Gå til innhold

Hvorfor så høy leie???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg over at det skal være så dyrt å leie en leilighet med 2 soverom. Jeg trenger ikke bo sentralt, for jeg har bil, men folk skal jo ha flesk for å leie ut leillighet med to soverom! det er så vanskelig når man er alene å finne noe som ikke sluker hele lønna! Folk tenker jo ikke på at det faktisk er veldig vanskelig for noen å få leid, jeg skjønnar at folk vil ha slik at de får betalt ned på lånet på huset, men la det bli med det! hvorfor ha mere en det dere trenger? beklager fustrasjonen, men noen ganger så er det faktisk litt dritt å ha så mye mindre enn alle andre og virkelig bli påminnet det.

Anonymous poster hash: c3d5d...1be
Skrevet

Fordi lånene nå til dags ikke er billige. Det er vel derfor du ikke kjøper selv også vil jeg tro? I tillegg må man ha nok til å dekke slitasje på leil, og vedlikehold og slikt. Det er utgifter med å ha leil skjønner du.

I tillegg: tror du folk leier ut for å være snille? De aller fleste har investert for å tjene penger på det...

Anonymous poster hash: 21dd6...1e6

Skrevet

Jeg irriterer meg over at det skal være så dyrt å leie en leilighet med 2 soverom. Jeg trenger ikke bo sentralt, for jeg har bil, men folk skal jo ha flesk for å leie ut leillighet med to soverom! det er så vanskelig når man er alene å finne noe som ikke sluker hele lønna! Folk tenker jo ikke på at det faktisk er veldig vanskelig for noen å få leid, jeg skjønnar at folk vil ha slik at de får betalt ned på lånet på huset, men la det bli med det! hvorfor ha mere en det dere trenger? beklager fustrasjonen, men noen ganger så er det faktisk litt dritt å ha så mye mindre enn alle andre og virkelig bli påminnet det.

Utleie er ikke veldedighet, det er foretning. Vi leier da selvfølgelig ut til så høy pris som noen er villige til å betale (så sant de virker som ok folk selvfølgelig). Så lenge det er såpass etterspørsel i forhold til tilbud for utleieboliger vil prisen være såpass høy. 

Spessielt for eiere som bor i samme hus som leietagerene er det jo også ofte en del heft og en del irritasjonsmomenter med å dele hus med noen. Da vil man gjerne ha skikklig betalt for at det skal være vert det.

Anonymous poster hash: 7237c...346

Skrevet

Fordi lånene nå til dags ikke er billige. Det er vel derfor du ikke kjøper selv også vil jeg tro? I tillegg må man ha nok til å dekke slitasje på leil, og vedlikehold og slikt. Det er utgifter med å ha leil skjønner du.

I tillegg: tror du folk leier ut for å være snille? De aller fleste har investert for å tjene penger på det...

Du trenger ikke være så forbanna frekk , fru viktigper! Grunnen til at jeg ikke kjøper selv er vel fordfi det er så forbanna dyrt å kjøpe noe alene??? Er ikke alle som har alt skjønner du! Jeg er fult klar over at folk tar betalt for det de trenger å ta betalt for, men jeg bare uttrykte min irritasjon over det, det er faktisk vanskelig å finne noe med "fornuftig" pris!

Skrevet

Du trenger ikke være så forbanna frekk , fru viktigper! Grunnen til at jeg ikke kjøper selv er vel fordfi det er så forbanna dyrt å kjøpe noe alene??? Er ikke alle som har alt skjønner du! Jeg er fult klar over at folk tar betalt for det de trenger å ta betalt for, men jeg bare uttrykte min irritasjon over det, det er faktisk vanskelig å finne noe med "fornuftig" pris!

Du må gjerne kalle meg frekk og viktigper, hvis det går deg til å føle deg bedre.

Jeg ville bare forsøke å realitetsorientere deg litt ift hva som faktisk er 'fornuftig husleie', siden du helt tydelig ikke helt vet det...

Skrevet

Så lenge det er stor etterspørsel etter leiligheter kan en sette leien høyt, og med de prisene som er på boliger i dag så setter en gjerne leien høyt for å få dekket mest mulig av lånet.

Anonymous poster hash: f0a91...a8d
Skrevet

Jeg har lagt meg litt lavere i utleiepris for å få stabilie leietagere som ikke flytter ut hver gang de finner noe som er noen hundrelapper billigere.

Leier ut til en rolig alenemamma med to barn. Tar ca.2000,- mindre i husleie enn det som er gjengs leie i nabolaget og i byen.

Anonymous poster hash: c92c0...dd0
Skrevet

Du må gjerne kalle meg frekk og viktigper, hvis det går deg til å føle deg bedre.

Jeg ville bare forsøke å realitetsorientere deg litt ift hva som faktisk er 'fornuftig husleie', siden du helt tydelig ikke helt vet det...

Så du mener at det er så forbanna dyrt å ha boliglån at de som har det må leie ut leilighetene sine billig for at andre skal slippe å betale for seg? herlig! Flytt lenger fra byen, der får du et hus til en billig penge!

Anonymous poster hash: c9d1b...496

Skrevet

Man får trøste seg med at det snart blir boligkrakk, og håpe at da går alle prisene nedover :) Venter selv på det ihvertfall ;)

Anonymous poster hash: 24a30...7f3
Skrevet

Man får trøste seg med at det snart blir boligkrakk, og håpe at da går alle prisene nedover :) Venter selv på det ihvertfall ;)

Anonymous poster hash: 24a30...7f3

Et boligkrakk vil jo gjerne ha motsatt effekt i første omgang. Kjipt å bruke 2 mill og betale like mye som man gjør på 6 mill nå :/ tenk litt på det også om du har stram økonomi. Bare et vennlig tips, ikke ment spydig i det hele tatt :)

Skrevet

Anonymous poster hash: c3d5d...1be [/acronyS

Skjønner fortvilelsen din veldig godt. Noe er galt med Norge, når folk tar 11 000 i leie for en KJELLERLEILIGHET. Eier ikke skamvett.

Anonymous poster hash: 148ac...38a

Skrevet

Jeg beklager min frustrasjon, og hvis jeg er litt frekk, jeg er bare helt overgitt over prisene, det er bare det. Jeg får ikke ta opp lån slik at jeg kan kjøpe meg hus der jeg betaler 8000kr ned på lånet mitt. Men jeg kan leie for samme pris? huff, det er bare for dårlig. Hi

Skrevet

Myndighetene kunne gjort ganske mye for å senke prisen på utleieleiligheter. De kunne endret regelverket slik at man kunne bygge mye billigere. Gå vekk fra kravet om rullestoltilgang, godta mindre isolasjon ol.

Dagens leietagere er også ekstremt "kvalitetsbeviste". Det er nesten ikke mulig å få vanlige folk til å godta en lelighet uten flislagte bad, gulvvarme, nymalte flater og et kjøkken som er nyere enn 10 år, gulver i heltre osv. Da blir selvfølgelig leien høy.

Anonymous poster hash: 7237c...346
Skrevet

Her jeg bor er det ikke så altfor galt, jeg eier selv, og betaler rundt 8700 i mnd for en leilighet på 56 kvm. Venninnen min leier en dobbelt så stor leilighet, 3 soverom, god plass, inkludert strøm betaler hun 9200 i mnd :)

Anonymous poster hash: 28399...06a
Skrevet

Enig med de over her som sier at utleiemarkedet er basert på tilbud og etterspørsel og at de aller, aller færreste leier ut for å være snille.

Hvis dette er en kilde til stor frustrasjon så foreslår jeg at du ser på muligheter for å øke inntektene dine over litt tid, slik at du etterhvert kan kjøpe noe selv.

Anonymous poster hash: 1fe3c...5c5

Skrevet

Jeg har lagt meg litt lavere i utleiepris for å få stabilie leietagere som ikke flytter ut hver gang de finner noe som er noen hundrelapper billigere.

Leier ut til en rolig alenemamma med to barn. Tar ca.2000,- mindre i husleie enn det som er gjengs leie i nabolaget og i byen.

Det samme gjør firmaet jeg leier av, de ligger ca 1500 under markedsprisen, med vilje.

Skrevet

Jeg beklager min frustrasjon, og hvis jeg er litt frekk, jeg er bare helt overgitt over prisene, det er bare det. Jeg får ikke ta opp lån slik at jeg kan kjøpe meg hus der jeg betaler 8000kr ned på lånet mitt. Men jeg kan leie for samme pris? huff, det er bare for dårlig. Hi

Ja, det er faktisk helt tåpelig! vi betaler mindre i lån nå enn vi måtte betale i leie når vi leide. Så det føles blodig urettferdig når en sitter å betaler ned i andres lommer på noe som en tenker at dette kunne jeg fint betalt på mitt eget lån! Kjenner at jeg fortsatt nesten er litt bitter for alle de pengene jeg har "sløst" på at andre skal kunne slippe å betale sitt lån selv, mens jeg siden jeg var enslig ikke fikk lån som jeg greit hadde klart å betale. 

Anonymous poster hash: 5b01a...862

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Gjelder å komme over rette utleier HI. Har du mange bekjente rundt deg som kan hjelpe deg å spre budskapet? Eller en gruppe på facebook i ditt område med utleie annonser, så kan du jo legge ut det der, eller på finn også, hvor du forteller om behovet for 2 soverom, at du er alenemamma og lever på din inntekt bare.. Lov å håpe at det finnes flere som vår forrige utleier, og nåværende for den saks skyld :)

Her vi bor er det ikke billig heller, i "byen vår".. Når vi skulle ha barn, og startet å se oss om etter husrom, så viste vi ikke hvordan vi skulle klare det økonomisk, akkurat da leide vi jo 34 kwm for 3500 i mnd! Klarte ikke husleie på over 5000. Men samtidig måtte vi ha to soverom, med tanke på barn.. Vi følte oss maktesløse, dette kom ikke til å gå rett for seg, og vi så for oss at vi måtte forbli på hybelen med babyer osv (ventet da tvillinger)

Så kom det en telefon, ifra en som hadde hørt at vi var på jakt etter en bolig, men så vidt han hadde forstått det, så klarte vi ikke all verden av utgifter heller. Han satt med et nyoppusset hus, han kunne fint tatt 6000,- + strøm for det i mnd, men han tilbydde oss å leie det for 4500,- og da skulle vi kun betale strøm for vinteren, ikke resten av året! Vi var så glad, og lettet og jeg gråt av glede i 3 dager. Vi undertegnet kontrakten fortløpende, og takket være denne utleieren, så fikk vi god start på familielivet, vi mistet tvillingene, men vi fikk to barn på kort tid etterpå, og pga utleierne vår, klarte vi det økonomisk <3 Skylder han betydelig mye mer enn et takk kan man si.

Vår nåværende utleier forsto at det ble litt kronglete for oss med over 9000 i leie pr mnd, siden ungene ikke har bhg plass fra desember av, så kan ikke jeg ut i jobb uten videre. Han foreslo at vi tar på oss å male huset utvendig, så kunne vi gå ned med 500 kr i mnd, da havnet vi under makssummen vår! Til tross for at han kunne leid ut for de 9200,- så ga han oss en bedre mulighet, og leier ut til oss for 8700,- i 3 år nå! :)

Skrevet

Leieprisene er like ille som kjøpeprisene av boliger nå til dags. Det er jo helt ville priser og folk betaler jo flere mill for små høl.

Anonymous poster hash: 83b20...3d6

Skrevet

Så du mener at det er så forbanna dyrt å ha boliglån at de som har det må leie ut leilighetene sine billig for at andre skal slippe å betale for seg? herlig! Flytt lenger fra byen, der får du et hus til en billig penge!

Det du sier her gir ingen mening for meg...

Skrevet

vi leier ut, og har valgt å legge oss litt lavere enn markedsprisen..

da får vi stabile leietakere, slipper å forholde oss til at folk flytter inn og ut hele tide

vi gjør dette i hovedsak fordi vi har råd til det.. men hadde vi vært avhengige av leieinntekten for å betale lån, så hadde vi måtte ta mer betalt 

Anonymous poster hash: acdb6...cdc
Skrevet

Jeg kjenner også noen som har gjort det slik, de har ikke økt husleien på lang tid, og har fortsatt samme leieboere (blant annet en alenemor med sin sønn). I tillegg til at de har stabile leietakere har de fått et godt forhold til leieboerne og kan sove godt om natten og vite at de gir et godt tilbud til leieboerne. De tjener da nok til å dekke lån og andre utgifter, ikke mere utover det.

Det er synd ikke flere tenker slik, de som snakker om "fornuftige" priser her er litt på tur, mener jeg - det er ikke nødvendigvis "fornuftig" å ta maks av det man kan i husleie... Det er lov å tenke litt på andre mennesker også, man trenger ikke bare å være grisk.

Anonymous poster hash: 779f2...be8

Skrevet

vi leier jo ikke ut pga veldedighet da . Leieinntektene er medregnet i vårt huslån. Hadde vi fått huslån uten å ha det basert på at huset har muligheter til leigeinntekter, hadde vi aldri hatt leieboere. Det er et stort minus å ha leieboere i samme hus. Skulle gjerne ha sluppet.

Anonymous poster hash: bbdb8...e06

Skrevet

Leieprisene er like ille som kjøpeprisene av boliger nå til dags. Det er jo helt ville priser og folk betaler jo flere mill for små høl.

Anonymous poster hash: 83b20...3d6

Ja, det blir den naturlige konsekvensen tenker jeg...

Anonymous poster hash: de33d...bc8

Skrevet

Bor du i en by? Du kan leie litt desentralt, eller søke om bostøtte for eksempel. Her er prisene HÅRREISENDE for å si det mildt! Minium 13-14 000 kr for en bitteliten tre-roms leilighet. Bor ikke i Oslo eller en storby, selv om prisene lett kunne tilsagt det. Nå for noen mnd siden fikk jeg samboer og vi leier ca 35 minutter unna jobben min, med bil. Langt å kjøre ja, men idag betaler vi kun strøm/nett, tv og brøyting. I helgene får vi låne svigermors og fars leilighet og den er fem minutter å gå fra jobb. Til neste år kommer nr to og da leier vi på samme plass, bare at husleien da kommer på 5500. Men fire soverom for den prisen er ikke ille. Vi er heldige da, dette er gjennom hans familie. Har og vært alene og synes og det er sure penger å betale halve lønna ut i husleie...

Anonymous poster hash: 78a42...c70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...