Missmee Skrevet 19. november 2013 #1 Del Skrevet 19. november 2013 Jeg er Mary Kay konsulent og ble det mens jeg gikk gravid. Dette er noe jeg driver med ved siden av min vanlige jobb som er 100% fast ansatt i en matbutikk. Men er det noen som vet noe om hvordan det er å jobbe som konsulent mens man er i perm fra jobben ?Skal ha møte med Nav senere ang dette, men tenkte å forhøre meg med andre og sjekke opp litt selv, siden hun på Nav ikke virket som hun skjønte problemstillingen min, siden hun bare sa at jeg kunne jo bare vente til jeg var ferdig med Permisjonen. Hvis en faste kunde f.eks trenger en ny mascara eller krem så kan jeg jo ikke bare si; Sorry, jeg er i perm nå så jeg kan ikke skaffe det før 25 November 2014. Hvis jeg da sender disse kundene til en kollega så mister jo mest sannsynlig jeg kundene mine og har da ingen kunder når jeg er ferdig med perm Noen som har noen erfaringer med å være Mary Kay konsulent eller konsulent fra noen andre steder mens de er i perm ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DaTuMa Skrevet 19. november 2013 #2 Del Skrevet 19. november 2013 Vet ikke omd et kan sammenliknes, men hverken jeg eller min mann får lov å ta ekstravakter på ekstrajobben mens vi er i perm. Men betaler du skatt av jobben du gjør? Blir det ikke litt som at hvis jeg strikker sokker i permisjonen, så selger jeg deM? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 19. november 2013 #3 Del Skrevet 19. november 2013 Så lenge du ikke tjener over en viss sum, som du da også må skatte av(melde deg selvstendig) så går det fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 20. november 2013 #4 Del Skrevet 20. november 2013 Du kan ikke tjene penger samtidig som du mottar permisjonspenger fra NAV. Jeg jobber som konsulent/selvstendig næringsdrivende i permisjonstiden. Jeg jobber litt her og litt der, men det jeg har gjort er at jeg har samlet sammen de timene jeg skal jobbe, og gitt beskjed til NAV at det tilsvarer halvannen måned. I halvannen måned får jeg ikke lønn fra min arbeidsgiver/NAV, men da "tar jeg ut lønn". På den måten blir permisjonen min utsatt, slik at jeg forlenger permisjonstiden min. Jeg kunne eventuelt tatt ut for eksempel 95 % permisjon, og jobbet de siste 5 %, men valgte å gjøre det på denne måten. Du har med andre ord to valg: Utsettelse av permisjon eller gradert permisjon. Å motta penger fra NAV samtidig som du har annen inntekt, er trygdesvindel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 20. november 2013 #5 Del Skrevet 20. november 2013 Så lenge du ikke tjener over en viss sum, som du da også må skatte av(melde deg selvstendig) så går det fint. Er du sikker på dette? Inntekten man har fra NAV/arbeidsgiver er jo også skattbar inntekt. Det man har som næringsdrivende kommer i tillegg til dette, slik at det som regel ikke er snakk om noe fribeløp, siden man har inntekt fra før. Eller tenker du mva-grensen på 50.000? Kan ikke se at det er relevant her i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missmee Skrevet 20. november 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 20. november 2013 Du kan ikke tjene penger samtidig som du mottar permisjonspenger fra NAV. Jeg jobber som konsulent/selvstendig næringsdrivende i permisjonstiden. Jeg jobber litt her og litt der, men det jeg har gjort er at jeg har samlet sammen de timene jeg skal jobbe, og gitt beskjed til NAV at det tilsvarer halvannen måned. I halvannen måned får jeg ikke lønn fra min arbeidsgiver/NAV, men da "tar jeg ut lønn". På den måten blir permisjonen min utsatt, slik at jeg forlenger permisjonstiden min. Jeg kunne eventuelt tatt ut for eksempel 95 % permisjon, og jobbet de siste 5 %, men valgte å gjøre det på denne måten. Du har med andre ord to valg: Utsettelse av permisjon eller gradert permisjon. Å motta penger fra NAV samtidig som du har annen inntekt, er trygdesvindel. Det var akkurat ting som du nevner her som gjorde meg usikker. Jeg kan jo ikke akkurat jobbe med en jobb for så å utsette deler av permisjonen min ifra en annen jobb ?! Dette er jo inntekt som jeg ville fått inn uavhengig av permisjon. Hvis en fast kunde trenger en ny mascara, så gjør hun jo det uansett om jeg er i perm eller ikke. Hvis du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 20. november 2013 #7 Del Skrevet 20. november 2013 Jeg ordnet det slik at jeg fikk ulønna permisjon fra min faste jobb den perioden jeg ikke fikk støtte fra NAV/lønn fra arbeidsgiver. Min jobb var også noe jeg ville hatt utenom vanlig jobb. Men det spiller, så vidt jeg har forstått, ingen rolle. Har du vært inne på chatten til NAV? Der er de "eksperter" på permisjon og regler rundt det. Det er som regel ikke de som sitter på ditt lokale NAV-kontor. Chatten er i hvert fall genial og du får svar på stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missmee Skrevet 20. november 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 20. november 2013 Vet ikke omd et kan sammenliknes, men hverken jeg eller min mann får lov å ta ekstravakter på ekstrajobben mens vi er i perm. Men betaler du skatt av jobben du gjør? Blir det ikke litt som at hvis jeg strikker sokker i permisjonen, så selger jeg deM? På en måte så blir det vel litt det samme, for jeg kan tjene opp til 50 000 pr skatteår, før jeg trenger å registrere meg som foretak. Og da regnes det visstnok som Hobby (ifølge hun på Nav). Men det virket ikke som om hun forsto så mye egentlig. Så er litt usikker på om dette stemmer Men så er jo spørsmålet også hvordan jeg gjør det hvis jeg tjener mer enn 50 000 pr skatteår og må registrere meg, hvordan løser jeg det da, hvis jeg fortsatt er i perm ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missmee Skrevet 20. november 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Jeg ordnet det slik at jeg fikk ulønna permisjon fra min faste jobb den perioden jeg ikke fikk støtte fra NAV/lønn fra arbeidsgiver. Min jobb var også noe jeg ville hatt utenom vanlig jobb. Men det spiller, så vidt jeg har forstått, ingen rolle. Har du vært inne på chatten til NAV? Der er de "eksperter" på permisjon og regler rundt det. Det er som regel ikke de som sitter på ditt lokale NAV-kontor. Chatten er i hvert fall genial og du får svar på stedet. så de "blander" jobbene om hverandre ? Nei har ikke prøvd Chatten deres i dette tilfelle, hatt så sykt dårlig erfaring med det fra jeg var sykemeldt før fødsel, men det er jo verdt et forsøk Endret 20. november 2013 av Missmee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBjella Skrevet 20. november 2013 #10 Del Skrevet 20. november 2013 Jeg ordnet det slik at jeg fikk ulønna permisjon fra min faste jobb den perioden jeg ikke fikk støtte fra NAV/lønn fra arbeidsgiver. Min jobb var også noe jeg ville hatt utenom vanlig jobb. Men det spiller, så vidt jeg har forstått, ingen rolle. Har du vært inne på chatten til NAV? Der er de "eksperter" på permisjon og regler rundt det. Det er som regel ikke de som sitter på ditt lokale NAV-kontor. Chatten er i hvert fall genial og du får svar på stedet. så de "blander" jobbene om hverandre ? Nei har ikke prøvd Chatten deres i dette tilfelle, hatt så sykt dårlig erfaring med det fra jeg var sykemeldt før fødsel, men det er jo verdt et forsø Vet ikke omd et kan sammenliknes, men hverken jeg eller min mann får lov å ta ekstravakter på ekstrajobben mens vi er i perm. Men betaler du skatt av jobben du gjør? Blir det ikke litt som at hvis jeg strikker sokker i permisjonen, så selger jeg deM? På en måte så blir det vel litt det samme, for jeg kan tjene opp til 50 000 pr skatteår, før jeg trenger å registrere meg som foretak. Og da regnes det visstnok som Hobby (ifølge hun på Nav). Men det virket ikke som om hun forsto så mye egentlig. Så er litt usikker på om dette stemmer Men så er jo spørsmålet også hvordan jeg gjør det hvis jeg tjener mer enn 50 000 pr skatteår og må registrere meg, hvordan løser jeg det da, hvis jeg fortsatt er i perm ? Altså, selv om du tjener mindre enn 50.000 per år, så er det fortsatt skattbar inntekt, og du må føre det i selvangivelsen og betale inntektsskatt av det. Kommer du over 50.000 må du i tillegg betale merverdiavgift, og legge mva på prisen din ut mot kunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missmee Skrevet 20. november 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 20. november 2013 Vet at du må skatte de første 50 000 også, men det virket på hun fra Nav at da regnes det ikke som jobb, men hobby og jeg kunne tjene penger på hobby under perm. Men skal høre med en på chatten så får vi se om de sier det samme eller hva de mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tro1986 Skrevet 20. november 2013 #12 Del Skrevet 20. november 2013 Prøv NAV foreldrepenger på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rene82 Skrevet 23. november 2013 #13 Del Skrevet 23. november 2013 Er det jeg har hørt hvertfall. Men ble litt usikker nå 😝 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå