Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Har ei jente på 1,5 år, høres rart ut, men jeg har lyst å prøve å venne henne av bleie. Klarte det med førstemann da hun var 1 år, men det er så lenge siden. Har lyst til å gjøre det før hun begynner i barnehagen, men er heldigvis ikke før til sommeren. Anonymous poster hash: 88b1e...74b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Bare å gjør det vel?! Anonymous poster hash: 6c144...88c
snart.trebarnsmor Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Er jo bare å prøve. Mine var ikke klare for det når de var 1 år
MammantilNurket Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Vår lille herremann er bare fire og en halv måned og her er vi i full gang med dotrening. Vi holder ham over toalettet i forbindelse med stell og når vi ser at han har "store saker på gang". Han skjønner faktisk hva han skal gjøre og setter i gang. Han gliser, babler og ler - og synes det er kjempemorsomt. Vi roser masse og lager litt show underveis og når han er klar
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Det ønsker jeg også med min 1,5 åring, men nå er det jo så kaldt ute og derfor også kaldt inne. Anonymous poster hash: 50fbf...cdc
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Heier på deg alle mine 3 var 20 mnd. ikke pent og se en 3-4 åringer flyr rundt i bleie. Anonymous poster hash: 3485a...7c9
plipp Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Lykke til Du har jo gjort det en gang før, så da vet du jo at det går an. Synes ikke det er det minste rart, jeg! Og det er jo ikke verre enn at man fortsetter med bleiene hvis det ikke funker.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Kjør på! Det verste som kan skje er at hun ikke er klar og at du må utsette det litt til. Men er jo absolutt verdt å prøve! Anonymous poster hash: 979c7...47d
Mother Gothel Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Jeg setter jenta mi på potte morgen og kveld, etter mat. Hun er 1 1/2 år. Hun har faktisk begynt å sette seg der selv i blant også og sier "ttssssssss" og "æsssje". Her er det ikke noe press på henne at hun "må" lære det nå, men hvorfor ikke bare begynne med tilvenning? Storebroren sluttet helt med bleie da han var 2 1/2. Det er jo så deilig å slippe det bleiestyret også
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Ikke pent å se en 3-4 åring i bleie.. Hva er det for en ting å si a? Er jo helt normalt å slutte frem til den alderen! Og viktig er å ikke presse barna før de er klare. Det kan skade selvfølelsen hvis de ikke mestrer og har mange uhell. Blir provosert over slike dumme uttalelser!! Du kan jo heller synes det er deilig at dine var bleiefrie tidlig en å komme med slikt tøv! Dattera mi slutta helt når hun var 3, sønnen 2. Minste bare baby men ikke søren om jeg begynner noe do trening så tidlig, det er min preferanse da, andre gjør hva de vil, håper bare ikke folk presser barn til ting de ikke er modene for! Anonymous poster hash: d4304...134
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Vår lille herremann er bare fire og en halv måned og her er vi i full gang med dotrening. Vi holder ham over toalettet i forbindelse med stell og når vi ser at han har "store saker på gang". Han skjønner faktisk hva han skal gjøre og setter i gang. Han gliser, babler og ler - og synes det er kjempemorsomt. Vi roser masse og lager litt show underveis og når han er klar Er det sant? Anonymous poster hash: 88b1e...74b
Gjest Julia1984 Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Heier på deg alle mine 3 var 20 mnd. ikke pent og se en 3-4 åringer flyr rundt i bleie. Anonymous poster hash: 3485a...7c9 Ikke pent å se 3-4 åringer med bleie? Går du virkelig rundt og legger merke til det og synser noe om det? Virkelig?
MammantilNurket Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 Vår lille herremann er bare fire og en halv måned og her er vi i full gang med dotrening. Vi holder ham over toalettet i forbindelse med stell og når vi ser at han har "store saker på gang". Han skjønner faktisk hva han skal gjøre og setter i gang. Han gliser, babler og ler - og synes det er kjempemorsomt. Vi roser masse og lager litt show underveis og når han er klar Er det sant? Anonymous poster hash: 88b1e...74b Ville aldri gjort det om han var redd eller på noe vis viste ubehag. Min mor som vokste opp i et hus uten innlagt vann osv.var pottetrent da hun var et år Forventer ikke at han er tørr når han er et år, men vi kan jo bli litt kompis med dossen
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Vår lille herremann er bare fire og en halv måned og her er vi i full gang med dotrening. Vi holder ham over toalettet i forbindelse med stell og når vi ser at han har "store saker på gang". Han skjønner faktisk hva han skal gjøre og setter i gang. Han gliser, babler og ler - og synes det er kjempemorsomt. Vi roser masse og lager litt show underveis og når han er klar Er det sant? Anonymous poster hash: 88b1e...74b Ville aldri gjort det om han var redd eller på noe vis viste ubehag. Min mor som vokste opp i et hus uten innlagt vann osv.var pottetrent da hun var et år Forventer ikke at han er tørr når han er et år, men vi kan jo bli litt kompis med dossen Oi, det kunne faktisk ikke falt meg inn å prøve så tidlig engang. Men di små forstår jo mye mer enn man tror Blir fasinert jeg! Anonymous poster hash: 88b1e...74b
L-8 Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Vår lille herremann er bare fire og en halv måned og her er vi i full gang med dotrening. Vi holder ham over toalettet i forbindelse med stell og når vi ser at han har "store saker på gang". Han skjønner faktisk hva han skal gjøre og setter i gang. Han gliser, babler og ler - og synes det er kjempemorsomt. Vi roser masse og lager litt show underveis og når han er klar Er det sant? Anonymous poster hash: 88b1e...74b Ville aldri gjort det om han var redd eller på noe vis viste ubehag. Min mor som vokste opp i et hus uten innlagt vann osv.var pottetrent da hun var et år Forventer ikke at han er tørr når han er et år, men vi kan jo bli litt kompis med dossen Det har funka fint her i huset
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #16 Skrevet 20. november 2013 Barn under 2 år ville jeg i'kke vendt av med bleie. De er ikke nevrologisk klare, det kan gå fint forde dere setter de på motta til faste tider, men de er ikke klare. Når man begynner pottetrening så tidlig kan barna få problemer senere. Begynn med pottetrening først når de har flere tørre bleier i løpet av en dag over en periode. Anonymous poster hash: f1980...697
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 Før i tiden var de fleste barn vendt av bleie ved 1,5 års alder. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det nå? Anonymous poster hash: 94508...a04
Gjest Julia1984 Skrevet 20. november 2013 #18 Skrevet 20. november 2013 Før i tiden var de fleste barn vendt av bleie ved 1,5 års alder. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det nå? Anonymous poster hash: 94508...a04 Hva mener du med "før i tiden"!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #19 Skrevet 20. november 2013 Barn under 2 år ville jeg i'kke vendt av med bleie. De er ikke nevrologisk klare, det kan gå fint forde dere setter de på motta til faste tider, men de er ikke klare. Når man begynner pottetrening så tidlig kan barna få problemer senere. Begynn med pottetrening først når de har flere tørre bleier i løpet av en dag over en periode. Anonymous poster hash: f1980...697 Tull og tøys, faktisk! Finnes det noe seriøs forskning som viser dette, eller er det bare nok en helsesøster-myte? Hvordan kan det da ha seg at minst halvparten av verdens småbarn er ferdig pottetrent sånn ca når de har lært seg å gå da? "Rådet" ditt er oppskriften for å få en stor unge, midt i verste trassalderen, som har potteskrekk og aldri har fått trene på at det er naturlig å sette seg ned på huk for å bæsje. Merkelig at når det gjelder pottetrening, så skal man ikke starte treningen før ETTER at barnet har begynt å lære seg det selv. Skulle man overført den tankegangen til alt, så bør man vel heller ikke begynne å trene barnet på å gå bortover gulvet mens en voksen holder hendene før ETTER at barnet har begynt å slippe seg og gå støtt på egen hånd? Fordi det er ikke "nevrologisk klart" før det? Jeg har selv satt to barn på potte fra før ett års alder. Det er ingen tvil om at de raskt lærer å "slippe seg". Altså å ta i og tisse eller bæsje med vitende og vilje når de blir satt på potta. Dette gjaldt uansett tidspunkt, så teorien om regelmessighet stemmer ikke. De er bevisste på hva de gjør, og spesielt det å bæsje i bleia likte de snart veldig dårlig. Så der vil jeg påstå at de også bevisst holdt igjen ca fra ett års alder. Kontroll på blæra tok lenger tid, men begge hadde faktisk flere og flere tørre netter fra 1,5 års alder. Til og med selv om de hadde fått nattamming et par ganger. Begynner man tidlig, og gjerne setter barnet på potte samtidig som man går på do selv, så lærer barnet at dette er normalt, og jeg er også "stor" og flink akkurat som mamma. Og så er den holdningen inne lenge før barnet kommer i trassalderen. Så kan man godt bruke bleie i tillegg fram til ca to års alder. Da slipper barnet følelsen av å ha uhell, får bare mestringsfølelsen av å kunne gå på potte. Vinn-vinn for alle. Anonymous poster hash: bcdc8...be5
MammantilNurket Skrevet 20. november 2013 #20 Skrevet 20. november 2013 Før i tiden var de fleste barn vendt av bleie ved 1,5 års alder. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det nå? Anonymous poster hash: 94508...a04 Hva mener du med "før i tiden"!Moren min er født på 1950-tallet. Var tørr som 1-åring
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #21 Skrevet 20. november 2013 Heier på deg alle mine 3 var 20 mnd. ikke pent og se en 3-4 åringer flyr rundt i bleie. Anonymous poster hash: 3485a...7c9 Ikke pent å se 3-4 åringer med bleie? Går du virkelig rundt og legger merke til det og synser noe om det? Virkelig? Jeg legger også merke til det når det er unger over 3 år med bleie, som ikke viser noen tegn til å forstå hva de gjør. Som står rett opp og ned på stuegulvet og driter i bursdagsselskap for eksempel. Mens foreldrene sitter en meter unna og gjør ingenting. Samme med store unger som bruker smokk hele tiden. Da synes jeg foreldrene velger litt for letteste løsning. Dessverre! Anonymous poster hash: bcdc8...be5
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #22 Skrevet 20. november 2013 Ikke pent å se en 3-4 åring i bleie.. Hva er det for en ting å si a? Er jo helt normalt å slutte frem til den alderen! Og viktig er å ikke presse barna før de er klare. Det kan skade selvfølelsen hvis de ikke mestrer og har mange uhell. Blir provosert over slike dumme uttalelser!! Du kan jo heller synes det er deilig at dine var bleiefrie tidlig en å komme med slikt tøv! Dattera mi slutta helt når hun var 3, sønnen 2. Minste bare baby men ikke søren om jeg begynner noe do trening så tidlig, det er min preferanse da, andre gjør hva de vil, håper bare ikke folk presser barn til ting de ikke er modene for! Anonymous poster hash: d4304...134 Det er ikke vanlig å slutte fram til den alderen.... I alle fall var det ikke det for noen år siden. Ungene er klare til å gå på do lenge før de er 3-4 år. Da begynner det å bikke over til at de på rent trass ikke vil lære seg å gå på do.... Bleiene er altfor gode nå, slik at det er vanskelig for barnet å kjenne at det blir vått når man tisser. Derfor er det mange 3-4 åringer som fortsatt bruker bleier. Det er ikke naturlig. Det er heller latskap av foreldre å ikke venne av barna med denne "uvanen" tidligere. Og å skylde på årstiden som enkelte gjør, den er drøy.... Lær ungene å gå på do fra de kan sitte oppreist, da er de klare. Anonymous poster hash: 4e2a5...d54
stratosku Skrevet 21. november 2013 #23 Skrevet 21. november 2013 Jeg har to barn på snart 2 år. Begge er sluttet helt med bleie, og sir klart ifra når dem må på toalettet. For ett par uker siden sluttet ene på natten, og det har ikke vært noen uhell på natten enda. Storesøster som nå er 4 år sluttet med bleie da hun var 15 mnd. Det går fint an, sålenge man følger det opp og lager faste rutiner Hele veien har vi satt barna på potten når de har blitt skiftet på- sålenge det ikke har vært hindringer. Så har vi rost og vist glede når dem har klart å fått til noe. Er så godt å slippe bleiestyret!Lykke til, du har gjort det en gang før, så det går nok bare godt denne gangen også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå