Gå til innhold

Innsovningsproblemer hos barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min på 7 år har ofte vanskelig for å sovne. Dette har gradvis kommet det siste halvåret, før var det aldri et problem. Vi har utsatt leggetiden og eksperimentert med det. Han er trøtt og sliten når han legger seg, og vi har faste rutiner med stell, bok og nattasang. I helgen er han gjerne seinere oppe og sovner da også fortere, som regel. Men å legge han riktig seint, som kl 21-22 syns jeg ikke virker riktig heller. Han er veldig trøtt når jeg vekker han kl 7, men når han først kommer seg opp går det greit.

Noen med erfaringer? Det er så vondt å ligge sånn og ikke få sove, og fortvilende for oss voksne. :-(

Anonymous poster hash: 2b2e4...6b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mye erfaring med det her, skjønner jeg. Men lurer på dette da:

Han har sovna veldig seint de siste dagene og er trøtt når han må opp, og jeg ser han er sliten og trøtt i løpet av dagen. Det er ikke sånn at det hemmer ham ekstremt mye, men jeg ser det på han. Nå har han enda ikke sovnet. Han har fått høre lydbok, og nå prøver vi å skru av og se. Mitt spm: Er det greit å la han få sove ut i morgen og så la an ta fri eller begynne senere på skolen? Han er jo ikke syk, men hva er greit å gjøre her? Noen lærere med synspunkter?

Skrevet

Jeg har erfaring, men dessverre ingen råd, ettersom vi har det samme problemet. :/

Anonymous poster hash: bbcb7...fb7
Skrevet

Hei. Gutten min hadde innsovningsproblemer i ca samme alder. Han var veldig trøtt, men fikk ikke sove fordi han hadde så mye han tenkte og funderte på. Han var jo veldig aktiv i løpet av dagene så han hadde ikke tid til å tenke før på kvelden ;) 

Sånn løste det seg:

Vi la han til samme tid som vanlig, men tok en halvtime på sengekanten der vi bare pratet. Da fikk han utløp for tankene sine og dermed sovnet han fortere :) 

Skrevet

Takk for godt svar, og greit å vite at det ikke er helt unormalt. :-)

Jeg tror det er noe i det at han tenker mye, men jeg tror allikevel ikke det er noe spesielt leit og trist, bare at han ikke klarer å roe ned. Fra i kveld skal vi prøve en snakkestund ved sengekanten og så en hyggelig lydbok alene en liten stund. Håper det kan hjelpe. Han fikk være hjemme i dag og sove ut siden jeg had mulighet til det. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...