Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 man ikke liker enkelte matvarer enn at man forlanger å få spesialkost fordi man går på alskens dietter uten at man har medisinsk indikasjon for det? Nå snakker jeg om verken allergier eller religion. Men her på DiB fikk jeg tilsnakk for at jeg ikke likte kokt kål og kokt gulrot som var "vanlige norske matvarer" og at jeg derfor måtte lære meg å like dem, mens folk som dropper potet, brød, ris, pasta, som også er helt vanlige norske matvarer må man ta hensyn til fordi de går på oh store lavkarbo? Kan noen forklare meg grunnen? Anonymous poster hash: 9f014...84e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Kanskje fordi det er en tanke bak spesialkost, mens det andre bare handler om å ikke like? Anonymous poster hash: 2c785...e8f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Hvorfor bryr du deg i det hele tatt hva folk her inne synes om det? Hvis du ikke liker kål, så spiser du ikke kål. Det er faktisk veldig enkelt..:-) Jeg synes kokt og stekt egg er helt motbydelig og rører det ikke. Spiser ellers det meste og lager ikke noe stort nummer av det bortsett fra at jeg ikke spiser det. Anonymous poster hash: 85e27...3bc
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Kanskje fordi det er en tanke bak spesialkost, mens det andre bare handler om å ikke like? Anonymous poster hash: 2c785...e8f Og det at jeg brekker meg av kokt kål er ingen tanke bak? Altså, at kroppen min sier fra at det vil den ikke ha? Jeg er ellers altetende, spiser fisk, skalldyr, sushi, røkt kjøtt, kokt kjøtt, salat, poteter, grønnsaker og frukt. Og nei, det er ingen tanke bak spesialkost når du er 1.70 og veier 55 kilo. Da trenger du ikke gå på LCHF (nei, jeg snakker ikke om den berømte fotballfrua nå, men et par venninner i omgangskretsen, Man skal bestandig lage spesialmat til dem siden de har fått i hodet at de ikke kan spise ditten og datten for å ikke gå opp fra str 32). Anonymous poster hash: 9f014...84e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Kanskje fordi det er en tanke bak spesialkost, mens det andre bare handler om å ikke like?Anonymous poster hash: 2c785...e8f Og det at jeg brekker meg av kokt kål er ingen tanke bak? Altså, at kroppen min sier fra at det vil den ikke ha? Jeg er ellers altetende, spiser fisk, skalldyr, sushi, røkt kjøtt, kokt kjøtt, salat, poteter, grønnsaker og frukt. Og nei, det er ingen tanke bak spesialkost når du er 1.70 og veier 55 kilo. Da trenger du ikke gå på LCHF (nei, jeg snakker ikke om den berømte fotballfrua nå, men et par venninner i omgangskretsen, Man skal bestandig lage spesialmat til dem siden de har fått i hodet at de ikke kan spise ditten og datten for å ikke gå opp fra str 32). Anonymous poster hash: 9f014...84e Wow, så hissig da. Beklager, prøvde bare komme med en tanke om hva det kunne skyldes. Samme for meg om du spiser kålen din eller ikke. Eller hva andre spiser for den saks skyld. Men når du nevner det, så er jeg selv slank av natur, vanlig kost. Er lei av at folk mener jeg ikke kan være opptatt av mat og trening fordet, bare fordi jeg er tynn. Den er vel bra for alle å tenke kosthold? Anyways, avsporing.. Anonymous poster hash: 2c785...e8f
<3 2G <3 Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Plager ikke meg, om jeg skulle hengt meg oppi alt andre ikke kan spise når de er på besøk. De får pille ut/ ikke forsyne seg med det de ikke liker/kan spise.
sug lut Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Allergier velger man ikke. Dietter velger man og er ens eget problem, ikke andres. Velger man å ikke ha folkeskikk blir man ikke invitert tilbake, og folkeskikk innebærer å spise det du får servert.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Bryr ikke meg heller, om man ikke liker eller ikke spiser spiller ingen rolle for meg. Men jeg gidder ikke å bry meg om all slags dietter folk går, så sant det ikke dreier seg om alvorlig sykdom. Jeg lager den maten jeg vil lage og tar hensyn til allergier og religiøse matrestriksjoner, resten får folk spise den maten de vil hos meg, la resten være og oppføre seg ordentlig. Hilsen tante Sofie
Siamese Hellhound Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Jeg tar hensyn til vegetarianere og de som har allergi. Heldigvis har jeg venner som nyter livet heller enn å kaste seg på alskens dietter, så trenger heldigvis ikke bekymre meg for om de er på en eller annen skrullete diett. Jeg synes uansett at når man er på besøk hos noen, får man la diett være diett og spise det man får. Man behøver kanskje ikke å lasse på med brød hvis man er på lavkarbo, men hvis noen satt og pirket ut lasagneplatene fra min hjemmelagde lasagne, hadde jeg faktisk blitt irritert.
Siamese Hellhound Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Jeg tror faktisk at jeg har mer forståelse for at noen ikke liker noe enn hvis de nekter å spise det pga diett.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Allergier velger man ikke. Dietter velger man og er ens eget problem, ikke andres. Velger man å ikke ha folkeskikk blir man ikke invitert tilbake, og folkeskikk innebærer å spise det du får servert. Så det er mer folkeskikk å sitte og brekke seg ved middagsbordet og true ned maten, enn å legge det diskret på tallerken og nyte resten av måltidet? Seriøst? Da får jeg la være å bli invitert noen plass da, orker ikke å spy under middagen med masse folk tilstede. Har aldri klart å spise disse to matvarene i kokt tilstand, uansett hvor mange ganger jeg smakte. Anonymous poster hash: 9f014...84e
Gjest ronja røverdatter Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Jeg er helt uenig i at man spiser det man får og at det er det som er høflig. Jeg forventer kanskje at folk skiller mellom "Liker ikke / klarer ikke å spise" og "Dette synes jeg ikke er så godt" Det er ting jeg ikke synes er så godt, men får jeg det hos andre, spiser jeg og smiler pent. Mens andre ting klarer jeg rett og slett ikke å spise enten det pga mat, lukt eller konsistens - og da forventer jeg å få respekt for det. Jeg må si at jeg blir litt irritert når voksne folk sitter og pirker ut "alt" fordi de ikke liker noe som helst, Men så lenge de ikke lager for mye styr av det så gidder jeg egentlig ikke å bry meg for mye om det. Så lenge gjestene mine og jeg har det hyggelig, er det ikke å så viktig hvem som spise hva.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 Jeg tar hensyn til alt, det er bare sånn jeg er. I fjor lagde jeg én porsjon veggisviltgryte (!) for en venninne av en venninne på én times varsel. Ikke fordi man må, men fordi jeg syns det er hyggelig. Når det er sagt, så er "jeg liker ikke kål" akkurat like mye verdt som "jeg spiser ikke karber", og man kan ikke forvente at de tas hensyn til alltid. Man kan spise det man har lyst på. Allergier, religion og vegetarianere skal man ta hensyn til uansett. Anonymous poster hash: 0e3c4...eb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå