Gå til innhold

La babyen bruke deg som smokk ;)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det nå med nr 3 fordi hun ikke vil ha smokk. Og hun er uten tvil den roligste og mest tilfredse av mine 3 .

Anonymous poster hash: b881b...909

Skrevet

Verdt å lese!

Det er så mange som vil kjappe seg med å lære babyen å være "selvstendig" allerede fra første dagene/ukene.

Skrevet

Jeg ble brukt som smokk, og gjorde ikke noe av det annet enn i begynnelsen (er min første), da det var uvant og tildels ubehagelig å aldri være i "fred" lengre. Jeg ble fort nok vant, og da var det bare kos. Baby roet seg helt ned, sov litt, spiste litt... Ja, det var tider, det :) 

Anonymous poster hash: 711cc...54f
Skrevet

Utrolig bra og tankevekkende skrevet! Og grundig arbeid bak artikkelen også, alle påstander blir godt begrunnet med henvisning til seriøs forskning.

Vi gikk i "smokke-fella" med vårt eldste barn. Godt hjulpet av ei overivrig bestemor som stadig dreiv og maste om at vi ga babyen "dårlige vaner" når den fikk ligge lenge ved puppen min og kosesutte seg i søvn om kveldene. Og så var det i følge henne så fryktelig upraktisk at babyen ikke tok smokk! For det gjorde den ikke i det hele tatt! De første 11 månedene. Vi syntes vi klarte oss bra uten vi, men alle mer erfarne kjerringer mente at smokk måtte man ha for å få trøstet barnet. Så tilslutt, da vi hadde begynt med masse fast føde og alle kjerringene nå mente ungen var alt for stor til både pupp og i hvert fall nattamming, så fikk da bestemora til slutt lurt ungen til å ta smokken!

Jo takk! DET var en dårlig vane det!!!! Ungen ble fullstendig avhengig av smokken. Nå var det plutselig umulig å sove uten, og vi lette og lette i mørket etter smokken et sted i sprinkelsenga. Mens ungen sto i senga og hylte. Flere ganger hver natt. Jeg mistet siste rest av melk ganske fort, mens ungen sluttet å legge på seg. MME ville ikke ungen ha. Akkurat et slikt tilfelle av barn som "avvenner seg selv" som nevnes i artikkelen. Men slutte med smokk ville ungen slett ikke! Vi kuttet tvert minst et par ganger, bare for å oppdage at ungen hadde stjålet/funnet andre barns smokker og gjemt unna flere steder hjemme.

Vi har unngått smokk med de andre barna. Mye mindre styr med å være smokken selv. Og jeg har hatt nok melk til å fullamme store spedbarn med virkelig glupsk apetitt, og de har virket mette, rolige og tilfredse. Sovet godt om natta har vi gjort også.

Jeg tror veldig mange mødre som sliter med lite melk ikke er klar over hvor mye babyens bruk av smokk ødelegger for ammingen.

Anonymous poster hash: b2f19...730
Skrevet

Utrolig bra og tankevekkende skrevet! Og grundig arbeid bak artikkelen også, alle påstander blir godt begrunnet med henvisning til seriøs forskning.

Vi gikk i "smokke-fella" med vårt eldste barn. Godt hjulpet av ei overivrig bestemor som stadig dreiv og maste om at vi ga babyen "dårlige vaner" når den fikk ligge lenge ved puppen min og kosesutte seg i søvn om kveldene. Og så var det i følge henne så fryktelig upraktisk at babyen ikke tok smokk! For det gjorde den ikke i det hele tatt! De første 11 månedene. Vi syntes vi klarte oss bra uten vi, men alle mer erfarne kjerringer mente at smokk måtte man ha for å få trøstet barnet. Så tilslutt, da vi hadde begynt med masse fast føde og alle kjerringene nå mente ungen var alt for stor til både pupp og i hvert fall nattamming, så fikk da bestemora til slutt lurt ungen til å ta smokken!

Jo takk! DET var en dårlig vane det!!!! Ungen ble fullstendig avhengig av smokken. Nå var det plutselig umulig å sove uten, og vi lette og lette i mørket etter smokken et sted i sprinkelsenga. Mens ungen sto i senga og hylte. Flere ganger hver natt. Jeg mistet siste rest av melk ganske fort, mens ungen sluttet å legge på seg. MME ville ikke ungen ha. Akkurat et slikt tilfelle av barn som "avvenner seg selv" som nevnes i artikkelen. Men slutte med smokk ville ungen slett ikke! Vi kuttet tvert minst et par ganger, bare for å oppdage at ungen hadde stjålet/funnet andre barns smokker og gjemt unna flere steder hjemme.

Vi har unngått smokk med de andre barna. Mye mindre styr med å være smokken selv. Og jeg har hatt nok melk til å fullamme store spedbarn med virkelig glupsk apetitt, og de har virket mette, rolige og tilfredse. Sovet godt om natta har vi gjort også.

Jeg tror veldig mange mødre som sliter med lite melk ikke er klar over hvor mye babyens bruk av smokk ødelegger for ammingen.

Kan jeg få spørre deg om hvor ofte du ammer og hvor lenge det varer i gangen?

Anonymous poster hash: 47783...335

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Herlig!  Nei, her i huset har vi ingen som har fått smokk i stede for pupp.  Nå har jeg ikke puppe-barn lenger og jeg har ingen planer om å få flere heller.  Men jeg skal jammen meg huske på den artikkelen neste gang jeg høre noen komme med denne litt nedsettende "Hun bruker puppen som smokk" -  mange gode poeng der. Noe å tenke på at det ikke er puppen som brukes som smokk, men smokken som brukes som pupp....  

Skrevet

Vi gikk i "smokke-fella" med vårt eldste barn. Godt hjulpet av ei overivrig bestemor som stadig dreiv og maste om at vi ga babyen "dårlige vaner" når den fikk ligge lenge ved puppen min og kosesutte seg i søvn om kveldene. Og så var det i følge henne så fryktelig upraktisk at babyen ikke tok smokk! For det gjorde den ikke i det hele tatt! De første 11 månedene. Vi syntes vi klarte oss bra uten vi, men alle mer erfarne kjerringer mente at smokk måtte man ha for å få trøstet barnet. Så tilslutt, da vi hadde begynt med masse fast føde og alle kjerringene nå mente ungen var alt for stor til både pupp og i hvert fall nattamming, så fikk da bestemora til slutt lurt ungen til å ta smokken!

Jo takk! DET var en dårlig vane det!!!! Ungen ble fullstendig avhengig av smokken. Nå var det plutselig umulig å sove uten, og vi lette og lette i mørket etter smokken et sted i sprinkelsenga. Mens ungen sto i senga og hylte. Flere ganger hver natt. Jeg mistet siste rest av melk ganske fort, mens ungen sluttet å legge på seg. MME ville ikke ungen ha. Akkurat et slikt tilfelle av barn som "avvenner seg selv" som nevnes i artikkelen. Men slutte med smokk ville ungen slett ikke! Vi kuttet tvert minst et par ganger, bare for å oppdage at ungen hadde stjålet/funnet andre barns smokker og gjemt unna flere steder hjemme.

Kan jeg få spørre deg om hvor ofte du ammer og hvor lenge det varer i gangen?

Anonymous poster hash: 47783...335

Nå ammer jeg ikke, ungene er for store til det. Men jeg tror jeg ammet ganske ofte og lenge de første 6 ukene, så var det roligere en periode, til vi fikk den vanlige uro-perioden noen uker like før barna begynte med fast føde. Som var ca ved 5 mnd. Og med ofte mener jeg at det sjelden gikk mer enn to timer mellom måltidene, og at barnet alltid fikk ligge mellom 7-10 min ved hvert bryst. Kosemåltidet om kvelden før legging fikk bare ta så lang tid som behøvdes, da lå barnet ca 10-15 min ved hvert bryst.

I det jeg syntes var rolige perioder ammet jeg vel med ca 2-3,5 timers mellomrom. Jeg har ikke følt meg bundet eller stresset av dette. I ettertid føles det som det bare var en utrolig kort periode av livet.

Vi har hatt sprinkelseng like inntil dobbeltsenga til barna har vært litt over ett år gamle, og vekslet mellom samsoving og at barnet har sovet i sprinkelsenga. Med de to yngste har vi knapt behøvd å stå opp fra dobbeltsenga på natt en eneste gang!

Skrevet

Det var god lesning :) mine brukte meg definitivt som smokk. Vurderte å finne smokk til nummer tre, men tror jeg dropper det etter å ha lest denne. :)

Anonymous poster hash: 4a5e2...9f4

Skrevet

Vi bruker smokk, men samsover og nå med fjerde, synes jeg vi har en fin kombinasjon. Hun sover definitivt best inntil meg, og har siden fødselen hatt et stort behov for nærhet. Bruker ofte puppen som kos, men er også veldig glad i smokken f.eks. når hun er i vognen. Etter å ha lest dette skal jeg ikke tvinge meg selv til å legge henne i egen seng før jeg føler det naturlig! 

Tredjemann hos oss ville ikke ha smokk, og brukte meg. Jeg synes ikke det var bra! Frem til han var nesten et år våknet han annenhver time og krevde pupp for å sovne igjen. Veldig dårlig uvane! I tillegg fant han tommelen som kos, og den suger han på ennå (2 1/2 år). Den blir nok verre å kvitte seg med enn smokken! 

Anonymous poster hash: 10c2d...2ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...