Gå til innhold

Trenger han egentlig vintersko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 2 år. Han har dock boots som han bruker i barnehagen og som det (foreløpig i alle fall) er god plass til sokker i om det skulle bli nødvendig. Han er god og varm på bena bestandig, selv i går da det var -7 grader. I barnehagen skal de ikke være ute om det er kaldere enn -10, og om jeg tar ham ut da, blir det ikke lange turene. 

Trenger han egentlig sånne viking vinterstøvler? Eller holder det med dock bootsene? Føler liksom det er en selvfølge at han skal ha vintersko, men har begynt å tenke litt de siste dagene. Og ja, han er en utrolig varm unge!

Anonymous poster hash: 5a2f2...51c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke sko har han utenom dockbootsene? Tenker du at barnet kun har det paret hele vinteren? For meg er dock boots gummistøvler på høsten og tidlig vår. Det er plast, jeg syns selv mine er kalde når det nærmerer seg minusgrader, og absolutt ikke ventilerende i det hele tatt.

Skrevet

Det holder. Men ull inni er best. Og gjør en avtale med de ansatte på kalde dager. Be dem kjenne etter om han er varm når de kommer inn. Er han varm er det jo ingen grunn til å kjøpe andre sko.

Skrevet

Takk for svar!

Nei, han har nå kun overgangssko fra Ecco i tillegg, men de bruker han stort sett hjemme. Jeg har tenkt det samme som deg, men så jo i går at de funket fint selv i -7, og det uten sokker oppi.. Kjøper gjerne sko til ham ved behov, men lurer altså på om det strengt tatt er nødvendig.. 

Skrevet

Huff, det hørtes klamt og kaldt ut. Skoene puster ikke i det hele tatt og de gir så og si ingen varme. I minusgrader ville jeg aldri brukt slike sko.

Anonymous poster hash: 92c3c...197
Skrevet

Vi har dock, sherrox og skikkelig varme vintersko. Her en dag måtte vinterskoene vaskes og sherrox sto i bhg. Dock med tykk ullsokk holdt fint i minus fem. :)

Skrevet

Hadde han vært eldre og at det var trolig at han skulle være ute på iskalde dager hadde det ikke vært noe alternativ for meg, men nå er jeg altså usikker. Jeg har aldri opplevd at han blir klam på føttene i de skoene, så det er ikke noe problem i alle fall.

Hadde tenkt til å kjøpe vintersko i dag, men da utsetter jeg det litt til og ser hva han egentlig trenger fremover. Lurt å snakke med barnehagen ja! Er han kald/klam får han selvfølgelig andre sko. 

Skrevet

I fjor kjøpte vi vårt første par dock boots. Bor på sør-vestlandet, så tenkte jeg skulle se an vinteren litt før jeg gikk til innkjøp av vintersko. Til tross for en ganske lang og kald vinter, ble det aldri behov for vintersko. Med den ekstra sålen som følger med, pluss ullsokker, var skoene varme og gode. 

Og puster ikke Dock boots? De er jo laget av neopren, og jeg trodde det var nettopp det som var forskjellen på dock boots og gummistøvler/cherrox...

Skrevet

Dock boots er nok helt til å leve med, men det hadde jeg kun vurdert om jeg slet økonomisk. Her har barna minimum goretex vintersko, dock boots lignende med uttagbart for og penere vanntette sko i skinn. Ikke nødvendig for å ikke fryse, men nødvendig for at mor skal føle at barna ser presentable ut.

Skrevet

Dock boots er nok helt til å leve med, men det hadde jeg kun vurdert om jeg slet økonomisk. Her har barna minimum goretex vintersko, dock boots lignende med uttagbart for og penere vanntette sko i skinn. Ikke nødvendig for å ikke fryse, men nødvendig for at mor skal føle at barna ser presentable ut.

Hehe! Jeg sliter absolutt ikke økonomisk, men jeg bruker heller ikke penger på unødvendige ting. Derfor jeg undrer litt :) Han har jo  Ecco-skoene som er fine. De brukes hjemme og er til pent og for mors følelser :P 

Skrevet

Det spørs jo også hvor bevegelig han blir med mye klær. Har sett på mine at de som 2-åringer blir mer stillesittende når de har på seg masse klær. Da blir de jo også kaldere på føttene. Og så lurer jeg på hvor dere bor hvis barnehagen tenker å holde alle inne hvis det er kaldere enn - 10. I store deler av landet er det jo kaldere enn det i ukesvis og da skal de bli bra skrullete hvis alle skal være inne hele tiden. Hos oss har det vært korte turer ut i hvert fall ned til -15.

Skrevet

Det spørs jo også hvor bevegelig han blir med mye klær. Har sett på mine at de som 2-åringer blir mer stillesittende når de har på seg masse klær. Da blir de jo også kaldere på føttene. Og så lurer jeg på hvor dere bor hvis barnehagen tenker å holde alle inne hvis det er kaldere enn - 10. I store deler av landet er det jo kaldere enn det i ukesvis og da skal de bli bra skrullete hvis alle skal være inne hele tiden. Hos oss har det vært korte turer ut i hvert fall ned til -15.

Vi bor i nærheten av Oslo. Jeg håper og tror at jeg har valgt vinterbekledning som gir god bevegelighet, men det gjenstår og se. Det er et poeng at han muligens blir mer stillesittende utover. 

Jeg er ikke så fornøyd med at de ikke skal være ute under -10, men det er retningslinjene for barnehagen. Kun barna født i 2011 og tidligere er ute mellom -10 og - 15. Han sover ute da, men da har han uansett ikke på seg sko. 

Skrevet

Hehe! Jeg sliter absolutt ikke økonomisk, men jeg bruker heller ikke penger på unødvendige ting. Derfor jeg undrer litt :) Han har jo  Ecco-skoene som er fine. De brukes hjemme og er til pent og for mors følelser :P

Da ville jeg ha stolt på meg selv, og sett om det fungerer med dockbootsene. Jeg hadde nok følt meg helt sprø om jeg gjorde det samme. Hva vi vurderer som unødvendig eller nødvendig er jo individuelt. Her blir det meste en nødvendighet. Jeg elsker å shoppe, spesielt barnetøy/sko. Antrekk, sko, yttertøy osv er nøye gjennomtenkt, og mangler det f.eks penere sko når vi skal noe som ikke innebærer utelek eller friluftliv må det gjøres noe med så snart som mulig. 

Skrevet

Da ville jeg ha stolt på meg selv, og sett om det fungerer med dockbootsene. Jeg hadde nok følt meg helt sprø om jeg gjorde det samme. Hva vi vurderer som unødvendig eller nødvendig er jo individuelt. Her blir det meste en nødvendighet. Jeg elsker å shoppe, spesielt barnetøy/sko. Antrekk, sko, yttertøy osv er nøye gjennomtenkt, og mangler det f.eks penere sko når vi skal noe som ikke innebærer utelek eller friluftliv må det gjøres noe med så snart som mulig. 

Ja, jeg bør kanskje stole mer på meg selv! Men kjenner jeg er en usikker førstegangsmor på tross av at jeg er godt voksen! Føler meg nemlig nettopp helt sprø som vurderer å ikke kjøpe vintersko til gutten min :o Menmen, jeg ser an! Er ikke så langt til butikken om jeg skulle ombestemme meg :) 

Tusen takk for mange fine innspill! Tar gjerne i mot flere også, om noen vil kommentere :)

Skrevet

Jeg ville ventet til du ser at det er behov. Kanskje vokser han ut av skoene før du trenger dem også hvis du kjøper dem nå. Gutten min på tre år har gått opp fem størrelser på et halvt år nå, så jeg har sluttet å kjøpe sfo før jeg ser at vi trenger dem.

Anonymous poster hash: 46781...3b8

Skrevet

I hele fjor vinter brukte eldstejenten min dockene sine. Det var dem hun foretrakk. Goretexene ble knapt brukt. De var i skogen stort sett hele dagen, i mange minus, Hun var aldri kald på bena. 

I akebakken og på isete dager derimot var det best med vinterskoene, Dockene er litt glatte under.

Skrevet

Samme dag som jeg skrev dette innlegget fikk jeg beskjed om å kjøpe vintersko til barnet i barnehagen, hehe. Han er nok antakelig mindre aktiv der og fryser lettere. Så da fikk han selvsagt vinterko. Måtte bare oppdatere, siden det var så tilfeldig :P

Skrevet

Ville også hatt vintersko. Mine barn har hver vinter et par cherrox og et par vintersko. Selv cherrox og Dock boots kan bli våte - f. ex når det havner snø oppi. Da er det lurt å ha et skift.

Anonymous poster hash: 23853...a10

Skrevet

I fjor kjøpte vi vårt første par dock boots. Bor på sør-vestlandet, så tenkte jeg skulle se an vinteren litt før jeg gikk til innkjøp av vintersko. Til tross for en ganske lang og kald vinter, ble det aldri behov for vintersko. Med den ekstra sålen som følger med, pluss ullsokker, var skoene varme og gode. 

Og puster ikke Dock boots? De er jo laget av neopren, og jeg trodde det var nettopp det som var forskjellen på dock boots og gummistøvler/cherrox...

Jeg har neoprenstøvler selv, og de puster absolutt ikke. Jeg blir veldig klam på føttene med dem, selv med ullsokker. Jeg ville aldri brukt dem ute i -5 eller -10 grader.

Skrevet

Mine unger brukte bare dockboots ifjor vinter. De hadde andre vintersko, men ville ikke bruke dem.

Ser nå at du har kjøpt vintersko nå da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...