Gå til innhold

Er det ikke vanlig å skryte eller takke for maten når man er på besøk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min verden er det vanlig å si takk, skryte for maten eller si noe positivt til den som har laget mat, enten det er taco, rundstykker eller indrefilet som blir servert..

Har hatt gjester 3 ganger i det siste, og har forberedt ett lite måltid til 2 og en større middag, og INGEN skrøt eller takket for maten. 

Alt var hjemmelaget og hjemmebakt, selv om det ikke var verdens mest avanserte retter synes jeg en hyggelig kommentar om rundstykkene eller middagen er passende.

Skryter du av maten på besøk, eller er det ikke vanlig blant venner og familie?

Anonymous poster hash: 87981...681
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett så skryter jeg, liker jeg ikke maten så finner jeg alltid noe positivt å si (om så at jeg gir komplimenter for bordpynten, bestikket, glassene el.) og jeg takker alltid for maten.

Anonymous poster hash: 3a241...8b4
Skrevet

Hadde blitt rimlig teit om du skryter av taco,når selv en 6 åring klarer å lage det.

Takke for maten derimot er jeg helt enig i.

Kanskje gjestene ikke likte maten?

Jeg skryter ikke av mat jeg ikke syns var noe særlig god,men takker selvsagt for maten uansett.

Anonymous poster hash: 914b2...b27
Skrevet

Takker for invitasjon når jeg kommer, forsøker å skryte av ting jeg mener kan skrytes av (gidder ikke juge)

Takker for en hyggelig kveld og bevertning når jeg går. Om jeg ikke liker maten kan jeg ikke juge om det. Vet ikke om øvrig skryt er ok men som sagt, jeg klarer ikke juge.

Skrevet

Skryter kanskje ikke AV selve santa maria-tacoen, men hvis jeg er sulten og blir bedt inn til naboen kan jeg si at "nam, det var digg med taco i dag!" for å vise at tacoen gjorde meg godt.. Blir jo også et kompliment. 

Skrevet

Hadde blitt rimlig teit om du skryter av taco,når selv en 6 åring klarer å lage det.

Jeg skryter ikke av mat jeg ikke syns var noe særlig god,men takker selvsagt for maten uansett.

De fleste klarer i det minste å si "åhh, nå var det jammen godt med mat" og var det ikke godt med mat så klarer man alltids å finne noe annet positivt å si om det som står på bordet (mat, drikke, pynt eller noe annet)

Skrevet

Skryter kanskje ikke AV selve santa maria-tacoen, men hvis jeg er sulten og blir bedt inn til naboen kan jeg si at "nam, det var digg med taco i dag!" for å vise at tacoen gjorde meg godt.. Blir jo også et kompliment. 

Okey da missforsto det jeg deg litt,for noe sånt som den kommentaren der kunne jeg lett ha sagt ettersom jeg elsker taco :)

Men ser hva du vil frem til.

Skrevet

Jeg fikk i alle fall hverken takk for invitasjon, mat, bordpynten, gardinene eller rosene på bordet. 

Får tolke det som at jeg er verdens mest elendige kokk med det styggeste interiøret og bør lukke hjemmet mitt for gjester for all fremtid. HI

Skrevet

Jeg fikk i alle fall hverken takk for invitasjon, mat, bordpynten, gardinene eller rosene på bordet. 

Får tolke det som at jeg er verdens mest elendige kokk med det styggeste interiøret og bør lukke hjemmet mitt for gjester for all fremtid. HI

Tror heller du kan tolke det som om du har enten ubetenksomme venner, venner som er såpass husvarme at de ikke ser at det er nødvendig eller at du rett og slett har kjipe venner

Skrevet

Jeg tror du har vært veldig uheldig med gjestene dine, og det er helt sikkert ikke noe i veien med hverken maten, interiøret eller vertskapet :)

Det å ikke anerkjenne at noen har tatt seg bryet med å lage mat og invitere til middag er mildt sagt utrolig uhøflig og de hadde nok ikke skrytt om det så var Helstrøm himself som hadde disket opp.

Skrevet

Jeg MÅ ikke ha skryt, er ikke alltid like flink til og gi det heller. Men å takke for maten er jo en selvfølge, enten etter maten eller når man går hjem.

Noen ganger kan man jo glemme det om man skravler mye. ;)

Anonymous poster hash: bf685...2f2
Skrevet

Huff så trist da. Kanskje rettene bare var så vanlige at det føles rart å skryte uhemmet av det.

Hender jeg er på kveldsmat hos venninner med godt pålegg og rundstykker. Er teit å rose for det liksom. Selv om jeg elsker brødmat og godt pålegg. MEN jeg påpeker veldig hvor utrolig hyggelig det er å gjøre slikt innimellom.

Anonymous poster hash: 4e9ff...b89

Skrevet

Skryter bestandig av maten og takker for den. Svigersøster og svigerbror kommenterer aldri maten eller takker - er slik at jeg ikke vil gi dem mat når de er såpass utakknemlige! Tror de mangler en god dose oppdragelse. 

Skrevet

Du kan be MEG på middag. Jeg føler jeg kunne spist en tøffel om det var cheddar på den om dagen. Hva SKJER når du er gravid??? 😳

Virkelig totalt matvrak.

Og det at noen lager den tøffelen til meg hadde gjort meg ekstatisk lykkelig.

Jeg hadde garantert sagt takk for deilig mat. 😁

Skrevet

Det går vel an å si at det smakte godt, uansett om en 6 åring klarer å lage mat eller ei? Min sønn på 9 laget taco her om dagen og gjorde alt selv, inkludert steking, borddekking, oppskjæring av grønnsaker osv mens jeg lå og sov sammen med babyen som holdt meg våken om natta. SElvfølgelig kommenterte jeg at det smakte kjempegodt selv om det ikke var avansert måltid laget av en 9 åring. Tror at folk som ikke takker for maten er dårlig oppdratt. Den biologiske faren til ungene mine mente at man ikke skulle takke for maten hjemme for det er noe man hadde fått av foreldrene sine uansett. Utrolig teit holdning som skaper utakknemlige drittunger.

Anonymous poster hash: 214b5...ac3

Skrevet

Et absolutt minimum er å si takk for maten. Uansett hva. Det er normal folkeskikk. Hvis du ikke engang fikk dette, er det noe rart med gjestene dine. Normal høflighet forventer jeg av alle, i hvertfall alle som er over tre-fire år gammel.

Skrevet

Det går vel an å si at det smakte godt, uansett om en 6 åring klarer å lage mat eller ei? Min sønn på 9 laget taco her om dagen og gjorde alt selv, inkludert steking, borddekking, oppskjæring av grønnsaker osv mens jeg lå og sov sammen med babyen som holdt meg våken om natta. SElvfølgelig kommenterte jeg at det smakte kjempegodt selv om det ikke var avansert måltid laget av en 9 åring. Tror at folk som ikke takker for maten er dårlig oppdratt. Den biologiske faren til ungene mine mente at man ikke skulle takke for maten hjemme for det er noe man hadde fått av foreldrene sine uansett. Utrolig teit holdning som skaper utakknemlige drittunger.

Nå kom du med en dårlig sammenligning her.

Når ett BARN lager mat så hadde selvsagt jeg også skrytet veldig over hvor flink han var,å hvor godt det smakte.

Men blir helt annerledes når ett voksen menneske lager taco,da blir det overdrivelse å skryte over maten.

Skrevet

Jeg mener at selv om en voksen har laget taco, så har faktisk personen stått og laget mat, kuttet grønnsaker, stekt kjøtt og varmet skjell og lefser, og bør ha en takk for jobben, og skryt for at han eller hun har laget mat, samt at det smaker godt, i motsetning til oss andre som kommer og setter oss til dekket bord. 

På samme måte takker jeg alltid den som rydder av tallerkenen min, noe som ofte skjer når vi er på besøk, eller som mannen ofte gjør hjemme. Det er ikke noe avansert, men det er en hjelp og noe som blir gjort sånn at jeg slipper å gjøre det. Det fortjener en takk i mine øyne. 

Jeg er ikke alltid like flink til å se og kommentere blomster, nye gardiner og sånne ting, men det jeg får servert får alltid skryt og takk, uansett om det er brødskiver fra first price eller hvitvinsdampede blåskjell. Det er mat noen gir til meg, og det fordrer takknemlighet fra min side. Det er aldri galt å vise at man setter pris på noe man får, og man bør sette pris på det man får. Det er faktisk ren høflighet. For man hadde strengt tatt ikke trengt å få noe som helst. 

Skrevet

Til og med treåringen har fått med seg at man takker pent for maten. Gjestene dine er dårlig oppdratt eller noen skikkelige sløvinger.

Skrevet

Nå kom du med en dårlig sammenligning her.

Når ett BARN lager mat så hadde selvsagt jeg også skrytet veldig over hvor flink han var,å hvor godt det smakte.

Men blir helt annerledes når ett voksen menneske lager taco,da blir det overdrivelse å skryte over maten.

Jada, men du kan fortsatt si, "takk, det smakte"? Hvis du likte maten? Eller takker du kun for gourmetretter når du er på vennebesøk?

Skrevet

Jeg takker for maten jeg selv har kjøpt og laget jeg da. Er en godt innarbeidet vane her i huset at vi takker for maten når vi er forsynt. Uansett om det er en tørr brødskive eller en herlig middag.

Etter lunsj på jobb takker jeg også for maten, dvs nisten jeg har tatt med hjemmefra😜

Stort sett så skryter jeg av maten også, selv om det er jeg som har laget den. " Mmmm, var jammen heldig med den sausen i dag! " eller " jeg er ganske god på kjøttkaker altså!"

Det faller derfor veldig naturlig å skryte også av andre når de har laget mat.

Skrevet

Jeg takker alltid for maten. Men jeg skryter ikke av den, med mindre den er særdeles god.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hvor mye jeg skryter av maten, kommer an på hvor god maten er og litt på hvordan det faler seg der og da. Men jeg takker alltid for maten, kan slenge på at det var godt, det var hyggelig, det var godt med mat eller kommentere noe av bordet, selskapet, serviset eller maten i seg selv eller en eller annen hyggelig kommentar.

Jeg forventer ikke skryt av maten, men takk for maten forventer jeg.

Skrevet

jeg takker alltid hvis jeg blir servert noe, om det så bare er en kopp te ;)

Anonymous poster hash: 45b26...9b1
Skrevet

jo....

Anonymous poster hash: 781ee...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...