Gå til innhold

Samtale på jobb (avsløre svangerskap)

Anbefalte innlegg

Jeg har i morgen fått til en samtale med mine 2 sjefer for å fortelle om svangerskapet. Jeg er nå 10+6 på  vei, og synes egentlig at dette er litt tidlig å fortelle det til arbeidsgiver. Men det har seg slik at jeg den siste tiden har vært ufattelig sliten, og det er ikke noe galt med blodverdiene mine. Jeg må vel egentlig bare innse at det tar på å "produsere" et lite barn og at det å legge seg kl 20/21 på kvelden har blitt normalen dw siste ukene.

Jeg var til andre oppfølgningstime hos lege i dag og han sa at det ville være best å få en 20% sykmelding, altså jobbe en dag kortere hver uke frem til nyttår slik at jeg fikk tilbake litt krefter. Men en slik sykmelding vil jo vekke mistanke på jobb og jeg blir derfor nødt til å ta opp dette temaet litt før jeg selv skule ønske.

Situasjonen er nemlig den at jeg ikke har vært ansatt i mer enn 5mnd og 20 dager. Dvs at det er cirka 11 dager til jeg er fast ansatt. Dette var jo ikke helt planlagt, men jeg og samboeren ble likevel enig om å beholdet det lille vindunderet. Jeg vil jo forklare dette til arbeidsgiver og orientere dem på en skikkelig måte. 

Jeg  merker at gruer skikkelig for å ta denne samtalen i morgen. Jeg sa til begge at jeg ville få til et "hastemøte" der jeg ville snakke med de om min "helsesituasjon" og at dette måtte tas nå (ettersom jeg skal gå ut i 20% sykmelding fra og med denne uken. Jeg skal altså ha en frivakt (jobber skift) på jobb, og slik på jo gjerne fikses med overlapp fra andre ansatte). Ja, som dere skjønner så er det noen ting som føles litt "styrete" nå, men jeg må jo ta det skikkelig opp med dem, slik at de tror jeg ikke planla dette og derav blir bitre eller sinte på meg for hvordan situasjonen etterhvert blir. Hun ene spurte jo rett ut om jeg skulle slutte og den andre prøvde å grave veldig i hva dette møtet egentlig skulle handle om.... Ville ikke ta dette per tlf, så prøvde å si at det var en privatsak jeg ville ta med dem ansikt til ansikt. 

Er det flere som har hatt liknende situasjoner eller har noen gode ord å tilføye et litt skjørt og nervøst "mammahjerte"??

Fortsetter under...

Jeg synes det er veldig bra at du tar det med sjefene dine på en ordentlig måte! Har selv opplevd at ærlighet varer lengst. Jeg er selv i et vikariat som jeg virkelig håper blir fornyet og valgte og fortelle det på jobb i uke 6 (ca).

Selv om sjefene dine ville høre hva det var over telefon betyr ikke det at de nødvendigvis kommer til å være "sure" når du har møte med dem. Føler selv at de fleste som prøver å mase/styre er mer kontrollerte i slike situasjoner når det snakkes om ansikt til ansikt (vanskeligere å si dumme ting).

Jeg tror det kommer til å gå kjempebra! Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert i morgen:)

Det høres ut som du gjør dette på en ryddig og fin måte. Tror sjefene dine vil sette pris på det. Og så vet sjefer at når de ansetter jenter i "den rette alderen" er det gode sjanser for at det kommer en graviditet etter hvert, så de blir nok ikke sinte av den grunn. De har nok mere langsiktige tanker for dem de ansetter. Lykke til, tipper det kommer til å gå kjempefint!

Lykke til med møtet med sjefene. Har selv fortalt min sjef at jeg er gravid og de andre i administrasjonen. Vi er 5 stk som jobber tett så de 3 andre i tillegg til sjefen vet det også. Jeg er nå sykemeldt 100% på 4 uka. Få vite litt mer i morgen hva som skjer fremover (da jeg skal på sykehuset på vurdering i morgen, håper og klare  å begynne på jobb igjen snart iallfall litt. Alle so ansetter kvinner i den fruktbare alderen vet det er en risiko for at de blir gravide. Vi er to avdelinger på jobb dær den ene er på ca 7 stk og den andre er på ca 20 stk. På den avdelingen med ca 7 stk er det mest damer og dær har de på de to siste årene vert ca 2 stk ute i permisjoner og sykemelding pga svangerskap så da jeg fortalte det at jeg også var gravid, var ikke noe sjokk for sjefen. Vi har også hatt vikar inne for vikaren pga svangerskap, er ikke alltid vi har klart og holde oversikt om hvem som er fast og ikke. Lykke til med møtet med skjefene i morgen, går helt bra sal du se, de kan ikke si deg opp selv om duer blitt gravid. 

Anonymous poster hash: c6196...0a3

Annonse

Jeg hadde ikke tenkt å fortelle det på arbeidsplassen til før etter uke 12, men har innsett at det ble vanskelig da formen har vært litt opp og ned. Jeg jobber i turnus i bolig med mye tunge arbeidsoppgaver. Jeg måtte fortelle det i går fordi jeg måtte bytte arbeidsoppgaver hele veien og da er det greit å være ærlig på hvorfor. Alle ble så

glade på mine vegne da de vet at jeg har prøvd i mange år på å bli gravid. Det er greit å få litt støtte og hjelp ifra sine kollegaer. Jeg ønsker deg lykke til  og jeg synes det er fint av deg måten du gjør dette på :)

lykke til!! :) må selv fortelle det på jobb, noe jeg ikke ville enda, men jeg må siden jeg har vært sykmeldt en stund, og man må følge oppfølgingsplanen til nav, så da må jeg bare fortelle det. gruer meg selv!!

Da er møtet overstått. Det gikk mye bedre enn forventet (typisk, jeg som har gruet meg sånn). Jeg har nå en 20% sykmeldt og skulle få fri hver tirsdag frem til nyttår. En lettelse å endelig lufte alle plager og vondter med de andre kollegaene mine og finne litt forståelse og ikke minst dele gledene med flere. 

Jeg jeg veldig glad jeg tok intinativet til en samtale med begge sjefene mine, slik at jeg fikk igang en åpen dialog på et tidlig tidspunkt, og får tilrettelegging av arbeidshverdagen. En lettelse å nå "komme ut av skapet" :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...