Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Sånn et det støtt. Noen ganger har jeg vært nødt til å bare ta meg råd. Men nå sitter jeg med 598 kr på konto. Disse pengene skal rekke til mat til 4 voksne og ett barn frem til den 30. Det som gjør meg ekstra frustrert er at jeg skal reise bort denne helgen på julebord med jobben. Det vil si at jeg ikke har en kr. å bruke på noen ting. Skikkelig koselig å drikke vann når de andre fester. Men, men. Vet dette er et luksusproblem, men er så drit lei av aldri ha et øre til overs til noe til meg selv. Eneste gangene jeg fester er med jobben og det er ikke ofte. I begynnelsen av mnd. lånte jeg noen 1000kr som jeg skulle fått tilbake når vedk. fikk lønning sist uke. Får bare teite unnskyldninger når jeg spør etter pengene. Jeg trenger dem selv. Denne personen får aldri mer låne penger av meg for å si det sånn. I tillegg er jeg delvis sykemeldt og venter på penger fra NAV. De bruker flere mnd. på å behandle søknaden om sykepenger. De siste mnd. har jeg virkelig gnikket og spart fordi det snart er jul og vi må kjøpe julegaver. Skulle vært hos frisøren også. Har kort hår som har vokst rimelig bra ut nå, men har ikke råd til frisør før jul, om det ikke skjer et under og NAVkommer med pengene. Vurderer å ta hårklippemaskinen fatt. Vi har det vanligvis trangt økonomisk, men nå er det virkelig ille. Hver gang jeg får spart meg opp noen kr. så skjer det ett eller annet og så er de pengene borte. Nå er jeg ekstra frustrert pga. dette julebordet og fordi jeg ikke får tilbake de pengene jeg var så dum og låne bort. Ikke får jeg meldt meg julebordet heller. Møter man ikke opp må man dekke opp for de utgiftene bedriften har fått. Eneste gyldig grunn er om man leverer sykemelding. En liten frustrert utblåsning over et egentlig "luksusproblem". Hadde bare gledet meg til å kunne kose meg og feste sammen med de andre :-( Anonymous poster hash: d78db...c88
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 De tre andre voksne du bor med må også bidra til fellesskapet. Hva gjør de? Hadde møtt opp på døra til den som lånte penger av deg og sagt at jeg må ha de innen torsdag. Ferdig snakka. Anonymous poster hash: f7b9b...7c1
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Hadde også møtt opp på døren til den som lånte deg penger, håper virkelig ikke dette er en venn for da bør du kanskje kutte ut hele vennskapet! Anonymous poster hash: cd97f...64a
Januarmirakelet Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Enig med de over. Møt opp på døra og krev pengene dine tilbake, om de ikke klarer å skrape sammen hele summen så bør de kunne hoste opp noe:/ Alle monner drar!
Alle gode ting er tre:) Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Hadde møtt opp hos vedkommende som lånte penger og sagt at jeg måtte ha pengene akkurat nå! Ikke ring, møt opp på døra- verre å komme med teite unnskyldninger da! Hvorfor skal du ha dårligere råd enn du trenger og måtte droppe julebordet fordi det ikke passer vedkommende helt å betale tilbake det som ble lånt akkurat nå? Dere hadde en avtale om når det skulle betales tilbake, det skal holdes!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Bidrar ikke de tre andre voksne til husholdningen? Anonymous poster hash: 4c977...d3a
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Ikke mye nei. Mannens inntekt går med til de store regningene. Denne mnd sittet han igjen med 1000 kr. De to andre voksne er eldste sønnens kjæreste ( kjærsten bor her ikke fast, men er her det meste av tiden) og sønnen. Det er for øvrig sønnen som skylder meg penger :-(. Det er egentlig ikke et lån han skylder meg, men husleie. Han jobber og tjener forholdsvis godt til lærling og være. Kan ikke akkurat sette han på gata heller selv om det akkurat nå er fristende å sette alle hans ting ut før han kommer hjem. Han har forandret seg etter at han begynte å tjene penger. Han betaler 1500 kr i mnd. Det dekker ikke mat, strøm og andre utgifter jeg har på han. Det beste var her en dagen når han kom til meg og mente vi måtte gjøre om på bilforsikringen nå si må han snart får lappen. Han trenger bilen for å kjøre til og fra trening, dra til kjærsten/hente henne. Ikke noe problem at vi får mer å betale i forsikring, drivstoff er heller ikke dyrt nei. Forsikringenvår gjelder kun for personer over 23 eller 24 år. Jeg nekter å gjøre om på den, som jeg også sa så er det ikke min bil men hans stefar sin. Så det får han ta opp med han. Det vet jeg han ikke tør og gjøre. Anonymous poster hash: d78db...c88
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Da sier du at nå er det opp til ham og skaffe mat siden husleien ikke er betalt. Anonymous poster hash: c4834...f86
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Da får sønnen din hoste opp penger, og i samme slengen kan du be ham skjerpe seg og innse at dere ikke er millionærer, eller så kan han flytte ut og se hvor mye penger han har igjen etter at alt er betalt da. Og kjerringa hans kan holde seg hjemme, faen så frekke. Anonymous poster hash: 7512d...6e1
Ugl@ ruger... Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Ikke mye nei. Mannens inntekt går med til de store regningene. Denne mnd sittet han igjen med 1000 kr. De to andre voksne er eldste sønnens kjæreste ( kjærsten bor her ikke fast, men er her det meste av tiden) og sønnen. Det er for øvrig sønnen som skylder meg penger :-(. Det er egentlig ikke et lån han skylder meg, men husleie. Han jobber og tjener forholdsvis godt til lærling og være. Kan ikke akkurat sette han på gata heller selv om det akkurat nå er fristende å sette alle hans ting ut før han kommer hjem. Han har forandret seg etter at han begynte å tjene penger. Han betaler 1500 kr i mnd. Det dekker ikke mat, strøm og andre utgifter jeg har på han. Det beste var her en dagen når han kom til meg og mente vi måtte gjøre om på bilforsikringen nå si må han snart får lappen. Han trenger bilen for å kjøre til og fra trening, dra til kjærsten/hente henne. Ikke noe problem at vi får mer å betale i forsikring, drivstoff er heller ikke dyrt nei. Forsikringenvår gjelder kun for personer over 23 eller 24 år. Jeg nekter å gjøre om på den, som jeg også sa så er det ikke min bil men hans stefar sin. Så det får han ta opp med han. Det vet jeg han ikke tør og gjøre. Anonymous poster hash: d78db...c88 Slutt å sy puter, sett opp husleia. Du hjelper ham kke ved å la ham bo hjemme "gratis", han lærer seg ikke sunn økonomi på den måten. Faktisk bedre at du hiver ham ut enn å fortsette slik. Kjæresten bør også bidra. Har en 15 åring, han har vi nå begynt å lære opp i økonomi. Han får lønn for enkelte faste jobber her i husholdningen, disse pengene må han selv disponere. Viktig å sette dem inn i familieøkonomien, lære dem hva det faktisk koster å holde tak over hode, mat på bordet og alt det andre som koster penger, men som de tar forgitt. Hvis ikke vi gjør barna våre den tjenesten så kan de ende opp slik som de i luksusfellen.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Jeg er uenig. Jeg har aldri betalt et rødt øre hjemme, og var velkommen til å bo hjemme under hele studietiden om jeg ønsket (seks års utdannelse), men jeg har fortsatt arvet økonomisk sans. Det har mine søsken også. Jeg tenker at det er noe du lærer barna dine fra dag en, det må ikke pengeinnkreving og ukelønn til for det. Det er tross alt sønnen din. Har du bestemt at han skal betale, krever du penger og setter hardt mot hardt. Anonymous poster hash: 9194a...b1d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Jeg synes det er patetisk med voksne folk med voksne barn (DVs HI må være i 40 årene?) som syter over at de må være edru på en fest. Trodde man var ferdig med fylla før lengst jeg? Kjeeempekrise at man må drikke vann i stedet for sprit, cry me a river. Hadde det vært barn som sultet eller gikk med hullete klær på vinteren så kunne jeg har skjønt frustrasjonen. Anonymous poster hash: 3d81b...68e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 Dama til svogeren min var sånn, dro hjem til han (for da bodde han hjemme) og snylta på svigers hele tiden. Hun fikk til slutt beskjed om og finne seg et annet sted og bo... Hun var til og med så frekk at hun tok med klesvasken sin... Og hun bodde med ei venninne. Så poenget mitt var at hun dama ikke skal snylte på dere... Anonymous poster hash: c08b3...e09
Gjest Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Ferdig med fylla? Og de var 17 år eller? Folk må da få lov til å drikke i et festlig lag? Jeg synes det er patetisk med voksne folk med voksne barn (DVs HI må være i 40 årene?) som syter over at de må være edru på en fest. Trodde man var ferdig med fylla før lengst jeg? Kjeeempekrise at man må drikke vann i stedet for sprit, cry me a river. Hadde det vært barn som sultet eller gikk med hullete klær på vinteren så kunne jeg har skjønt frustrasjonen. Anonymous poster hash: 3d81b...68e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Jeg synes det er patetisk med voksne folk med voksne barn (DVs HI må være i 40 årene?) som syter over at de må være edru på en fest. Trodde man var ferdig med fylla før lengst jeg? Kjeeempekrise at man må drikke vann i stedet for sprit, cry me a river. Hadde det vært barn som sultet eller gikk med hullete klær på vinteren så kunne jeg har skjønt frustrasjonen. Anonymous poster hash: 3d81b...68e Hvis du ser på det og drikke på fest som "fylla" så skjønner jeg at du er ferdig med det for lenge siden. Du er kanskje ikke helt voksen enda? Voksne mennesker ser ikke på det å drikke på fest som "fylla". Anonymous poster hash: a98d9...63c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #16 Skrevet 20. november 2013 Ferdig med fylla? Og de var 17 år eller? Folk må da få lov til å drikke i et festlig lag? Jeg synes det er patetisk med voksne folk med voksne barn (DVs HI må være i 40 årene?) som syter over at de må være edru på en fest. Trodde man var ferdig med fylla før lengst jeg? Kjeeempekrise at man må drikke vann i stedet for sprit, cry me a river. Hadde det vært barn som sultet eller gikk med hullete klær på vinteren så kunne jeg har skjønt frustrasjonen. Anonymous poster hash: 3d81b...68e joda, men å lage sutreinnlegg om at man må være edru har jeg ikke forståelse for når man er voksen Anonymous poster hash: 3d81b...68e
Jippipippi Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 Jeg ville solgt noe som har betydning får han. Type Playstation e.l. Da lærer du han en "lekse". Så får du penger til å gå på julebord for
Superdolly Skrevet 20. november 2013 #18 Skrevet 20. november 2013 Ferdig med fylla? Og de var 17 år eller? Folk må da få lov til å drikke i et festlig lag? Jeg synes det er patetisk med voksne folk med voksne barn (DVs HI må være i 40 årene?) som syter over at de må være edru på en fest. Trodde man var ferdig med fylla før lengst jeg? Kjeeempekrise at man må drikke vann i stedet for sprit, cry me a river. Hadde det vært barn som sultet eller gikk med hullete klær på vinteren så kunne jeg har skjønt frustrasjonen.Anonymous poster hash: 3d81b...68e joda, men å lage sutreinnlegg om at man må være edru har jeg ikke forståelse for når man er voksenAnonymous poster hash: 3d81b...68e Du gikkk anskje glipp av hovedpoenget? HI har knapt 600 kr som skal rekke til mat frem til den 30. november. At hun ikke har råd til julebordet var bare nok en dråpe i begeret. Kanskje HI hadde syntes at det hadde vært hyggelig å ha råd til et glass vin til maten for eksempel. HI: Jeg er enig med dem som foreslår at du skal selge noen av hans ting. Sett deg ned med ham, forklar situasjonen. Si at du ikke har råd til mat resten av måneden fordi han ikke betaler sin del. Spør ham hva han har tenkt å gjøre med det.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #19 Skrevet 20. november 2013 Jeg hadde oppfordret til at han kan bo hjemme gratis, mot at han studerte. Derimot om han jobber hver dag, så er det riktig at han bidrar til felleskapet. Jeg ville aldri krevet mer enn 1500,- MAKS! Men kanskje krevet at han sparte f.eks 1500,- i mnd i tillegg. Eller gir deg 3000,- mot at du sparer 1500,- for han. Anonymous poster hash: 37747...de4
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #20 Skrevet 20. november 2013 Jeg ville solgt noe som har betydning får han. Type Playstation e.l. Da lærer du han en "lekse". Så får du penger til å gå på julebord for Jada, selg tingene til sønnen for at mor skal kunne drikke seg full. Priceless Anonymous poster hash: 3d81b...68e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #21 Skrevet 20. november 2013 Du får si dere har ingenting imot å forsørge ham, men hvis han ofte skal ha besøk bør han tenke på hva det koster. Anonymous poster hash: c4834...f86
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #22 Skrevet 20. november 2013 Du har en voksen sønn (+ kjæresten) boende hjemme. Sønnen tjener greit med penger - har ikke reelle boutgifter, ikke matutgifter, ikke bilutgifter (kanskje han betaler sin egen telefon?) Er det bare jeg som syns han og kjæresten bør bidra med mer enn 1500 i md til fellesskapet? Be ham lage et fast trekk på lønningsdag, rett inn på din konto. De bør bidra med 1500 HVER, minst! Ferdig snakka. Hvis de ikke er fornøyd med det så får de sjekke ut hva de må betale for å leie et lite krypinn sammen. Tror de raskt skjønner at de har en jævlig bra avtale hjemme hos deg! Anonymous poster hash: 23019...51d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #23 Skrevet 20. november 2013 Jeg er egentlig imot at "barn" skal betale for seg hjemme, men når dere har det trangt økonomisk så synes jeg han må bidra til matutgiftene i det minste. Synes det var en god idè som noen skrev, å true med å selge noe som er hans og har en verdi på ca tusenlappen. Et lån er et lån, det skal betales tilbake. Anonymous poster hash: 0fa3d...cee
Anonym bruker Skrevet 20. november 2013 #24 Skrevet 20. november 2013 Ikke mye nei. Mannens inntekt går med til de store regningene. Denne mnd sittet han igjen med 1000 kr. De to andre voksne er eldste sønnens kjæreste ( kjærsten bor her ikke fast, men er her det meste av tiden) og sønnen. Det er for øvrig sønnen som skylder meg penger :-(. Det er egentlig ikke et lån han skylder meg, men husleie. Han jobber og tjener forholdsvis godt til lærling og være. Kan ikke akkurat sette han på gata heller selv om det akkurat nå er fristende å sette alle hans ting ut før han kommer hjem. Han har forandret seg etter at han begynte å tjene penger. Han betaler 1500 kr i mnd. Det dekker ikke mat, strøm og andre utgifter jeg har på han. Det beste var her en dagen når han kom til meg og mente vi måtte gjøre om på bilforsikringen nå si må han snart får lappen. Han trenger bilen for å kjøre til og fra trening, dra til kjærsten/hente henne. Ikke noe problem at vi får mer å betale i forsikring, drivstoff er heller ikke dyrt nei. Forsikringenvår gjelder kun for personer over 23 eller 24 år. Jeg nekter å gjøre om på den, som jeg også sa så er det ikke min bil men hans stefar sin. Så det får han ta opp med han. Det vet jeg han ikke tør og gjøre. Anonymous poster hash: d78db...c88 Hvor gammel er sønnen og kjæresten? Mitt forslag er at du slutter å lage mat til han og kjæresten pluss slutter å vaske klærne hans (regner med at han ikke gjør det heller selv...??) til han betaler for seg. Da får de kjøpe sin egen mat og jeg tror de fort finner ut at 1500 kr mnd for kost og losji er fryktelig billig. Er en ting når voksne barn bor hjemme mens de studerer men når de har inntekt på linje med foreldrene er det rett og rimelig at utgiftene deles på. Anonymous poster hash: e006f...e4f
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. november 2013 #25 Skrevet 20. november 2013 1500,- er fint lite gitt! Så lenge han ikke har noe utgifter utenom heller, så hadde jeg nok forventet at han hadde lagt ut 500,- ekstra for kjæresten, eller at kjæresten gjorde det selv, samtidig hadde jeg bedt han kjøpe inn til 4 middager i mnd. Forlang at han setter fast trekk på "husleia" si, så han kan betale for seg, for dette dere (du og han selv) driver med nå, er ikke opplæring i økonomisk forståelse hvertfall! Ta en prat med han denne uka, forklar at husleien må inn denne uken, nå er han jo voksen, og må lære ansvar! Om han ikke har pengene, så må han nesten selge unna noe saker, så han får hostet opp de 1500,- han skylder deg. Om han synes du er urettferdig, så får du minne han på at han kan velge å flytte hjemme ifra om det ikke er aktuelt for han å betale deg husleie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå