Ha en flott kveld Anonymous poster hash: c4ee5...fe0 Da er det vel mannen din som tjener godt da,eller? For hverken barnehage- eller butikkansatte tjener godt! Er enig i kvalitet, men prisen på de dyreste plaggene har ofte mer med merke enn merkbar kvalitetsforskjell å gjøre. La meg spørre deg: Om økonomien er så god: Har dere da sparekontoer til alle barna? Helse- og livsforsikring på alle i familien? Anonymous poster hash: 45a35...22f
Januarmirakelet Skrevet 22. november 2013 #69 Skrevet 22. november 2013 Hadde ikke kommet på tale nei, bruker heller pengene på ferie☺️
Plutselig_gravid Skrevet 22. november 2013 #70 Skrevet 22. november 2013 Hadde nok kjøpt jakker og skjerf til mange tusen kroner til barna mine..................hvis de skulle på ekspedisjon til sydpolen! Hvis eldstemann på 10 år ønsker seg jakke til 8000 så kan han gjerne få det. Men da må han betale minst 7500 kr av den selv.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #71 Skrevet 22. november 2013 Kommer ann på flere faktorer. Jeg har barn i alle aldre og til de to eldste kunne jeg gjort det men til snåttungene er det ikke aktuelt før de er eldre og utvokst. Ett typisk skole anntrekk på jentungen på 14 Amandasekk 2000+ Jakke 1500 Dongeri 700 Sko 1000 Genser 500 Sokker, bh, truse, sokker og superundertøy ca 1500-2000 I tillegg kommer hjemmestrikkede ullsokker, votter, lue, sjal og genser Hun sykler til skolen på en sykkel som kostet 5000 før ekstrautstyr som skjermer. Så ja det koster litt men nå har hun egen inntekt ved avissalg,barnevakt jobbing, hundepassing, ukepenger, salg av ting på messer m.m så vi har en deal at vi dekker 100% av bh'er (ikke hennes feil at hun dessverre allerede er en E-cup) ellers så må hun dekke selv jakker over kr 500, bukser over kr 300 osv. (Sekken var julepresang i fjor) Anonymous poster hash: ecf1e...c1f
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #72 Skrevet 22. november 2013 Vi gjør ikke sånt, og er begge med høyere utdanning og god arbeid. Min venninne og hennes samboer som ikke har fullført vgs, gjør dette. Og de jobber begge i matvarebutikk. Skjønner ikke at folk prioriterer dette Anonymous poster hash: 2bcae...97d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #73 Skrevet 22. november 2013 Jeg har ikke lest alle svarene her, men ser mange nevner tenåringer og hva de som foreldre kjøper til dem. Vel, om en 14-16 åring har en jakke fra svea og skjerf fra acne, er ikke det absurd eller teit syns jeg. Det anser jeg som en investering på lik linje som oss voksne. Men når man snakker om barn som er 1-3 år gamle, og å kjøpe rå dyre klær til disse (da snakker vi ikke om bergansjakke , men canada goose vinterdress/jakke) når dette kun varer i mellom 3-4 mnd maks i et år. Da snakker vi hull i hodet på folk Anonymous poster hash: 2bcae...97d
Tingenes Herre Skrevet 22. november 2013 #74 Skrevet 22. november 2013 Nei, ikke 5000. Synes jeg var over the top da jeg kjøpte jakke til 1000 til tulla, jeg.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #75 Skrevet 22. november 2013 Nei. Vil ungene absolutt ha noen spesielle merkeklær som er dyre må de kjøpe det selv. Her får de tøy til en grei penge, som holder de varme og som tåler lek. Jeg kjøper ikke tøy til ungene som de må være forsiktige med. Hentet frem vinterbuksa til det ene barnet nå, den har tålt to sesonger før men er like hel. Litt slitt på rompe og knær, men den er like varm og go. Og det er en bukse vi betalte 200kr for. For ett barn som ikke kan bruke ull er det viktig at yttertøyet holder henne varmt, jeg hadde aldri tort å satse på at tøy til 5000kr hadde holdt henne varm. Det hadde blitt fryktelig dyrt når vi har mange barn også. Men her er ungene fornøyde. De har tøy de kan leke med og som holder de varme. De har nok tøy i forhold til hvor mye de er ute. Her nytter det ikke med ett sett vintertøy, for her er de ute nesten hele tiden det er snø. Våte blir de i perioder når snøen er våt, og da trengs det skift. At vi ikke har skiftetøy skal ikke måtte stoppede i å være ute. Og de skal ikke bli stoppet i leken sin pga at de må være forsiktige med tøyet sitt. Her skal de få lov å hoppe på ski, hoppe fra hustaket ned i snøhaugene, stå på skøyter og gjøre alt de gjør vinterstid. Om klærne for hull så gjør ikke det noe, for så lenge ungene er så aktive som de er og mye ute så får jeg heller kjøpe nytt tøy om det trengs. Ikke mye som har gått i stykker her, det er vel bare en dress som har fått noen flenger. Og dette er eneste hos de fire barna vi har i hus. Om klærne blir slitte gjør da ikke det noe, for ikke vanskelig å se de har blitt slitte pga lek. Forskjell om de hadde blitt slitte og stygge pga dårlig kvalitet på tøyet. Anonymous poster hash: de38a...a6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå