Gå til innhold

Hvordan er det å føde i Hammerfest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs og usikker. 
Hvordan var deres opphold?
Hadde dere en fin opplevelse?

Hvordan var jordmødrene?
Mange år siden dere fødte der?
Hvilke ulike smertelindringer prøvde dere?

Blir veldig glad om noen kan svare :)

Anonymous poster hash: 564cc...b6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg fødet begge mine unger på Hfest sykehus, var første gangsfødende i 2010 og siste mann fikk vi nå i sommer. Oppholdet på barselavdelingen var kjempe flott, og alle som jobbet der da var utrolig hyggelige og hjelpsomme! Første gangen jeg skulle føde, vart fødselen så lenge og opplevde derfor 3 vaktskifter på en gang, men det gjorde meg ingenting, for alle de 3 jordmødre som jeg fikk da var helt fantastiske :) :) Nå i sommer var det en del sommervikarer fra Sverige og Danmark, og de har visst jobbet fast der hver sommer, så erfaringsmessig var det ingenting å sette fingeren på. Jeg hadde et kjempe flott opphold begge gangene. Det eneste negative jeg kan trekke ned er at dersom det er mange som føder den perioden du skal føde, må man dele rom med dem. I 2010 måtte jeg dele rom med 3 andre nybakte mødre. Utrolig slitsomt :( Nå i sommer var det lite fødsler på gang, da fikk de aller fleste 'enerom'. Siden fødselen min gikk over alt forventning og jeg var i kjempe form, fikk jeg tilbud å bo på syke hotellet, og takket ja til det, og det angrer jeg ikke på i ettertid mtp ingen begrensninger på besøkstid, eget bad og do.

Når det gjelder smertelindring, så har jeg ingen erfaringer med det.... Her klarte jeg å holde rier smerter i sjakk ved å ta ordentlig ut- og innpust.

Du får lykke til og gled deg til oppholdet på Hfest sykehus :)

Anonymous poster hash: a58a5...6fe

Skrevet

Så betryggende å høre! Tusen takk for et flott svar :)
Er bare så nervøs før fødselen, men blir nok bedre når jeg får kommet i kontakt med dem.

Skrevet

Det er som å bli bragt tilbake i tid til 1980-tallet. Men i stedet for å ringe mellom de forskjellige avdelingene og etter lege så joiker de nedover gangene for å sende journaler og beskjeder mellom hverandre. Vinterstid, når ambulansen ikke klarer å ta seg frem, så benytter de seg av reinsdyr og slede. En meget spesiell og unik opplevelse...

Anonymous poster hash: 4039b...e3d
Skrevet

Jeg har hørt positive ting om Hammerfest sykehus. Jeg fødte ikke der, men var innlagt der pga høyt blodtrykk fra rett før termindato. Jeg hadde negative opplevelser med to mannlige leger der, men jordmødrene virka hyggelige. Jeg tror at man får mer personlig "pleie" i H.fest fremfor større sykehus.

Skrevet

Jeg ville aldri født på et sykehus med mindre enn 3000 fødsler i året.

Anonymous poster hash: 843d9...7c4

Skrevet

Har født der to ganger og har vært strålende fornøyd. Hyggelige folk. Rolig og behagelig stemning. Brukte lystgass.

Har også født på St Olav. Det føltes som et samlebånd. Lokalene er nye og fancy, men følte meg veldig alene. Så nesten ingenting til jordmødrene og fødte nesten uten.

Anonymous poster hash: f5a5e...f5c

Skrevet

Det er nok ikke noe annerledes å føde der enn andre steder! Det er garantert like vondt å føde i hammerfest som i oslo,bergen,tønsberg eller fredrikstad... Garantert!

Anonymous poster hash: 6892e...db3
Skrevet

Jeg ville aldri født på et sykehus med mindre enn 3000 fødsler i året.

Anonymous poster hash: 843d9...7c4

Hehe, så du mener jeg burde reise til Oslo når jeg kjenner riene begynner å komme? Morroklumpen :)

Skrevet

De har fått en ny kjempe flink jordmor fra Vestlandet. Hun har jobbet både i Oslo og på Haukeland ;)

Anonymous poster hash: a9f00...759

Skrevet

Skulle egentlig føde i Hammerfest, men Sennalandet var stengt så det ble ambulanse mot Tromsø og full stopp ved Kvænangsfjellet som også var stengt. Fødte i ambulansen ved Talvik.

Er gravid nå og reiser hjem til mamma og pappa i Narvik når det nærmer seg fødsel. Helt utrolig at en fylke som er like stort som Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud, Telemark og Vestfold kun har 2 sykehus og en drøss med stengte veier og fjelloverganger. Sist jeg var syk måtte vi reise til Finland pga. stengte veier. Man skulle kanskje ikke bodd her oppe i "Sibir"?

Anonymous poster hash: 1fb2a...347
Skrevet

Så betryggende å høre! Tusen takk for et flott svar :)Er bare så nervøs før fødselen, men blir nok bedre når jeg får kommet i kontakt med dem. Anonymous poster hash: 564cc...b6f

Bare hyggelig du :) Du kommer til å bli godt i vare ta, og ikke nøl å spør dem om hjelp eller det du lurer på når du er innlagt på føden og etter hvert på barsel avdeling. Og før du forlate sykehuset, kommer mest sannsynlig den jordmora som tar i mot barnet og ha en samtale med deg. Der går vedkommende gjennom fødselsforløpet, informere en del ting og spør deg hvordan du har hatt det under oppholdet.

Under oppholdet blir barnet forøvrig sjekket av en barnelege, bli tatt blodprøve fra hælen ( følingtest), hørselstest og veiing.

Husk å ta med 'sov i ro' hvis du må dele rom med flere. Kjekt å putte det i øret som ikke er vendt mot baby ;)

Forresten er det Marita som følger deg opp under svangerskapstida? I så fall hør med henne om hun kan ta deg og din kjære på omvisning på føden. Vet at hun har gjort det ei venninne av meg.

Lykke til med siste innspurt :)

Skrevet

Jeg trodde jeg måtte føde i Hammerfest, men skal etter planen føde i Alta selv om jeg er førstegangs. De fortalte at de er nå godtkjent som hovedfødeplass fos oss i Alta (gitt at man har et normalt svangerskap).

Er det trygt å føde i Alta? Eller bør jeg insistere på Hammerfest?

Det må jo være tryggere å være på et sykehus dersom noe skulle gå galt...hjelp!

Anonymous poster hash: e192f...d69
Skrevet

Jeg har født mine i Hammerfest. Første gangen var det jævlig rett og slett, trodde aldri jeg ville føde der igjen noensinne. Så ble jeg gravid på nytt og valgte Hammerfest pga lang reisetid til Kirkenes. Jordmødrene, oppholdet og legene var helt fantastiske! Jeg fikk så mye oppfølging og hjelp, mannen min kunne ligge på samme rom som meg under hele oppholdet, de tilbydde seg faktisk å ta vare på barnet vårt om vi ville ut å spise osv. Vi gjorde ikke det da, men det var ingen problem om vi ønsket egentid. Alt i alt, så var det helt strålende.

Anonymous poster hash: 2c285...3a3

Skrevet

Brukte forresten badekar og etterhvert epidural som smertelindring.

Skrevet

Jeg trodde jeg måtte føde i Hammerfest, men skal etter planen føde i Alta selv om jeg er førstegangs. De fortalte at de er nå godtkjent som hovedfødeplass fos oss i Alta (gitt at man har et normalt svangerskap).

Insister på Hammerfest. Du vet aldri hvordan fødselen kan bli!

Skrevet

Jeg trodde jeg måtte føde i Hammerfest, men skal etter planen føde i Alta selv om jeg er førstegangs. De fortalte at de er nå godtkjent som hovedfødeplass fos oss i Alta (gitt at man har et normalt svangerskap). Er det trygt å føde i Alta? Eller bør jeg insistere på Hammerfest?Det må jo være tryggere å være på et sykehus dersom noe skulle gå galt...hjelp! Anonymous poster hash: e192f...d69

#2 her igjen :)

Hadde jeg vært deg så hadde jeg insistert å føde på Hfest sykehus, for man vet aldri hva som skjer under fødselen!! På Hfest sykehus har du både barneleger, gynekolog og andre spesialister tilgjengelig hvis det skulle oppstå akutte situasjonen. Første gangen jeg skulle føde, tok det så lang tid at jeg ba om en time siesta bare for å få hvilt meg litt, da kom gynekologen og sjekket litt før hun sa det var greit. I min situasjon var det ikke noe farlig pga ungen var rolig i magen :) men man vet nå aldri..

Skrevet

Det er godkjent ved normalt svangerskap og ved en BMI som jeg mener ikke skal være høyere enn 30 og man må, uansett BMI ikke legge på seg merenn 20 kilo.

Jeg fikk tilbud om å føde i Alta, men så håpløst som det er med stengte veier og fjelloverganger så turde jeg ikke det, dersom det var noe galt med barnet

Skrevet

Det er godkjent ved normalt svangerskap og ved en BMI som jeg mener ikke skal være høyere enn 30 og man må, uansett BMI ikke legge på seg merenn 20 kilo.

Jeg fikk tilbud om å føde i Alta, men så håpløst som det er med stengte veier og fjelloverganger så turde jeg ikke det, dersom det var noe galt med barnet

Ja dersom det hadde vært vinter, så hadde jeg vært mere bekymret, men jeg føder til sommeren og da går det greit å kjøre/helikopter dersom det skulle oppstå komplikasjoner. (jeg som må føde i Alta).

Skrevet

Jeg bor i Hammerfest, så er heldigvis ikke noe alternativ for meg å føde i Alta eller andre steder :)
Men takk for betryggende og gode svar til dere som har svart meg, blir litt lettere når jeg får høre om så positive og gode opplevelser der!

Hi

Skrevet

Må dere føde i lavvo?

Anonymous poster hash: 1d406...5f0

Skrevet

Skulle egentlig føde i Hammerfest, men Sennalandet var stengt så det ble ambulanse mot Tromsø og full stopp ved Kvænangsfjellet som også var stengt. Fødte i ambulansen ved Talvik.Er gravid nå og reiser hjem til mamma og pappa i Narvik når det nærmer seg fødsel. Helt utrolig at en fylke som er like stort som Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud, Telemark og Vestfold kun har 2 sykehus og en drøss med stengte veier og fjelloverganger. Sist jeg var syk måtte vi reise til Finland pga. stengte veier. Man skulle kanskje ikke bodd her oppe i "Sibir"? Anonymous poster hash: 1fb2a...347

Er ikke akkurat befolkningsgrunnlag for flere sykehus.

Skrevet

Må dere føde i lavvo?

Anonymous poster hash: 1d406...5f0

Yes! 

Og ofte må mennene sitte utenfor med gevær itilfelle det skal komme isbjørner :)

Skrevet

Husk også på at ingen av personalet i Hammerfest snakker norsk. Det eneste de taler så langt nord er samisk.

Anonymous poster hash: 4039b...e3d
Skrevet

Sikkert mørkt og kalt;)

Anonymous poster hash: 21d18...b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...