Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Jeg har vært blodgiver i rundt fire år, uten at jeg har hatt store pauser (har noen ganger gått 6 mnd mellom hver blogiving, men ikke noe mer). Da jeg startet å gi blod, hadde jeg en blodprosent på rett under 14 (dvs. ganske høy). Jeg har forsøkt alt av jerntabletter og opplever at jeg blir dårlig. Kvalm, treg i magen, avføringen er seig og ekkel (beklager) og mørk. Dette er jo typiske bivirkninger ved jerntabletter, men jeg blir så kvalm at jeg rett og slett orker. Jeg har derfor ikke brukt jern på de fire årene. Dette har resultert i at blodprosenten min selvfølgelig har sunket (den er nå på grensen, ved 12.5). Jernlageret er fortsatt fint. På mange måter ønsker jeg å fortsette som blodgiver. Jeg er ung, frisk og har en svært attraktiv blodtype, så jeg vet at blodet mitt er etterlengtet. Samtidig har jeg forsøkt alt de har av jerntabletter, og får fortsatt de samme bivirkningene. Jeg vet rett og slett ikke om det er verdt det. Jeg regner med at blodprosenten min vil synke ytterligere hvis jeg ikke fullfører denne dosen med jerntabletter, og da kan jeg heller ikke gi blod mer. Er det noen som har tips til hva annet som kan hjelpe for å få opp blodprosenten? Jeg kan selvfølgelig tvinge i meg jerntablettene, det er jo et offer jeg kan ta. Både denne og forrige gang fikk jeg utlevert laveste dose jern (som skal tas over 80 dager). Litt mildere bivirkninger, men jeg er altså fortsatt plaget. Hva ville dere ha gjort? Er det egoistisk å bare gi opp hele greia? Eller bør jeg ofre meg såpass? Anonymous poster hash: 522ce...7a1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Du kan jo prøve å spise mat som inneholder mere jern, hvis jerntabletter absolutt ikke funker. http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/hva_bor_jeg_spise_for_aa_faa_i_meg_mer_jern Synes generelt du har gjort en god innsats som har gitt blod i 4 år, så om du tar deg litt pause for å se om du klarer å få opp jernnivået på egenhånd er det ingen krise. Så kan du jo heller fortsette senere om du kjenner du har lyst til det. Anonymous poster hash: a28e5...53b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Får du bivirkninger av AminoJern også? De fleste tåler den godt (selv om det finnes noen få unntak). Ellers er det å få i seg nok jernrike matvarer - rødbetjuice er bra, persille (du kan evt juice den), brokkoli, rødt kjøtt, lever. Pass på at du også får i deg C-vitaminer når du inntar jernholdig mat. Tilbered maten i jerngryte. Unngå melkeprodukter når du inntar jernrik mat. Få legen til å sjekke bl.a. B12 og kobber, som begge kan være medvirkende til lite blod. Jeg ville forøvrig ikke fortsatt å gi blod hvis kroppen din ikke greier å kompensere for blodtapet - ingen er tjent med at du blir utslitt eller syk til slutt! Anonymous poster hash: d0a8b...150
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Takk for gode svar. Det er AminoJern jeg fikk utdelt nå sist, og ja, jeg får fortsatt bivirkninger av disse. Det er tydelig at kroppen min ikke tåler jerntabletter særlig godt, selv ikke de mildeste formene for tabletter. Skal forsøke å være ber bevisst på inntak av jernholdig mat. Skal forsøke å fullføre dosen denne gang, men kommer ikke til å gjøre det ved neste blodgiving. Da skal jeg heller være mer bevisst på hvilken type mat jeg spiser, og hvis jeg da går under grensen får jeg heller ta en pause fra blodgivingen. Hovedinnlegger. Anonymous poster hash: 522ce...7a1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 Har du prøvd jernmixtur? Neo-fer? Evt floradix som er et svakere jernpreparat? Kan du gi blod sjeldnere? Sykehusene trenger blod.... Anonymous poster hash: 40c34...5a2
Solfaktor Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Kan du ikkje gi kvar 4.el 5. mnd i staden for kvar 3.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå