Gå til innhold

når man har et gavekort, og butikken har gått konkurs..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, de har konkurssalg NÅ, men jeg får ikke bruke gavekortet der ble nekta.

Gavekortet ble kjøpt for kort tid siden, og eier av butikk stod da å regelrett visste at butikken kom til å gå dukken når hun skrev under på kortet.

Det er snakk om 1500 kr.

Jeg vet jeg kan sende inn krav til boet, og det blir jeg å gjøre av prinsipp. Så nedlatende og ekkle de var mot meg i går.

MEN jeg mener å jeg kan annmelde de for tyveri. Når de står i det øyeblikket når de selger gavekort å vet at butikken er i ferd med å gå konkurs og ikke gir beskjed eller sier de ikke selger gavekort lengre.

Kan jeg gjøre det? Går det på butikk eller person?

Anonymous poster hash: 9b032...178

Skrevet

Noe så usselt av butikken. Jeg vet ikke hvor du kan gå videre med dette. Og det er en fare for at pengene er tapt! Men det minste de burde gjøre, er å la deg bruke gavekortet på konkursboet. Spesielt når de visste at de kom til å gå konkurs.

Anonymous poster hash: 5295f...cb2
Skrevet

Med mindre drt står på kortet at det ikke kan brukes på salsvarer kan de ikke nekte deg.

Jeg hadde gått tilbake og lahd et lite leven. Bedriften er jo tapt for dem, men de har vel litt ære igjen.

Anonymous poster hash: 90f7b...519

Skrevet

Er så forbanna at jeg koker, for å si det mildt.

Var en gave fra mitt barns bestefar.

Skrevet

Noe så usselt av butikken. Jeg vet ikke hvor du kan gå videre med dette. Og det er en fare for at pengene er tapt! Men det minste de burde gjøre, er å la deg bruke gavekortet på konkursboet. Spesielt når de visste at de kom til å gå konkurs.

Anonymous poster hash: 5295f...cb2

Butikken er overtatt av konkursboet, og derfor kan ikke butikkeier la deg bruke gavekortet, da butikken strengt tatt ikke er hans lenger.

Om de burde solgt gavekortet er jo en helt annen sak, men du får ikke gjort så mye annet enn å melde kravet i boet. Kanskje får du litt dekning i det minste.

Anonymous poster hash: 2f941...ce5

Skrevet

Med mindre drt står på kortet at det ikke kan brukes på salsvarer kan de ikke nekte deg.

Jeg hadde gått tilbake og lahd et lite leven. Bedriften er jo tapt for dem, men de har vel litt ære igjen.

Nettopp. Bedriften er tapt alt. De taper INGENTING på å gi en kunde igjen for et gavekort. Det overrasker meg ikke det spor at folk som behandler kunder på den måten går konkurs. Jeg har sett ei dame behandle kunder på den måten i to forskjellige butikker hun var sjef i her jeg bor. Begge gikk konkurs.

Som butikk lever man på kundene. Gjør man en dårlig jobb overfor kundene så lever man ikke lenge.

Anonymous poster hash: c5617...be7

Skrevet

Det er egentlig fint lite du kan gjøre. Du stiller bakerst i køen av kreditorer om du melder inn krav til boet også, og sjansen gir at du går pengene dine tilbake er forsvinnende liten.

Hvis du, mot formodning, har betalt kortene med kredittkort kan du rette krav mot kredittkortselskapet i stedet. Men de fleste følger ikke rådene om å bruke kredittkort i slike tilfeller.

Anonymous poster hash: b83c6...503

Skrevet

Hvis butikken er slått konkurs er det ikke selve butikken som har konkurssalg, det er konkursboet. Da har de ikke lov til å la deg bruke gavekortet. Det er et krav i boet på linje med andre krav uten sikkerhet. Sansynligheten for at du får noe igjen er da liten, men det er jo gret å melde det inn.

Det er ergelig når du ender i en slik situasjon, men det kan vansklig ungås.

Anonymous poster hash: 5f72f...0e8
Skrevet

Nettopp. Bedriften er tapt alt. De taper INGENTING på å gi en kunde igjen for et gavekort. Det overrasker meg ikke det spor at folk som behandler kunder på den måten går konkurs. Jeg har sett ei dame behandle kunder på den måten i to forskjellige butikker hun var sjef i her jeg bor. Begge gikk konkurs.

Som butikk lever man på kundene. Gjør man en dårlig jobb overfor kundene så lever man ikke lenge.

Anonymous poster hash: c5617...be7

Det dere ikke skjønner er at det er regler for hvordan konkursbo gjøres opp. De har salg nå for å skaffe frisk kapital for å dekke kreditorenes krav...

Og som en lengre oppe sier: det er ikke lenger butikken som bestemmer.

Skrevet

Skal sende inn krav i boet. Kun av prinsipp!

Men føler likevel de har lurt min far.. de har lurt han for 1500 kr, han har betalt for en vare som de ikke har levert.

De gav blaffen i å fortelle at butikken ikke kom til å bestå veldig mye lengre.

Så jeg ønsker faktisk å anmelde.

Hi

Skrevet

Men føler likevel de har lurt min far.. de har lurt han for 1500 kr, han har betalt for en vare som de ikke har levert.

Hi

Selvsagt sier de ikke slikt til kundene før en konkurs er faktum. Det er da ganske innlysende. På det tidspunktet var de fremdeles i drift, og hadde dermed et håp om å komne over kneika må en jo tro. I tillegg er det da ikke sikkert at alle ansatte i bedriften var klar over ståa før det var et faktum.

Tror nok en anmeldelse vil bli henlagt rimelig raskt ja.

Skrevet

Skreiv vel i hovedinnlegget at det var innehaver av butikken som hadde skrevet under på gavekortet..

Har fått bekreftet at hun på det tidspunktet visste at de kom til å gå dukken.

Og da BURDE hun gi beskjed om at de ikke selger gavekort lengre. Uten noen annen forklaring.

Skrevet

Som andre har sagt her har de ikke lov til å la deg bruke gavekortet, det er ikke butikken som eier varene lenger. Det er konkursboet som har tatt over varebeholdningen og den selges ut (kun mot betaling) for å skaffe inn så mye penger som mulig for å dekke opp butikkens krav.

Vil bare legge til at det er overhodet ikke sikkert de visste at butikken kom til å gå konkurs, har selv jobbet i en butikk som gikk konkurs og det visste vi ingenting om før den dagen den faktisk ble slått konkurs. Alle trodde ting skulle gå greit, men så bestemte plutselig den ene banken butikken skyldte penger til at hele lånet måtte innfris med en gang, og siden det ikke var kapital til det ble butikken slått konkurs. Vi visste ingenting på forhånd...

Men likevel skal du selvfølgelig bli mottatt på en skikkelig måte når du fortvilet kommer til butikken med gavekortet som har blitt ubrukelig. De ansatte har nok tøffe dager nå som de har blitt arbeidsledige rett før jul, de får ingen lønn nå og må vente på behandlingen til lønngarantifondet før de får det de har utestående av lønn. Regner de står der og jobber sine siste dager med fortvilelsen så vidt holdt i tømme, og da er det ikke så lett å ta seg av rasende kunder på toppen av all elendigheten.

Jeg forstår absolutt at du er sinna, men det er ikke lett for de ansatte i butikken nå heller...

Anonymous poster hash: 54582...bed
Skrevet

Hi

Skjønner at det er surt, men her må du nok innse et og annet. Det er faktisk ingen som har gjort noe ulovlig, ergo er det ingenting å anmelde.

Den ansatte som solgte gavekortet visste gjerne ikke hvor dårlig det stod til (er jo mange eksempel på at bedrifter går konkurs uten at de ansatte vet noe på forhånd).

Dersom det var innehaver som solgte gavekortet, kan det jo være at vedkommende kjempet med nebb og klør for butikken sin, og faktisk hadde tro på at de skulle komme seg over kneiken.

Og dette er grunnen til at en skal kjøpe gavekort som gjelder på hele sentre eller lignende, og ikke som er knyttet opp til enkeltbutikker.

Skrevet

Det samme skjedde med en venninne av meg, bare at det var snakk om 8000 kr!

Hun bestilte en vare og måtte forhåndsbetale (pga at butikken ikke var kredittverdig, skjønner vi jo nå) 8000 kr. Hun ble ekspidert av innehaveren. Dagen etter blir butikken slått konkurs!

Det er nok riktig at de som eier og jobber i butikken ikke vet hva som skjer fordi det plutselig er en kreditor som krever inn utestående på dagen, men da bør man i det minste ha anstendighet nok til å la være å ta imot bestillinge og selge gavekort.

Jeg har en tilgodelapp i samme butikk på en tusenlapp som nok også er tapt, jeg regner ikke med å bli tilgodesett i boet, men skal da sende inn kravet.

Grusomt irriterende, men ikke noe ulovlig.

Anonymous poster hash: 9f20b...4f3

Skrevet

Hi

Skjønner at du synes det er surt å miste pengene, men for å sette det litt i perspektiv: de ansatte får nå ikke lønn, og må som en over her sier, vente på behandling i lønnsgarantifondet. De går en usikker jul i møte for å si det sånn.

I tillegg: hvis ikke reglene er forandret siden den gang jeg selv jobbet i en bedrift som gikk konkurs, så er det slik at de i tillegg nå har tapt feriepenger sine for beste år siden feriepenger ikke dekkes av lønnsgarantifondet.

Skrevet

Hi

Skjønner at du synes det er surt å miste pengene, men for å sette det litt i perspektiv: de ansatte får nå ikke lønn, og må som en over her sier, vente på behandling i lønnsgarantifondet. De går en usikker jul i møte for å si det sånn.

I tillegg: hvis ikke reglene er forandret siden den gang jeg selv jobbet i en bedrift som gikk konkurs, så er det slik at de i tillegg nå har tapt feriepenger sine for beste år siden feriepenger ikke dekkes av lønnsgarantifondet.

Nå dekkes feriepenger av lønngarantifondet, men alt dette tar jo tid. Antagelig får ikke de ansatte lønnen sin før jul...

Skrevet

Hi

Feriepenger (for maks 30 mnd) dekkes.

Skrevet

Hi

Nå dekkes feriepenger av lønngarantifondet, men alt dette tar jo tid. Antagelig får ikke de ansatte lønnen sin før jul...

Åh! Så bra!! Synes det var helt latterlig at man ikke gjorde det før, all den tid det ikke er et ekstragode, men faktisk bare er tvungen sparing og faktisk en del av lønnen.

Skrevet

Nettopp ferdig i tlf med min advokat. (Ja, så sinna er jeg)

Jeg prøvde å ringe bobestyrer, tok ikke tlf.

Det jeg fikk beskjed om er: ring bobestyrer, de kam gi meg tillatelse til å enten hente ut varer, ELLER få pengene utbetalt.

De orker stort sett ikke bråke om "små" beløp, så de går gjerne med på det.

Jeg kunne å anmelde, for så lenge innehaver visste de kom til å gå konk så var det uetisk av henne.

Jeg kjenner flere som har jobba der, og snakka med venner av de som dreiv butikken.

Men får jeg pengene så legger jeg saken død.

Skrevet

Det jeg fikk beskjed om er: ring bobestyrer, de kam gi meg tillatelse til å enten hente ut varer, ELLER få pengene utbetalt.

Jeg kunne å anmelde, for så lenge innehaver visste de kom til å gå konk så var det uetisk av henne.

Jeg kjenner flere som har jobba der, og snakka med venner av de som dreiv butikken.

Det er ikke ulovlig å være uetisk.

Skrevet

Nei, men hun stod i teorien å lurte min far!!!! Og DET tåler jeg svært dårlig! Og det sa advokaten min å at det er ikke det smarteste de har gjort.

Defor kan jeg å anmelde. De har i teorien stjelt 1500 kr av han.

Skrevet

Det er jo ingen her som har sagt at du ikke kan anmelde, men tvert imot uttrykt skepsis til om det vil gi noe resultat da saken høyst sannsynlig vil bli henlagt. Uetisk eller ikke.

Skrevet

Om det gir noe resultat? Det KAN ende i at jeg får pengene for gavekortet om ikke annet ordnes.

OG de får faktisk en skrape, og beskjed om at det er ikke glemt.

Om den blir henlagt el ikke, så vil det være der, og jeg har gjort mitt.

Skrevet

Om det gir noe resultat? Det KAN ende i at jeg får pengene for gavekortet om ikke annet ordnes.

OG de får faktisk en skrape, og beskjed om at det er ikke glemt.

Om den blir henlagt el ikke, så vil det være der, og jeg har gjort mitt.

Hvorfor har du advokat egentlig? Bruker du ofte advokat?

Og er det noe alle "har"?

Bør jeg skaffe meg en?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...