Gå til innhold

Angst for å spy og svangerskapskvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 7+2 og har kastet opp for første gang. Har ikke slitt med kvalme tidligere, har kun vært slapp og tom for energi+ konstant sulten. Samme var det i dag da jeg våknet, slapp og skrubbsulten, så jeg heiv innpå med fire-fem kornmo kjeks for å få nok energi til å lage meg en littordentlig frokost, også drakk jeg et glass med iskald saft. Det tok meg ca tre sekunder før jeg skjønte at jeg måtte kaste opp, og at jeg ikke klarte å nekte, så jeg måtte løpe på do.. Nå, en halvtime senere er jeg ferdig med hysterianfallet mitt med hylgrining på badet, og har det egentlig helt grusomt.:( Jeg har alltid vært livredd for å spy, så jeg får mer eller mindre angstanfall etterpå.. Er alene hjemme, samboeren er på jobb, så da blir det bare enda værre :(

Det kom så veldig plutselig, så det var ingenting jeg fikk gjort for å stoppe det.. Akkurat nå så vet jeg ikke om jeg tør å spise noe som helst resten av dagen :(

Noen som har tips eller erfaringer?

Hilsen CatLover som ligger i senga og syns synd på seg selv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du lar være å spise kommer du garantert til å bli kvalm. Og det er mye bedre å kaste opp etter at man har spist litt så det ikke bare er syre som kommer. Det er vel ikke så mye å gjøre annet enn å spise ofte og lite, spise ting som frister, prøve å puste seg igjennom kvalmebygene og kaste opp når man må. Hvorfor har du sånn angst for å kaste opp? Tror aldri jeg har hørt om akkurat det, men det fins jo angst mot det meste. Bare kjedelig nå som du er gravid! Beste terapi mot angst et eksponeringsterspi med responsprevensjon, dvs at du går gjennom hvorfor det ikke er farlig å kaste opp før du gjør det. Det handler altså om å knytte trygghet om at det overhodet ikke er farlig til hendelsen. Det er ikke alltid så lett å få til dette på egenhånd, men ta raskt kontakt med legen din som kan henvise deg til psykolog. Behandlingen tar bare en time :) desverre kan ventetiden være lengre enn du trenger, så forsøk på egenhånd. Skriv ned tankene dine rundt det å kaste opp, kanskje vi kan hjelpe deg litt?

Skrevet

Hei! Jeg har faktisk hørt om dette med angst for å spy, og har hatt det selv, fra jeg var liten jente, hater fortsatt å spy, og unngår det hvis jeg klarer, men har ikke angst for det lenger. Forstår følelsen din! Vet ikke hvordan angsten ble svakere hos meg, har vel bare kommet med alderen;) så vet ikke om jeg har noen gode råd til deg egentlig. Du må nok bare venne deg til litt spying nå som du er gravid. Men prøv å spise og drikke i små mengder og ofte. Spis litt tørr kjeks før du står opp, ikke for mye drikke av gangen selv om du er tørst. God bedring og lykke til!!

Skrevet

Vet ikke hvordan det er og ha angst for å spy, for jeg kaster opp 10-20 ganger for dag. Du må prøve og spise det du har lyst på, så kan man kjøpe seebands på apoteket eller ingeferkapsler/ te. Mange ting å prøve for å bli kvitt kvalmen. For min del funket ingen ting. Har til og med prøvd kvalmestillende uten effekt. Slapp av og ta det med ro, prøv og spis litt og ikke drikk ved siden av. Prøv om du klarer og vente ca 30 min for du drikker selv om du blir tørst da du spiser. Dette for og holde nede noe mat. Er råd jeg har fått av legen som funker greit, da får jeg i meg noe næring slik at lille spire vokser. Lykke til selv om du har angst for å kaste opp.

Anonymous poster hash: d6699...f04
Skrevet

Det er virkelig ikke kjekt å spy. Når jeg var yngre (før jeg begynte å drikke alkohol) hadde jeg også angst for å spy. Fikk skikkelig panikk, ettersom jeg ble eldre og festet (litt for mye) ble det litt spying og jeg kom faktisk over hele angsten. Så jeg vet hvordan det kan være, og føler at viss du spyr "nok" ganger blir du vandt med at det ikke er farlig og at kroppen ofte føles litt bedre etterpå.

Off, jeg høres ut som den festløva! Har egentlig aldri vært det men bare tålt dårlig alkohol...

Anonymous poster hash: dab9e...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...